OKAZAKI Shinji
- Affiliation
- Institute of Human Sciences
- Official title
- Associate Professor
- +HD@6O6@>Xek6IB6G@Xel=JB6CaIHJ@J76a68a?E
- Research fields
Special needs education - Research keywords
Research in Disability Sciences - Research projects
神経発達症児へのテーラード・サポートにむけた認知プロセスの多層的評価の構築検証 2023 -- 2026 岡崎 慎治 Japan Society for the Promotion of Science/Grant-in-Aid for Scientific Research(B) 18,980,000Yen 発達障害児者のクリエイティビティ促進への相互活動支援パッケージの構築検証 2020 -- 2022 岡崎 慎治 Japan Society for the Promotion of Science/Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory) 6,370,000Yen Study of Behavioral Control in Children with Attention Deficit/Hyperactivity Disorder -- (current) / 発達障害児の問題解決過程における指導者との協同活動の生理心理学的評価 2012 -- 2014 Japan Society of for the Promotion of Science/若手研究(A) 5,850,000Yen 軽度発達障害児の認知情報処理とその発達の客観的評価に基づく経年的支援 2007 -- 2009 Japan Society of for the Promotion of Science/若手研究(A) 8,710,000Yen 注意欠陥多動障害児の注意および抑制制御因難に関する研究 2000 -- (current) Japan Society of for the Promotion of Science/特別研究員奨励費 2,700,000Yen - Academic background
-- 1996 University of Tsukuba Second Cluster of College 心身障害学専攻 -- 2000 University of Tsukuba Graduate School, Division of Special Education 心身障害学 - Degree
博士(心身障害学) University of Tsukuba 修士(心身障害学) University of Tsukuba - Academic societies
2009 -- (current) International Association of Cognitive Education and Psychology -- (current) Organization for Human Brain Mapping -- (current) THE JAPANESE ASSOCIATION OF SPECIAL EDUCATION -- (current) JAPAN ACADEMY OF LEARNING DISABILITIES 2008 -- (current) THE JAPANESE SOCIETY OF CHILD NEUROLOGY -- (current) JAPANESE SOCIETY OF PEDIATRIC PSYCHIATRY AND NEUROLOGY -- (current) JAPANESE SOCIETY FOR PHYSIOLOGICAL PSYCHOLOGY AND PSYCHOPHYSIOLOGY -- (current) The Japanese Association for The Study of Developmental Disabilities -- (current) Japanese Society of Clinical Neurolophysiology - Honors & Awards
2000 日本臨床神経生理学会 第2回研究奨励賞 - Articles
- Stop-signal課題におけるGo刺激とStop刺激の組み合わせが反応制御過程に及ぼす影響に関する生理心理学的検討
中野 泰伺; 岡崎慎治
生理心理学と精神生理学(日本生理心理学会誌)/38(2)/pp.113-113, 2020-08 - 自閉スペクトラム症者における表情認知に関する生理心理学的検討-脳波コヒーレンスを用いた予備的検討-
藤嶋美幸; 中野 泰伺; 岡崎慎治
生理心理学と精神生理学(日本生理心理学会誌)/37(2)/pp.98-98, 2019-08 - 意味的関連性の異なるStop-signal課題遂行時の事象関連電位によるADHD児の反応制御過程の検討
中野 泰伺; 岡崎慎治
生理心理学と精神生理学(日本生理心理学会誌)/37(2)/pp.93-93, 2019-08 - 問題解決課題遂行時における前頭前野の脳血流変化
本間美桃子; 中野 泰伺; 岡崎慎治
臨床神経生理学 : Japanese journal of clinical neurophysiology/46(5)/pp.502-502, 2018-10 - 定型発達成人を対象にした刺激特性の異なるStop-signal課題を用いた反応制御過程の検討
中野 泰伺; 岡崎慎治
臨床神経生理学 : Japanese journal of clinical neurophysiology/45(5)/pp.477-477, 2017-10 - ADHD児を対象とした異なる視覚刺激を用いた停止信号課題遂行中の事象関連電位による反応制御過程の実験的検討
中野 泰伺; 岡崎慎治
生理心理学と精神生理学(日本生理心理学会誌)/33(2)/pp.152-152, 2015-08 - 反応抑制の要求を変化させた停止信号課題遂行時の事象関連電位による反応制御過程の検討
中野 泰伺; 岡崎慎治
生理心理学と精神生理学(日本生理心理学会誌)/31(2)/pp.147-147, 2013-08 - 発達障害児の実行機能評価に関するComprehensive Executive Function Inventoryを用いた予備的検討
石原章子; 中野 泰伺; 岡崎慎治
小児の精神と神経/62(3)/p.272, 2022-08 - 日本の発達障害児の認知特性評価へのCognitive Assessment System Second Edition(CAS2)の適用に関する予備的検討
岡崎慎治; 中野 泰伺; 奥村香澄
小児の精神と神経/59(3)/p.268, 2019-08 - 相手に赦されると,自閉スペクトラム症児童生徒の罪悪感は低下するか?: 非意図的加害場面における道徳的感情と行動の実験的検討
岡村恵里子; 岡崎 慎治; 大六一志
発達心理学研究/34(1)/pp.1-10, 2023 - 自閉スペクトラム症のある児童生徒における, 行う手の意図と相反する結果が生じる条件での道徳的判断: 判断する視点による影響の検討.
岡村恵里子; 岡崎 慎治; 大六一志
障害科学研究/42(1)/pp.17-27, 2018 - 幼児を対象とした認知能力のアセスメントと認知教育プログラムに関する文献的検討
石原 章子; 岡崎 慎治
Comparison of Treatment Effects Between the PECS training with Time Delay and the Training with Mora Rhythm Tapping on Verbal Expressions of Young Children with Autism/46(1)/pp.213-224, 2022-03 - 特別支援教育におけるダイナミック・アセスメントに関する文献的検討
齋藤 大地; 岡崎 慎治
Comparison of Treatment Effects Between the PECS training with Time Delay and the Training with Mora Rhythm Tapping on Verbal Expressions of Young Children with Autism/46(1)/pp.175-188, 2022-03 - Trial of Professional Development Training for Teachers in Charge of Resource Room Instruction: Online and On-Demand Lectures on Developmental Disabilities and On-the-Job Training in Designing “Individualized Teaching Plans”
区 潔萍; 柘植 雅義; 熊谷 恵子; 三盃 亜美; 宮本 昌子; 岡崎 慎治; 野呂 文行; 小島 道生; 米田 宏樹
Japanese Journal of Disability Sciences/46/pp.235-247, 2022-03 - 自閉スペクトラム症におけるアレキシサイミア傾向とその関連要因の評価に関する文献的検討
古畑僚; 岡崎 慎治
障害科学研究/45(1)/pp.189-198, 2021-03 - 大学生におけるPASS理論に基づく認知特性評価の試み —CAS2:Rating ScaleによるPASS尺度とASD特性, ADHD特性との関連—
青木真純; 中島範子; 岡崎 慎治
障害科学研究/45(1)/pp.65-76, 2021-03 - 定型発達成人における問題解決課題の遂行成績と前頭前部の脳血行動態からみた問題解決過程の検討
本間美桃子; 中野 泰伺; 岡崎慎治
臨床神経生理学 : Japanese journal of clinical neurophysiology/49(6)/pp.459-468, 2021-12 - Psychophysiological Investigations of the Combination Effect Go and Stop Stimuli in the Stop-Signal Task in Typically Developing Adults With and Without ADHD Propensity
Nakano Yasushi; Okazaki Shinji
INTERNATIONAL JOURNAL OF PSYCHOPHYSIOLOGY/168(S)/pp.S111-S111, 2021-10 - Cognitive Profiles Based on PASS Theory and Strategy Characteristics as Measured by the Das-Naglieri Cognitive Assessment System: University Students With ADHD and ASD
青木 真純; 佐々木 銀河; 中島 範子; 岡崎 慎治; 竹田 一則
The Japanese Journal of Special Education/58(3)/pp.165-175, 2020-11 - A Study of the validity of "Support Needs Inventory" for university students and its Relation between "Support Needs Inventory", Developmental Disability Characteristics and Cognitive Abilities
中野泰伺; 高橋 知音; 岡崎 慎治; 中島 範子; 脇 貴典; 末吉 彩香; 松田 奈々恵; 竹田 一則; 佐々木...
Japanese Journal of Disability Sciences/45/pp.31-41, 2021-03 - Relationship Between Working Memory and Study Support of Students at Higher Education Institution
Yasushi Nakano; Noriko Nakashima; Takanori Waki; Sueyoshi...
Global Conference Series: Social Sciences, Education and Humanities (GCSSSEH)/4/pp.302-305, 2020-03 - Association between Difficulty of Kana Reading and Cognitive Characteristics in Children with ADHD:Examination Based on the PASS Theory of Intelligence
中島 範子; 岡崎 慎治
Japanese Journal of Disability Sciences/44(1)/pp.65-73, 2020 - Preliminary Study of Relations between Circumscribed Interests and Emotional Experience on Children with Autism Spectrum Disorder:Examination Using Subjective Estimation to Visual Stimulus
古畑 僚; 岡崎 慎治
Japanese Journal of Disability Sciences/44(1)/pp.55-64, 2020 - Self-monitoring Intervention Based on Assessment of Cognitive Process for a Student of Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD):Utilizing a Worksheet for the Emotional Visualization.
中野泰伺; 中島 範子; 奥村 香澄; 岡崎 慎治
Japanese Journal of Disability Sciences/44(1)/pp.161-171, 2020 - Project on Reasonable Accommodation for Developmental Disabilities (RADD) : Academic Support Based on the Multilayer Support Model
佐々木銀河; 岡崎慎治; 野呂 文行; 竹田一則
Japanese Journal of Learning Disabilities/pp.419-425, 2019-11 - more...
- Stop-signal課題におけるGo刺激とStop刺激の組み合わせが反応制御過程に及ぼす影響に関する生理心理学的検討
- Books
- 2章アセスメント技法3基盤特性の検査A知能・認知機能検査5)DN-CAS
岡崎 慎治
公認心理師技法ガイド/pp.122-127, 2019-03 - 1章 障害児・障害者に対する心理の専門家の関わり 3章 障害児・障害者と関わるうえで知っておきたい理論や概念 12章 成人期の生涯臨床例:認知症 14章 障害のある人の家族を支える:認知症高齢者の家族を例に
山中 克夫; 大六 一志; 伊澤 幸洋; 岡崎 慎治; 高橋 知音; 五味 洋一
改訂新版 障害児・障害者心理学特論 -福祉分野に関する理論と支援の展開ー/放送大学教育振興会, 2019-03 - ADHD(注意欠如多動性障害)の研究の動向と特別支援教育への貢献
岡崎 慎治
特別支援教育の到達点と可能性 2011〜2016年:学術研究からの論考/pp.106-109, 2017-09 - 第6章 各障害種別の教育・医療・心理と合理的配慮 4)注意欠如/多動症(AD/HD)②指導法と支援
岡崎 慎治
改訂版特別支援教育の基礎 確かな支援のできる教師・保育士になるために, 2017-06 - DN-CAS認知評価システム
岡崎慎治
乳幼児期における発達障害の理解と支援①知っておきたい発達障害のアセスメント/pp.65-73, 2016-03 - 日本版DN-CASの解釈と事例
OKAZAKI Shinji
日本文化科学社, 2017-03 - III アセスメントおよび検査 3 WISC-III 4 K-ABC
岡崎 慎治
別冊発達31 ADHDの理解と援助/ミネルヴァ書房/pp.98-111, 2011-11 - 心理領域Iアセスメント (2)個別式 DN-CAS認知評価システム
岡崎 慎治
発達障害支援ハンドブック/金子書房/pp.84-85, 2012-08 - DN-CASによる子どもの学習支援-PASS理論を指導に活かす49のアイデア-
前川久男・中山健・岡崎慎治; +岡崎 慎治
日本文化科学社, 2010-06 - エッセンシャルズ DN-CASによる心理アセスメント
前川久男・中山健・岡崎慎治; +岡崎 慎治
日本文化科学社, 2010-10
- 2章アセスメント技法3基盤特性の検査A知能・認知機能検査5)DN-CAS
- Conference, etc.
- 刺激条件の異なるStop-signal課題遂行時のエラー関連陰性電位に関する生理心理学的検討~定型発達成人におけるADHD傾向の高低からみた予備的検討を通して~
中野 泰伺; 岡崎慎治
日本特殊教育学会第61回大会/2023-08-25--2023-08-27 - 発達障害児・者の心理教育的アセスメントを担う人材に求められるスキル・コンピテンシーを考える
中野 泰伺; 脇貴典; 青木真純; 井上操; 半田タユ美; 岡崎慎治; 篠田晴男
日本特殊教育学会第61回大会/2023-08-18--2023-09-20 - 神経発達症における認知的強みの評価に関する予備的検討―ADHD 傾向と創造性における拡散的思考・マインドワンダリングとの関連の検討―
岡崎 慎治
障害科学学会2022年度大会/2023-03-04--2023-03-04 - Brief report of interactive assessment to the cognitive creativity of children with developmental disorders using digitized problem-solving task
OKAZAKI Shinji
International Association for Cognitive Education and Psychology 2022 INTERNATIONAL CONFERENCE/2022-12-01--2022-12-01 - 発達障害児者の認知的クリエイティビティの促進―問題解決課題を用いた評価と支援の検討―
岡崎 慎治; 本間美桃子; 別府さおり; 石原章子; 大柳俊夫; 井上知洋; 奥畑志帆
日本LD学会第31回大会/2022-10-29--2022-10-30 - 発達障害児者の認知的クリエイティビティの評価と支援
岡崎 慎治
特殊教育学会第59回大会 自主シンポジウム/2021-09-18--2021-09-21 - Creation of a New Professional Position of "Assessor" in Japanese Institutions of Higher Education - Introduction to the University of Tsukuba's Initiatives -
Nakano Yasushi; Tomone Takahashi; Shinji Okazaki; Haruo ...
38th Annual Pacific Rim International Conference on Disability and Diversity/2023-03-06--2023-03-07 - 発達障害児・者の生理心理学的アプローチによる理解(3)
吉井鮎美; 中野 泰伺; 奥村香澄; 池田吉史; 岡崎慎治
第60回日本特殊教育学会/2022-09-09--2022-10-20 - 発達障害児の実行機能評価に関するComprehensive Executive Function Inventoryを用いた予備的検討
石原章子; 中野 泰伺; 岡崎慎治
第127回日本小児精神神経学会/2022-06-25--2022-06-26 - 発達障害児者の認知的クリエイティビティの評価と支援
岡崎 慎治; 大柳俊夫; 奥畑志帆; 別府さおり; 井上知洋
日本特殊教育学会第59回大会/2021/9/18--2021/9/20 - Preliminary study of assessment of the creativity on children with developmental disorders
OKAZAKI Shinji; BEPPU Saori; OKUHATA Shiho; INOUE Tomohi...
32nd International Congress of Psychology/2021/6/18--2021/6/23 - 発達障害児・者の生理心理学的アプローチによる理解(2)
吉井鮎美; 中野 泰伺; 髙橋由子; 池田吉史; 宮寺千恵; 岡崎慎治
第59回日本特殊教育学会/2021-09--2021-10 - A Psychophysiological Study on the Combination of Go and Stop Stimuli in the Stop-signal Task in Typically Developing Adults with and without ADHD propensity.
Nakano Yasushi; Okazaki Shinji
20th World Congress of Psychophysiology/2021-09-07--2021-09-10 - 特別支援教育からその先へー発達障害のある生徒の高大連携と情報共有ー
竹田 一則; 岡崎 慎治; 佐々木 銀河; 藤井 敬明; 笹谷 幸司; 田中 裕一
日本特殊教育学会第58回大会 研究委員会企画シンポジウム/2020-09-20 - Relationship Between Working Memory and Study Support of Students at Higher Education Institution
Nakano Yasushi; Nakashima Noriko; Waki Takanori; Ayaka S...
International Conference on Special Education In South East Asia Region 10th Series 2020/2020-03 - 大学生・大学院生における発達障害関連支援ニーズの傾向:学生種別・学部・学年間の差異の検討
佐々木 銀河; 中島 範子; 高橋 知音; 岡崎 慎治; 竹田 一則
日本LD学会第28回大会/2019-11-10 - ADHD,ASDのある学生に対する自記式での質問紙による認知特性評価の試み
青木 真純; 佐々木 銀河; 中島 範子; 岡崎 慎治; 竹田 一則
全国高等教育障害学生支援協議会第5回大会/2019-06-29 - PASS 理論を活用した読み困難のある児童に対する支援の検討-読み書きに対するプランニングの促進を意図した関わりを通して-
本間 美桃子; 中野 泰伺; 岡崎 慎治
日本特殊教育学会第56回大会/2018-09-22--2018-09-24 - Cerebral blood flow of prefrontal cortex during problem solving task
本間 美桃子; 中野泰伺; 岡崎 慎治
第48回日本臨床神経生理学会大会/2018-11-08--2018-11-10 - 自閉スペクトラム症者における表情認知に関する生理心理学的検討 脳波コヒーレンスを用いた予備的検討
藤嶋 美幸; 中野泰伺; 岡崎 慎治
第37回日本生理心理学会大会/2019-05-01 - 意味的関連性の異なるStop-signal課題遂行時の事象関連電位によるADHD児の反応制御過程の検討
中野泰伺; 岡崎 慎治
第37回日本生理心理学会大会/2019-05-01 - 全体-局所情報が併存しない刺激に対する自閉スペクトラム症児の事象関連電位
大井亜由美; 岡崎 慎治; 大六一志
第37回日本生理心理学会大会/2019-05-25--2019-05-26 - Inhibitory process on the difference type of stimuli on the stop-signal task in children with ADHD
NAKANO Yasushi; OKAZAKI Shinji
21st Annual meeting of the organization for Human Brain Mapping/2015-05-14--2015-05-18 - 米国におけるエビデンスベースのインクルーシブ教育の実際―オハイオ州立大学研究連携視察をもとに―
米田 宏樹; 野呂 文行; 岡崎 慎治
障害科学学会14回大会/2019-03-02--2019-03-02 - 自閉スペクトラム症児に対する社会的問題解決スキル指導の検討 ―Mind-Readingプログラムを通して―
堀越麻友紀; 中野泰伺; 岡崎 慎治
日本特殊教育学会第55回大会/2017-09-16--2017-09-18 - more...
- 刺激条件の異なるStop-signal課題遂行時のエラー関連陰性電位に関する生理心理学的検討~定型発達成人におけるADHD傾向の高低からみた予備的検討を通して~
- Teaching
2023-07 -- 2023-09 Neuroscience Laboratories D University of Tsukuba. 2023-04 -- 2023-08 Research Investigation on Intellectual, Developmental, and Behavioral Disabilities I University of Tsukuba. 2023-10 -- 2024-02 Research Investigation on Intellectual, Developmental, and Behavioral Disabilities I University of Tsukuba. 2023-04 -- 2023-08 Neuroscience Professional Career Development University of Tsukuba. 2023-10 -- 2024-02 Neuroscience Professional Career Development University of Tsukuba. 2023-04 -- 2023-08 Special Seminar of Intellectual and Developmental Disabilities II University of Tsukuba. 2023-10 -- 2024-02 Special Seminar of Intellectual and Developmental Disabilities II University of Tsukuba. 2023-06 -- 2023-07 Special Lecture on Assessment in Clinical Developmental Psychology University of Tsukuba. 2023-12 -- 2024-03 Research Investigation on Disability Sciences University of Tsukuba. 2023-04 -- 2023-08 Special Lecture on Teaching Methods for Intellectual and Developmental Disabilities University of Tsukuba. more...
(Last updated: 2023-05-01)