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Moro Yuji

Affiliation
University of Tsukuba
Official title
Vice President
Birth date
1956-01
Email
 
Phone
029-853-4615
Fax
092-853-6713
Research fields
Educational psychology
Research keywords
Psychology of Learning
Research projects
貧困の子どもの支援を目指した公私空間を橋渡しする第3空間の探索的開発2018 -- 2020茂呂 雄二Japan Society for the Promotion of Science/Grant-in-Aid for Scientific Research(C)4,160,000Yen
Learning Science2006-01 -- (current)/
Discursive practice in learning process2006-04 -- 2011-03/(選択しない)
学習環境移行時の学習者の語りと知識の深化2009 -- 2011Japan Society of for the Promotion of Science/基盤研究(C)7,150,000Yen
学習科学の観点から学習過程を質的に明らかにするテクスト言説分析の提案      2007 -- 2008Japan Society of for the Promotion of Science/基盤研究(C)4,550,000Yen
児童期後期からの言語発達:レジスターの多様化とその社会的使用能力の発達過程2002 -- (current)Japan Society of for the Promotion of Science/基盤研究(C)1,100,000Yen
方言-共通語音声の違いに関する幼児のメタ認知の獲得過程からみた言語発達プロセス2000 -- (current)Japan Society of for the Promotion of Science/基盤研究(C)4,100,000Yen
社会的セラピー技法の開拓を通した新しい心理実践家の育成2013 -- 2014茂呂 雄二Japan Society for the Promotion of Science/挑戦的萌芽研究3,640,000Yen
終日追跡法による幼児・児童の談話レパートリーの多様性とその交替1998 -- (current)Japan Society of for the Promotion of Science/基盤研究(C)3,300,000Yen
音声単位に関するメタ言語能力の発達と形成―方言を話す子どもを対象に―1996 -- (current)Japan Society of for the Promotion of Science/基盤研究(C)300,000Yen
Career history
1982-01 -- 1994-03National Language Research Institute Department of Laguage Pedagogy Senior Research Fellow
Academic background
1974-04 -- 1978-03Tokyo University of Education Faculty of Education Depatment of PsychologyGraduated
-- 1981University of Tsukuba Graduate School, Division of PsychologyUnfinished
Degree
Ph.D(Educational Research)The University of Tokyo
教育学修士University of Tsukuba
Academic societies
-- (current)The Japanese Association of Educational Psychology
-- (current)JAPAN READING ASSOCIATION
-- (current)JAPAN SOCIETY DEVELOPMENTAL PSYCHOLOGY
-- (current)International Society for Cultural and Activity Research
-- (current)International Society for Cultural and Activity Research, Japan
Honors & Awards
2007-10-01日本教育心理学会優秀論文賞
2007-10-01日本教育心理学会優秀論文賞
Articles
  • 学校外活動における“学習”の検討に向けて――格差と状況的学習論の観点から――
    茂呂 雄二
    筑波大学心理学研究/51/pp.1-18, 2016-03
  • Design of Artifacts as Reconstitution of SocioTechnological Arrangement
    上野 直樹; ソーヤー りえこ; 茂呂 雄二
    Cognitive Studies/21(1)/pp.173-186, 2014
  • 小学校4年生のナラティブの分析方法の検討 : 節間関連付けカテゴリー頻度によるクラスター分析を用いて(発達,ポスター発表)
    田尻 永里香; 長崎 勤; 庄司 一子; 茂呂 雄二
    Annual convention of the Japanese Association of Educational Psychology/(54)/p.126, 2012-11
  • 未来に対する楽しみと心配の内容から見た日中の子どもの未来展望(発達,ポスター発表)
    陳 晶晶; 茂呂 雄二; 長崎 勤; 庄司 一子
    Annual convention of the Japanese Association of Educational Psychology/(54)/p.425, 2012-11
  • 『教育心理学年報』発行50 年を振り返って
    茂呂 雄二
    The Annual Report of Educational Psychology in Japan/51, 2012
  • Expansive Concept Formation in the Wild Tracing Trails From a Germ Cell Toward New Ways of Life and Work
    ENGESTRo¨M Yrjo¨; 當眞 千賀子; 茂呂 雄二; 藤井 壽夫
    The Annual Report of Educational Psychology in Japan/51/pp.170-176, 2012
  • Harassments in Educational and Instructional Settings ::Why Does It Happen and How Should We Deal With It ?
    金子 雅臣; 茂呂 雄二
    The Annual Report of Educational Psychology in Japan/51/pp.218-230, 2012
  • 言語と思考:Vygotsky理論の立場から
    茂呂 雄二
    信学技法/94(236)/p.1-8, 1994-01
  • Artifacts in Dialogizing Body
    茂呂 雄二
    Cognitive Studies : Bulletine of the Japanese Cognitive Science Society/3(2)/p.25-35, 1996-01
  • 具体性へ
    茂呂 雄二
    季刊発達/(67)/p.44-50, 1996-01
  • Dialogic Expanding Sphere : Writing activity and Authoring of self in Japanese classroom
    茂呂 雄二
    Perspectives of Activity Theory. Y. Engestromet al. (Eds. )Cambridge Univ. Press, 1999-01
  • Culture in the activity
    茂呂 雄二
    Japanese Psychological Review/43(1)/p.87-104, 2000-01
  • ディアロギスム心理学の構想
    茂呂 雄二
    思想, 2002-01
  • "A Trend in Research on Language in Infants"
    福沢 周亮; 高木 和子; 鈴木 情一; 守 一男; 堀 啓造; 茂呂 雄二
    The Annual report of educational psychology in Japan/18/p.100, 1979-03
  • 028 テクスト理解と統括処理(談話の理解,特定テーマ)
    茂呂 雄二
    Annual convention of the Japanese Association of Educational Psychology/(22)/pp.56-57, 1980-10
  • 談話の理解(025〜029)(特定テーマ)
    大村 彰道; 樋口 一辰; 久慈 洋子; 須藤 貢明; 内田 伸子; 茂...
    The Annual report of educational psychology in Japan/20/pp.53-54, 1981-03
  • 211 児童の作文使用語彙(発達2,研究発表)
    村石 昭三; 茂呂 雄二
    Annual convention of the Japanese Association of Educational Psychology/(25)/pp.34-35, 1983-08
  • 発達2(208〜215)(部門別研究発表題目・質疑応答・討論の概要)
    綿巻 徹; 藤崎 博也; 藤友 雄暉; 茂呂 雄二; 久保 和男; 末岡...
    The Annual report of educational psychology in Japan/23/p.5, 1984-03
  • 367 児童の作文使用語彙(3) : 小学校低学年児童の使用語彙(発達19 連想・語彙,研究発表)
    茂呂 雄二; 村石 昭三
    Annual convention of the Japanese Association of Educational Psychology/(26)/pp.350-351, 1984-08
  • 319 児童の作文使用語彙(4) : 小学校中学年児童の使用語彙(発達13,発達)
    茂呂 雄二; 村石 昭三
    Annual convention of the Japanese Association of Educational Psychology/(27)/pp.258-259, 1985-08
  • 言語・身体・情動 : 発達心理学のニューフロンティア(自主シンポジウム)
    無藤 隆; 麻生 武; 増山 真緒子; 茂呂 雄二; 佐々木 正人; 田...
    Annual convention of the Japanese Association of Educational Psychology/(29)/pp.S46-S47, 1987-08
  • 2B-6 説明的作文における経験的知識の伝達(発達2B)
    佐藤 至英; 小野 博; 茂呂 雄二
    Annual convention of the Japanese Association of Educational Psychology/(31)/p.81, 1989-06
  • 社会理論としてのバフチンの「対話性」(2. 対話-バフチンアプローチと心理学-,自主シンポジウム)
    茂呂 雄二
    Annual convention of the Japanese Association of Educational Psychology/(34)/p.J4, 1992-08
  • 247 教室の参加構造と発話の多様性(発達A(10),口頭発表)
    茂呂 雄二; 小宮 京子
    Annual convention of the Japanese Association of Educational Psychology/(34)/p.56, 1992-08
  • SK02 教室への社会・文化的アプローチ
    田島 信元; 上野 直樹; 稲垣 佳世子; 茂呂 雄二; 上村 佳世子...
    Annual convention of the Japanese Association of Educational Psychology/(35)/p.S10, 1993-10
Books
  • 『社会と文化の心理学ーヴィゴツキーに学ぶー』
    茂呂 雄二; 田島充士; 城間祥子
    『社会と文化の心理学ーヴィゴツキーに学ぶー』, 新曜社, pp.1-268, 2011
  • 『ワードマップ 状況と活動の心理学ーコンセプト・方法・実践ー』
    茂呂 雄二; 有元典文; 青山征彦; 伊藤崇; 香川秀太; 岡部大介
    『ワードマップ 状況と活動の心理学ーコンセプト・方法・実践ー』, 新曜社, pp.1-331, 2012
  • Why people writes?
    茂呂 雄二
    東京大学出版会, 1988-01
  • 対話と知
    茂呂 雄二
    1997-01
  • Discourse and Cognition
    茂呂 雄二
    1997-01
  • 具体性のヴィゴッキー
    茂呂 雄二
    1999-01
  • Perspectives on Acitivity Theory
    茂呂 雄二
    1999-01
  • Vygotsky in the Concreteness
    茂呂 雄二
    1999-01
  • 実践のエスノグラフィー
    茂呂 雄二
    2001-01
  • Ethnographies on Pratical Activities
    茂呂 雄二
    2001-01
  • 人はなぜ書くのか
    茂呂 雄二
  • Why human writes?
    茂呂 雄二
Teaching
2018-10 -- 2018-12学習と学級の心理University of Tsukuba.
2018-10 -- 2018-12Seminar on Psychology of Language IIUniversity of Tsukuba.
2018-04 -- 2018-07Seminar on Psychology of Language IUniversity of Tsukuba.
2018-04 -- 2018-06Lecture on Psychology of LearningUniversity of Tsukuba.
2018-04 -- 2018-06Advanced Seminar in Psychology of LanguageUniversity of Tsukuba.
2018-10 -- 2019-02Action Research in School LeadershipUniversity of Tsukuba.
2018-10 -- 2019-02Special Study in School LeadershipUniversity of Tsukuba.
2018-10 -- 2019-02Action Research in Cordinating Learning Support and GuidanceUniversity of Tsukuba.
2018-10 -- 2019-02Special Study on Learning Support and GuidanceUniversity of Tsukuba.
2018-04 -- 2018-08Action Research in School LeadershipUniversity of Tsukuba.
Professional activities
1993 -- (current)The Japanese Association of Educational Psychology常任編集委員、常任理事
1993 -- (current)JAPAN READING ASSOCIATION常任理事、常任編集委員
1995 -- (current)JAPAN SOCIETY DEVELOPMENTAL PSYCHOLOGY編集委員
2008 -- 2010International Society for Cultural and Activity ResearchMember of Executive Committee
2005 -- (current)International Society for Cultural and Activity Research, Japan事務局長

(Last updated: 2016-06-30)