You are here

Kumagai Keiko

Affiliation
Faculty of Human Sciences
Official title
Professor
Research fields
Social psychology
Social psychology
Social psychology
Neurophysiology / General neuroscience
Educational psychology
Special needs education
Research keywords
Study on Intervention for Learning Disabilities
Neuropsychological Approach for Learning Disabilities
Research of Dyscalculia
Light sensitivity syndrome of developmental disabilities
SST for Developmental Disabilities
Research projects
児童・生徒の心身の健康とそのサポートシステムのあり方の検討-学校と専門機関の連携を中心に-1998 -- 2001Japan Society of for the Promotion of Science/基盤研究(B)1,200,000Yen
学習障害児の算数困難1999 -- 1999Japan Society of for the Promotion of Science/研究成果公開促進費120,000Yen
学習障害児の算数困難と個別支援の研究-数学的操作の獲得段階に合わせた指導法開発-2002-04 -- 2005-03Japan Society of for the Promotion of Science/基盤研究(B)1,700,000Yen
Scotopic Sensitivity SyndromeのあるLD児の学習改善2005-04 -- 2009-03Keiko KumagaiJapan Society of for the Promotion of Science/萌芽研究1,868,000Yen
学習障害児の算数障害の研究-数概念と分数概念の獲得について-2010-04 -- 2013-03熊谷恵子Japan Society of for the Promotion of Science/基盤研究(C)1,430,000Yen
算数の教科学習の系統性と関連させた算数障害スクリーニング検査の作成2014-04 -- 2017-03熊谷 恵子Japan Society for the Promotion of Science/基盤研究(C)4,810,000Yen
算数困難のある生徒のためのICT活用授業に関する研究2017-04 -- (current)熊谷 恵子Japan Society for the Promotion of Science/Grant-in-Aid for Scientific Research(C)4,420,000Yen
視覚の光過敏および色覚異常の測定、評価、原因究明、さらにその解決を目的とした眼鏡レンズの検討2016-04 -- 2018-03熊谷恵子東海光学株式会社/共同研究一般研究600,000Yen
発達障害の可能性のある児童生徒に対する教科指導法研究事業2017-04 -- 2018-03熊谷恵子Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology, Japan/発達障害に関する教職員等の理解啓発・専門性向上事業2,930,000Yen
通常の学級(中学校)にいる2Eの子ども達へのICT活用授業についての有効性の検討2017-04 -- 2018-03熊谷恵子筑波大学/共同研究実用化ブーストプロジェクト100,000Yen
Career history
2009-11 -- (current)University of Tsukuba Professor
Academic background
-- 1981Kyushu University Faculty of Science Department of ChemistryGraduated
-- 1990University of Tsukuba Graduate School, Division of Special Education 心身障害学Accomplished credits for doctoral program
Degree
修士(教育学)University of Tsukuba
1997-03博士(教育学)University of Tsukuba
Licenses and qualifications
1981-03-28高等学校教諭二級普通免許状理科
1997-09-10学校心理士
2001-04臨床心理士
2002-04特別支援教育士スーパーバイザー
2002-05言語聴覚士
2013-01-01学校心理士スーパーバイザー
Academic societies
2013-04 -- (current)International School psychological Assosiation
2007 -- (current)高次脳機能学会
1999 -- (current)THE JAPANESE ASSOCIATION OF ASSESSMENT ON THE K-ABC
-- (current)JAPAN ACADEMY OF LEARNING DISABILITIES
-- (current)THE JAPANESE ASSOCIATION OF COUNSELING SCIENCE
-- (current)The Japanese Association of Educational Psychology
-- (current)JAPANESE SOCIETY OF PEDIATRIC PSYCHIATRY AND NEUROLOGY
-- (current)障害科学学会
-- (current)THE JAPANESE PSYCHOLOGICAL ASSOCIATION
-- (current)NEUROPSYCHOLOGY ASSOCIATION OF JAPAN
Honors & Awards
2007-11-23日本LD学会 学会発表奨励賞
2003-11-22日本LD学会 研究奨励賞
Articles
  • The Historical View and Contents of Developmental dyscalculia
    熊谷 恵子
    Japanese journal of learning disabilities/27(2)/pp.162-165, 2018-05
  • 算数障害の理解と支援ー計算の問題やワーキングメモリとの関連性に焦点を当ててー
    熊谷 恵子
    LD研究/27(2)/pp.160-161, 2018-05
  • 子どもへの心理検査の結果のフィードバックー実務者への質問紙調査の分析と「学習アドバイスシート」の作成
    Kumagai Keiko
    K-ABCアセスメント研究/18(1)/pp.79-88, 2016-8
  • Relationships Between Children With Autism Spectrum Disorder and Their Siblings: Influences of Behavioral Problems and Intellectual Disabilities
    武田 瑞穂; 熊谷 恵子
    The Japanese Journal of Special Education/53(2)/pp.77-87, 2015
  • 発達障害青年に対する教育的視点からの社会性の支援
    熊谷 恵子
    Adolescentology/52(1)/pp.40-44, 2016-03
  • The efeect of social skills training on metacognition among adults with autism spectrum disorder: Three case studies.
    武田瑞穂; 栗田房子; 熊谷 恵子
    Bulletin of counseling and school psychology/52/pp.57-66, 2015-10
  • Effectiveness of Irlen lenses for people with Scotopic Sensitivity Syndrome in daily life.
    尾形 雅徳; 熊谷 恵子
    Bulletin of counseling and school psychology/52/pp.35-44, 2015-10
  • Rife and development of school-aged children with Mowat-Wilson Syndrome and the needs of their parents
    水澤実栄子; 菅野和恵; 熊谷 恵子
    Bulletin of counseling and school psychology/52/pp.45-55, 2015-10
  • The study of the effective instruction English for havibg difficulty reading and writing-through the Hickey Multisensory Language Course and phonics-
    佐藤七瀬; 熊谷 恵子
    Research bulletin for school education/38/pp.47-53, 2016-03
  • KABC-Ⅱによるアセスメントから指導へー同時処理能力の弱い事例Aを例としてー
    熊谷 恵子
    K-ABCアセスメント研究/16/pp.57-66, 2015-03
  • PB055 日本版KABC-IIの尺度構成と信頼性(測定・評価・研究法,ポスター発表B)
    服部 環; 藤田 和弘; 石隈 利紀; 青山 眞二; 熊谷 恵子; 小野...
    Annual convention of the Japanese Association of Educational Psychology/(57)/p.247, 2015-08
  • 日本版KABC-IIの尺度構成と標準化(測定・評価・研究法,ポスター発表B)
    服部 環; 藤田 和弘; 石隈 利紀; 青山 眞二; 熊谷 恵子; 小野...
    Annual convention of the Japanese Association of Educational Psychology/(56)/p.276, 2014-10
  • Applying Coaching to an Adult with ADHD : Coaching Process and the Changes in the Difficulties of Daily Living
    安藤 瑞穂; 熊谷 恵子
    障害科学研究/39/pp.151-166, 2015-03
  • The relationship between autistic traits and mathematical attainments and everyday interests: A preliminary study for the applicability of parent checklists in clinical assessments.
    大泉郷子; 熊谷 恵子
    Bulletin of counseling and school psychology/51/pp.25-37, 2014-10
  • 日本版KABC-Ⅱの理論的背景と尺度の構成
    藤田和弘; 石隈利紀; 青山真二; 服部 環; 熊谷 恵子; 小野純平
    K-ABCアセスメント研究/13/pp.89-99, 2011-7
  • Supporting Students with Developmental Disabilities in High Schools
    日野雅子; 熊谷 恵子
    Japanese journal of learning disabilities/23(3)/pp.257-271, 2014-8
  • Attention deficit and attention training in early twentieth-century Japan.
    Takeda T.; Ando Mizuho; Kumagai Keiko
    Attention Deficit Hyperactivity Disorder/7(2)/pp.101-111, 2015-6
  • 断続登校の状態にあった女子児童への登校支援-イヌとのかかわりを通して-.
    田沼亜裕実; 熊谷 恵子
    Bulletin of counseling and school psychology/50/pp.33-39, 2013-12
  • Attention Deficit and Attention Training in Early 20th Century Japan
    安藤瑞穂・武田俊信・熊谷 恵子
    Japanese Journal of Learning Disabilities/22(2)/pp.185-196, 2013-05
  • Recent Studies on Developmental Dyscalculia and Assessment for Intervention.
    熊谷 恵子
    Japanese Journal of Learning Disabilities/22(2)/pp.159-165, 2013-05
  • Case study of intervention to teach mathematics for children with learning disabilities: focused on acuiring math fraction.
    李香瑩; 熊谷 恵子
    Research Bulletin for School Education/35/p.11-35, 2013
  • Investigation and improvement of light hupersensitivity of Irlen syndrome
    熊谷 恵子
    Bulletin of counseling and school psychology/49/pp.19-31, 2012-12
  • Education for person with Learning Disabilities
    熊谷恵子
    Japanese Journal of Comprehensive Rehabilitation/12(2)/p.83-88, 2012-02
  • 高等学校における特別支援教育の実践:三次的援助サービスを中心に.
    初谷和行; 熊谷 恵子
    筑波大学学校教育論集/34/p.19-29, 2012
  • 少年非行の知的能力と算数・数学の学習習得度:少年院の発達障害の行動傾向がある少年に焦点をあてて.
    池上雅子・加藤喜久・竹田契一; 熊谷 恵子
    筑波大学学校教育論集/34/p.31ー36, 2012
Books
  • 一人ひとりの教育的ニーズに応じた学習指導
    熊谷 恵子
    学びを補償する指導と支援, ぎょうせい, pp.11-27, 2017-12
  • 心理検査法Ⅱ:KABC-Ⅱ・DN-CAS, ①KABC-Ⅱ
    熊谷 恵子
    特別支援教育の理論と実践Ⅰ(第3版)概論・アセスメント., 金剛出版, pp.121-130, 2019-03
  • 学習障害の研究動向と特別支援教育への寄与
    熊谷 恵子
    特別支援教育の到達点と可能性 2001~2016年:学術研究からの論考, 金剛出版, pp.102-105, 2017-09
  • 算数障害とは
    熊谷 恵子
    学習障害のある子どもを支援する, 日本評論社, pp.73-86, 2019-01
  • 通常学級で役に立つ算数障害の理解と指導法
    熊谷 恵子; 山本ゆう
    通常学級で役に立つ算数障害の理解と指導法, Gakken, pp.175-1, 2018-11
  • Irlen Syndrome: children with light sensitivity who is hard to live.
    熊谷 恵子
    Gentosha, 2018-09
  • Research Tendency of Learning Disabilities and Contribution to Special Needs Education
    Kumagai Keiko
    Special Needs Education in Japan:Accumulated research from 2001 through 2016 and future directions, Kongo Shuppan, pp.102-105, 2017-09
  • Individual Spport of Achievement
    熊谷 恵子
    School Psychology Handbook (Vervion 2), 教育出版, pp.138-139, 2016-11
  • Psycholosical Education to enhance the life skills
    熊谷 恵子; 田中輝美; 菅野和恵
    金子書房, 2016-09
  • It Changes pre-school children by taking advantage the strengths Part-4 : Support of Play/Living/Event using Cognitive processing style.
    熊谷 恵子; 高畑芳美; 小林玄
    図書文化社, 2015-09
  • It Changes Adolescent people by taking advantage the strengths Part-5 : Social living Support using KABC-Ⅱ.
    熊谷 恵子; 熊上崇; 小林玄
    図書文化社, 2016-09
  • 長所活用型指導で子どもが変わるPart4:認知処理様式を生かす遊び・生活・行事の支援
    熊谷 恵子
    図書文化社, 2015-9
  • 個別式知能検査KABC-Ⅱを理解し特別支援教育に活用する
    熊谷 恵子
    指導と評価, 日本教育評価研究会・日本図書文化協会, pp.24-26, 2013-08
  • 通常学級での事例:通常の学級におけるICTを活用した学習支援
    熊谷 恵子
    〔実践〕特別支援教育とAT, 明治図書, pp.62-65, 2014-12
  • Essentials of KABC-Ⅱ Assessment
    熊谷 恵子
    2014-8
  • 検査バッテリーの組み方ー主にCHCモデルと学力習得度から考えるー
    熊谷 恵子
    S.E.N.Sの会ニューズレター, pp.2-3, 2014-3
  • Scotopic Sensitivity Syndrome のあるLD児の学習改善.
    熊谷 恵子
    2009-3
  • 学習障害児の算数障害の研究-数概念と分数概念の獲得について-.
    熊谷 恵子
    2013-3
  • 発達障害のある子供たちのためのICT活用ハンドブック:通常の学級編
    熊谷 恵子
    2014-3
  • KABC-Ⅱにおける認知能力と習得および学力との関係
    熊谷 恵子
    明治図書, 2012-10
  • アスペルガー症候群、石井亮一、自閉症スペクトラム障害、情緒障害教育、精神障害、知的障害教育、注意欠陥多動性障害、読み障害(ディスレクシア) .
    熊谷 恵子
    学校教育辞典(第3版), 教育出版, 2014-2
  • 「色を通して読む」光の感受性障害の理解と対応:アーレンシンドローム
    熊谷 恵子
    金子書房, 2013-10
  • 学習障害児の算数困難
    熊谷 恵子
    1997-03
  • 発達障害のある子への支援 -就学前から思春期を中心に-
    熊谷恵子
    平成24年度, 2013
  • Solubilization of Phenothiazine and Its N-Alkyl Derivatives into Anionic Surfactants in Solution, vol.2, K. L. Mittal and B. Lindman (Eds.)
    Moroi; K. Satoh; H. Noma; and R. Matuura; +熊谷 恵子
    Plenum. Publishing Corporation, 1984-01
Conference, etc.
  • 足し算・引き算の自動化に至るまでの学年推移とその特徴 ~演算の種類と自動化の難易度に焦点をあてて~
    Kumagai Keiko
    日本LD学会第25回大会/2016-11-19--2016-11-20
  • 足し算・引き算の自動化に至るまでの学年推移とその特徴 ~演算の自動化とドットの個数の把握の関連性~
    Kumagai Keiko; 山本ゆう
    日本LD学会第25回大会/2016-11-19--2016-11-20
  • The Achieving Relationship Among Addition,Subtraction,Multiplication, Division in Japanese Primary School-aged Children: Focused on Multiplication and Division.
    Kumagai Keiko; Tabei Hiroki; Yamamoto Yu; Sato Nanase
    39th Anneal conference o the International School Psychologist Association/2017-07-19--2017-07-22
  • Relationship Between the Abilities to Count Dots and Calculate of School-aged Children: Toward to Screen Children with Calculation Difficulties Using Reaction Time
    Yamamoto Yu; Tabei Hiroki; Sato Nanase; Kumagai Keiko
    The 39th Annual Conference of the International School Psychology Association/2017-07-19--2017-07-22
  • Relation between the adult ADHD tendency and the attentional function for the daily behavior on the traffic scene.
    Kumagai Keiko
    The 31st International Congress of Psychology/2016-07-24--2016-07-29
  • Relationship between Scotopic Sensitivity Syndrome and Hypersensitibities.
    Kumagai Keiko
    The 31st International Congress of Psychology/2016-07-24--2016-07-29
  • Visual Hypersensitivity and Irlen Syndrome
    Kumagai Keiko
    11th International Irlen Conference/2012-07-25--2012-07-27
  • 分数の習得に関する研究ー小学校1~6年生における調査からー
    熊谷 恵子
    日本発達心理学会第24会大会/2013-03-15--2013-03-17
  • 特別講義 発達障害
    熊谷 恵子
    平成21年度任用研修課程法務教官応用科及び法務技官応用科研修会/2009-12-08
  • 発達障害について
    熊谷恵子
    平成20年度任用研修課程法務教官応用科及び法務技官応用科研修会/2008-11-06
  • 統覚型視覚失認を呈した児童の視覚情報処理についての検討
    熊谷恵子・長畑正道; +熊谷 恵子
    ____468-469/1991
  • 読みの改善とともに著明な発達が認められた注意欠陥多動障害児の一例
    熊谷恵子・佐々木日出男; +熊谷 恵子
    ____572-573/1992
  • 算数障害:2症例の検討
    熊谷恵子・佐々木日出男; +熊谷 恵子
    ____594-595/1993
  • 知的に高いが算数、国語などで学業不振が著しいてんかん児の学習指導(単著)自主シンポジウムK-ABCの障害者への適用(2)話題提供
    藤田和弘・熊谷恵子・青山真二; +熊谷 恵子
    __5_33_149-151/1995
  • 学力検査におけるLD児の算数障害の特徴
    熊谷恵子
    ____112-117/1995
Teaching
2018-10 -- 2019-02Special Seminar on Rehabilitation Sciences IUniversity of Tsukuba.
2018-10 -- 2019-02Special Seminar on Rehabilitation Sciences IIUniversity of Tsukuba.
2018-10 -- 2019-02Special Seminar on Rehabilitation Sciences IIIUniversity of Tsukuba.
2018-04 -- 2018-08Special Seminar on Rehabilitation Sciences IUniversity of Tsukuba.
2018-04 -- 2018-08Special Seminar on Rehabilitation Sciences IIUniversity of Tsukuba.
2018-04 -- 2018-08Special Seminar on Rehabilitation Sciences IIIUniversity of Tsukuba.
2018-10 -- 2019-02Basic Lecture on Lifespan Developmental SciencesUniversity of Tsukuba.
2018-10 -- 2019-02Seminar of Lifespan Developmental Sciences IUniversity of Tsukuba.
2018-10 -- 2019-02Seminar of Lifespan Developmental Sciences IIUniversity of Tsukuba.
2018-10 -- 2019-02Special Lecture on Lifespan Developmental Sciences IUniversity of Tsukuba.
Other educational activities
2013-08 -- 2013-08学校心理士□認定科目講習会「心理教育的アセスメント基礎実習」日本学校心理士認定運営機構
Talks
  • 算数障害の構造と理解、算数障害の支援
    著者
    実践セミナー/2017-08-03--2017-08-03
  • 算数障害の理解と支援
    著者
    全日本特別支援教育連盟夏季セミナー/2017-08-08--2017-08-08
  • 読み書きや算数等の学習支援
    著者
    熱海市夏季講演/2017-08-01--2017-08-01
  • 数の発達と算数障害
    著者
    第11回珠算指導者養成講習会/2017-08-07--2017-08-07
  • 心の回復力を引き出す指導のために~発達障害から学ぶ支援技法~
    著者
    関東・甲信越地区盲学校養成施設進路指導協議会教員研修/2017-08-07--2017-08-07
  • 算数障害の理解と支援
    著者
    川崎市立学校通級指導教室全体研修会/2017-08-21--2017-08-21
  • 小学校、中学校、高等学校に在籍する児童生徒の認知特性に応じた学習指導と支援体制
    著者
    石川支援学校夏季セミナー/2017-07-28--2017-07-28
  • 青年期における認知処理様式を活用した学習・生活支援
    Kumagai Keiko
    青年期の発達障害研修講座(発達障害3)/2017-7-26--2017-07-26
  • インクルーシブ教育システムと合理的配慮の進め方
    Kumagai Keiko; 著者
    特別支援教育研修「インクルーシブ教育講座」/2017-6-5--2017-6-5
  • 学校におけるインクルーシブ教育システムの構築に向けて
    Kumagai Keiko; 著者
    大分県学校長リーダーシップ研修会/2017-05-15--2017-05-15
  • KABC-Ⅱの結果の解釈について~事例を通して~
    熊谷 恵子
    難聴・言語障害通級指導学級担任研修会/2014-2--2014-2
  • 心理検査の施行の仕方
    熊谷 恵子
    千代田区立児童・家庭支援センター/2013-8
  • 学習スタイルと指導法についてー新しいKABC-Ⅱとの関連でー
    熊谷 恵子
    日本学校心理学会研修会/2013-4
  • 読み書きに困難のある児童の指導について
    熊谷 恵子
    特別支援教育研究会/2010-02-10
  • 算数障害について
    熊谷 恵子
    S.E.N.Sの会大阪支部会継続研修/2010-07-10
  • 発達障害児童生徒の支援のポイント
    熊谷 恵子
    学校公開に係る講演会/2010-11-08
  • 軽度知的障害の算数指導
    熊谷 恵子
    JICA平成23年度地域別研修「特別支援教育」コース/2011-08-30
  • 算数障害の指導
    熊谷恵子
    平成22年度国立特別支援教育総合研究所第二期特別支援教育専門研修/2010-11-01
  • 特別講義 発達障害
    熊谷恵子
    平成22年度任用研修課程法務教官応用科及び法務技官応用科研修会/2010-12-07
  • 言葉によるコミュニケーションがとりづらい児童の指導について
    熊谷恵子
    情緒障害通級学級研修会/2011-03-24
  • 発達障害と発達障害をもつ生徒への対応
    熊谷恵子
    特別支援教育校内研修会/2008-12-02
  • 発達障害の理解と高等学校における特別支援教育の現状と課題及び組織的な推進について
    熊谷恵子
    東京都西部地区学校経営支援センター 校長連絡会における特別支援教育に関する研修会/2008-10-07
  • 集団に馴染みにくい子ども達のこれから・・・
    熊谷恵子
    東京都大田区立相生小学校/2008-12-03
  • 発達障害における心理アセスメント
    熊谷恵子
    日本臨床心理士会 発達障害理解と支援に関する基礎研修会/2008-11-30
  • アセスメントの実際(2)-認知能力の特性や発達の偏りを知る-
    熊谷恵子
    平成20年度筑波大学公開講座 「特別支援教育の実際」ー発達障害児への教育的支援に焦点を絞ってー/2008-07-24
Professional activities
2006-04 -- 2017-03認定研修課程法務教官応用科および法務技官応用科研修法務省
2011-04 -- 2012-03千代田区特別支援教育巡回相談員
-- (current)THE JAPANESE ASSOCIATION OF ASSESSMENT ON THE K-ABC常任理事
2003 -- 2008-03JAPAN ACADEMY OF LEARNING DISABILITIES常任理事
2005-04 -- 2006-03千葉県子どもと親のサポートセンター支援事業
2008-04 -- 2009-03千代田区平成20年度特別支援教育巡回相談員
2004-04 -- 2005-03研究協議会委員
2008-06 -- 2008-06がんの子どもを守る会「平成20年度総会」第3分科会「保育・教育」
2009-04 -- 2010-03千代田区千代田小学校特別支援教育研究会
2009-04 -- 2010-03千代田区平成21年度特別支援教育巡回相談員
University Management
2014-04 -- 2016-03附属学校教育局研究プロジェクト2プロジェクトリーダー
2010-04 -- 2013-03附属学校教育局研修委員長Chairman
2010-04 -- 2018-03附属学校教育局支援教育推進委員会Chairman
2010-04 -- 2012-03Counseling and Rehabilitation Center in University of TsukubaDirector of the Center
2012-10 -- 2018-03Counseling and Rehabilitation Center in University of TsukubaDirector of the Center
2014-04 -- 2018-03附属学校教育局研究プロジェクト2プロジェクトッリーダー
2011-04 -- 2012-03筑波大学附属桐が丘特別支援学校研究協議会研究協力委員
2010-04 -- 2011-03筑波大学附属桐が丘特別支援学校研究協議会研究協力委員
2009-04 -- 2010-03筑波大学附属桐が丘特別支援学校研究協議会研究協力委員
2008-04 -- 2009-03筑波大学附属桐が丘特別支援学校研究協議会研究協力委員
Other activities
2016-04 -- 2018-03明治学院大学大学院心理学研究科 非常勤講師
2017-04 -- 2017-09Part-time Lecturer, Sofia University
2017-09 -- 2019-08子ども療養支援協会 顧問(諮問委員)
2015-10 -- 2017-09応用教育研究所 理事
2013-04 -- 2016-03平成25年度任用件数家庭中等科。法務教官応用科及び法務技官応用科研修 講師
2013-04 -- 2018-03放送大学客員講師
2013-04 -- 2016-03平成25年度 茨城県特別支援教育推進会議 委員
Message
Development of academic intervention method/ sochial skill training method for developmental disabilities without mental retarded (LD, ADHD, HFPDD)

(Last updated: 2019-03-14)