You are here

Asaoka Hiroshi

Affiliation
Faculty of Human Sciences
Official title
Junior Assistant Professor
Email
 
Office
人間系学系棟B126
Phone
029-853-6802
Research fields
Special needs education
Research keywords
応用行動分析学
自閉症スペクトラム
空間的視点取得
直示動詞
Research projects
ASD児の直示動詞獲得に関する研究: 視点取得の分析に基づく指導方法の検討2016-04 -- 2018-03朝岡寛史Japan Society of for the Promotion of Science/科学研究費助成事業 特別研究員奨励費
知的障害のある自閉症生徒の社会参加のための教育プログラムの開発2012-04 -- 2015-03渡部匡隆Japan Society of for the Promotion of Science/科学研究費補助金 基盤研究(B)
Career history
2017-04 -- (current)University of Tsukuba Faculty of Human Sciences Junior Assistant Professor
2016-04 -- 2017-04Japan society for the promotion of science Research fellow
2013-04 -- 2016-03取手市立こども発達センター 講師 (心理指導)
Academic background
2014-04 -- (?)筑波大学大学院 人間総合科学研究科 障害科学専攻 博士後期課程
2012-04 -- 2014-03筑波大学大学院 人間総合科学研究科 障害科学専攻 博士前期課程
2006-04 -- 2010-03横浜国立大学 教育人間科学部 学校教育課程
Degree
2014-03修士(障害科学)筑波大学
Licenses and qualifications
2014-3特別支援学校教諭専修免許状
2010-3特別支援学校教諭一種免許状
2010-3小学校教諭一種免許状
Academic societies
-- (current)Association for Behavior Analysis International
-- (current)THE JAPANESE ASSOCIATION OF SPECIAL EDUCATION
-- (current)THE JAPANESE ASSOCIATION FOR BEHAVIOR ANALYSIS
-- (current)THE JAPANESE ACADEMY OF AUTISTIC SPECTRUM
-- (current)THE JAPANESE ASSOCIATION FOR THE STUDY OF DEVELOPMENTAL DISABILITIES
-- (current)THE JAPANESE ASSOCIATION FOR THE STUDY OF SUPPORT SYSTEM FOR DEVELOPMENTAL DISABILITIES
-- (current)JAPANESE ASSOCIATION OF BEHAVIOR THERAPY
-- (current)ASSOCIATION OF DISABILITY SCIENCES, JAPAN
Honors & Awards
2016-12Society for the Advancement of Behavior Analysis (SABA) Senior Student Presenter Grant
Refereed academic journal/Refereed international conference paper
  • Consultation with mother of a child with autistic spectrum disorders and behavioral problems using behavior recording -Analysis of effective recording style and modification process-
    前田久美子; 佐々木銀河; 朝岡寛史; 野呂文行
    The Japanese Journal of Special Education/p.印刷中, 2017-12
  • Using script and script fading procedures to teach social conversation in a child with autism spectrum disorder
    村田純一; 朝岡寛史; 真名瀬陽平; 野呂文行
    The Japanese Journal of Autistic Spectrum/14(2)/pp.45-51, 2017-02
  • Effects of observing the view from another person’s viewpoint on training of spontaneous spatial perspective-taking in a child with autism spectrum disorder
    朝岡寛史; 熊谷正美; 岡村章司; 渡部匡隆
    The Japanese Journal of Autistic Spectrum/14(1)/pp.5-11, 2016-09
  • Promoting Generalization of Self-Management Skills in Children with Autism Spectrum Disorder: Focusing on Carrying Out Activities of Daily Living Spontaneously
    朝岡寛史; 藤原あや; 真名瀬陽平; 野呂文行
    Japanese Journal of Disability Sciences/40(1)/pp.135-148, 2016-03
  • Study on teaching a child with Autism Spectrum Disorder to write expository text
    真名瀬陽平; 朝岡寛史; 藤原あや; 野呂文行
    The Japanese Journal of Autistic Spectrum/12(2)/pp.23-32, 2015-03
  • Effects of self motion on training of giving and receiving sentences in a child with autism
    朝岡寛史; 岡村章司; 渡部匡隆
    The Japanese Journal of Autistic Spectrum/12(2)/pp.5-12, 2015-03
  • Effects of Instructions Promoting the Movement to Another Person's Viewpoint on Spatial Perspective-Taking Skills in a Child Suspected with Asperger's Disorder
    朝岡寛史; 真名瀬陽平; 野呂文行
    Japanese Journal of Disability Sciences/39/pp.133-140, 2015-03
  • A study on the promotion of social understanding through using role-play procedure to a child with autism
    朝岡寛史; 渡邉美紀; 岡村章司; 渡部匡隆
    The Japanese Journal of Autistic Spectrum/11(2)/pp.63-71, 2014-03
  • Formation of social interaction of students with autism
    朝岡寛史; 熊谷正美; 石坂務; 渡部匡隆
    The Japanese Journal of Autistic Spectrum/10(4)/pp.27-33, 2013-03
Books
  • 実践障害児教育 2013年3月号
    朝岡寛史
    2013-02
  • 自閉症スペクトラムのある子どもの人間関係形成プログラム: 自分らしく生きていくために
    PDDプロジェクト; 朝岡寛史
    2014-03
Conference, etc.
  • 自閉スペクトラム症児における授与動詞の理解に関する検討-受け渡し場面の眼球運動の分析-
    朝岡寛史; 渡部匡隆; 野呂文行
    日本特殊教育学会第55回大会/2017-09-18
  • ASDが疑われる児童の社会的視点取得に関する指導-不適切行動の先行事象・結果事象における表情変化の記述の効果-
    朝岡寛史; 野呂文行
    日本自閉症スペクトラム学会第16回研究大会/2017-09-03
  • Training effects on implicit spatial perspective-taking by observing the view from another person’s perspective in children with autism spectrum disorder
    Asaoka Hiroshi; Noro Fumiyuki
    Association for Behavior Analysis International, 43rd annual convention/2017-05-28
  • ASD児における空間的視点取得課題遂行中の眼球運動の分析
    朝岡寛史; 渡部匡隆; 野呂文行
    日本特殊教育学会第54回大会/2016-09-18
  • Effects of math fluency training to promote generalization for a child suspected with ASD
    真名瀬陽平; 朝岡寛史; 野呂文行
    日本行動分析学会第34回年次大会/2016-09-11
  • Training of spatial perspective-taking tasks to a child suspected with ASD
    朝岡寛史; 野呂文行
    日本行動分析学会第34回研究大会/2016-09-11
  • ASDが疑われる児童の社会的視点取得に関する検討-他者の立場に立つことを促す教示の効果-
    朝岡寛史; 真名瀬陽平; 藤原あや; 熊谷正美; 野呂文行
    日本自閉症スペクトラム学会第15回研究大会/2016-08-28
  • Teaching deictic verbs in a child with autism spectrum disorders
    Asaoka Hiroshi; Noro Fumiyuki
    Association for Behavior Analysis International, 42nd annual convention/2016-05-29
  • ASDのある児童生徒の社会的視点取得に関する検討
    朝岡寛史; 真名瀬陽平; 藤原あや; 野呂文行
    日本特殊教育学会第53回大会/2015-09-19
  • Training of spatial perspective-taking skills in a child with Autism Spectrum Disorder
    朝岡寛史; 岡村章司; 渡部匡隆
    日本行動分析学会第33回年次大会/2015-08-30
  • Script and script fading for child with ASD to promote social conversations
    村田純一; 朝岡寛史; 真名瀬陽平; 野呂文行
    日本行動分析学会第33回年次大会/2015-08-30
  • Training of spatial perspective-taking skills in a child with Autism Spectrum Disorder
    朝岡寛史; 岡村章司; 渡部匡隆
    12/2015-08-30
  • 自閉スペクトラム症児における伝える機能に着目した説明文指導の検討ー言語教示条件と相手に伝える条件の比較を通してー
    真名瀬陽平; 朝岡寛史; 藤原あや; 野呂文行
    日本自閉症スペクトラム学会第14回研究大会/2015-08-23
  • アスペルガー障害児の自己管理スキルの般化促進ー日常生活スキルの始発に焦点をあててー
    朝岡寛史; 藤原あや; 真名瀬陽平; 野呂文行
    日本自閉症スペクトラム学会第14回研究大会/2015-08-22
  • 自閉傾向のある幼児の授与動詞の獲得に関する研究: 視点の移動に着目した指導方法の検討
    朝岡寛史; 渡部匡隆
    日本発達障害学会第50回研究大会/2015-07-05
  • Effects of monitoring procedures on parent-child interactions involving a mother of a child with externalizing behavior problems and suspected to have developmental disabilities
    Asaoka Hiroshi; Noro Fumiyuki
    Association for Behavior Analysis International, 41st annual convention/2015-05-25
  • 自閉症幼児の自発的な対人行動の形成
    峰淑美; 朝岡寛史; 大木信吾; 渡部匡隆
    日本特殊教育学会第52回大会/2014-09-22
  • アスペルガー障害児の説明文課題におけるアセスメントに基づいた指導方略の選択-教示と用いる教材の違いに着目した指導の検討-
    真名瀬陽平; 朝岡寛史; 藤原あや; 野呂文行
    日本特殊教育学会第52回大会/2014-09-21
  • 自閉症児における授与動詞構文の指導: 自己動作を用いた指導方法の効果の検討
    朝岡寛史; 岡村章司; 渡部匡隆
    日本特殊教育学会第52回大会/2014-09-21
  • 自閉症スペクトラム児への聞き取り方略の形成: 伝言ゲーム・暗号ゲームを用いて
    大木信吾; 朝岡寛史; 渡部匡隆
    日本特殊教育学会第52回大会/2014-09-21
  • 自閉症児に対するスピーチスキルの支援: スピーチスキル形成と表出特徴の分析
    関口友梨; 朝岡寛史; 大木信吾; 渡部匡隆
    日本特殊教育学会第52回大会/2014-09-20
  • 自閉症幼児の社会的理解の促進: ごっこ遊びを用いた支援方法の検討
    朝岡寛史; 石坂務; 岡村章司; 渡部匡隆
    日本自閉症スペクトラム学会第13回研究大会/2014-08-23
  • Assessment of spatial perspective-taking skills in a child with Asperger's disorder
    朝岡寛史; 真名瀬陽平; 野呂文行
    日本行動分析学会第32回年次大会/2014-06-29
  • A strategy of calculation in fluency training of addition and subtraction
    真名瀬陽平; 朝岡寛史; 野呂文行
    日本行動分析学会第32回年次大会/2014-06-28
  • 自閉症児の社会的理解の促進に関する研究: ロールプレイを用いた支援方法の検討
    朝岡寛史; 渡邉美紀; 岡村章司; 渡部匡隆
    日本自閉症スペクトラム学会第12回研究大会/2013-08-18
Professional activities
2017-07 -- (current)Association of Disability Sciences, Japan編集幹事
Other activities
2017-05 -- (current)平成29年度特別支援学校教員資格認定試験臨時校正委員

(Last updated: 2017-09-20)