Chung Inho

Affiliation
Institute of Human Sciences
Official title
Professor
Email
=,&+81*FUQ+80$1O768.8%$O$&O-3\&+81*O,1+2O)%FUQ8O768.8%$O$&O-3
Office
人間系学系棟B106
Phone
029-853-4883
Fax
029-853-4883
Research fields
Special needs education
Educational psychology
Research keywords
Disability Sciences
Special Education
Deaf Education
Hearing Impaired children
Psychology of Deaf and Hard of Hearing
Cognitive Development
Language Development
Development of Language and Literacy
Eye Movements
Psychology and Education of Internatioal Students
Research projects
新学習指導要領に示される聴覚障害の状態等に応じた言語活動の充実 ~人工内耳装用児に対する全国調査と実践研究に基づいて~2019-04 -- 2021-03Chung, InhoMinistry of Education, Culture, Sports, Science and Technology, Japan/2019年度特別支援教育に関する実践研究充実事業(新学習指導要領に向けた実践研究)5,500,000Yen
聴覚障害者の視覚的非言語性認知課題の処理方略ー言語モードと言語力に基づく検討ー2019 -- 2023鄭 仁豪Japan Society for the Promotion of Science/Grant-in-Aid for Scientific Research(B)13,390,000Yen
Roles and Agendas of Special Schools within the Inclusive Education System: Based on the Unique Implementations2017-04 -- 2019-03Inho Chung、Annette LeonhardtDAAD/DAAD Partnership Program2,184,000Yen
The relation between communication mode and memory strategy in children who are Deaf2011-04 -- 2013-03Inho ChungJapan Society of for the Promotion of Science/Japanese Grant-in Japanese Grant-in-Aid Sicientific Research1,560,000Yen
Text recognition and understanding strategies of deaf children with skilled reading ability2011-04 -- 2016-03CHUNG, InhoJapan Society of for the Promotion of Science/科学研究費補助金(基盤研究B)12,480,000Yen
Visual Information Processing in Deaf Children by the analysis of eye movements.2004-04 -- 2007-03Inho ChungJapan Society of for the Promotion of Science/Grant-in-Aid for Scientific Research (B)9,900,000Yen
Assessment and Instruction on Literacy of Deaf Students.2002-04 -- 2005-03Akira YokkaichiJapan Society of for the Promotion of Science/科学研究費 基盤研究(B)6,100,000Yen
The Strategc of Text reading on Hearing Impaired Children : by eyemovement analysis2001-04 -- 2004-03Inho ChungJapan Society of for the Promotion of Science/Grant-in-Aid for Scientific Research (B)5,200,000Yen
外国時子女の学校適応への諸要因と学校文化の創造に関する調査研究2000 -- 2003Yuzi YanagimotoJapan Society of for the Promotion of Science/基盤研究(C)1,000,000Yen
Comparative Study on Returned Former Asian International Students1999-04 -- 2002-03Homare EndoJapan Society of for the Promotion of Science/International Joint Research Projects35,300,000Yen
more...
Career history
2013-05 -- (current)Univ. of TsukubaDivision of Disability Sciences, Faculty of Human ScienceProfessor
Academic background
1980-03 -- 1987-02Dankook University Faculty of Education Dept. of Special Education
1988-04 -- 1993-03Doctoral Program, University of Tsukuba Graduate School, Division of Special Education Special Education
Degree
1993-03Ph.D. in EducationUniversity of Tsukuba
Licenses and qualifications
1987-02-28特殊学校教員免許(聾学校Ⅰ種・中等教育(英語))
Academic societies
1997 -- (current)Korean association for Special Education
1997 -- (current)Korean Association for Children with Special Needs
2006 -- (current)障害科学学会
1993 -- (current)The Japanese Association of Educational Psychology
2011 -- (current)THE JAPANESE SOCIETY OF SPEECH, LANGUAGE AND HEARING DISORDERS
1990 -- (current)THE JAPANESE ASSOCIATION OF SPECIAL EDUCATION
2003 -- (current)日本福祉心理学会
Honors & Awards
2010-07-22The William C. Stokoe Award for the Best Poster 2010
Articles
  • 中国における聴覚障害学生のキャリア選択自己効力感と集団所属意識との関連と特徴に関する研究
    LI YIKE; 鄭 仁豪
    2023 年度研究大会プログラム・発表要旨集/p.発表番号14, 2024-03
  • 聴覚障害幼児のナラティブの発達的特徴に関する研究 ー言語力の相違に基づく検討ー
    CAI XIAOTONG; 鄭 仁豪
    2023 年度研究大会プログラム・発表要旨集/p.発表番号5, 2024-03
  • 聴覚障害児童生徒における抽象語理解に関する研究 発達段階に応じた抽象語習得の検討
    山本 晃; 鄭 仁豪
    日本特殊教育学会第61回大会発表論文集/p.P2F-22, 2023-08
  • 重度聴覚障害幼児における絵本理解の発達的特徴に関する研究 -ひらがな習得の程度の違いによる検討-
    三枝里江; 鄭 仁豪
    日本特殊教育学会第61回発表論文集/p.P2F-20, 2023-08
  • 中国における聴覚障害幼児の音韻意識の発達的特徴に関する研究
    郭思奕; 鄭 仁豪
    日本特殊教育学会第61回発表論文集/p.P2F-18, 2023-08
  • 中国における人工内耳装用児の言語に関する研究のレビュー 中国の論文データベース「知網」にみられる現状と課題
    何美隣; 鄭 仁豪
    日本特殊教育学会第61回大会発表論文集/p.P2F-15, 2023-08
  • 聴覚障害者の絵物語再生の特徴に関する研究 ー 言語モードと言語力による検討 ー
    鄭 仁豪
    日本特殊教育学会第61回発表論文集/p.P1F-8, 2023-08
  • 聴覚障害児における選択的注意の発達的特徴
    石田祐貴; 鄭 仁豪
    日本特殊教育学会第61回発表論文集/p.P1F-7, 2023-08
  • Current Situation and Characterisitics of the Use of Visual Teaching Materials in Deaf Schools in Japan
    Chung Inho; Yamamoto Akira; Ganmaru Shinichi; Ishida ...
    iated DIGITAL LIBRARY/pp.2811-2816, 2024-03
  • Rdeport on Education for Deaf and hard of hearing Children in Germany
    青山陽佳里; 鶴田絢子; 鄭 仁豪
    The Japanese journal of hearing and language disorders/52(2)/pp.61-68, 2023-05
  • Questionnaire Survey on Teachers' Awareness of sign Language Usage in Teachimg Academic Subjects at High Schools for the Deaf
    雁丸新一; 鄭 仁豪
    The Japanese journal of hearing and language disorders/52(2)/pp.39-52, 2023-05
  • Developmental Characteristics of Preschool Congenitally Deaf Children's Picture Book Reading: Anaysis of the Components of Picture Books
    三枝里江; 鄭 仁豪
    The Japanese journal of hearing and language disorders/52(2)/pp.29-38, 2023-05
  • The Aspects and influencing Factors of Group affiliation Awareness and Characteristics of Negative Emotions in Interpersonal Relationship of Cochlear Implant Users
    池田優里; 石田祐貴; 鄭 仁豪
    The Japanese journal of hearing and language disorders/51(2)/pp.57-64, 2022-12
  • Utilization and Improvement of Practical Knowledge of Teachers in Deaf schools: Analysis of practical Reading Comprehension Classes
    深江健司; 鄭 仁豪
    The Japanese journal of hearing and language disorders/50(2)/pp.67-79, 2021-12
  • 人工内耳装用児と補聴器装用児の言語能力に関する研究ー本校小学部児童に対する評価の分析ー
    深江健司; 伊藤療幸; 鄭 仁豪
    筑波大学附属聴覚特別支援学校紀要/44/pp.1-9, 2022-03
  • Concerns of Pre-adolescent children in primary schools in China: Focusing on consulting partners and factors inhibiting consultation
    He Meilin; Inuzuka Fumio; Chung Inho
    15th annual International Conference of Education, Research and Innovation.ICERI2022 Proceedings./pp.98-109, 2022-11
  • Developmental Characteristics of Working Memory in Hard of Hearing Children: Analysis by Language Ability and Task Variables
    Ishida Yuki; Chung Inho
    AMERICAN ANNALS OF THE DEAF/167(3)/pp.286-302, 2022-08
  • Communication Modes and Strategies of Working Memory in Deaf and Hard of Hearing People
    石田祐貴; 鄭 仁豪
    Japanese Journal of Disability Sciences/46/pp.1-12, 2022-03
  • 人工内耳装用児の全国実態調査(2年間の調査研究と実践研究の成果のまとめ)
    鄭 仁豪; 伊藤僚幸
    Auditory Disorders/76(秋)/pp.52-55, 2021-11
  • 人工内耳装用児の全国実態調査(追跡調査の概要)
    鄭 仁豪
    Auditory Disorders/76(秋)/pp.22-25, 2021-11
  • 人工内耳装用の現状と学習等の状況に関する研究(まとめ)
    鄭 仁豪; 伊藤僚幸
    Auditory Disorders/75(秋)/pp.58-61, 2020-11
  • 人工内耳装用児の学習状況等に関する全国調査の報告(概要)
    鄭 仁豪
    Auditory Disorders/75(秋)/pp.22-25, 2020-11
  • inclusive Education for Children with Hearing Impairment in Malaysia
    鄭 仁豪; 橋本時浩; 西川めぐみ; 森亜友奈; 郭思奕; 宋菁; 毛雯晴
    Bulletin of Special Needs Education School for the deaf, University of Tsukuba/41/pp.101-111, 2019-03
  • Present State and Issues of Inclusive Education in Germany: A Report on german Hearing Disability Education
    眞田進夫; 川門前 泉; 西分貴徳; 鄭 仁豪
    Bulletin of Special Needs Education School for the deaf, University of Tsukuba/41/pp.101-110, 2019-03
  • Inclusive Education in Ohio,USA: A Report on Hearing Disability Education in Ohio, USA
    田万幸子; 眞田進夫; 鄭 仁豪
    Bulletin of Special Needs Education School for the deaf, University of Tsukuba/43/pp.67-72, 2021-03
  • more...
Books
  • 新学習指導要領に示される聴覚障害の状態等に応じた言語活動の充実-人工内耳装用児に対する全国調査と実践研究に基づいて-
    鄭 仁豪
    鄭仁豪, 2021-03
  • Teaching Deaf Learners: Psychological and Developmental Foundations
    鄭 仁豪; 四日市章; 澤隆史; ハリークノールス(Harry Knoors); マークマーシャーク(Marc Ma...
    2018-09
  • 第3章 聴覚障害の心理とその支援
    鄭 仁豪
    障害者心理学/北大路書店/pp.35-45, 2017-7
  • The Oxford Handbook of Deaf Studies, Language, and Education
    四日市 章; 鄭 仁豪; 澤 隆史
    OXFORD, 2015-2
  • 聴覚障害児の音読に関する実験的研究ー音読時のmiscueの分析による読みのプロセスの検討-
    鄭 仁豪
    1993-03
  • The Reading Process of Hearing Impaired Children : Experimental Study using Miscue Analysis
    鄭仁豪
    Kazamashobo, 1995-03
  • The Encyclopedia of Korean University
    遠藤誉・鄭仁豪; +鄭 仁豪
    KOYU shupan, 1997-07
  • The Guide book for Japanese Study
    鄭仁豪
    Korean Education Foundation, 1998-01
  • Education on the Hearing Impaired children
    金承国・金永旭・黄道順・鄭仁豪; +鄭 仁豪
    Educational Science Publishing, 1998-06
  • Educational Perspectives on Deafness
    申鉉起・辺豪傑・金好然・鄭仁豪・全併雲・鄭海東・姜栄澤・成水国・馬朱里・劉在然; +鄭 仁豪
    Educational Science Publishing, 2000-02
  • Introduction on International Exchange Education in Asia and Oseania
    鹿島英一
    Yogakudo Shoten, 2000-08
  • History of Handicapped chilren
    中村満紀男・荒川智; +鄭 仁豪
    Akashi Shoten, 2000-10
  • Introduction Study for International Exchange University Students in Asia, Oseania, and Mideast Region
    鹿島英一
    Kazama shobo, 2003-04
  • Comprehension on the Disability Sciences for Special Education
    筑波大学特別支援教育研究センター・前川久男; +鄭 仁豪
    kyouiku Shupan, 2006-08
  • Introduction on Disability Sciences
    中村満紀男・四日市章; +鄭 仁豪
    Akashi Shoten, 2007-04
  • Psychology for Disability Sciences
    長崎勤・前川久男; +鄭 仁豪
    Akashi Shoten, 2008-05
  • Literacy and Deaf Children
    四日市章
    Colere, 2009-03
  • The Prospect and Task of the Deaf Education
    韓国特殊教総連合会
    The Korean Association for Special Education, 2009-11
Conference, etc.
  • 口話と手話を併用する聴覚障害者の言語刺激による情報処理方略に関する研究ーかな単語に対する作動記憶におけるコード化の検討ー
    石田祐貴; 鄭 仁豪
    日本教育心理学会第60回大会/2018-09-15--2018-09-17
  • 特別支援学校(聴覚障害)高等部教科指導における手話の活用に関する調査(2)ー利点と課題の分析を中心にー
    鄭 仁豪; 雁丸新一
    The 60th Conference of the Japanese Association of Special Education in Tsukuba/2022-09-19--2022-09-19
  • 人工内耳装用幼児における絵本読み時の絵と文字の活用の特徴ー年齢の違いによる検討ー
    三枝里江; 鄭 仁豪
    The 60th Conference of the Japanese Association of Special Education in Tsukuba/2022-09-17--2022-09-17
  • 聴覚障害児における注意制御能力の発達的特徴
    石田祐貴; 鄭 仁豪
    日本特殊教育学会第60回大会/2022-09-17--2022-09-17
  • 視空間記憶課題における聴覚障害者の記憶の特徴 −コミュニケーションモードと言語力の相違による検討 –
    鄭 仁豪; 石田祐貴
    The 60th Conference of the Japanese Association of Special Education in Tsukuba/2022-09-17--2022-09-17
  • Individual Differences in Verbal Working Memory Tasks in Hearing Impaired children: Analysis using Eye Movements as an Index
    Chung Inho; Yuki Ishida
    ICED 2021: 23rd International Congress on the Education of the Deaf/2021/7/5--2021/7/8
  • Psychological Factors Affecting Reading Japanese Two Kanji-Copounds in Children with Hearing impairment
    Masatomo Motegi; Chung Inho
    ICED 2021: 23rd International Congress on the Education of the Deaf/2021/7/5--2021/7/8
  • Current CI Usage & Learining Situation of Students with CI in Deaf Schools by Analyzing of data from Deaf Schools throughout Japan
    Chung Inho; Ito Tomoyuki; Motegi Masatomo; Sawa Takashi
    ICED 2021: 23rd International Congress on the Education of the Deaf/2021/7/5--2021/7/8
  • 聴覚障害者の視覚的注意の特徴に関する研究-コミュニケーションモードと言語力の相違による検討-
    鄭 仁豪; 石田祐貴; 三枝里江
    The 59th Conference of the Japanese Association of Special Education in Tsukuba/2021/9/18--2021/9/20
  • 特別支援学校(聴覚障害)高等部の教科指導における手話の活用に関する研究
    雁丸新一; 鄭 仁豪
    The 59th Conference of the Japanese Association of Special Education in Tsukuba/2021/9/18--2021/9/20
  • 聴覚障害者のメンタルローテーション課題遂行時の視線の特徴-コミュニケーションモードの相違による検討-
    三枝里江; 石田祐貴; 鄭 仁豪
    The 59th Conference of the Japanese Association of Special Education in Tsukuba/2021/9/18--2021/9/20
  • 聴覚障害者の視覚的イメージ情報の記憶に関する研究-コミュニケーションモードの相違による検討-
    石田祐貴; 三枝里江; 鄭 仁豪
    The 59th Conference of the Japanese Association of Special Education in Tsukuba/2021/9/18--2021/9/20
  • 聾学校幼児児童生徒の人工内耳装用の現状と学習等の状況に関する研究(2)
    鄭 仁豪; 長南浩人; 原島恒夫; 田原敬; 茂木成友; 堀之内恵司
    The 59th Conference of the Japanese Association of Special Education in Tsukuba/2021/9/18--2021/9/20
  • 聾学校幼児児童生徒の人工内耳装用の現状と学習等の状況に関する研究(1)
    澤隆史; 鄭 仁豪; 庄司和史; 左藤敦子; 茂木成友; 齋藤友介; 鹿嶋 浩
    The 59th Conference of the Japanese Association of Special Education in Tsukuba/2021/9/18--2021/9/20
  • 聴覚障害幼児の絵本選好と家庭での読書活動の特徴に関する研究ー健聴親家庭とろう親家庭の比較を通してー
    三枝里江; 鄭 仁豪
    日本福祉心理学会第18回大会/2020-12-04--2020-12-06
  • 聴覚障害生徒にみられる社会性の問題と指導上の課題
    七海友紀; 鄭 仁豪
    日本特殊教育学会第58回大会/2020-09-19--2020-10-20
  • 人工内耳装用幼児の言語活動と指導(1)
    左藤敦子; 庄司和史; 鎌田ルリ子; 鄭 仁豪
    日本特殊教育学会第58回大会/2020-09-19--2020-10-20
  • 人工内耳装用幼児の言語活動と指導(2)
    庄司和史; 左藤敦子; 鎌田ルリ子; 鄭 仁豪
    日本特殊教育学会第58回大会/2020-09-19--2020-10-20
  • 聴覚障害幼児における絵本読み時の視線の発達的変化の特徴
    三枝里江; 鄭 仁豪
    日本特殊教育学会第58回大会/2020-09-19--2020-10-20
  • 聴覚障害児のワーキングメモリの発達ーワーキングメモリスパン課題を用いた検討ー
    石田祐貴; 鄭 仁豪
    日本特殊教育学会第58回大会/2020-09-19--2020-10-20
  • 手話の使用経験の相違によるRSTにおける記憶方略の特徴
    石田祐貴; 鄭 仁豪
    日本特殊教育学会第57回大会/2019-09-21--2019-09-23
  • 聴覚障害児童生徒の読書活動の実態と読書力との関係
    鄭 仁豪; 香取靖子; 石田祐貴
    日本特殊教育学会第57回大会/2019-09-21--2019-09-23
  • 健聴親家庭での重度聴覚障害幼児の読書活動の発達的特徴に関する研究
    三枝里江; 鄭 仁豪
    日本特殊教育学会第57回大会発表論文集/2019-09-21--2019-09-23
  • 障害のある子どもと障害のない子どもの交流をめざしてー日韓の取組から今後のインクルーシブ教育システムの推進を展望するー
    鄭 仁豪; オーヨンソク; チェ ジンヒ; 岡野陽一
    NISE特別支援教育国際シンポジウム/2019-02-02--2019-02-02
  • Inclusive Education in Japan
    Chung Inho
    ICSAR2019(International Conference on Special Education in Southeast Asia Region 2019)/2019-03-24--2019-03-25
  • more...
Works
  • 聴覚障害児の社会性と情緒の発達
    鄭 仁豪
  • 聴覚障害と認知発達
    鄭 仁豪
  • 聴覚障害児の言語発達
    鄭 仁豪
Teaching
2023-04 -- 2023-08Research Investigation on Deaf and Hard of Hearing IIIUniversity of Tsukuba.
2023-10 -- 2024-02Research Investigation on Deaf and Hard of Hearing IIIUniversity of Tsukuba.
2023-10 -- 2024-02Research Investigation on Deaf and Hard of Hearing IIUniversity of Tsukuba.
2023-04 -- 2023-08Research Investigation on Deaf and Hard of Hearing IIUniversity of Tsukuba.
2023-04 -- 2023-08Research Investigation on Deaf and Hard of Hearing IUniversity of Tsukuba.
2023-10 -- 2024-02Research Investigation on Deaf and Hard of Hearing IUniversity of Tsukuba.
2023-04 -- 2023-08Psychology of the Deaf and Hard of HearingUniversity of Tsukuba.
2023-10 -- 2023-12Teaching Method for the Deaf and Hard of HearingUniversity of Tsukuba.
2023-07 -- 2023-08Disability Sciences TechnologyUniversity of Tsukuba.
2023-10 -- 2024-02Research Investigation on Deaf and Hard of Hearing IIUniversity of Tsukuba.
more...
Talks
  • 聴覚障害児の視知覚特性と視覚的教材の活用
    鄭 仁豪
    宮城聾学校研修会/2023-08
  • 聴覚重複障害児の教育支援方法
    鄭仁豪
    韓国聴覚障害教育100周年記念国際学術学会/2009-11-03
  • 障害児教育における最近の動向と今後の課題:日本と韓国における変化を中心にー
    鄭 仁豪; Wha-Moon Park ほか 21名
    夏季釜山特殊教育職務研修/2003-07-28--2003-07-28
  • 日本における特別支援教育
    Inho Chung; Yuko Takahashi; Dae-Young Jeong
    昌原大学校2003年特殊教育招待講演/2003-08-02--2003-08-02
  • 日本の障害児教育リハビリテーションの現状と展望
    Inho Chung; Tony Kim; Xiang Yang Hu; Dal-Youp Lee
    International Conference on the rehabilitation Sciences in Asian Pacific Countries/1999-10-05--1999-10-05
Professional activities
1989 -- (current)THE JAPANESE ASSOCIATION OF SPECIAL EDUCATIONCouncilor, Editor
1996 -- (current)Korean Association for Special EducationDirector
1997 -- (current)Korean Association for Children with Special NeedsDirector
2006 -- (current)障害科学学会会員
2011 -- (current)THE JAPANESE SOCIETY OF SPEECH, LANGUAGE AND HEARING DISORDERSExecutive Director
2003 -- (current)日本福祉心理学会managing director
University Management
2016-04 -- 2018-03College of Disability SciencesDean
2018-04 -- 2020-03Special Needs Education School for the Deaf, University of TsukubaPrinciple
2020-04 -- 2022-03人間学群学群長
2022-04 -- (current)人間系人間系長補佐(障害科学域代表)
Other activities
1997 -- (current)筑波大学 特別支援学校教諭免許法 認定講習 講師
2000 -- (current)千葉県 特別支援学校教諭免許法 認定講習 講師
2008 -- (current)NPO "CASE JAPAN" director
2016 -- (current)独立行政法人国立特殊教育総合研究所 客員研究員
2017-04 -- 2021-03独立行政法人国立特殊教育総合研究所運営委員会外部評価委員会委員
2017-04 -- (current)公益信託中西和佐子記念視覚・聴覚障害者教育支援基金 運営委員
2018-04 -- 2020-03全日本聾教育研究会 会長

(Last updated: 2024-04-17)