You are here

Shoji Ichiko

Affiliation
Faculty of Human Sciences
Official title
Professor
Sex
Female
Research fields
Educational psychology
Research keywords
educational psychology
education and counselling
developmental clinical psychology
school psychology
child development
counseling
guidance & counseling
Research projects
生徒のつながりと安心感を育む学校予防教育と持続的ケアシステムの構築2019 -- 2021庄司 一子Japan Society for the Promotion of Science/Grant-in-Aid for Scientific Research(C)4,290,000Yen
学校教育場面における社会的絆の形成と回復をめざす支援の検討2013-04 -- 2017-03庄司 一子Japan Society for the Promotion of Science/基盤研究(B)7,800,000Yen
多様な生徒の援助ニーズに応える学生の専門的援助能力の育成-専門的援助能力の分析と効果的指導の検討を通して-2015-04 -- 2016-03Ichiko SHOJI日本教育大学協会/日本教育大学協会研究助成900,000Yen
子育て支援における社会的絆が親子の絆の変容と回復に与える影響2010 -- 2012Japan Society of for the Promotion of Science/基盤研究(C)4,160,000Yen
多胎児を出産した母親の出産体験の価値づけと母性意識の形成・変容に関する研究2000 -- 2000/国内共同研究
親による子どもの感情認知と親子の相互作用の検討1998 -- 2001Japan Society of for the Promotion of Science/基盤研究(C)2,200,000Yen
Career history
2016-04 -- 2018筑波大学 学長特別補佐
2015-04 -- 2018筑波大学 大学院人間総合科学研究科3年制博士課程ヒューマン・ケア科学専攻 専攻長
2013-04 -- 2016-03筑波大学 大学院人間総合科学研究科 研究科科長補佐
2013-03 -- 2015-03筑波大学 ダイバーシティ推進室 室長
2008-04 -- 2009-03筑波大学 第二学群,人間学群 第二学群長,人間学群長,教育学類長,
2004-04 -- 2018筑波大学 大学院人間総合科学研究科  教授
2003-04 -- 2004-03筑波大学 教育学系 教授
1997-04 -- 2003-03筑波大学 教育学系 助教授
Academic background
-- 1984University of Tsukuba Graduate School, Division of Psychology 心理学専攻Accomplished credits for doctoral program
Degree
博士(心理学)University of Tsukuba
Licenses and qualifications
clinical psychologist
school psychologist
2015-04ガイダンスカウンセラー
Academic societies
-- (current)International School Psychology Association
-- (current)日本学校心理学会
-- (current)THE JAPANESE ASSOCIATION OF COUNSELING SCIENCE
-- (current)The Japanese Association of Educational Psychology
-- (current)THE JAPANESE PSYCHOLOGICAL ASSOCIATION
-- (current)THE ASSOCIATION OF JAPANESE CLINICAL PSYCHOLOGY
-- (current)JAPAN SOCIETY DEVELOPMENTAL PSYCHOLOGY
Honors & Awards
2017-02Best Faculty Member
2015-03学長賞多様な援助ニーズを有する生徒への援助ニーズに応える専門的援助能力の育成(教育研究科)
Articles
  • Developing a school Attendance Reason Scale and its relationship with Chinese students’ school adjustment
    Wang Yansong; Shoji Ichiko
    International Journal of School & Educational Psychology, 2019-04
  • Relationship between sense of authenticity and sense of superiority with school Adjustment among junior high school students : Combinations of sense of authenticity and contingent self-esteem
    折笠国康; 庄司 一子
    発達心理学研究/30(3)/pp.132-141, 2019-09
  • A review of studies on school responses to prevent child abuse
    市川定子; 庄司 一子
    Journal of Educational Research for Human Coexistence/7/pp.35-47, 2020-03
  • Educational issues for students who need Japanese learning at high school
    幅崎麻紀子; 庄司 一子
    Journal of Educational Research for Human Coexistence/7/pp.23-34, 2020-03
  • Formative process of "School Caste" in junior high school students: Qualitative investigation by M-GTA
    野村祐介; 庄司 一子
    Journal of Educational Research for Human Coexistence/7/pp.13-22, 2020-03
  • The relationship between processes of recovery from difficulties in high school life and resilience: From a retrospective survey of university students
    成瀬翔太; 庄司 一子
    Journal of educational research for human coexistence/7/pp.1-12, 2020-03
  • 本来感研究の動向と課題
    庄司 一子
    郡山女子大学紀要/53/p.85-98, 2017-03
  • 平成24年度 筑波大学「革新的な教育プロジェクト支援経費」による キャンパスエイド活動報告書
    庄司 一子
    筑波大学教育臨床学研究室/pp.1-44, 2013-03
  • 平成25年度 筑波大学「革新的な教育プロジェクト支援経費」による キャンパスエイド活動報告書
    庄司 一子
    筑波大学教育臨床学研究室/pp.1-85, 2014-03
  • 平成26年度 筑波大学「革新的な教育プロジェクト支援経費」による キャンパスエイド活動報告書ー個性と多様性を生かす支援をめざしてーー
    庄司 一子
    筑波大学教育臨床学研究室/pp.1-94, 2015-03
  • 平成28年度キャンパスエイド活動報告書
    庄司 一子
    筑波大学大学院修士課程教育研究科/pp.1-111, 2017-03
  • 平成29年度キャンパスエイド活動報告書
    庄司 一子
    筑波大学大学院修士課程教育研究科/pp.1-91, 2018-03
  • The effects of a peer support program on junior high school students(1):Focusing on listening
    新井 雅; 庄司 一子
    Tsukuba Developmental and Clinical Psychology/27/pp.35-45, 2016-03
  • Interaction of case assessment among couselors and teachers in the process of collaborative support service
    新井 雅; 庄司 一子
    Tsukuba Developmental and Clinical Psychology/27/pp.21-34, 2016-03
  • Issues of school education and children's mental health research in China: A revies
    王 厳崧; 庄司 一子
    Tsukuba Developmental and Clinical Psychology/27/pp.55-63, 2016-03
  • Relationships between function of guilt, degree of guilt, and school adjustment in junior high school students
    今岡多恵; 庄司 一子
    The Japanese Journal of Developmental Psychology/28(3)/pp.123-132, 2017-09
  • 社会的絆尺度の作成と関連要因の検討
    庄司一子; 新井雅; 中井大介; 江角 周子; 王厳崧
    学校教育場面における社会的絆の形成と回復をめざす支援の検討/pp.39-111, 2017-03
  • 「『モノの意味』に関する研究
    庄司一子; 簡浚佑; 崔玉芬; 山田有芸; 新井雅; 江角 周子
    筑波大学発達臨床心理学研究/25/pp.39-48, 2014-03
  • よい聴き手とは?――Bodieらの一連の研究を中心に――
    江角 周子; 庄司一子
    筑波大学発達臨床心理学研究/25/pp.33-38, 2014-03
  • 中学生における聴くことの意味の検討
    江角 周子; 庄司一子
    筑波大学発達臨床心理学研究/26/pp.27-37, 2015-03
  • 中学校でのピア・サポート実践におけるサポーターヘの効果 (1)——話を聴くことを中心に——
    江角 周子; 庄司一子
    筑波大学発達臨床心理学研究/27/pp.35-45, 2016-03
  • 中学校でのピア・サポート実践におけるサポーターヘの効果 (2)——サポート概念の学習を通して——
    江角 周子; 庄司一子
    共生教育学研究/5/pp.15-26, 2016-05
  • 中学生における聴くことの学びを通した聴く行動の変容プロセスの検討
    江角 周子; 庄司一子
    教育心理学研究/62(2)/pp.268-280, 2016-06
  • 多様な生徒の援助ニーズに応える学生の専門的援助能力の育成-専門的援助能力の分析と効果的指導の検討を通して-
    庄司一子
    日本教育大学協会研究年報/35/pp.215-227, 2017-03
  • 共生社会および共生教育の展開における心理学研究の交換可能性の検討
    新井 雅; 庄司 一子
    共生教育学研究/5/pp.37-52, 2016-05
Books
  • 7 ガイダンスとカウンセリング
    庄司 一子
    教育キーワード 155のキーワードで押さえる教育, 時事通信社, pp.252-253, 2019-07
  • 23 スクールカウンセラー
    庄司 一子
    教育キーワード 155のキーワードで押さえる教育, 時事通信社, pp.218-219, 2019-07
  • ひきこもり問題を読み解く
    庄司 一子
    「月刊高校教育」, 学事出版, pp.78-79, 2019-12
  • キャンパスエイド活動におけるケアの実現と活動参加の意義
    庄司 一子
    令和元年度 キャンパスエイド活動報告書, 筑波大学大学院修士課程教育研究科, pp.78-85, 2020-03
  • 令和元年度 キャンパスエイド活動報告書
    庄司 一子
    筑波大学大学院修士課程教育研究科, 2020-03
  • 子どもの虐待と母親支援
    庄司 一子
    受難の子ども, pp.126-143, 2015-02
  • 終章 生徒指導とカウンセリングにおける予防教育 
    庄司 一子
    生徒指導とカウンセリング, 協同出版, pp.299-318, 2014-03
  • 第3章 家庭での人間関係・社会性の発達の課題と支援(2) ――虐待予防の観点から
    庄司 一子
    社会性発達支援のユニバーサルデザイン, 金子書房, pp.33-45, 2013-03
  • 人間関係の構築と共生の実現
    庄司 一子
    筑波大学出版会, 2011-07
  • 事例から学ぶ児童・生徒への指導と援助
    庄司 一子
    2010-04
  • 5-1 セルフ・コントロール 
    庄司 一子
    原著で学ぶ社会性の発達, pp.104-111, 2008-04
  • 第6章-第10章
    庄司 一子
    「学校教育論」, 放送大学教育振興会, pp.76-85, 2008-03
  • 社会的スキルの問題
    庄司 一子
    社会的スキルを測る:Kiss-18ハンドブック, pp.180-187, 2007-02
  • 親教育と親の教育臨床-親の発達の視点から-(分担執筆)第3章
    庄司 一子
    2001-01
  • 「新福祉カウンセリング」(分担執筆)
    庄司 一子
    2000-01
  • 21世紀の教育と子どもたち4 「教育環境の再生をめざして」(分担執筆)
    庄司 一子
    2000-01
  • スクールカウンセラー事例ファイル3 情緒・行動障害(分担執筆)
    庄司 一子
    1999-01
  • School counselor's case file3 emotional behavioral disorders
    庄司 一子
    1999-01
  • 「生徒指導と学校カウンセリングの心理学」(共著)
    庄司 一子
    1999-01
  • Development of self-control in infants and children and its defining factors.
    庄司 一子
    1996-01
  • 幼児・児童のself-controlの発達とその規定要因に関する研究
    庄司 一子
    1996-01
Conference, etc.
  • Effects of progressive peer support training on junior high school students: Pervasive effect on support members to peer support-supporter members
    Takahashi Tomoko; Shoji Ichiko
    The 41th ISPA Conference Basel/2019-07-09--2019-07-12
  • 中学校間によるピア・サポート実践の検討ー研修の雰囲気と生徒の感情に着目してー
    高橋 智子; 庄司 一子
    日本教育心理学会第61回総会/2019-09-14--2019-09-16
  • 小学生における共感性とサポート授受との関連
    高橋 智子; 庄司一子
    日本発達心理学会第31回大会/2020-03-02--2020-03-04
  • Special educational needs at high school in Japan:Focusing on the case of part-time high school
    Shoji Ichiko; Wang Yansong
    The 41th ISPA Conference Basel/2019-07-09--2019-07-12
  • Effects of progressive peer support training on junior high school students: Development of peer support scale and longitudinal study
    Shoji Ichiko; Takahashi Tomoko
    The 41th ISPA Conference Basel/2019-07-09--2019-07-12
  • The relationship between views of school attendance and mental health for Chinese junior high school students
    Wang Yansong; SHOJI Ichiko
    40th International Annual Conference of the International School Psychology Association/2018-07-25--2018-07-28
  • The relationship between views of school attendance and mental health for Chinese junior high school students
    Shoji Ichiko
    40th International Annual Conference of the International School Psychology Association/2018-07-26--2018-07-28
  • Effects of peer support training on junior high school students’ behavioral and cognitive modification ―focusing on the opinion expression―
    Shoji Ichiko
    40th International Annual Conference of the International School Psychology Association/2018-07-26--2018-07-28
  • Distress and adaption of foreign high school students in Japanese school life.
    Shoji Ichiko
    40th International Annual Conference of the International School Psychology Association/2018-07-26--2018-07-28
  • The Effects of Peer Support on University Students’ Adjustment with Developmental Disorders.
    Shoji Ichiko
    40th International Annual Conference of the International School Psychology Association/2018-07-26--2018-07-28
  • 『チーム学校』における多種職協働・連携とその効果を問うー茨城県内のフレックススクールの実践事例を通してー
    庄司 一子
    日本学校心理学会第19回大会/2017-09-16--2017-09-17
  • 中学生の学校生活における罪悪感喚起の規定要因に関する検討
    今岡多恵; 庄司 一子
    日本発達心理学会第29回大会/2018-03-23--2018-03-25
  • Immigrant children's and parents' praxis to adjust foreign school culture: A case study of Nepali immigrants in Japan
    Habazaki Makiko; Shoji Ichiko
    39th International Annual Conference of the International School Psychology Association/2017-07-19--2017-07-22
  • 中学校における生徒主体のピア・サポート活動に関する研究ーピア・サポーター養成のための研修に着目してー
    高橋智子; 庄司一子; 菊池直人
    日本学校心理学会第19回大会/2017-09-16--2017-09-17
  • 中国の中学生用登校意識尺度の検討
    王 厳崧; 庄司一子
    日本学校心理学会第19回大会/2017-09-16--2017-09-17
  • Development of Views of School Attendance Scale for Chinese junior high school students
    Wang Yansong; Shoji Ichiko
    39th International Annual Conference of the International School Psychology Association/2017-07-19--2017-07-22
  • Development of “Secured feeling” scale for junior high schoo students and the relationship between social bond and school adjustment.
    Shoji Ichiko; Masaki Momo
    39th International Annual Conference of the International School Psychology Association./2017-07-19--2017-07-22
  • 「中学校におけるピア・サポート実践とその効果」(ラウンドテーブル「生涯発達を通した予防教育―幼児期(幼児教育)から青年期(高等教育)まで―」 代表者 渡辺弥生(法政大学))
    江角 周子; 庄司一子
    日本発達心理学会第26回大会/2015-03
  • 中学生における相談相手の数・種類の違いに関する検討―学校への適応感,自己肯定感,仲間からのサポートに着目して―
    江角 周子; 庄司一子
    日本教育心理学会第57回総会/2015-08
  • 中学校における予防教育実践を通した生徒の変化-仲間間のサポートに着目して-
    江角 周子; 庄司一子
    日本学校心理学会第17回大会/2015-07
  • 大学生による心理的支援活動が高校生の学校生活に及ぼす効果
    江角 周子; 庄司一子
    日本教育心理学会第58回総会/2016-10
  • 心理的支援活動を通した大学院生の気づき(2)-教師像の変容に着目して-
    鈴木悠介; 長谷志津恵; 江角 周子; 新井雅; 庄司一子; 石隈利紀
    日本教育心理学会第56回総会/2014-11
  • 心理的支援活動を通した大学院生の気づき(1)-生徒理解,支援方法の変化に着目して-
    江角 周子; 新井雅; 鈴木悠介; 長谷志津恵; 庄司一子; 石隈利紀
    日本教育心理学会第56回総会/2014-11
  • 中学校におけるピア・サポート研修の効果に関する量的・質的検討
    江角 周子; 庄司一子
    日本学校心理学会第16回大会/2014-09
  • 中学生が捉える「聴く」ことの手がかりの質的検討
    江角 周子; 庄司一子
    日本発達心理学会第25回大会/2014-03
Teaching
2019-04 -- 2019-08Advanced Study on Education and Educational and Clinical PsychologyUniversity of Tsukuba.
2019-10 -- 2020-02Advanced Study on Education and Educational and Clinical PsychologyUniversity of Tsukuba.
2019-10 -- 2020-02Advanced Exercise on Public HealthUniversity of Tsukuba.
2019-04 -- 2019-08Advanced Exercise on Public HealthUniversity of Tsukuba.
2019-10 -- 2020-02Research in Sociology of EducationUniversity of Tsukuba.
2019-04 -- 2019-08Research in Sociology of EducationUniversity of Tsukuba.
2019-10 -- 2020-02Action Research in Cordinating Learning Support and GuidanceUniversity of Tsukuba.
2019-04 -- 2019-08Action Research in Cordinating Learning Support and GuidanceUniversity of Tsukuba.
2019-10 -- 2019-12Seminar in Educational and Clinical PsychologyUniversity of Tsukuba.
2019-04 -- 2019-07Seminar in Educational and Clinical PsychologyUniversity of Tsukuba.
Other educational activities
2012-04 -- 2020-03高校で生徒支援を行う大学院生(スクールボランティア)の指導県南地区県立高等学校
2013-04 -- 2020-03ピアサポートを通した学校における人間関係づくりといじめ撲滅、支援学生指導
University Management
2016-04 -- 2017学長特別補佐
2013-04 -- 2015-03ダイバーシティ推進室ダイバーシティ推進室長
2009-04 -- 2010-03人間学群長、人間学類長、第二学群長
2008-04 -- 2009-03教育学類長

(Last updated: 2020-03-31)