You are here

Fujisawa Makoto

Affiliation
Faculty of Library, Information and Media Science
Official title
Assistant Professor
URL
Email
 
Research fields
Multimedia database
Fluid engineering
Research keywords
Computer Graphics
Physics Simulation
Computational Fluid Dynamics
Research projects
複雑な境界形状に対応できる流体シミュレーション技術の確立2016 -- 2018藤澤 誠Japan Society for the Promotion of Science/Grant-in-Aid for Scientific Research(C)4160000
Development of an Animation System to Simulate the Three States of Matter for Computer Graphics2005-04 -- 2008-03/
拡張現実感インタフェースと物理シミュレーションによるインタラクション技術の確立2009-04 -- 2012-03/
コンピュータグラフィックスにおける物理シミュレーション2011-04 -- (current)/
イメージベースおよびモデルベースによる基板検査装置のサンプル画像生成技術2008 -- (current)オムロン株式会社/国内共同研究
コンピュータグラフィックスにおける物質の三態シミュレーションに関する研究2005 -- 2007藤澤誠Japan Society of for the Promotion of Science/特別研究員奨励費2700000
拡張現実感インタフェースと物理シミュレーションによるインタラクション技術の確立2009 -- 2011藤澤誠Japan Society of for the Promotion of Science/若手研究(B)4107000
数値シミュレーションにおける高精細表面生成技術の確立2013 -- 2015藤澤誠Japan Society of for the Promotion of Science/若手研究(B)3120000
Career history
2008-04 -- 2011-03Nara Institute of Science and Technology Graduate School of Information Science Assistant Professor
2011-04 -- 2011-09筑波大学 大学院図書館情報メディア研究科 助教
2011-10 -- (current)筑波大学 大学院図書館情報メディア系 助教
Academic background
1996-04 -- 2001-03Takamatsu National College of Technology Department of Mechanical EngineeringGraduated
2001-04 -- 2003-03Shizuoka University Faculty of Engineering Department of Mechanical EngineeringGraduated
2003-04 -- 2005-03Shizuoka University Graduate School of Science and Engineering Mechanical EngineeringCompleted
2005-04 -- 2008-03Shizuoka University Graduate School of Science and Engineering Industrial Science and EngineeringCompleted
Degree
2003-03Bachelor of EngineeringShizuoka University
2005-03Master of EngineeringShizuoka University
2008-03Doctor of PhilosophyShizuoka University
Academic societies
-- (current)THE INSTITUTE OF IMAGE ELECTRONICS ENGINEERS OF JAPAN
-- (current)Information Processing Society of Japan
-- (current)HUMAN INTERFACE SOCIETY
-- (current)THE VIRTUAL REALITY SOCIETY OF JAPAN
-- (current)ACM
-- (current)IEEE CS
Honors & Awards
2014-09グラフィクスとCAD研究会優秀研究発表賞
2012-05SVR2012 Best Paper Award
2011-12ICAT2011 Best Poster Award
2011-03-01ヒューマンインタフェース学会研究会賞
2001日本機械学会畠山賞
Articles
  • SPH法による高速な2D-3Dハイブリッド流体シミュレーション
    仲田 拓也; 藤澤 誠; 三河 正彦
    グラフィクスとCAD/Visual Computing合同シンポジウム2015予稿集/pp.10:1-10:7, 2015-06
  • Communication Partner Decision System Based on Frequency of Face Detection(Communication Robot)
    吉川 由李子; 三河 正彦; 藤澤 誠; 田中 和世
    ロボティクス・メカトロニクス講演会講演概要集/2013/pp.2P1-P16(1)-2P1-P16(4), 2013-05
  • An Efficient Boundary Handling with a Modified Density Calculation for SPH
    Fujisawa Makoto; Kenjiro T. Miura
    Computer Graphics Forum/34(7)/pp.155-162, 2015-10
  • SPH法とShallow Waterモデルによる高速な流体シミュレーション
    仲田 拓也; 藤澤 誠; 三河 正彦
    IPSJ SIG Notes/2015(1)/pp.1-7, 2015-02
  • Surface Extraction Method for Particle-based Simulation Using Implicit Function Fitting
    Ken Taketani; Fujisawa Makoto; Masahiko Mikawa
    Proceedings of the IIEEJ Image Electronics and Visual Computing Workshop 2014, 2014-10
  • Calculation of Velocity on an Implicit Surface by Curvature Invariance
    Fujisawa Makoto; Yojiro Mandachi; Miura Kenjiro
    Journal of Information Processing/21(4)/pp.674-680, 2013-10
  • Interactive Photomosaic System Using GPU
    Fujisawa Makoto; Toshiyuki Amano; Takafumi Taketomi; Gosh...
    Proceedings of the 20th ACM international conference on Multimedia/pp.1297-1298, 2012-11
  • 曲率不変条件による陰関数曲面のメッシュベース移流法
    藤澤誠; 萬立洋次郎; 三浦憲二郎
    グラフィックスとCAD/Visual Computing合同シンポジウム2012予稿集, 2012-06
  • A Fast Simulation Method Using SPH and Wavelet for Sub-particle-scale Turbulent Flow
    藤澤 誠; 三村 豪; 天野 敏之; 宮崎 純; 加藤 博一
    IPSJ Journal/53(7)/pp.1915-1923, 2012-07
  • Local quadrics surface approximation for real-time tracking of textureless 3D rigid curved objects
    Marina Oikawa; Takafumi Taketomi; Goshiro Yamamoto; Makot...
    XIV Symposium on Virtual and Augmented Reality (SVR2012), 2012-05
  • Meetsu: Augmented Reality Co-located Meeting Support System
    Igor de Souza Almeida; Jun Miyazaki; Goshiro Yamamoto; Ma...
    Proceedings of The 5th Korea-Japan Workshop on Mixed Reality (KJMR2012), 2012-04
  • A model-based tracking framework for textureless 3D rigid curved objects
    Marina Oikawa; Takafumi Taketomi; Goshiro Yamamoto; Makot...
    SBC Journal on 3D Interactive Systems/3(2)/pp.2-15, 2013-01
  • Model Based Tracking of Rigid Curved Objects using Sparse Polygonal Meshes
    Marina Atsumi Oikawa; Goshiro Yamamoto; Makoto Fujisawa; ...
    Proceedings of The 21st International Conference on Artificial Reality and Telexistence (ICAT2011)/p.145, 2011-11
  • AR based Co-located Meeting Support System
    Igor de Souza Almeida; Jun Miyazaki; Goshiro Yamamoto; Ma...
    Proceedings of The 21st International Conference on Artificial Reality and Telexistence (ICAT2011)/p.146, 2011-11
  • A Fast Simulation Method Using SPH and Wavelet for Sub-Particle-Scale Turbulent Flow
    Makoto Fujisawa; Go Mimura; Toshiyuki Amano; Jun Miyazaki...
    The 19th Pacific Conference on Computer Graphics and Applications/p.67-72, 2011-09
  • CC-PAID: CPUキャッシュを有効利用した並列時系列パターンマイニングアルゴリズム
    松原 裕貴; 宮崎 純; 藤澤 誠; 天野 敏之; 加藤 博一
    情報処理学会論文誌データベース(TOD)/4(2)/p.88-100, 2011-07
  • Controlled Illumination for the Object Recognition with Projector Camera Feedback
    Toshiyuki Amano; Kazuki Osamura; Makoto Fujisawa; Jun Miy...
    IAPR CONFERENCE ON MACHINE VISION APPLICATIONS (MVA2011), 2011-06
  • Development of Augmented Reality Dictionary System and Evaluation of Effectiveness
    藤本 雄一郎; Tse Chu Cheng; 藤澤 誠; 天野 敏之; 宮崎 純; ...
    Technical report of IEICE. PRMU/110(381)/pp.97-100, 2011-01
  • A Fast Simulation Method Using SPH and Wavelet for Turbulent Flow
    Makoto Fujisawa; Hirokazu Kato
    20th International Conference on Artificial Reality and Telexistence (ICAT2010), 2010-12
  • AR Dictionary: Dynamic Annotation for English Words in Printed Documents
    Yuichiro Fujimoto; Chu Cheng Tse; Makoto Fujisawa; Toshiy...
    20th International Conference on Artificial Reality and Telexistence (ICAT2010), 2010-12
  • Input of Compound-rhythm Log-aesthetic Curves and Its Applications for Car Styling Design
    Kenjiro T. Miura; Shinichi Agari; Makoto Fujisawa; Takash...
    Proceedings of IDMME - Virtual Concept 2010, 2010-10
  • A Improvement of Fluid Surface using SPH for Turbulent Flow
    三村 豪; 藤澤 誠; 天野 敏之; 宮崎 純; 加藤 博一
    IPSJ SIG Notes/2010(7)/pp.1-6, 2010-09
  • Interactive Photomosaic Using GPU
    藤澤 誠; 加藤 博一
    The Journal of The Institute of Image Information and Television Engineers/64(9)/pp.1382-1384, 2010-09
  • A Method to Display Connelation Between Images by Using a Recursive Photomosaic System
    佐藤 和男; 藤澤 誠; 天野 敏之; 宮崎 純; 加藤 博一
    IPSJ SIG technical reports/2010(14)/pp.1-5, 2010-08
  • HANDY: Enhancing Social Presence in Video-chat Systems
    Igor DeSouza Almeida; Jordi Carres Polo; Marina Atsumi Oi...
    IPSJ SIG technical reports/2010(22)/pp.1-5, 2010-05
Books
  • CGのための物理シミュレーションの基礎
    藤澤 誠
    2013-11
  • 物理法則に基づく氷解現象のリアルなアニメーション
    藤澤 誠
    2005-03
  • コンピュータグラフィックスにおける物質の三態シミュレーションに関する研究
    藤澤 誠
    2008-03
  • フォトンマッピングによる雲のレンダリング
    藤澤 誠
    2003-03
  • GPUを用いたビデオ映像の安定化 -リアルタイムでの動画ぶれ補正を目指して-
    藤澤 誠; 天谷 貴大; 三浦 憲二郎
    2008-01
Conference, etc.
  • リアルタイム破壊シミュレーションにおける亀裂表現の改良
    熊田 和大; 藤澤 誠; 三河 正彦
    情報処理学会 第79回全国大会/2017-03-16--2017-03-18
  • スクリーン空間を用いたオーロラの高速なシミュレーション
    関口 智大; 藤澤 誠; 三河 正彦
    グラフィクスとCAD/Visual Computing合同シンポジウム2016/2016-06-18--2016-06-19
  • 例示ベース弾性変形における形状指定方法の改良
    熊田 和大; 藤澤 誠; 三河 正彦
    情報処理学会 グラフィクスとCAD研究会 第159回研究発表会/2015-06-30--2015-07-01
  • SPH法による高速な2D-3Dハイブリッド流体シミュレーション
    仲田 拓也; 藤澤 誠; 三河 正彦
    グラフィクスとCAD/Visual Computing合同シンポジウム2015/2015-06-28--2015-06-29
  • Slaveパーティクルを用いた弾塑性体シミュレーション
    斉田 智也; 藤澤 誠; 三河 正彦
    情報処理学会 グラフィクスとCAD研究会 第160回研究発表会/2015-08-29--2015-08-29
  • 点群ベースの弾性体シミュレーションにおける剛性表現の改良
    仲宗根 良; 藤澤 誠; 三河 正彦
    情報処理学会 グラフィクスとCAD研究会 第160回研究発表会/2015-08-29--2015-08-29
  • An Efficient Boundary Handling with a Modified Density Calculation for SPH
    Fujisawa Makoto; Kenjiro T. Miura
    The 23rd Pacific Conference on Computer Graphics and Applications (Pacific Graphics 2015)/2015-10-07--2015-10-09
  • SPH法とShallow Waterモデルによる高速な流体シミュレーション
    仲田 拓也; 藤澤 誠; 三河 正彦
    情報処理学会 グラフィクスとCAD研究会 第158回研究発表会/2015-02-27--2015-02-27
  • Surface Extraction Method for Particle-based Simulation Using Implicit Function Fitting
    Ken Taketani; Fujisawa Makoto; Masahiko Mikawa
    The Fourth International Workshop on Image Electronics and Visual Computing (IEVC2014)/2014-10-07--2014-10-10
  • Adaptive Particle Splitting Based on Turbulence Energy for Fluid Simulations on GPUs
    Arno in Wolde Luebke; Fujisawa Makoto; Taketomi Takafumi;...
    情報処理学会 グラフィクスとCAD研究会 第152回研究発表会/2013-09-09--2013-09-09
  • Hybrid HMM/SVMを用いた筋電位に基づく日本語黙声認識
    大内慶久; 三河正彦; 吉川雅博; 藤澤 誠; 田中和世
    第40回知能システムシンポジウム/2012-09-18--2012-09-18
  • 図書館司書ロボットにより収集された視覚情報のプライバシーに配慮した安全な公開手法の提案
    佐々木 孝輔; 三河 正彦; 藤澤 誠; 田中 和世
    第30回日本ロボット学会学術講演会/2013-03-15--2013-03-15
  • Interactive Photomosaic System Using GPU
    Fujisawa Makoto; Toshiyuki Amano; Takafumi Taketomi; Gosh...
    the 20th ACM international conference on Multimedia/2012-10-29--2012-11-02
  • 熱力学に基づく氷解現象のアニメーション
    藤澤 誠; 三浦 憲二郎
    ____1-6/2004-06
  • 適応的データ構造を用いた気泡のシミュレーション
    上田 卓也; 藤澤 誠; 三浦 憲二郎
    ____215-220/2005-06
  • 美的曲線の3次元への拡張とB-spline曲線による近似
    三浦 憲二郎; 藤澤 誠
    ____83-88/2006-06
  • FEMを用いた紙の破断シミュレーション
    佐藤 崇雄; 藤澤 誠; 三浦 憲二郎
    ____251-256/2006-06
  • Gregory Volumeを用いた流体シミュレーション
    上田 卓也; 藤澤 誠; 三浦 憲二郎
    ____/2007-03
  • GPUを用いたビデオ映像の安定化
    天谷 貴大; 藤澤 誠; 三浦 憲二郎
    ____169-174/2007-06
  • CIP法を用いた氷解現象のアニメーション
    藤澤 誠; 三浦 憲二郎
    ____203-208/2007-06
  • 変曲点を端点とする美的曲線セグメントの入力と G2連続性を保証する美的曲線の生成法
    三浦 憲二郎; 八木 麻里子; 川田 洋平; 藤澤 誠
    ____297-302/2007-06
  • 気流によって揺れる旗のリアルタイムシミュレーション
    岡本 太一; 藤澤 誠; 三浦 憲二郎
    ____/2007-06
  • 任意曲線の対数型美的曲線による近似
    内田 和宏; 上利 真一; 川田 洋平; 藤澤 誠; 三浦 憲二郎
    ____/2008-03
  • 制御点入力による対数型美的空間曲線の生成
    上利 真一; 藤澤 誠; 三浦 憲二郎
    ____/2008-03
  • GPUを用いたビデオ映像のリアルタイム安定化
    高橋 賢治; 藤澤 誠; 三浦 憲二郎
    ____/2008-06
Works
  • Interactive Photomosaic
    藤澤 誠
Teaching
2017-04 -- 2017-06Computer Literacy LaboratoryUniversity of Tsukuba.
2017-04 -- 2017-06Digital Image and Video Information ProcessingUniversity of Tsukuba.
2017-04 -- 2017-06Computer Literacy LaboratoryUniversity of Tsukuba.
2017-10 -- 2017-12Image and Video Information ProcessingUniversity of Tsukuba.
2016-10 -- 2016-12Image and Video Information ProcessingUniversity of Tsukuba.
2016-04 -- 2016-06Digital Image and Video Information ProcessingUniversity of Tsukuba.
2016-04 -- 2016-06Computer Literacy LaboratoryUniversity of Tsukuba.
2016-04 -- 2016-06Computer Literacy LaboratoryUniversity of Tsukuba.
2015-04 -- 2015-06Digital Image and Video Information ProcessingUniversity of Tsukuba.
2015-04 -- 2015-07Computer LiteracyUniversity of Tsukuba.
Talks
  • コンピュータグラフィックスにおける数値シミュレーション
    藤澤誠
    第3回 エネルギーのサステイナビリティ具現に関する研究会/2012-12-20
Professional activities
2016 -- (current)Information Processing Society of Japan論文誌デジタルコンテンツ編集委員
2014 -- (current)電子情報通信学会常任査読委員
2014 -- (current)THE SOCIETY FOR ART AND SCIENCE論文委員会 委員
2014 -- (current)THE INSTITUTE OF IMAGE ELECTRONICS ENGINEERS OF JAPANビジュアルコンピューティング研究委員会 幹事
2013 -- (current)Information Processing Society of JapanグラフィックスとCAD研究会 運営委員
2012-06 -- 2016-05Information Processing Society of Japan論文誌編集委員
2008 -- 2008第13 回日本バーチャルリアリティ学会大会幹事補佐
2010 -- 2010ICAT2010Web Chair
2012 -- (current)Visual Computing / グラフィクスと CAD 合同シンポジウムプログラム委員

(Last updated: 2017-05-11)