BUSHNELL CADE CONLAN(ブッシュネル ケード コンラン)

所属
人文社会系
職名
准教授
URL
eメール
Iw,*}%z##CxvyzC{.:GLv+:GL,C+*,",wvCvxC!'P
電話
029-853-2770
研究分野
日本語教育
日本語学
外国語教育
文化人類学・民俗学
研究キーワード
第2言語習得
多言語習得・多言語話者
ランゲージ・ソーシャリゼーション(言語の社会化)
マイクロエスノグラフィー
成員カテゴリー分析
友人関係の人類学
言語人類学
取得学位
2011-12Ph.D. (Japanese Linguistics)ハワイ大学マノア校東亜言語文学学科
2011-12第二言語研究における特別大学院学位ハワイ大学マノア校第二言語研究研究科
論文
  • Story listening and story drawing
    BUSHNELL CADE CONLAN
    Extensive Reading in Japan/15(1)/pp.9-10, 2022-12
  • Developing Japanese Language Learning Content for the Japan Virtual Campus Platform
    Vanbaelen Ruth; Masaki Ono; Hironori Sekizaki; Cade B...
    The 13th International Symposium on Japanese Language Education and Japanese Studies “Embracing Diversities, Igniting Potentials”/pp.166-170, 2023-11-17
  • A Decade of Japanese Language Courses for English Medium Majors
    Vanbaelen Ruth; Bushnell Cade
    日本語教育論集/(35)/pp.55-71, 2020-03
  • A Decade of Japanese Language Courses for English Medium Majors
    Vanbaelen Ruth; Bushnell Cade
    日本語教育論集/(35)/pp.55-71, 2020
  • 会話分析研究に基づく日本語初級教科書開発の試案
    ブッシュネル ケード; 関崎 博紀; 永井絢子; 伊藤 秀明; ヴァンバーレン ルート; 許 明子; 小野 正樹; ...
    第10回 日本語実用言語学国際会議 予稿集/pp.150-153, 2017-07
  • そこ、笑うとこ ― 留学生向けの落語会における観客による笑いの会話分析
    BUSHNELL CADE CONLAN
    笑い学研究/24/pp.17-32, 2017
  • Talking the talk: The interactional construction of community and identity at conversation analytic data sessions in Japan
    Bushnell Cade
    Human Studies/(35)/p.583-605, 2012
  • 学習者が満足できる漢字教育とは何か:漢字・非漢字系学習者が混在している教室の場合
    ブッシュネル・ケード
    筑波大学地域研究研究科平成15年度日本語教育実習報告論文集/(15)/p.65-80, 2004-01
  • Getting let in: The role of learner agency in gaining access to affordances in an intermediate JFL classroom
    Bushnell Cade
    日本語用論学会第10回大会発表論文集/(3)/p.185-192, 2008-01
  • On NS/NNS identities and ‘warrantability’: The interactional co-authorship of an occasioned medium by a first and second language speaker of Japanese
    Bushnell Cade
    Second Language Studies/1(28)/p.1-31, 2009-01
  • Lego my keego!’: An analysis of language play in a beginning Japanese as a foreign language classroom
    Bushnell Cade
    Applied Linguistics/1(30)/p.49-69, 2009-01
  • Interactionally constructing practice, community, shared resources, and identity: An ethnomethodological analysis of interactions at conversation analytic data sessions in Japan
    Bushnell Cade
    Doctoral dissertation/p.416, 2011-01
  • Identifying identity: Identity as an interactional construct, and some relations to second language learning
    Bushnell Cade
    筑波大学地域研究/(32)/p.157-182, 2011-01
著書
  • Navigating friendships in interaction: Introduction
    Bushnell Cade Conlan
    Navigating Friendships in Interaction: Discursive and Ethnographic Perspectives/pp.1-8, 2024-01
  • Getting to know you: A microethnograpy of "(not) making friends" in first-time interactions in Japanese
    Bushnell Cade Conlan
    Navigating Friendships in Interaction: Discursive and Ethnographic Perspectives/pp.54-78, 2024-01
  • Navigating Friendships in Interaction: Discursive and Ethnographic Perspectives
    Bushnell Cade Conlan
    Routledge, 2024-01
  • Micro-bonding moments: Laughter in the joint construction of mutual affiliation in initial-encounter interactions by first and second language speakers of Japanese
    Bushnell Cade Conlan
    Bonding through Context: Language and Interactional Alignment in Japanese Situated Discourse/John Benjamins/pp.173-196, 2020
  • 会話分析の方法: 行為と連鎖の組織
    BUSHNELL CADE CONLAN; 西阪 仰
    世界思想社, 2018-09
  • Rakugo CALL Program for Japanese Language Learning: Its Development and Possibilities for Implementation
    Yamada Toru; Sakai Takako; Bushnell Cade Conlan
    Technology-Supported Learning In and Out of the Japanese Language Classroom/Multilingual Matters/pp.149-170, 2019-01
  • Melting the ice: 初対面会話における共鳴現象としての笑いの機能
    井出 里咲子; ケード ブッシュネル
    『聞き手行動のコミュニケーション学』/ひつじ書房/pp.241-261, 2018-12
  • She who laughs first: Audience laughter and interactional competence at a rakugo performance for foreign students
    Bushnell Cade Conlan
    Interactional Competence in Japanese as an Additional Language/National Foreign Language Resource Center/pp.81-114, 2017
  • Interactionally constructing practice, community, shared resources, and identity: An ethnomethodological analysis of interactions at conversation analytic data sessions in Japan
    BUSHNELL CADE CONLAN
    2011-12
会議発表等
  • なぜストーリーを使うのか?:最適なインプットから厚いコンテクストまで、 そしてその先へ
    BUSHNELL CADE CONLAN
    Polyglot Conference Global/2023-10-04--2023-10-08
  • Developing Japanese Language Learning Content for the Japan Virtual Campus Platform
    Vanbaelen Ruth; Masaki Ono; Hironori Sekizaki; Cade B...
    The 13th International Symposium on Japanese Language Education and Japanese Studies “Embracing Diversities, Igniting Potentials”/2023-11-17--2023-11-18
  • JV-Campus:筑波大学のオンライン日本語教材の開発
    関崎 博紀; ブッシュネル ケード; 伊藤 秀明; 岩崎 拓也; 小野 正樹; チョーハン アヌブティ...
    世界各地の社会的要請に対応可能な日本語教育シンポジウム/2023-09-25--2023-09-25
  • ストーリーや絵によるインプットの有効性:中級入門の教室活動をみた質的研究
    BUSHNELL CADE CONLAN
    未来志向の日本語教育/2022-02-16--2022-02-16
  • Un viaje corto a través del idioma japonés
    Vanbaelen Ruth; Cade Bushnell
    Vuelta al mundo en 30 dias, Vol 1, Jueves de Idiomas con OGCRI/2020-09-17--2020-09-17
  • Opening doors: Participating in the flow of the interaction
    Bushnell Cade Conlan
    Faculty Colloquium Talk/2019-01-10--2019-01-10
  • A Decade of Japanese Language Classes for English Medium Majors
    Vanbaelen Ruth; Bushnell Cade
    18th Annual Hawaii International Conference on Education/2020-01-04--2020-01-07
  • Letting It Pass with a Smile: A Conversation Analytic Examination of Recipient Smiles and Laughter in Multiparty L2 Interaction
    Bushnell Cade Conlan
    第10回 日本語実用言語学国際会議/2017-07-08
  • Access denied: Justifying exclusion though invoking the institution
    Bushnell Cade Conlan
    The Japan Association for Language Teaching (JALT)/2016-11-27
  • スキット活動を取り入れた初級日本語クラスの実践報告
    BUSHNELL CADE CONLAN
    Japanese Language Education Methods (JLEM)/2014-09
  • Gaikokujin ja jarimasen (I’m not a foreigner): An analysis of the interactive construction and contestation of (not) being a foreigner
    Bushnell Cade Conlan
    17th Annual Conference of the Pragmatics Society of Japan/2014-11
  • 笑っている場合?
:留学生に対する落語会における笑いの位 置とその組織化について」
    ブッシュネル・ケード
    パネル「落語が分かるということ:言葉と文化の側面から」における口頭発表____/2012-8
  • Research concerning the influence of mnemonics and the characteristics of kanji on the acquisition of kanji meanings: The case of alphabet-habituated beginning learners of Japanese
    Bushnell Cade
    Presentation at the Annual Conference of Inter-Mountain Association of Teachers of Japanese____/2004-09
  • Getting let in: The role of learner agency in gaining access to affordances in an intermediate JFL classroom
    Bushnell Cade
    日本語用論学会第10回年次大会____/2007-12
  • Playing around: Some functions of language play in a beginning Japanese as a foreign language classroom
    Bushnell Cade
    日本言語科学会第10回年次大会____/2008-07
  • The interactional co-authorship of a medium by Japanese L1 and L2 speakers
    Bushnell Cade
    Presentation at the Annual Conference of the Second Language Research Forum (SLRF)____/2008-10
  • Okkanai toko na n desu ka’ (Is it a frightening place)?: A microethnography of the sequential and categorial aspects of co-accomplishing learning as participation in L2 Japanese
    Bushnell Cade
    日本語用論学会第11回年次大会____/2008-12
  • Categories in action: Towards a systematic analytical methodology for examining categorial formulations in talk-in-interaction
    Bushnell Cade
    Presentation at the Annual Conference of the International Pragmatics Association (IPrA)____/2009-07
  • Nanka yoogo toka aru n desu ka?’ (Is there some term for that?): Second language learning as publicly accomplished at ‘data sessions’ in Japan
    Bushnell Cade
    Panel presentation, 18th International Conference on Pragmatics and Language Learning (PLL)____/2010-07
  • Identity in practice: The use of terminological resources and identity formation at conversation analytic data sessions in Japan
    Bushnell Cade
    日本語用論学会第14回年次大会____/2011-12
担当授業科目
2023-04 -- 2023-08リサーチ・プログラム開発11筑波大学
2023-04 -- 2023-08リサーチ・プログラム開発9筑波大学
2023-04 -- 2023-08プロジェクト演習2筑波大学
2023-10 -- 2024-02プロジェクト演習2筑波大学
2023-10 -- 2023-12補講漢字3-1B筑波大学
2023-10 -- 2023-12補講日本語5聞く-2B筑波大学
2023-04 -- 2023-07社会言語研究演習1A筑波大学
2023-10 -- 2023-12日本語教育プログラム演習1B筑波大学
2023-04 -- 2023-06日本語教育プログラム演習1A筑波大学
2023-10 -- 2023-12補講日本語5聞く-1B筑波大学
さらに表示...
メッセージ
人々が母語以外の言語を使用し、維持する能力をどのように身につけるのかについて興味を持っています。会話分析、成員カテゴリー化分析、文脈分析、その他の質的エスノグラフィーの方法論を総合して駆使するマイクロエスノグラフィックな手法で、人々がどのように他の言語を習得するかを調べており、現在はポリグロット(4つ以上の言語を習得した人)がどのように言語を習得し維持しているかについて研究を行っています。また、ディスコースにおける人間の友好関係の構築と管理に関するマイクロエスノグラフィー的研究も進めています。

(最終更新日: 2024-01-09)