You are here

Makinae Naomichi

face
Affiliation
Faculty of Human Sciences
Official title
Associate Professor
Research fields
Science education
Education on school subjects and activities
Research projects
戦中・戦後の数学教育における進歩主義と本質主義の対立と共存に関する研究2017 -- 2020蒔苗 直道Japan Society for the Promotion of Science/Grant-in-Aid for Scientific Research(C)4,160,000Yen
戦後教育改革期における数学教育の単元学習に対する再構成運動の影響に関する研究2013 -- 2016蒔苗 直道Japan Society for the Promotion of Science/基盤研究(C)4,810,000Yen
Career history
2002-04 -- 2004-09愛知教育大学 助手
2005-10 -- 2007-03東京学芸大学 助教授
2007-04 -- 2010-03東京学芸大学 准教授
2010-04 -- 2012-05筑波大学 助教
2012-06 -- (current)筑波大学 准教授
Academic societies
2003 -- (current)JAPAN SOCIETY FOR SCIENCE EDUCATION
2000 -- (current)JAPANESE EDUCATIONAL RESEARCH ASSOCIATION
1998 -- (current)JAPAN SOCIETY OF MATHEMATICAL EDUCATION
2000 -- (current)日本数学教育史学会
Articles
  • 数学教育再構成運動における五種検定教科書から『数学第一類第二類』への転換
    蒔苗 直道
    第6回春期研究大会論文集/pp.219-224, 2018-06
  • 活動を学びにつなげる
    蒔苗 直道
    新しい算数研究/(567)/pp.59-59, 2018-04
  • 日本数学教育学会の創立百周年を機に
    蒔苗 直道
    日本数学教育学会誌/99(11)/pp.1-1, 2017-11
  • 新領域における教材と授業づくり -数学的な見方・考え方をどうとらえるか-
    蒔苗 直道
    新しい算数研究/(562)/pp.4-7, 2017-11
  • 日本の算数教育における統計教育の歴史と課題 -統計を用いて考える-
    蒔苗 直道
    算数授業論究/112/pp.32-33, 2017-08
  • 数学教育研究の萌芽としての 日本中等教育数学会創立の動議
    Makinae Naomichi
    第4回春期研究大会論文集/pp.319-324, 2016-06
  • Revalution of the Teaching Materials for Geometry in "Soto-ka Sansu" -Through the Comparison wit "Jinjo Syogaku Sanjutusu"-
    蒔苗 直道
    Research Journal of INstructional Mateials/24/pp.61-72, 2013-03
  • Reevaluation of the Teaching Materials for Introduction of Division in National Arithmetic Textbool "Light Blue Book" : Through the Comparison with "Green Book"
    蒔苗 直道
    Journal of Japan Society of Mathematical Education. Mathematical education/94(10)/pp.2-10, 2012-10
  • Revaluation of the Unit 'Jutaku' in the Textbook "Chugakusei-no-Sugaku" written by Ministry of Education in 1949 : Through the Comparison with "Everyday Junior Mathematics"(Part II Research Article)
    蒔苗 直道
    Journal of Japan Society of Mathematical Education/96/pp.19-36, 2012-05
  • 『カズノホン』における図形教材の再評価-『尋常小学算術』との比較を通して-
    蒔苗直道
    教材学研究/23/pp.43-50, 2012-03
  • 戦後教育改革期の数学教育における単元学習の展開-GHQ/SCAP文書による時代考証
    蒔苗直道
    戦後教育史研究/25/pp.21-21, 2011-12
  • A Study on the Effects of the Virginia Course of Study on the "Tentative Course of Study in Mathematics" immediately after World War II in Japan
    蒔苗 直道
    Journal of science education in Japan/35(3)/pp.264-271, 2011-09
  • The Origin of the Term "Appreciation" in Mathematics Edcation in Postwar Educatimal Reform Period : Though the Analysis of GHQ/SCAP Records
    蒔苗 直道
    Journal of Japan Society of Mathematical Education. Mathematical education/93(5)/pp.2-11, 2011-05
  • I-1-1. Meiji Period : The Origin of Japan's Lesson Study and Transition in Instruction(I-1. Historical Development to the Approach,Part I. The Theory of Problem Solving Approach,Mathematics Education Theories for Lesson Study: Problem Solving Approach and the Curriculum through Extension and Integration)
    蒔苗 直道
    Journal of Japan Society of Mathematical Education. Mathematical education/92(12)/pp.12-13, 2010-12
  • I-1-1. Meiji Period : The Origin of Japan's Lesson Study and Transition in Instruction(I-1. Historical Development to the Approach,Part I. The Theory of Problem Solving Approach,Mathematics Education Theories for Lesson Study: Problem Solving Approach and the Curriculum through Extension and Integration)
    蒔苗 直道
    Journal of Japan Society of Mathematical Education. Mathematical education/92(11)/pp.12-13, 2010-11
  • J3 水色表紙教科書における低学年の図形教材の特徴 : 「動的な図形観」を視点として(J 数学教育史・数学史の教育活用,論文発表の部)
    蒔苗 直道
    数学教育論文発表会論文集/43(1)/pp.325-330, 2010-11
  • Mathematical Activity in Instruction of Multiplication of Fraction : Focus on national elementary mathematics textbook "Sansuu" in 1947
    蒔苗 直道
    Journal of Japan Society of Mathematical Education. Mathematical education/92(10)/pp.2-11, 2010-10
  • 戦後教育改革期における数学教育の戦前から戦後への連続性に関する一考察 -分数の乗除の指導の変遷を視点に-
    蒔苗直道
    数学教育史研究/(10)/pp.33-44, 2010-10
  • The Origin of Lesson Study in Japan
    Naomichi MAKINAE
    Proceedings of The 5th East Asia Regional Conference on Mathematics Education/2/p.140-147, 2010-08
  • J7 昭和22年の『学習指導要領算数科数学科編(試案)』における分数の乗除の意味の指導 : バージニアプランとの比較を視点に(J【数学教育史・数学史の教育活用】,論文発表の部)
    蒔苗 直道
    数学教育論文発表会論文集/42/pp.679-684, 2009-11
  • J8 戦後教育改革期における分数の乗除の意味指導 : 割合を基にした意味づけを視点に(J.【数学教育史・数学史の教育活用】,論文発表の部)
    蒔苗 直道
    数学教育論文発表会論文集/41/pp.639-644, 2008-11
  • 戦前・戦中の算術・算数の国定教科書にみる分数の乗除の指導の変遷
    蒔苗 直道
    教科書フォーラム/(5)/pp.56-68, 2007-01
  • I7 終戦直後の数学教育における戦前・戦中の継承と発展に関する一考察 : 分数の乗除の指導を事例に(I.【数学教育史】,論文発表の部)
    蒔苗 直道
    数学教育論文発表会論文集/39/pp.661-666, 2006-10
  • I2 終戦直後の算数・数学科における文部省著作教科書の編集過程に関する一考察(I.【数学教育史】,論文発表の部)
    蒔苗 直道
    数学教育論文発表会論文集/38/pp.583-588, 2005-10
  • 終戦直後の算数・数学科における文部省著作教科書の編集の背景
    蒔苗 直道
    Tokyo Gakugei journal of mathematics education/17/pp.39-48, 2005-05
Books
  • 算数の教育の歴史
    蒔苗 直道
    新版算数科教育研究, pp.5-14, 2019-03
  • 算数科教育の変遷
    蒔苗 直道
    初等算数科教育, pp.13-27, 2019-03
  • The History and Outlook of Mathematics Education in Japan
    Makinae Naomichi
    Mathematics and its Teaching in the Asia-Pacific Region, World Scientific Publishing Company, pp.231-275, 2018-10
  • 全国学力・学習状況調査から見た中学校数学の現状と課題
    蒔苗 直道
    全国学力・学習状況調査から見た中学校数学の現状と課題, pp.1-4, 2018-03
  • 算数・数学科教育の目的と歴史
    蒔苗 直道
    算数・数学科教育, 一藝社, pp.16-32, 2015-10
  • A Historical Perspective on Mathematics Education Research in Japan
    Makinae Naomichi
    The First Sourcebook on Asian Research in Mathematics Education: China, Korea, Singapore, Japan, Malaysia, and India, Information Age Publishing, Inc., pp.1297-1314, 2015-08
  • 続・新しい算数数学教育の実践をめざして
    杉山吉茂; 中村享史; 笠井健一; 田端輝彦; 中野博之; 高橋昭...
    東洋館出版社, 2012-12
  • 新編算数科教育研究改訂版
    飯島康之; 江森英世; 銀島文; 小関煕純; ○清水美憲; 杉山吉茂...
    学芸図書, 2006-05
  • 講座 算数授業の新展開 第4学年
    伊藤説朗; 藤井斉亮; 廣田敬一; 岩谷力; 重松敬一; 江森英世;...
    東洋館出版社, 2010-04
  • 新編算数科教育研究
    飯島康之; 石田淳一; 江森英世; 銀島文; 國宗進; 小関煕純; ...
    学芸図書, 2010-04
  • 数学教育学研究ハンドブック
    ○中原忠男; 関口靖広; 杉山吉茂; ○長崎栄三; 伊藤説朗; 植村...
    東洋館出版社, 2010-12
  • 教科教育の理論と授業Ⅱ理数編
    大高泉; 清水美憲; 伊藤伸也; 稲田結美; 内ノ倉真吾; 片平克...
    協同出版, 2012-03
Conference, etc.
  • 日本数学教育学会における数学教育学研究の展開4
    蒔苗 直道
    第6回春期研究大会/2018-06-10--2018-06-10
  • 日本数学教育学会における数学教育学研究の展開3
    蒔苗 直道
    第5回春期研究大会/2017-06-11--2017-06-11
  • The Characteristics of Junior High school Mathematics textbooks in japan right after World war II
    Makinae Naomichi
    II International Conference on Mathematics Textbook Research and Development/2017-05-07--2017-05-11
  • 日本数学教育学会における 数学教育学研究の展開2
    Makinae Naomichi
    第49回秋期研究大会/2016-10-27--2016-10-28
  • The Development of Views on Mathematics Education as Seen in Mathematics Education Controversies in Japan
    Makinae Naomichi
    Hisroty and Pedagogy of Mathematics 2016/2016-07-18--2016-07-22
  • 日本数学教育学会における 数学教育学研究の展開
    蒔苗 直道
    第4回春期研究大会/2016-06-12--2016-06-12
Teaching
2018-10 -- 2019-02Special Study on Mathematics Education IBUniversity of Tsukuba.
2018-10 -- 2019-02Special Study on Mathematics Education IIBUniversity of Tsukuba.
2018-10 -- 2019-02Special Study on Mathematics Education IIIBUniversity of Tsukuba.
2018-10 -- 2019-02Seminar on Special Study on Mathematics Education IIIBUniversity of Tsukuba.
2018-10 -- 2018-12Methodology on Education BUniversity of Tsukuba.
2018-10 -- 2019-02Seminar on Mathematics Education IIIUniversity of Tsukuba.
2018-10 -- 2018-12Introduction to Mathematics Education IIUniversity of Tsukuba.
2018-07 -- 2018-08Introduction to Mathematics Education IIUniversity of Tsukuba.
2018-04 -- 2018-08Special Study on Mathematics Education IAUniversity of Tsukuba.
2018-04 -- 2018-08Special Study on Mathematics Education IIAUniversity of Tsukuba.
Other educational activities
2017-08 -- 2018-02茨城大学 非常勤講師
2017-06 -- 2017-06筑波大学 教員免許更新講習 講師
2017-04 -- 2017-09山梨県立大学 非常勤講師
Talks
  • 深い学びを作る授業づくり ~測定~
    蒔苗 直道
    第43回新算研セミナー/2018-12-26--2018-12-26
  • 新学習指導要領に向けて及び数学的に考える資質能力を育む効果的な指導の工夫
    蒔苗 直道
    中野区立中学校教育研究会/2018-03-21--2018-03-21
  • 資質・能力に根ざす算数科指導
    蒔苗 直道
    埼玉県算数教育会/2017-10-28--2017-10-28
  • 育成すべき資質・能力と数学的な見方・考え方
    蒔苗 直道
    第99回全国算数・数学教育研究(和歌山)大会講習会/2017-08-05--2017-08-06
  • 新学習指導要領について
    蒔苗 直道
    埼玉県算数数学教育研究会中学校部会/2017-07-28--2017-07-28
  • 主体的に考えたくなる算数授業
    蒔苗 直道
    第54回東京地区教員研修会/2017-06-02--2017-06-02
  • 中学校数学科における授業改善 -新学習指導要領を踏まえて-
    蒔苗 直道
    東京都中学校数学教育研究会/2017-05-01--2017-05-01
Professional activities
2013-04 -- (current)理数教育研究所算数・数学の自由研究中央審査委員会/委員
2018-10 -- (current)日本数学教育学会学術情報部/副部長
2014-09 -- (current)日本数学教育史学会幹事
2013-04 -- (current)新算数教育研究会調査普及部会/常任理事
2013-10 -- 2018-09JAPAN SOCIETY OF MATHEMATICAL EDUCATION算数教育編集部/副部長
University Management
2019-04 -- (current)人間系情報管理委員会委員
2018-04 -- 2019-03人間系情報環境委員会部局技術責任者
2018-04 -- 2019-03全学認証ネットワーク小委員会
2018-04 -- 2019-03全学計算機システム運用委員会
2018-04 -- 2019-03人間LAN委員会副委員長
2017-04 -- 2018-03人間LAN委員会
2017-04 -- 2019-03人間学類人間フィールドワーク委員会
2017-04 -- (current)教育学類運営委員会
2018-04 -- 2019-03教育学類2年生担任
2017-04 -- 2018-03教育学類1年生担任

(Last updated: 2019-06-25)