SATO Tadahiko
- Affiliation
- Institute of Business Sciences
- Official title
- Professor
- Sex
- Male
- Birth date
- 1970-07
- URL
- Research fields
Statistical science Commerce - Research keywords
ベイジアンモデリング 状態空間モデル 計算機統計学 マーケティング・サイエンス 市場反応分析 ビッグデータ 感性評価 - Research projects
演繹・帰納融合型統計モデルによる消費者行動のダークマターの解明 2022-04 -- 2026-03 SATO Tadahiko Japan Society for the Promotion of Science/Grant-in-Aid for Scientific Research (B) 16,250,000Yen 製品主観評価構造に内在する曖昧と異質性を考慮するモデル構築法と評価知見の体系化 2020-04 -- 2024-03 RYOKE Mina Japan Society for the Promotion of Science (JSPS)/Grant-in-Aid for Scientific Research (C) 4,290,000Yen A study on the evolution and deepening of the understanding of consumer behavior from discrete choice models with extremely many parameters 2018-04 -- 2022-03 SATO Tadahiko Japan Society for the Promotion of Science/Grant-in-Aid for Scientific Research (B) 16,250,000Yen A study on market response mechanism 2014-04 -- 2019-03 SATO Tadahiko Japan Society for the Promotion of Science/Grant-in-Aid for Scientific Research (B) 16,510,000Yen The new developments of retail marketing by Bayesian modeling 2011 -- 2013 SATO Tadahiko Japan Society for the Promotion of Science/Grant-in-Aid for Scientific Research (C) 3,900,000Yen A Study on Mechanism Individual Behaviors from micro data using Dynamic Individual Models 2008 -- 2010 SATO Tadahiko Japan Society for the Promotion of Science/Grant-in-Aid for Scientific Research (C) 3,770,000Yen 動学的統計モデルによるマーケティング意思決定高度化のための研究 2006 -- 2007 SATO Tadahiko Japan Society for the Promotion of Science/Grant-in-Aid for Scientific Research (B) 1,900,000Yen Evolution of marketing model and theory by integrating data, theory and analytical method 2017-04 -- 2022-03 TERUI Nobuhiko Japan Society for the Promotion of Science/Grant-in-Aid for scientific Reseach (A) 25,480,000Yen 大規模異種情報の統合によるCRMの理論構築と展開に関する組織的研究 2013-04 -- 2017-03 照井伸彦 Japan Society of for the Promotion of Science/Grant-in-Aid for scientific Reseach(A) 41,340,000Yen データベースマーケティングと消費者理論融合によるCRMの新展開 2009 -- 2012 照井伸彦 Japan Society of for the Promotion of Science/基盤研究(A) 39,520,000Yen more... - Career history
1995-04 -- 1998-03 株式会社ライテック 1998-04 -- 2005-03 財団法人流通経済研究所研究員 2005-04 -- 2007-09 筑波大学大学院ビジネス科学研究科講師 2007-10 -- 2014-03 筑波大学大学院ビジネス科学研究科准教授 2014-04 -- (current) 筑波大学ビジネスサイエンス系教授 - Academic background
-- 1993-03 Science University of Tokyo Faculty of Science and Engineering 数学科 -- 1995-03 Science University of Tokyo Graduate School, Division of Science and Engineering 数学専攻 -- 2004-03 The Graduate University for Advanced Studies Graduate School, Division of Mathematical and Physical Science 統計科学専攻 - Degree
1995-03 修士(理工学) 東京理科大学 2004-03 Ph.D. The Graduate University for Advanced Studies - Academic societies
-- (current) JAPANESE SOCIETY OF APPLIED STATISTICS -- (current) THE JAPAN STATISTICAL SOCIETY -- (current) THE OPERATIONS RESEARCH SOCIETY OF JAPAN -- (current) Japan Institute of Marketing Science - Honors & Awards
2017-10 【日本学術振興会】特別研究員等の審査に係る顕彰 公正・公平な審査に非常に貢献した - Articles
- 企業の海外進出地域が業績に与える影響について : 企業の異質性を考慮した研究
島本 健; 佐藤 忠彦; 立本 博文
Journal of International Business, 2023 - Hierarchical Bayes Regression Model with Multiple Heterogeneity Coefficients for a Single Explanatory Variable
佐藤忠彦; 領家美奈
Journal of the Japan Statistical Society, Japanese Issue/52(1)/pp.1-32, 2022-09-13 - ブロッククラスタリングによるドラッグストアにおける商品カテゴリーの購買分析
山田浩喜; 佐藤 忠彦
行動計量学/49(1)/pp.83-98, 2022-03 - 経営学のためのデータサイエンスの周辺:計量経営学のすすめ
佐藤 忠彦
Organizational Science/55(3)/pp.4-20, 2022-03 - AN ANALYSIS OF MECHANISM FOR CUSTOMERS' PURCHASE AMOUNT AND NUMBER OF VISITS IN DEPARTMENT STORE
Yamada Hiroki; Sato Tadahiko
Journal of the Operations Research Society of Japan/67(1)/pp.12-30, 2020 - ポアソン潜在ブロックモデルによるドラッグストアにおける購買データの解析
山田 浩喜; 佐藤 忠彦
行動計量学/47(2)/pp.161-172, 2020 - 百貨店顧客の購買金額に対するマーケティング施策に関する解析
山田 浩喜; 佐藤 忠彦
行動計量学/47(1)/pp.41-57, 2020 - 百貨店顧客の購買金額に対するマーケティング施策に関する解析
山田浩喜; 佐藤 忠彦
行動計量学/47(1)/pp.41-57, 2019 - 同一商業集積地に隣接する店舗間のストア・イメージに基づく店舗評価
山田浩喜; 佐藤 忠彦
マーケティング・サイエンス/27(1)/pp.7-25, 2019 - Stochastic Model of Inter-purchase Time with Mental Accounting Effect
宮津 和弘; 佐藤 忠彦
Journal of the Japan Statistical Society, Japanese Issue/48(2)/pp.113-146, 2019 - Personalized market response analysis for a wide variety of products from sparse transaction data
Ishigaki Tsukasa; Terui Nobuhiko; Sato Tadahiko; Allenby ...
International Journal of Data Science and Analytics/5(4)/pp.233-248, 2018-07 - Modeling the Stock and Threshold Effect of Personal Selling
井上 友彦; 佐藤 忠彦
Japanese Journal of Applied Statistics/47(1)/pp.17-42, 2018-06 - Modeling the Heterogeneous Mental Accounting Impacts of Inter-shopping Duration
Miyatsu Kazuhiro; Sato Tadahiko
Springer/pp.1-16, 2018-11 - Kansei Knowledge Extraction as Measure of Structural Heterogeneity
Ryoke Mina; Sato Tadahiko
CCIS 949/pp.142-157, 2018-11 - 統計モデルによる消費者理解の可能性
佐藤 忠彦
統計数理/66(2)/pp.249-265, 2018 - 状態空間モデルのマーケティングへの応用
佐藤 忠彦
岩波データサイエンス岩波データサイエンス Vol.6 特集:時系列解析――状態空間モデル・因果解析・ビジネス応用/6/pp.57-67, 2017-06 - A Study on Store Patronage Mechanism of Indian Consumer
友尻小百合; 佐藤忠彦
Journal of Marketing & Distribution/20(1)/pp.69-91, 2017-03 - 百貨店顧客の来店回数生起メカニズムの構造異質性の解析
山田浩喜; 佐藤忠彦
行動計量学/43(1)/pp.53-68, 2016-09 - Modeling of Relationship between Mental Accounting and Purchase Behaviors: Proposal of Hierarchical Bayesian Threshold Poisson Regression Model
宮津和弘; 佐藤 忠彦
Ouyou toukeigaku/44(3)/pp.161-182, 2016-02 - MEASURING EFFECTS OF ADVERTISING CROSS-MEDIA EFFECTS BY USING HIERARCHICAL BAYES MODEL CONCERNING BRAND ATTITUDE
日高徹司; 佐藤 忠彦
Transactions of the Operations Research Society of Japan/59/pp.106-133, 2015-12 - 統計学的マーケティングとは何か? -マーケティングで統計学を有効活用する視点から-
佐藤 忠彦
統計/66(2), 2015 - Preface
星野 崇宏; 佐藤 忠彦
Ouyou toukeigaku/44(3)/pp.119-119, 2015 - AN ANALYSIS OF MARKET RESPONSE BY HIERARCHICAL MULTIVARIATE STATE SPACE MODELS
青柳 憲治; 佐藤 忠彦
TORSJ/58(0)/pp.70-100, 2015 - 購買推奨確率モデルによるビッグデータの解析(論文・事例研究)
石田 実; 西尾 チヅル; 佐藤 忠彦
[O]perations research as a management science [r]esearch/59(7)/pp.390-400, 2014-07 - マーケティング関係のビッグデータ解析
佐藤 忠彦
エストレーラ/244/pp.14-19, 2014 - more...
- 企業の海外進出地域が業績に与える影響について : 企業の異質性を考慮した研究
- Books
- 現代マーケティング・リサーチ -- 市場を読み解くデータ分析 新版
照井伸彦; 佐藤 忠彦
有斐閣, 2022/11 - マーケティングの統計モデル(統計解析スタンダード)
佐藤 忠彦
朝倉書店, 2015-09 - ビッグデータ時代のマーケティング-ベイジアンモデリングの活用
佐藤 忠彦
講談社, 2013-01 - 現代マーケティング・リサーチ -- 市場を読み解くデータ分析
佐藤 忠彦
有斐閣, 2013-11 - 第8章:ベイジアン・モデリングによる動的ブランド診断
佐藤 忠彦; 樋口知之
ブランド評価手法-マーケティング視点によるアプローチ, 2014 - 「第9章小売サービス」
佐藤 忠彦
サービス工学の技術―ビッグデータの活用と実践―, 2012-11 - マーケティング・経営戦略の数理、第4章、動的売上反応モデルによる小売価格戦略の評価-状態空間モデルの適用-
佐藤忠彦; 樋口知之
朝倉書店, 2009-03 - 第3章 時系列状態空間モデルのためのベイズ推測,
佐藤 忠彦
ベイズ計量経済ハンドブック(照井伸彦監訳)/pp.59-123, 2013-11 - マルコフ切換モデルによる観測されない特別陳列実施の有無の統計的推測法に関する実証研究
佐藤 忠彦
2004-03
- 現代マーケティング・リサーチ -- 市場を読み解くデータ分析 新版
- Conference, etc.
- カーボンラベル表示に対する消費者選好
西尾 チヅル; 石田実; 佐藤 忠彦
日本マーケティング・サイエンス学会第114回研究大会/2023-12-02--2023-12-03 - ベイジアンモデリングによるマーケティング課題への接近
佐藤 忠彦
BCG講演/2024-01-12--2024-01-19 - Estimation of Subjective Evaluation using Beta Distribution
領家 美奈; 佐藤忠彦
日本知能情報ファジィ学会 ソフトサイエンス研究部会 第34回ソフトサイエンス・ワークショップ/2024-03-16--2024-03-17 - データサイエンスの現状と研究
立本 博文; 佐藤 忠彦; 前田 由紀子; 原 寛和; 山本 将也
組織学会2022年度年次大会/2022-10-02--2022-10-02 - Identification of Consumer Heterogeneity Effects of POP on Purchase Intention -Focusing on POP Design Elements and Kansei Evaluation-
領家 美奈; 佐藤忠彦
The 24th Annual Meeting of Japan Society of Kansei Engineering/2022/08/31--2022/09/02 - 商品のCFP情報がクーポン選択に及ぼす影響:楽天Pashaによる社会実験
西尾 チヅル; 石田 実; 金井大樹; 鶴田祥一郎; 佐藤忠彦
日本マーケティング・サイエンス学会第112回研究大会/2022-12-10--2022-12-11 - データサイエンスの現状と研究
立本 博文; 佐藤忠彦; 前田由紀子; 原寛和; 山本将也
組織学会2022年度年次大会/2022-10-01--2022-10-02 - データサイエンスの周辺-社会,データ,解析技術の変化-(基調講演)
佐藤 忠彦
Data Analytics Conference 2021/2021-06-21 - 同一説明変数に対する複数の異質性係数を許容する階層ベイズ回帰による解析
佐藤 忠彦; 領家美奈
科研費研究集会/2022-02-08 - 階層ベイズを用いた多品種少量生産品を扱う物流倉庫における需要予測
加野雅士; 内田雅喜; 小出幸和; 加藤紀彦; 佐藤 忠彦
日本OR学会2022年春季研究発表会&シンポジウム/2022-03-17 - ベイジアンモデリングの周辺-経営学分野での活用に向けて
佐藤 忠彦
2021年度組織学会年次大会/2020-10-17--2020-10-17 - 情報収集活動とその動機付け構造の分析 : サッカー市場におけるケース
猿渡 康文; 佐藤 忠彦; 仲澤 眞
日本オペレーションズ・リサーチ学会秋季研究発表会 - 情報収集活動とその動機付け構造の分析 : サッカー市場におけるケース
猿渡 康文; 佐藤 忠彦; 仲澤 眞
日本オペレーションズ・リサーチ学会秋季研究発表会 - サッカー市場の消費者評価構造把握のための解析
佐藤 忠彦; 猿渡 康文; 仲澤 眞
日本オペレーションズ・リサーチ学会秋季研究発表会 - Consumers Emotional Impact to Shopping Behavior: Joint Modeling of Shopping Amount and Interval
MIyatsu Kazuhiro; Sato Tadahiko
International Workshop on Marketing and Data Science/2019-12-07 - 消費者行動理解のためのベイジアンモデリング
佐藤 忠彦
統計数理研究所 樋口前所長退任記念シンポジウム,「データ駆動型研究を先導するベイズモデリング」 ~ モデリングは人がやるのか、AIが代替するのか ~/2019-11-05 - Modeling Heterogeneous Impacts of Mental Accounting and Household Stock to Consumers Inter-shopping Duration
Miyatsu Kazuhiro; Sato Tadahiko
The 4th Eastern Asia Meeting on Bayesian Statistics/2019-07-14 - 統計学利用の心構え-その必要性と可能性
佐藤 忠彦
東京国税局セミナー/2018-08-08 - Kansei Knowledge Extraction as Measure of Structural Heterogeneity
Ryoke Mina; Sato Tadahiko
The 19th International Symposium on Knowledge and Systems Sciences/2018-11-25--2018-11-26 - Modeling the Heterogeneous Mental Accounting Impacts of Inter-shopping Duration
Miyatsu Kazuhiro; Sato Tadahiko
The 19th International Symposium on Knowledge and Systems Sciences/2018-11-25--2018-11-26 - 異質性を考慮した見かけ上独立なポアソン回帰モデルによる市場反応分析
青柳憲治 ; 佐藤 忠彦
2018年度 統計関連学会連合大会/2018-09-12 - 時変係数分布ラグモデルによる市場反応分析
井上友彦; 佐藤 忠彦
2018年度 統計関連学会連合大会/2018-09-12 - スーパーマーケットの店舗選択に関する解析
山田浩喜; 佐藤 忠彦
2018年度 統計関連学会連合大会/2018-09-11 - Stochastic Model of Inter-purchase Time with Mental Accounting Effect
MIyatsu Kazuhiro; Sato Tadahiko
2018年度 統計関連学会連合大会/2018-09-10 - POSデータを活用した商業動態統計の速報性向上に関する研究
佐藤 忠彦; 牧本直樹; 齋藤 敬; 武井 明則
2018年度 統計関連学会連合大会/2018-09-10 - more...
- カーボンラベル表示に対する消費者選好
- Teaching
2024-04 -- 2024-08 Research on Systems Management - Spring I University of Tsukuba. 2024-10 -- 2025-02 Reading in Systems Management II-I University of Tsukuba. 2024-10 -- 2025-02 Advanced Research Seminar in Systems Management II-III University of Tsukuba. 2024-10 -- 2025-02 Systems Management -Fall I University of Tsukuba. 2024-10 -- 2025-02 Reading in Systems Management II-II University of Tsukuba. 2024-10 -- 2025-02 Research on Systems Management - Fall I University of Tsukuba. 2024-10 -- 2025-02 Advanced Seminar in Systems Management II-III University of Tsukuba. 2024-11 -- 2025-02 Research on Systems Management I-III University of Tsukuba. 2024-10 -- 2025-02 Advanced Seminar in Systems Management II-II University of Tsukuba. 2024-10 -- 2025-02 Research on Systems Management - Fall II University of Tsukuba. more... - Professional activities
2018-04 -- 2020-03 公益財団法人 大学基準協会 経営系専門職大学院認証評価委員会/委員 2016-09 -- 2020-02 経済産業省 評価委員 等 2016-04 -- 2024-03 一般社団法人 データサイエンティスト協会 理事 2015-04 -- 2021-03 情報・システム研究機構 統計数理研究所 共同利用委員会 所外委員 2015-04 -- 2016-09 統計関連学会 統計関連学会プログラム委員 2014-06 -- 2015-03 文部科学省 第10回科学技術予測調査調査委員 2014-04 -- 2016-03 JAPANESE SOCIETY OF APPLIED STATISTICS 企画担当理事 2014-04 -- 2016-03 Society for Serviceology 編集担当理事 2014-10 -- (current) 情報・システム研究機構 統計数理研究所 客員教授 2012-04 -- 2012-11 THE INSTITUTE OF ELECTRONICS, INFORMATION AND COMMUNICATION ENGINEERS. 第11回電子情報通信学会情報論的学習理論と機械学習(IBISML)研究会/プログラム委員 more... - University Management
2017-04 -- 2019-03 筑波大学大学院ビジネス科学研究科経営システム科学専攻 専攻長 2015-04 -- 2017-03 経営システム科学専攻 総務担当 2015-04 -- 2023-03 ビジネス科学研究科運営委員会 運営委員 2015-04 -- 2023-03 ビジネスサイエンス系運営委員会 運営委員
(Last updated: 2024-10-31)