Fujiu Hideyuki

Affiliation
Faculty of Human Sciences
Official title
Professor
Sex
Male
KAKEN ID
40251003
URL
Email
+;J?>Ja=>9:NJ@>a;EXgcJaIHJ@J76a68a?En=>9;J?>JXgc=JB6CaIHJ@J76a68a?En?68cegjfXgcC>;INa8DB
Research fields
Clinical psychology
Research keywords
Counseling Psychology
Cognitive Behavioral Counseling
Clinical Psychology
Research projects
心理学的アプローチによるAI/アバター/コミュニケーションに関する基礎研究2020-04 -- 2021-03藤生英行住友電気工業株式会社 新領域技術研究所/企業からの一般受託研究500,000Yen
教室における挙手の規定要因に関する研究1995-04 -- 1996-03藤生英行/平成7年度出版助成金
能力判断スキーマに関する研究1994-04 -- 1995-03藤生英行/平成6年度奨励研究(A)
日本に適合したカウンセリング訓練ツールの開発に関する基礎研究2016-04 -- 2021-03藤生 英行Japan Society for the Promotion of Science/Grant-in-Aid for Scientific Research(C)4,550,000Yen
Research on Treatment for Conduct Disorder1992-04 -- 2007-08/Grants and Funding
Risk and Protective Factor of Internalizing and Externalizing Problems for Children and Adolescence.2008-04 -- 2011-03/Grants and Funding
Research on counselor training -- (current)/(選択しない)
Research on teacher's and student's mental health support system -- (current)/Grants and Funding
児童・生徒の内在化・外在化問題行動のリスク要因および保護要因に関する研究2008 -- 2010Japan Society of for the Promotion of Science/基盤研究(C)2,730,000Yen
行為障害傾向を持つ子どもへの介入プログラム開発のための基礎研究2002 -- 2005Japan Society of for the Promotion of Science/基盤研究(C)
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Career history
2019-04 -- 2019-09University of California, San DiegoFaculty of Communicationvisiting scholar
2012-04 -- (current)University of TsukubaDepartment of Psychology, Faculty of Human Sciencesprofessor
2009-04 -- 2012-03University of Tsukuba大学院人間総合科学研究科Professor
2007-09 -- 2009-03Hyougo University of Teacher Education大学院臨床健康教育学系Professor
2002-10 -- 2007-08上越教育大学大学院学校教育研究科「臨床心理学特論1」M○合
2001-04 -- 2009-03兵庫教育大学連合大学院「学校教育相談特別研究」「課題研究」D○合
2000-10 -- 2007-08Joetsu University of Education学校教育学部Associate Professor
1998-04 -- 2000-03豊島区立駒込中学校スクールカウンセラー(文部省派遣)
1997-04 -- 2001-03University of TsukubaInstitute of PsychologyAssociate Professor
1995-05 -- 1997-03University of TsukubaInstitute of PsychologyAssistant Professor
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Academic background
1979-04 -- 1983-03Saitama University Faculty of Education 教育心理学科
1983-04 -- 1985-03Tokyo Gakugei University Graduate School, Division of Education School Education, Clinical Psychology
1987-04 -- 1992-03University of Tsukuba Graduate School, Division of Psychology Doctoral Program in Psychology
Degree
1992-03Ph.D in PsychologyUniversity of Tsukuba
1985-03教育学修士Tokyo Gakugei University
Licenses and qualifications
1997-10-01学校心理士
1998-04-01臨床心理士
2004-12-01専門健康心理士
2005-04-01臨床発達心理士
Academic societies
-- (current)THE JAPANESE ASSOCIATION OF COUNSELING SCIENCE
2003 -- 2021-03JAPANESE SOCIETY OF BIOFEEDBACK RESEARCH
1983 -- 2021-03The Japanese Association of Educational Psychology
2003 -- (current)THE JAPANESE ASSOCIATION OF HEALTH PSYCHOLOGY
2003 -- (current)JAPANESE ASSOCIATION OF BEHAVIOR THERAPY
2004 -- (current)日本実践教育学会
1987 -- (current)THE JAPANESE PSYCHOLOGICAL ASSOCIATION
1997 -- (current)THE ASSOCIATION OF JAPANESE CLINICAL PSYCHOLOGY
2003 -- (current)THE JAPANESE ASSOCIATION FOR COGNITIVE THERAPY
1989 -- (current)JAPAN SOCIETY DEVELOPMENTAL PSYCHOLOGY
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Articles
  • What Kind of Students Become High School Dropouts? : An Analysis of Multiple Types
    藤江 玲子; 藤生 英行
    松本大学研究紀要/20/pp.69-84, 2022-03
  • Characteristics of multimedia counseling using an interactive TV system.
    Kakii Toshiaki; Fujiu Hideyuki; Tagami Fujio
    International Jornal of Psychlogy/35, 2000
  • Characteristics of High School Transfer Students: Focusing on Academic Adaptation, Mental Health, Self-Esteem and Self-Efficacy
    藤江 玲子; 藤生 英行
    地域総合研究/22(1)/pp.81-95, 2021-07
  • A exploratory study of desirable nursing behaviors from patients' view
    髙野 幸子; 富島 大樹; 藤生 英行
    教育相談研究, 2018
  • A Study of Non-Graduates of High School in Japan: Based on Interviews with Homeroom Teachers
    藤江 玲子; 藤生 英行
    松本大学研究紀要/19/pp.37-43, 2021-03
  • Research trends focused on preventing high school dropouts in the United States of America
    藤江 玲子; 藤生 英行
    地域総合研究/21(1)/pp.21-34, 2020-07
  • Development of the Home-visiting Support System for School Refusals
    中村 恵子; 大川 一郎; 小玉 正博; 藤生 英行; 石隈 利紀
    The Proceedings of the Annual Convention of the Japanese Psychological Association/79/pp.1EV-145-1EV-145, 2015
  • Development and possibilities of home-visiting support method for refusals
    中村 恵子; 大川 一郎; 藤生 英行; 湯浅 俊夫; 梶原 郷; 工藤 浩二; 水野 治久
    The Proceedings of the Annual Convention of the Japanese Psychological Association/79/pp.SS-052-SS-052, 2015
  • Development of Japanese Version of Preschool Anxiety Scale
    中川 陽子; 藤生 英行
    小児保健研究 = The journal of child health/74(2)/pp.247-253, 2015-03
  • Factors of uncontrollable worry : An exploratory study
    富島 大樹; 末永 清; 藤生 英行
    心理臨床学研究/33(3)/pp.241-251, 2015-08
  • Relationship between maladjustment before entering high school and the tendency of disruptive behavior for part-time high school students
    吉原 寛; 藤生 英行; Yoshihara Hiroshi; Fujiu Hideyuki
    教育相談研究 = Bulletin of counseling and school psychology/53/pp.25-35, 2016
  • An exploratory study of desirable nursing behaviors from patients' view
    髙野 幸子; 富島 大樹; 藤生 英行; TAKANO Sachiko; TOMISHIMA Hiroki; FUJIU H...
    教育相談研究 = Bulletin of counseling and school psychology/55/pp.29-34, 2018
  • Collecting and classify items of school stress sensitivity that related negative affect for junior high school students
    宮道 力; 藤生 英行
    岡山大学全学教育・学生支援機構教育研究紀要/(3)/pp.17-30, 2018-12-30
  • 不安と心配の概念モデルの検討
    富島大樹; 末永清; 山口豊一; 藤生 英行
    日本カウンセリング学会第51回大会論文集, 2018-09
  • 理系大学におけるインターンシップの教育的効果 ―社会人基礎力自己評価から―
    糟谷充子; 藤生 英行
    日本カウンセリング学会第51回大会論文集, 2018-09
  • Effect of Worrying on Processing Multiple Worry-Related Stimuli
    富島大樹; 末永清; 菅沼 憲治; 山口豊一; 藤生 英行
    The Japanese Journal of Personality/27(2)/pp.140-148, 2018-03
  • Discussion on the qualificaions of a counseling psychologist: The qualification review committee report
    沢崎 達夫; 小林 正幸; 新井 肇; Fujiu Hideyuki; 平木 典子; 岩壁 茂; 小澤 康司; 山...
    Japanese Journal of Counseling Science/49(2)/pp.108-122, 2016-05
  • 心配が制御困難になる要因についての探索的検討
    冨島大樹; 末永清; 藤生 英行
    心理臨床学研究/33(3)/pp.241-251, 2015-08
  • A Short-term Longitudinal Study of Factors Influencing Career Decision Making in High School Students Seeking Employment
    大谷哲弘; 山本奨; 藤生 英行
    Japanese Journal of Counseling Science/48(4)/pp.207-217, 2015-11
  • Prevalence and Psychological Functions of Self-injury among Juvenile Delinquents
    高橋哲; 藤生 英行
    Japanese Journal of Counseling Science/48(2)/pp.75-85, 2015-06
  • 過去の栽培経験の有無により米作りの体験活動で得られる効果に違いはあるのか : 小学校5年生の米作りの体験活動に着目して(教授・学習・認知,ポスター発表C)
    勝野 美江; 藤生 英行
    Annual convention of the Japanese Association of Educational Psychology/(56)/p.382, 2014-10
  • Factors that Make much more Effective Experience Activities of Rice Farming in Elementary School:—Focusing on Understanding of Agriculture and Feeling of Gratitude to the Food—
    勝野 美江; 藤生 英行
    Journal of Japanese Society of Shokuiku/9(1)/pp.67-80, 2015-01
  • 養護教諭の職務重要度の認知に関する研究(その他,ポスター発表)
    浦口 真奈美; 藤生 英行
    Annual convention of the Japanese Association of Educational Psychology/(55)/p.638, 2013-07
  • 「米作りの体験活動」は総合的な学習の時間のねらいにどこまで応えられるか
    勝野 美江; 藤生 英行
    応用教育心理学研究/31(1)/pp.33-47, 2014-05
  • The impact that ‘connection to agriculture’has on children’s motivation to engage in an agricultural learning.
    Mie Katsuno; Hideyuki Fujiu
    XVIth ECDP (European Conference on Developmental Psychology), 2013-09
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Books
  • 「2-1-2 どんなにつらいときにも生きる意味を見いだせるのか-フランクル「夜と霧」」
    藤生 英行
    第2巻『社会を考える』/岩波書店/pp.12-21, 2016-10
  • 生涯発達の中のカウンセリング
    石隈利紀; +藤生 英行; 田中輝美
    サイエンス社, 2013
  • 学習場面での無気力
    藤生英行
    スクールカウンセラー事例ファイル5 学習/福村出版/pp.41-48, 1998-04
  • テストでひどく緊張する
    藤生英行
    スクールカウンセラー事例ファイル5 学習/福村出版/pp.124-130, 1998-04
  • 子どもに癒着する親-カウンセリングの現場から
    藤生英行
    児童心理/金子書房/pp.102-106, 1999-04
  • 不登校
    藤生英行
    シリーズ・人間と性格第7巻「性格の不適応」/ブレーン出版/pp.105-116, 1999-01
  • 事例で学ぶ生涯発達臨床心理学
    藤生英行
    金剛出版, 2001-01
  • 心理療法
    藤生英行
    現代カウンセリング事典/中央法規/pp.11-11, 2001-01
  • できないを『まずはやってみよう』の認知に変える
    藤生英行
    児童心理/金子書房/pp.1372-1377, 2002-10
  • 行動療法・認知行動療法
    藤生英行
    はじめて学ぶ人の臨床心理学/中央法規/pp.38-44, 2003-03
  • 行為障害
    藤生英行
    児童心理/金子書房/pp.14-15, 2003-11
  • Helping Skill-Facilitating Exploration, Insight, and Action.
    藤生英行
    金子書房, 2014-09
  • ブリーフ・セラピーの原則
    藤生英行; 岡本吉生
    金剛出版, 2001-06
  • 挙手に関する教育心理学的研究
    藤生 英行
    1989-03
  • Self-Efficacy に関する実験的研究-学習性無力感形成における結果予期と可能予期との関連について-
    藤生 英行
    1985-03
  • 教室における挙手の規定要因に関する研究
    藤生 英行
    1992-03
  • 「第2章4調査研究(統計法)」松原達哉・楡木満生・田上不二夫編『カウンセリング心理学ハンドブック』
    藤生英行
    金子書房, 2011
  • 「コラム3-2 アイデンティティの危機」直江清隆・越智貢編『高校倫理からの哲学2 知るとは』
    藤生英行
    岩波書店, 2012
  • 「パラフレーズ・リフレクト・サマライズ」 臨床心理学 (特集 カウンセリングテクニック入門・プロカウンセラーの技法) 増刊第7号(金剛出版)
    +藤生 英行
    金剛出版, 2015
  • 教室における動機づけの理論と実践
    新井邦二郎・藤生英行; +藤生 英行
    金子書房, 1995-05
  • 教室における挙手の規定要因に関する研究
    藤生 英行
    風間書房, 1996-02
  • 行為障害
    藤生英行
    金子書房, 2002-03
  • 「2章 行動の基礎(生理的基盤,動機づけ,情動)」 野々村新編『こころへのアプローチ(改訂版)』 田研出版 Pp.37-81.
    藤生英行
    田研出版, 2004-04
  • コラム自尊感情,コラム男根期,コラム選択性緘黙,コラム自閉性障害,コラム保護者訓練,新版S-M社会生活能力検査,CMI(コーネルメディカルインデックス)杉原一昭・桜井茂男・大川一郎・藤生英行・藤岡久美子編『発達臨床教育相談マニュアル-アセスメントと支援の実際』
    杉原一昭・桜井茂男・大川一郎・藤生英行・藤岡久美子編
    川島書店, 2006-03
  • 第2章4調査研究(統計法)「カウンセリング心理学ハンドブック」
    藤生英行
    金子書房, 2011-09
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Conference, etc.
  • Dancing happily, thinking uniquely: An examination of the effect of online dance on creativity in working adults
    Nishikawa Mikiko; Fujiu Hideyuki; Fuji Kei
    INTERNATIONAL JOURNAL OF BEHAVIORAL MEDICINE/2021-06
  • マルチメディア・カウンセリングと期待される機能の検討
    柿井俊昭; 藤生英行; 田上不二夫
    日本カウンセリング学会第30回大会/1997
  • 視覚言語化を活用したマルチメディア・カウンセリング検討
    柿井俊昭; 藤生英行; 田上不二夫
    日本心理学会第62回大会/1998
  • マルチメディア・カウンセリングでのヘッドカメラ効果
    柿井俊昭; 藤生英行; 田上不二夫
    日本心理学会第63回大会/1999
  • マルチメディア・カウンセリングでのリレーション検討
    柿井俊昭; 藤生英行; 田上不二夫
    日本心理学会第64回大会/2000
  • マルチメディア・カウンセリングでの創造的支援環境の検討
    柿井俊昭; 藤生英行; 田上不二夫
    日本心理学会第65回大会/2001
  • マルチメディア・カウンセリングにおける文字表示の実験検討
    柿井俊昭; 藤生英行; 田上不二夫
    日本カウンセリング学会第34回大会/2001
  • マルチメディア・カウンセリングでの画像合成による振り返り研究
    柿井俊昭; 藤生英行; 田上不二夫
    日本カウンセリング学会第35回大会/2002
  • スタンディング・マルチメディア・カウンセリングの研究
    柿井俊昭; 藤生英行; 田上不二夫
    日本心理学会第66回大会/2002
  • マルチメディア・グループ・カウンセリングの研究
    柿井俊昭; 畑 洋一; 藤生英行; 田上不二夫
    日本心理学会第67回大会/2003
  • Quantitative study on characteristics on bipolar in Japan.
    Koganei Kiyoko; Fujiu Hideyuki
    16th International Society of Bipolar Disorders
  • 大学生の社会リズムと躁傾向に関する検討
    Koganei Kiyoko; Fujiu Hideyuki
    日本ヒューマン・ケア心理学会 第16回大会/2014
  • Reliability and validity of the Bipolar Spectrum Tendency Scale for Japanese college students.
    Koganei Kiyoko; Fujiu Hideyuki
    31st International Congress of Psychology/2016
  • Collecting items of cues on "takai tenshon(high tension)" from Japanese college students' observations of others.
    Koganei Kiyoko; Fujiu Hideyuki
    31st International Congress of Psychology/2016
  • 日本におけるカウンセリング訓練の効果に関する研究―訓練前後のカウンセラーの発言回数とクライエントの有益性評定を用いて―
    藤生 英行
    日本心理臨床学会第40回大会/2021-09-03--2021-09-26
  • クライエントによるカウンセリング・スキルの有益性評定得点の差の検討―カウンセラーの発言回数による差異に着目して
    藤生英行
    日本心理学会第85回大会/2021-09-01--2021-09-08
  • Relationship between counseling skills, intention, and client's usefulness judgment in Japan.
    藤生英行
    The 32nd International Congress of Psychology/2021-06-18--2021-06-23
  • Dancing happily, thinking uniquely: An examination of the effect of online dance on creativity in working adults
    Nishikawa Mikiko; Fujiu Hideyuki; Fuji Kei
    16th International Congress of Behavioural Medicine/2021-06-07--2021-06-11
  • 新型コロナウイルス感染症(COVID-19)は高校生の進路意識にどのような変化をもたらしたのか(2)
    藤生 英行; 山岸 由紀 藤原 健志 大川 一郎 吉田 裕亮 溝口 恵 朝倉 彬 藤生 英行 熊田 亘 河野 雅昭
    The 32st Annual Meeting for the Japan Society of Developmental Psychology/2021-03-29--2021-03-31
  • 新型コロナウイルス感染症(COVID-19)は高校生の進路意識にどのような変化をもたらしたのか(1)
    藤生 英行; 山岸 由紀 藤原 健志 大川 一郎 吉田 裕亮 溝口 恵 朝倉 彬 藤生 英行 熊田 亘 河野 雅昭
    The 32st Annual Meeting for the Japan Society of Developmental Psychology/2021-03-29--2021-03-31
  • 日本におけるカウンセリング・スキルと,Cl.の反応との関係
    藤生 英行
    The 32st Annual Meeting for the Japan Society of Developmental Psychology/2021-03-29--2021-03-31
  • Can Counseling Skills Help Human Services Work?
    藤生 英行; 吉原 寛; 浦口 真奈美; 富島 大樹; 宮道 力
    The 84th Congress of the Japanese Psychological Association/2020-09-08--2020-11-02
  • 養護教諭の職務遂行上の課題ー養護教諭と他教員からみた類似点相違点ー
    浦口 真奈美; 藤生 英行
    The 52th Congress of the Japanese Association of Counseling Science/2019-08-17--2019-08-19
  • 看護学生が臨地実習で実践する看護行動
    髙野 幸子; 藤生 英行
    The 52th Congress of the Japanese Association of Counseling Science/2019-08-17--2019-08-19
  • 成人におけるセルフ・コンパッション得点の年齢差・性差
    草刈 陽子; 藤生 英行
    The 52th Congress of the Japanese Association of Counseling Science/2019-08-17--2019-08-19
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Teaching
2021-10 -- 2022-02Special Lecture on Counseling Sciences IIIUniversity of Tsukuba.
2021-04 -- 2021-08Special Lecture on Counseling Sciences IIIUniversity of Tsukuba.
2021-10 -- 2022-02Special Lecture on Lifespan Developmental Sciences IUniversity of Tsukuba.
2021-04 -- 2021-08Special Lecture on Lifespan Developmental Sciences IUniversity of Tsukuba.
2021-10 -- 2022-02Special Seminar on Rehabilitation Sciences IIUniversity of Tsukuba.
2021-04 -- 2021-08Special Seminar on Rehabilitation Sciences IIUniversity of Tsukuba.
2021-04 -- 2021-08Special Seminar on Lifespan Developmental Sciences IUniversity of Tsukuba.
2021-10 -- 2022-02Special Seminar on Lifespan Developmental Sciences IUniversity of Tsukuba.
2021-04 -- 2021-08Seminar of Lifespan Developmental Sciences IUniversity of Tsukuba.
2021-10 -- 2022-02Seminar of Lifespan Developmental Sciences IUniversity of Tsukuba.
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Other educational activities
2014-04 -- 2021-03キャリアプロフェッショナル養成講座講師働く人への心理支援開発研究センター
2018-07 -- 2018-07公開講座「学校教育相談」主催筑波大学
2018-03 -- 2018-03TCCPイブニングレクチャー講師TCCP
2017-09 -- 2017-09認定カウンセラー会相互研修会講師日本カウンセリング学会認定カウンセラー会
2017-09 -- 2017-09大会準備委員長講演日本カウンセリング学会第50回記念大会
Talks
  • カウンセリングの現在,そして,これから(その2)大会準備委員長講演
    藤生 英行
    日本カウンセリング学会第50回記念大会/2017-9-23--2017-9-23
Professional activities
1998-04 -- 2002-03The Japanese Association of Educational Psychology学校心理士全国幹事会監事
1987-04 -- 1995-04The Japanese Association of Educational Psychology教育心理学研究合評会筑波地区世話人
1987-04 -- 1996-03The Japanese Association of Educational Psychology教育心理学年報編集協力者
2009-01 -- 2017-12日本カウンセリング学会各賞受賞者選定委員会委員長
2016-04 -- 2018-03日本カウンセリング学会第50回記念大会準備委員会日本カウンセリング学会第50回記念大会準備委員会/委員長
2016-06 -- 2018-07放送大学放送大学文京校舎面接授業講師
2014-06 -- 2014-06放送大学放送大学文京校舎面接授業講師
2015-06 -- 2015-06放送大学放送大学文京校舎面接授業講師
2015-01 -- 2015-01放送大学放送大学文京校舎面接授業講師
2014-08 -- 2014-08長野県教育委員会長野県立生涯発達教育センター講師
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University Management
2019-04 -- 2021-03働く人への心理支援開発研究センター運営委員
2020-04 -- 2023-03筑波大学附属学校将来構想委員会委員
2020-04 -- 2023-03筑波大学附属学校局教育審議会委員
2020-04 -- 2023-03Junior and Senior High School at Otsuka, University of TsukubaPrincipal
2018-04 -- 2020-03筑波大学人間総合科学研究科生涯発達専攻カウンセリングコースM1担任M1担任
2018-04 -- (current)筑波大学東京キャンパス研究倫理委員会委員委員
2018-04 -- 2020-03筑波大学東京キャンパス人間系研究倫理委員会委員
2018-04 -- 2019-03大学院改革学位プログラムタスクフォース委員
1995-05 -- 2019-03筑波大学心理・心身障害教育相談室大塚地区相談グループ相談員
2016-04 -- 2018-03東京キャンパス人間系研究倫理委員会系長代理
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Other activities
2021-04 -- 2022-03全国国立大学附属学校連盟/全国国立大学附属学校PTA連合会
2020-04 -- 2021-03全国国立大学附属学校連盟/全国国立大学附属学校PTA連合会 理事
2002-04 -- 2004-05兵庫教育大学連合大学院COEプロジェクト申請委員
2001-04 -- 2003-03上越教育大学学長補佐会委員
2000-12 -- 2007-09上越教育大学心理教育相談室運営委員会委員
2003-04 -- 2006-03連合大学院共同研究プロジェクトC「青少年の危険行動と学校教育 -総合的発達支援及び養護性の育成- 」委員
2001-04 -- 2006-03筑波大学心理・心身障害教育相談室大塚地区非常勤相談員
2003-04 -- 2005-03上越教育大学保健管理センター精神衛生カウンセラー
2002-04 -- 2004-03リケン柏崎事業所健康保険組合循環器系疾患予防講座 講師
1994-09 -- 2001-03埼玉大学教育学部非常勤講師(教育心理学ほか)
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Message
•関心のある領域は,ストレスと精神的な健康,サポートシステムなどです。社会人としての体験からの問題意識を発展させ,それを心理学的な研究へと展開することを一緒に行えたらと思います。エビデンスを実践に取り入れ,また実践の中からエビデンスへと還元しましょう。新しい領域などにチャレンジしたい方,英語で最新の知見を読みたい方,大歓迎です。是非いらして下さい。 •お仕事を持ちながらの学生生活は大変ですが,新たな視点を与えてくれます。自己発見の場としてお役立てください。

(Last updated: 2022-05-18)