Kumagai Keiko

Affiliation
Institute of Human Sciences
Official title
Professor
Research fields
Social psychology
Educational psychology
Special needs education
Research keywords
Study on Intervention for Learning Disabilities
Neuropsychological Approach for Learning Disabilities
Research of Dyscalculia
Research on Irlen Syndrome (Light hyper-sensitivity syndrome)
SST for Developmental Disabilities
Research projects
算数困難のある生徒のためのICT活用授業に関する研究2017-04 -- 2019-03KeikoJapan Society of for the Promotion of Science/Grant-in-Aid for JSPS Fellows4,420,000Yen
発達障害の可能性のある児童生徒に対する教科指導法研究事業:算数2018-04 -- 2019-03KeikoMinistry of Education, Culture, Sports, Science and Technology, Japan/発達障害の可能性のある児童生徒に対する教科指導法研究事業3,152,491Yen
児童・生徒の心身の健康とそのサポートシステムのあり方の検討-学校と専門機関の連携を中心に-1998 -- 2001Japan Society of for the Promotion of Science/基盤研究(B)1,200,000Yen
学習障害児の算数困難1999 -- 1999Japan Society of for the Promotion of Science/研究成果公開促進費120,000Yen
学習障害児の算数困難と個別支援の研究-数学的操作の獲得段階に合わせた指導法開発-2002-04 -- 2005-03Japan Society of for the Promotion of Science/基盤研究(B)1,700,000Yen
Scotopic Sensitivity SyndromeのあるLD児の学習改善2005-04 -- 2009-03Keiko KumagaiJapan Society of for the Promotion of Science/萌芽研究1,868,000Yen
学習障害児の算数障害の研究-数概念と分数概念の獲得について-2010-04 -- 2013-03熊谷恵子Japan Society of for the Promotion of Science/基盤研究(C)1,430,000Yen
算数の教科学習の系統性と関連させた算数障害スクリーニング検査の作成2014-04 -- 2017-03熊谷 恵子Japan Society for the Promotion of Science/基盤研究(C)4,810,000Yen
算数困難のある生徒のためのICT活用授業に関する研究2017-04 -- (current)熊谷 恵子Japan Society for the Promotion of Science/Grant-in-Aid for Scientific Research(C)4,420,000Yen
視覚の光過敏および色覚異常の測定、評価、原因究明、さらにその解決を目的とした眼鏡レンズの検討2016-04 -- 2018-03熊谷恵子東海光学株式会社/共同研究一般研究600,000Yen
more...
Career history
2009-11 -- (current)University of TsukubaProfessor
Academic background
-- 1981Kyushu University Faculty of Science Department of Chemistry
-- 1990University of Tsukuba Graduate School, Division of Special Education 心身障害学
Degree
修士(教育学)University of Tsukuba
1997-03博士(教育学)University of Tsukuba
Licenses and qualifications
1981-03-28高等学校教諭二級普通免許状理科
1997-09-10学校心理士
2001-04臨床心理士
2002-04特別支援教育士スーパーバイザー
2002-05言語聴覚士
2013-01-01学校心理士スーパーバイザー
Academic societies
2013-04 -- (current)International School psychological Assosiation
2007 -- (current)高次脳機能学会
1999 -- (current)THE JAPANESE ASSOCIATION OF ASSESSMENT ON THE K-ABC
-- (current)JAPAN ACADEMY OF LEARNING DISABILITIES
-- (current)THE JAPANESE ASSOCIATION OF COUNSELING SCIENCE
-- (current)The Japanese Association of Educational Psychology
-- (current)JAPANESE SOCIETY OF PEDIATRIC PSYCHIATRY AND NEUROLOGY
-- (current)障害科学学会
-- (current)THE JAPANESE PSYCHOLOGICAL ASSOCIATION
-- (current)NEUROPSYCHOLOGY ASSOCIATION OF JAPAN
more...
Honors & Awards
2007-11-23日本LD学会 学会発表奨励賞
2003-11-22日本LD学会 研究奨励賞
Articles
  • 算数障害とは
    熊谷 恵子
    『LD ADHD & ASD』/(32)/pp.8-11, 2023-01
  • 数学に特に遅れのある中学生の計算指導
    熊谷 恵子
    『LD&ADHD』 第7号/(7)/pp.20-23, 2003-07
  • Current Trends in the Licensing System for Special Education Teachers in England
    熊谷 恵子
    Japanese Journal of Learning Disabilities/29(1)/pp.23-26, 2020-02
  • Qualitative Study of Computer-Mediated Communication:Coaching Adults With Developmental Disabilities
    安藤 瑞穂; 熊谷 恵子
    The Japanese Journal of special Educatuion/57(4.5)/pp.259-267, 2020-02
  • 計算に困難のある子どもの計算時間を指標にした評価と指導
    山本 ゆう; 安藤 瑞穂; 熊谷 恵子
    K-ABCアセスメント研究/23/pp.17-29, 2021
  • 「勉強が苦手」にはわけがある : 読み,書き,計算が苦手な「学習障害(LD)」を知っていますか?
    熊谷 恵子
    Newton/41(6)/pp.112-121, 2021-05
  • A Psychosocial Approach for Individuals With ADHD and Developmental Disorders : Qualitative Analysis of Complementary Factors of Bibliotherapy to Coaching
    安藤 瑞穂; 熊谷 恵子
    The Japanese Journal of special Educatuion/60(3)/pp.133-145, 2022-11
  • Math Learning Disabilities and Dyslexia
    熊谷 恵子
    Japanese Journal of Learning Disabilities/31(4)/pp.262-269, 2022-11
  • A rehabilitation approach for children with learning disabilities who have difficulty reading and writing: A case study
    大西 正二; 熊谷 恵子
    作業療法/42(1)/pp.102-111, 2023-02
  • Relationship Between Kanji Writing Performance of Children with Learning Disabilities and Visual Copying Process
    大西正二; 熊谷 恵子
    Japanese Journal of Learning Disabilities/32(1)/pp.23-33, 2023-02
  • Grade transition of Addition/ Subtraction Acquisition and Characteristics of Children with Calculation Difficuaties: Analysis of Correct Answer Rate and Reaction Time.
    山本 ゆう; 安藤 瑞穂; 熊谷 恵子
    Japanese Journal of Learning Disabilities/31(2)/pp.135-155, 2022-05
  • Trial of Professional Development Training for Teachers in Charge of Resource Room Instruction: Online and On-Demand Lectures on Developmental Disabilities and On-the-Job Training in Designing “Individualized Teaching Plans”
    区 潔萍; 柘植 雅義; 熊谷 恵子; 三盃 亜美; 宮本 昌子; 岡崎 慎治; 野呂 文行; 小島 道生; 米田 宏樹
    Japanese Journal of Disability Sciences/46/pp.235-247, 2022-03
  • Factors Related to the Visual Information Processing of Children with Learning Disabilities Who Have Difficulty Acquiring Kanji Writing: Features Revealed by the Rey–Osterrieth Complex Figure Test
    熊谷 恵子
    Asian Journal of Occupational Therapy/pp.87-93, 2022-03
  • The research of Visual Characteristics of the Clients with Irlen syndrome
    熊谷 恵子
    Japanese Journal of Learning Disabilities/30(2)/pp.126-137, 2021-05
  • 心理検査のフィードバックを保護者はどのように受け止めているかー親の会へのインタビュー調査の分析ー
    熊上崇; 熊上藤子; 熊谷 恵子
    K-ABCアセスメント研究/21/pp.25-33, 2019-8
  • 視覚的短期記憶が低く学習尺度が高い中学生に対する多感覚学習法を用いた英単語の指導
    佐藤七瀬; 工藤早希; 大泉響子; 安藤瑞穂; 熊谷 恵子
    K-ABCアセスメント研究/22/pp.51-62, 2020-08
  • The Tendency of Stumbling in the Process of Visual Copying for 61 Children with Learning Disabilities in Acquiring Kanji Writing
    大西正二; 小菅英恵; 熊谷恵子
    Japanese Journal of Learning Disabilities/31(1)/pp.34-45, 2022-02
  • A primary study on mathematical difficulties of students in junior high school entrance period: With a focus on the difficulties in number concepts and mental arithmetic.
    吉田 知世; 山本 ゆう; 熊谷 恵子
    Bulletin of counseling and school psychology/56/pp.27-40, 2019-10
  • Process of Secondary Disability and effective support of people with Irlen Syndrome with Developmental Disabilities: Examining few cases through quantitative analysis.
    津田 侑佳; 熊谷 恵子
    Bulletin of counseling and school psychology/pp.15-25, 2019-10
  • A preliminary Investigation of psychological approach for adults with ADHD aんdASD: Analysis of SST and Coaching Notes.
    安藤 瑞穂; 満田 琴美; 粟田 房子; 小菅 英恵; 熊谷 恵子
    Bulletin of counseling and school psychology/57/pp.33-43, 2020-10
  • A Qualitative Study of Impacts of the COVID-19 Pandemic on Lives in Adults with Attention Deficit Hyperactive Disorder in Japan
    Ando Mizuho; Takeda Toshinobu; Kumagai Keiko
    International journal of environmental research and public health/18(4), 2021-04
  • Research trends on children with learning disabilities who have difficulty acquiring kanji writing skills
    大西 正二; 熊谷 恵子
    Japanese Occupational Therapy Research/39(3)/pp.261-272, 2020
  • Relationship between Attentional Dysfunctions While Moving and Spatial Attention Task in ADHD Tendency
    小菅 英恵; 山村 豊; 熊谷 恵子
    Japanese Journal of Applied Psychology/45(3)/pp.207-218, 2020
  • Efficacy of Coaching for Adults with ADHD:Clinical Study of Ten Adults with ADHD in Japan
    安藤 瑞穂; 武田 俊信; 熊谷 恵子
    Japanese Journal of Learning Disabilities/27(3)/pp.290-300, 2020
  • Comparing Learning Methods Based on Cognitive Processing and Somatosensory Inputs for Children with Learning Disabilities Having Difficulties in Acquiring Kanji Writing
    大西正二; 熊谷 恵子
    Japanese Journal of Learning Disabilities/28(3)/pp.363-376, 2019-08
  • more...
Books
  • 数の学習とアーレンシンドローム
    熊谷 恵子
    『発達教育』号外 2019/公益社団法人 発達協会/pp.1-5, 2019-04
  • 特別支援学校へのスクールカウンセラー導入
    熊谷 恵子
    『季刊 聴覚障害』 夏号/創新社/pp.20-26, 2018-08
  • 境界線知能と学習の遅れ
    熊谷 恵子
    そだちの科学/日本評論社/pp.46-50, 2021-10
  • 算数障害:知的能力のアンバランスに由来する算数学習の困難さ1
    熊谷 恵子
    数学教育/pp.98-101, 2022
  • 算数障害:知的能力のアンバランスに由来する算数学習の困難さ2
    熊谷 恵子
    数学教育/pp.98-101, 2022
  • 中高生のソーシャルスキルトレーニング : 「話し合い活動」を取り入れた青年期の諸課題への対応
    熊谷 恵子; 熊上 崇; 坂内 仁
    金子書房, 2023-03
  • 算数障害スクリーニング検査 : 適切な学習指導は正確なアセスメントから
    熊谷 恵子; 山本 ゆう
    Gakken, 2023-01
  • 算数障害とは
    宮本信也; 熊谷 恵子
    学習障害のある子どもを支援する/日本評論社, 2019-01-17
  • 心理検査のフィードバック
    熊谷 恵子
    2022-02
  • 特別支援教育で役立つかけ算・わり算の計算と文章題のドリル
    熊谷 恵子; 山本ゆう
    学研教育みらい, 2021-08
  • 特別支援教育で役立つたし算・ひき算の計算ドリル
    熊谷 恵子; 山本ゆう
    学研教育みらい, 2020-10
  • 特別支援教育で役立つたし算・ひき算の文章題のドリル
    熊谷 恵子; 山本ゆう
    学研教育プラス, 2020-10
  • 「計算」のメカニズムとLDへの支援
    熊谷 恵子
    教育と医学 子どもの「聞く・話す・計算」を支援する/慶応義塾大学出版会/pp.12-21, 2021-09
  • ADHDのコーチング
    熊谷 恵子; 安藤瑞穂
    ADHDのコーチング/pp.3-3, 2019-12
  • Psychology of person with learning disabilities and their supports
    熊谷 恵子
    Psychology of handicapped person./北大路書房/pp.83-94, 2017-07
  • 一人ひとりの教育的ニーズに応じた学習指導
    熊谷 恵子
    学びを補償する指導と支援/ぎょうせい/pp.11-27, 2017-12
  • 心理検査法Ⅱ:KABC-Ⅱ・DN-CAS, ①KABC-Ⅱ
    熊谷 恵子
    特別支援教育の理論と実践Ⅰ(第3版)概論・アセスメント./金剛出版/pp.121-130, 2019-03
  • 学習障害の研究動向と特別支援教育への寄与
    熊谷 恵子
    特別支援教育の到達点と可能性 2001~2016年:学術研究からの論考/金剛出版/pp.102-105, 2017-09
  • 算数障害とは
    熊谷 恵子
    学習障害のある子どもを支援する/日本評論社/pp.73-86, 2019-01
  • 通常学級で役立つ算数障害の理解と指導法
    熊谷 恵子; 山本ゆう
    通常学級で役立つ算数障害の理解と指導法/Gakken/pp.175-1, 2018-11
  • Irlen Syndrome: children with light sensitivity who is hard to live.
    熊谷 恵子
    Gentosha, 2018-09
  • Research Tendency of Learning Disabilities and Contribution to Special Needs Education
    Kumagai Keiko
    Special Needs Education in Japan:Accumulated research from 2001 through 2016 and future directions/Kongo Shuppan/pp.102-105, 2017-09
  • Individual Spport of Achievement
    熊谷 恵子
    School Psychology Handbook (Vervion 2)/教育出版/pp.138-139, 2016-11
  • Psycholosical Education to enhance the life skills
    熊谷 恵子; 田中輝美; 菅野和恵
    金子書房, 2016-09
  • It Changes pre-school children by taking advantage the strengths Part-4 : Support of Play/Living/Event using Cognitive processing style.
    熊谷 恵子; 高畑芳美; 小林玄
    図書文化社, 2015-09
  • more...
Conference, etc.
  • Examination of the Effectiveness of Systematic Intervention for Children with Calculation Difficulties.
    Yamanmoto Yu; Kumagai Keiko
    35th Pacific Rim International Conference on Disability & Diversity./2020-03-01--2020-03-03
  • Social Skill Training (SST) for young people with Developmental Disabilities (DD) in Japan: for Adults with DD
    Shoji Sayaka; Kumagai Keiko; Yamanmoto Yu
    35th Pacific Rim International Conference on Disability & Diversity./2020-03-01--2020-03-03
  • Social Skill Training for Middle School Students with Developmental Disabilities in Japan.
    Keiko KUMAGAI; Sayaka Shoji; Yu Yamanmoto
    35th Pacific Rim International Conference on Disability & Diversity./2020-03-01--2020-03-03
  • 感覚の過敏性・鈍麻性から見たアーレンシンドロームと他の障害との関わりについて.
    小園侑理愛; 熊谷 恵子
    日本LD学会第28回大会/2019-11--2019-11
  • 視覚の過敏症(アーレンシンドローム)のある人の視覚及び他の感覚の特性についてー自閉スペクトラム症併存の有無による感覚特性の相違に焦点を当ててー.
    小園侑理愛; 熊谷 恵子
    障害科学学会第○回大会/2020-03-07--2020-03-07
  • 漢字書字の習得が困難な学習障害児の視覚情報処理の要因について.
    大西正二; 小菅英恵; 熊谷 恵子
    日本LD学会第28回大会/2019--2019
  • 漢字書字の習得が困難な学習障害児に対する体性感覚に着目した学習法の比較.
    大西正二; 熊谷 恵子
    第52回作業療法学会/2018
  • 継次処理・同時処理の有意傾向の異なる2事例の認知能力と漢字書字の習得との関係.
    大西正二; 熊谷 恵子
    日本K-ABCアセスメント学会第21回大会/2018
  • 漢字書字習得が困難な学習障害ハイリスク児への体性感覚に着目した学習法の比較.
    大西正二; 熊谷 恵子
    第51回作業療法学会/2017
  • Examination of the Effectiveness of Systematic Intervention for Children with Calculation Difficulties.
    Yu Mamamoto; Keiko Kumagai
    Pacific Rim International Conference on Disability & Diversity./2019
  • Relations of ability to count a dot and the ability to calculate of the child of the school age: toward screening and assessing children with calculation difficulty using reaction time.
    Kumagai Keiko; Ymamoto Yu
    International School psychologist Assosiation/2017-07-19--2020-07-21
  • 加算における難易度の分析と発達順序-計算困難児の評価にために-.
    山本ゆう; 熊谷 恵子
    日本LD学会第28回大会
  • 加算における難易度の分析と発達順序-計算困難児の評価にために-.
    山本ゆう; 熊谷 恵子
    日本LD学会第26回大会
  • 計算に困難のある子どもの“計算と数える能力”の特徴-反応時間を指標にした計算評価システムの活用
    山本ゆう; 熊谷 恵子
    日本LD学会第25回大会
  • 足し算・引き算の自動化に至るまでの学年推移とその特徴-演算の種類と自動化の難易度に焦点をあてて-.
    熊谷 恵子
    日本LD学会第24回大会
  • How can an individual with subarachnoid hemorrhage improve the working memory through individual and group therapy?
    Shoji; Kumagai Keiko; Yaeda Jun
    Pacific Rim International Conference on Disability and Diversity/2019-03
  • 足し算・引き算の自動化に至るまでの学年推移とその特徴 ~演算の種類と自動化の難易度に焦点をあてて~
    Kumagai Keiko
    日本LD学会第25回大会/2016-11-19--2016-11-20
  • 足し算・引き算の自動化に至るまでの学年推移とその特徴 ~演算の自動化とドットの個数の把握の関連性~
    山本ゆう; 熊谷恵子
    日本LD学会第25回大会/2016-11-19--2016-11-20
  • The Achieving Relationship Among Addition,Subtraction,Multiplication, Division in Japanese Primary School-aged Children: Focused on Multiplication and Division.
    Kumagai Keiko; Tabei Hiroki; Yamamoto Yu; Sato Nanase
    39th Anneal conference o the International School Psychologist Association/2017-07-19--2017-07-22
  • Relationship Between the Abilities to Count Dots and Calculate of School-aged Children: Toward to Screen Children with Calculation Difficulties Using Reaction Time
    Yamamoto Yu; Tabei Hiroki; Sato Nanase; Kumagai Keiko
    The 39th Annual Conference of the International School Psychology Association/2017-07-19--2017-07-22
  • Relation between the adult ADHD tendency and the attentional function for the daily behavior on the traffic scene.
    Kumagai Keiko
    The 31st International Congress of Psychology/2016-07-24--2016-07-29
  • Relationship between Scotopic Sensitivity Syndrome and Hypersensitibities.
    Kumagai Keiko
    The 31st International Congress of Psychology/2016-07-24--2016-07-29
  • Visual Hypersensitivity and Irlen Syndrome
    Kumagai Keiko
    11th International Irlen Conference/2012-07-25--2012-07-27
  • 分数の習得に関する研究ー小学校1~6年生における調査からー
    熊谷 恵子
    日本発達心理学会第24会大会/2013-03-15--2013-03-17
  • 特別講義 発達障害
    熊谷 恵子
    平成21年度任用研修課程法務教官応用科及び法務技官応用科研修会/2009-12-08
  • more...
Teaching
2023-04 -- 2023-08Case Studies for Special Education : SeminarUniversity of Tsukuba.
2023-10 -- 2024-02Case Studies for Special Education : SeminarUniversity of Tsukuba.
2023-10 -- 2024-02Case Studies for Special Education: SeminarUniversity of Tsukuba.
2023-04 -- 2023-08Case Studies for Special Education: SeminarUniversity of Tsukuba.
2023-10 -- 2024-02Individual Studies for Comprehensive Rehabilitation: SeminarUniversity of Tsukuba.
2023-04 -- 2023-08Individual Studies for Comprehensive Rehabilitation: SeminarUniversity of Tsukuba.
2023-04 -- 2023-08Special Lecture on Human Development Support ScienceUniversity of Tsukuba.
2023-10 -- 2024-02Special Lecture on Human Development Support ScienceUniversity of Tsukuba.
2023-04 -- 2023-08Research Investigation on Intellectual, Developmental, and Behavioral Disabilities IUniversity of Tsukuba.
2023-10 -- 2024-02Research Investigation on Intellectual, Developmental, and Behavioral Disabilities IUniversity of Tsukuba.
more...
Other educational activities
2012-08 -- 2012-08筑波大学公開講座「学校生活で苦戦する子どもへの援助」筑波大学学校教育部
2003-10 -- 2003-10平成15年度 桐ヶ丘養護学校第2回教育相談研修会筑波大学附属桐ヶ丘養護学校
2003-08 -- 2003-08筑波大学公開講座「免許法認定公開講座『運動障害児, 知的障害児の理解』」筑波大学学校教育部
2005-06 -- 2006-03第34回肢体不自由教育実践研究協議会「肢体不自由教育における小中高一貫の教育計画と評価システム」筑波大学附属桐ヶ丘特別支援学校
2012-08 -- 2012-082012年度学校心理士 認定科目講習会実習1「心理教育的アセスメント基礎実習」一般社団法人日本学校心理士認定運営機構
2012-02 -- 2012-02第40回「肢体不自由教育実践研究協議会」筑波大学附属桐ヶ丘特別支援学校
2012-02 -- 2012-02平成23年度筑波大学重点公開講座「通常学級の教室で気になる子どもへの総合的支援」筑波大学附属学校教育局
2003-07 -- 2003-07筑波大学公開講座「軽度発達障害児の特別支援教育ー教育的ニーズに着目し、個を生かす指導を目指してー」筑波大学学校教育部
2012-08 -- 2012-08筑波大学公開講座「発達障害児の特別支援教育(基礎編)」筑波大学人間学群障害科学類
-- (current)世田谷区立駒沢小学校 言葉の教室 専門相談世田谷区立駒沢小学校
more...
Talks
  • 算数障害~理解と指導法~
    熊谷 恵子
    2023年度リバイバル配信による研修会(オンライン研修)/2023-08-01--2023-08-21
  • 講義「算数障害のアセスメントと指導」 シンポジスト「困り感のある子ども達の発達支援を考える」
    熊谷 恵子
    2023年度第5回S.E.N.S年次大会in福岡/2023-08-05--2023-08-05
  • 算数障害
    熊谷 恵子
    LD等通級指導教室スキルアップ研修/2020-09-25--2020-09-25
  • 事例検討会-アーレン症候群の高校生女子ー 
    熊谷 恵子
    日本臨床発達心理士会 茨城支部主催「事例検討会」/2019-12-14--2019-12-14
  • K-ABC初級講習会
    熊谷 恵子
    日本K-ABCアセスメント研究会/2003-08-18--2003-08-18
  • 算数・数学の指導に生かす特別支援教育
    熊谷 恵子
    川崎市 教育関係職員研修 「通常の学級における特別支援教育」研修コース/2003-08--2003-08
  • 発達障害について
    熊谷 恵子
    千葉県立船橋法典高等学校 研修会/2011-12--2011-12
  • 通級学級における支援の在り方
    熊谷 恵子
    平成23年度専門性向上研修 特別支援教育IA/2011-07-22--2011-07-22
  • 学習障害(児)への対応と支援
    熊谷 恵子
    東京都小児総合医療センター 講義・研修 第2回/2012-02--2012-02
  • 学習障害の定義とアセスメント
    熊谷 恵子
    東京都小児総合医療センター 講義・研修 第1回/2011-12--2011-12
  • 特別支援教育のあり方~在籍学級との連携を通して~
    熊谷 恵子
    千代田区教育会特別支援教育部会/2011-06-07--2011-06-07
  • 「長所活用型指導で子どもが変わる」(ADHD, LD, 高機能自閉症の理解と支援をめぐって)
    熊谷 恵子
    NHK「障害福祉フォーラム」/2004-02-29--2004-02-29
  • 読み書きに困難のある児童の指導について
    熊谷 恵子
    千代田区立千代田小学校 特別支援教育研究会/2010-02-25--2010-02-25
  • 発達障害のある児童・生徒の理解と支援
    熊谷 恵子
    平成23年度 特別支援教育コーディネーター養成研修会(第1回)/2011-08-01--2011-08-11
  • ADHDの子どもと どのように接していくか
    熊谷 恵子
    流山市立流山小学校/2003-08-22--2003-08-22
  • アセスメントについて~WISC-Ⅳを学ぶ~
    熊谷 恵子
    千代田区教育界 特別支援教育部 研究会/2012-06-06--2012-06-06
  • 困った子じゃないよ~ADHDを正しく理解して子育てを
    熊谷 恵子
    流山市公民館 家庭教育講座/2003-04-30--2003-04-30
  • 発達障害のある子の支援~思春期を含めた学校生活を中心に~
    熊谷 恵子
    2011年度 ノーマライゼーション学校支援事業/2011-07-09--2011-07-09
  • LD・ADHD・高機能自閉症のある児童・生徒への支援
    熊谷 恵子
    品川区教育センター 平成15年度 教育相談(初級)研修会/2003-07-29--2003-07-29
  • イギリスにおける特別支援教育に学ぶー日本に望まれる特別支援教育ー
    熊谷 恵子
    徳島市教育講演会/2003-08-05--2003-08-05
  • LDのある児童生徒の認知特性と指導の実際
    熊谷 恵子
    宮城県総合教育センター 令和5年度発達障害教育研修会/2023-09-21--2023-09-21
  • 算数障害の理解と支援
    熊谷 恵子
    東京公認心理師協会 子育て支援委員会企画 子育て支援研修会4/2024-02-12--2024-02-12
  • 諸外国におけるLD・ADHD・高機能自閉症への対応ー教育、福祉、医療、労働ー
    熊谷 恵子
    都立中野養護学校 学校センター化事業 LD・ADHD・高機能自閉症の研修会/2003-07-25--2003-07-25
  • 発達障害がある子の特質と具体的な支援の在り方
    熊谷 恵子
    宇都宮市教育センター 平成15年度 障害理解研修Ⅰ/2003-07-28--2003-07-28
  • 知的障害児の理解Ⅱー心理学的理解を中心にー
    熊谷 恵子
    平成15年度筑波大学免許法認定公開講座「運動障害児, 知的障害児の理解」/2003-08-11--2003-08-11
  • more...
Professional activities
2015-10 -- 2017-09応用教育研究所 理事
2021-07 -- 2022-03文部科学省 初等中等教育局発達障害の可能性のある児童生徒の実態把握等に係る質問項目(児童生徒の困難の状況のうち学習面)等
2017-09 -- 2019-08子ども療養支援協会顧問(諮問委員)
2003-04 -- 2004-03東京都平成15年度アドバイザリースタッフ
2011-11 -- 2011-11矯正研修所東京支所平成23年度任用研修課程法務教官応用科及び法務技官応用科研修
2011-06 -- 2012-03東京都特別支援教育を担う人材育成システムの構築に関する検討委員会委員
2011-04 -- 2012-03千代田区平成23年度特別支援教育巡回相談員
2012-04 -- 2013-03千代田区発達支援アドバイザー
2018-06 -- 2020-06日本LD学会監事
2019-12 -- 2020-01独立行政法人 日本学術振興会科学研究費申請事業
more...
University Management
2011-04 -- 2012-03附属桐が丘特別支援学校研究協力委員会研究協力委員
2014-04 -- 2016-03附属学校教育局研究プロジェクト2プロジェクトリーダー
2010-04 -- 2013-03附属学校教育局研修委員長Chairman
2010-04 -- 2018-03附属学校教育局支援教育推進委員会Chairman
2010-04 -- 2012-03Counseling and Rehabilitation Center in University of TsukubaDirector of the Center
2012-10 -- 2018-03Counseling and Rehabilitation Center in University of TsukubaDirector of the Center
2014-04 -- 2018-03附属学校教育局研究プロジェクト2プロジェクトッリーダー
2011-04 -- 2012-03筑波大学附属桐が丘特別支援学校研究協議会研究協力委員
2010-04 -- 2011-03筑波大学附属桐が丘特別支援学校研究協議会研究協力委員
2009-04 -- 2010-03筑波大学附属桐が丘特別支援学校研究協議会研究協力委員
more...
Other activities
2021-09 -- 2023-03早稲田大学教育・総合科学学術院 非常勤講師
2003-10 -- 2004-03北海道教育大学教育学部函館校 講師
2022-07 -- 2022-07墨田区立小学校教育研究会 特別支援教育通級巡回指導部 研究授業 講師
2022-09 -- 2023-03明治学院大学大学院心理学研究科 「発達障害児指導法特論」講義
2019-04 -- 2020-03早稲田大学教育学部 客員講師
2013-08 -- 2014-07特別研究員等審査会専門委員及び国際事業委員会書面審査員
2016-04 -- 2022-03明治学院大学大学院心理学研究科 非常勤講師 「発達障害児指導法特論」講義
2017-04 -- 2017-09Part-time Lecturer, Sofia University
2013-04 -- 2016-03平成25年度任用件数家庭中等科。法務教官応用科及び法務技官応用科研修 講師
2013-04 -- 2025-03放送大学客員講師免許更新講習 「教育の最新情報」子どもの変化と子どもの理解「子どもの発達障害と特別支援教育」に関する講義
more...
Message
Development of academic intervention method/ sochial skill training method for developmental disabilities without mental retarded (LD, ADHD, HFPDD)

(Last updated: 2023-07-28)