You are here

Iida Junko

face
Affiliation
Faculty of Human Sciences
Official title
Associate Professor
Research fields
Clinical psychology
Research keywords
School Counseling
Preventive Education
School Life Skills for elementary/middle school students
Research projects
Whole-School Mental Health Screening and Intervention Focusing on Students' Strength2020-04 -- 2024-03JUNKO IIDAMinistry of Education, Culture, Sports, Science and Technology, Japan/Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
Development of Teachers' workshop for improving their bullying intervention efficacy2017-04 -- 2020-03JUNKO IIDAGrant in Aid for Scientific Research(C)/4,160,000Yen
Preliminary Study of Mental Health Screening In Japanese High Schools2016-08 -- 2017-07JUNKO IIDAMeiji Yasuda/Research Grant500,000Yen
Research on the System for School Reform Reflecting Parents Voice2009 -- 2012JUNKO IIDAMinistry of Education, Culture, Sports, Science and Technology, Japan/Grant-in-Aid for Scientific Research4,290,000Yen
Career history
2014-04 -- (current)University of Tsukuba Department of Human Sciences Associate Professor
2011 -- 2013Tokyo Seitoku University Department of Applied Psychology Associate Professor
2004 -- 2011Tokyo Seitoku University Department of Humanities Assistant Professor
Academic background
2000 -- 2003University of Tsukuba Doctor Program in PsychologyCompleted
1998 -- 2000University of Tsukuba Master Program in PsychologyCompleted
1994 -- 1997Smith College,USA Major in PsychologyGraduated
Degree
2003-3-31Ph.D. in PsychologyUniversity of Tsukuba
Licenses and qualifications
2018-04-01Nationally Certified Psychologist
2014-1-1School Psychologist Supervisor
2003-4-1Clinical Psychologist
Academic societies
-- (current)JAPAN ACADEMY OF LEARNING DISABILITIES
-- (current)The Japanese Association of Educational Psychology
-- (current)THE JAPANESE PSYCHOLOGICAL ASSOCIATION
-- (current)THE ASSOCIATION OF JAPANESE CLINICAL PSYCHOLOGY
-- (current)THE JAPANESE ASSOCIATION OF COUNSELING SCIENCE
-- (current)National Association of School Psychologists
-- (current)International Association of School Psychology
-- (current)Japanese Association of School Psychologists
-- (current)The Japanese Association of School Psychology
Honors & Awards
2008-08Presentation Award by Japanese Association of School Psychology
2006-08Encouragement Award By Japanese Association of Counseling Sciences
Articles
Books
  • 国語の教科書に見る感情語の扱われ方
    飯田 順子
    社会性と感情の理論および実践, 公益財団法人 野間教育研究所, pp.353-378, 2020-05
  • 社会性と感情の発達における家庭の影響と家族支援
    飯田 順子
    社会性と感情の理論および実践, 公益財団法人 野間教育研究所, pp.146-218, 2020-05
  • 小学生のためのソーシャルスキルトレーニング―スマホ時代に必要な人間関係の技術
    飯田 順子; 渡辺弥生; 藤枝静暁
    明治図書, 2019-03
  • これからの教育相談
    飯田 順子
    共生社会の時代の特別支援教育 第3巻 連携とコンサルテーション―多様な子供を多様な人材で支援する, 2017
  • 学校心理学からの進め方、うまくいくチーム連携
    飯田 順子
    生徒指導と教育相談―生徒理解、キャリア教育、そして学校危機予防まで, 北樹出版, pp.22-33, 2018
  • 家庭要因の影響
    飯田 順子
    教育の効果―メタ分析による学力に影響を与える要因の効果の可視化, John Hattie, pp.98-111, 2018
  • 事例別 病気、けが、緊急事態と危機管理Vol.2
    五十嵐哲也; 茅野理恵; 秋山緑; Iida Junko; 相楽直子; 杉本希映
    事例別 病気、けが、緊急事態と危機管理Vol.2, 少年写真新聞社, 2017
  • ライフスキルとは?
    Iida Junko
    ライフスキルを高める心理教育-高校・サポート校・特別支援学校での実践, 金子書房, pp.6-12, 2016
  • 心理教育的アセスメントの方法
    Iida Junko
    学校心理学ハンドブック第2版―「チーム」学校の充実をめざして, 教育出版, pp.102-103, 2016
  • 事例別 病気、けが、緊急事態と危機管理Vol.1
    Iida Junko
    事例別 病気、けが、緊急事態と危機管理Vol.1, 少年写真新聞社, 2017
  • 援助サービスとしての授業
    飯田 順子
    学校心理士による心理教育的援助サービス, 北大路書房, pp.191-208, 2004
Conference, etc.
  • LGBT等の性的マイノリティ労働者における暴力の経験と精神的健康状態
    津野 香奈美; 大塚 泰正; 藤 桂; 松高 由佳; 飯田 順子; 堀口...
    第26回日本行動医学会学術総会/2019-12-06--2019-12-07
  • セクシュアル・マイノリティへの理解と支援を促進させるための研修プログラムのパイロットスタディ
    大塚 泰正; 松高 由佳; 津野 香奈美; 藤 桂; 堀口 康太; 飯田...
    第26回日本産業精神保健学会/2019-08-30--2019-08-31
  • スーパーグローバルハイスクール(SGH)実践の効果検証-2時点の縦断データの分析から―
    堀口 康太; 飯田順子; 藤原健志; 大川一郎
    日本発達心理学会 第31回大会/2020-03-04--2020-03-04
  • 教職志望学生における子どもの発するサインのイメージ―子どもの悩みの違いによるサインの捉え方の違い
    飯田 順子; 茅野理恵
    ISPA2018TOKYO日本語プログラム/2018-8-27--2018-8-28
  • 学校現場におけるいじめ対応に対する実態調査 ―4種類のいじめ場面の場面想定法を用いて
    飯田 順子; 森亮子; 遠藤寛子; 杉本希映; 青山郁子
    ISPA2018TOKYO日本語プログラム/2018-8-27--2018-8-28
  • グローバル・オリエンテーション尺度日本語版の作成と信頼性・妥当性の検討②
    堀口 康太; 飯田順子; 藤原健志; 大川一郎
    日本発達心理学会第30回大会/2019-03-19--2019-03-19
  • グローバル・オリエンテーション尺度日本語版の作成と信頼性・妥当性の検討①
    藤原健志; 飯田順子; 堀口 康太; 大川一郎
    日本発達心理学会第30回大会/2018-03-19--2018-03-19
  • What do parents want for teachers trust?: Exploratory study for parents and teachers collaboration
    Iida Junko; Aoyama Ikuko; Sugimoto Kie; Endo Hiroko
    40th Annual Conference of the International School Psychology Association/2018-07-25--2018-07-28
  • Study on the process of building school‐based support system centered around coordinator ‐ Change due to introduction of school social worker
    Iida Junko; Okayasu Tomoko
    40th Annual Conference of the International School Psychology Association/2018-07-25--2018-07-28
  • Validation of the Social Emotional Health Survey‐ Primary among Japanese Elementary School Students
    Iida Junko; Ito Ayako; Aoyama Ikuko; Endo Hiroko; Sugimot...
    40th Annual Conference of the International School Psychology Association/2018-7-26--2018-7-28
  • An initial Validation of the UNIT2 for culturally and linguistically diverse populations in Japan
    Iida Junko; Shimada Naoko; Tsukawaki Ryoko
    40th Annual Conference of the International School Psychology Association/2018-07-25--2018-07-28
  • Evaluation of emotion words in Japanese language textbooks for elementary school children
    Iida Junko; Watanabe Yayoi; Kobayashi Tomoko
    40th Annual Conference of the International School Psychology Association/2018-07-25--2018-07-25
  • Validation of the Social Emotional Health Survey among Japanese High School Students.
    飯田 順子; 伊藤 亜矢子
    International School Psychology Association 39 Annual Conference/2017-07-19--2017-07-22
  • Promoting child development and learning from infancy to adolescence: Mothers' and teachers' beliefs, attitudes, knowledge, behavior, and practice.
    飯田 順子
    International School Psychology Association 39 Annual Conference/2017-07-19--2017-07-22
  • 高等学校教員のワーク・エンゲイジメントに影響を与える要因の検討―教員のポジティブ感情体験尺度の作成
    粟ケ窪令子; 飯田 順子
    日本学校心理学会第19回大会発表抄録集/2017-09-16--2017-09-17
  • スクールカウンセラーとの連携による効果的な教育相談の実践
    桑原千恵子; 守屋英子; 飯田 順子
    日本学校心理学会第19回大会発表抄録集/2017-09-16--2017-09-17
  • 外国につながる子どものアセスメント―非言語式知能検査UNITの日本における得点の公平性について
    島田直子; 飯田 順子; 今村由未香; 饒波圭佑; 雪田彩子; 攪上...
    日本学校心理学会第19回大会発表抄録集/2017-08--2017-08
  • 高等学校における新入生への心理教育の実践
    山崎沙織; 飯田 順子
    日本学校心理学会第19回大会発表抄録集/2017-09-16--2017-09-17
  • 緊急支援を頻繁に行うスクールサイコロジストのセルフケアに関する研究~アメリカの学校で勤務するスクールサイコロジストのインタビュー調査から②
    池田真依子; 飯田 順子; 茅野理恵; 山崎沙織
    日本学校心理学会第19回大会発表抄録集/2017-09-16--2017-09-17
  • 学校危機発生時の学校教職員の心のケアに関する研究~アメリカの学校で勤務するスクールサイコロジストのインタビュー調査から①
    飯田 順子; 池田真依子; 茅野理恵; 山崎沙織
    日本学校心理学会第19回大会発表抄録集/2017-09-16--2017-09-17
  • An initial validation study of the Universal Nonverbal Intelligence Test(UNIT) for Chinese students in Japan. International Congress of Psychology
    Iida Junko
    International Congress of Psychology/2016
  • エビデンスに基づくいじめ予防教育プログラムの開発に向けて
    Iida Junko
    日本教育心理学会第58回総会/2016
  • 東日本大震災後の管理職・教師の体験過程
    Iida Junko
    日本教育心理学会第58回総会/2016
  • 高校生を対象とした文化と適応に関する授業の実践~多様性への寛容度に焦点を当てて
    Iida Junko
    日本学校心理学会第18回大会/2016
  • 多職種連携が進む公立小学校における相談活動と特別支援の実践~コーディネーターの役割に焦点を当てて
    Iida Junko
    日本LD学会/2016
Teaching
2019-04 -- 2020-08Special Seminar on Counseling Science IIIUniversity of Tsukuba.
2019-10 -- 2020-02Special Seminar on Counseling Science IIIUniversity of Tsukuba.
2019-04 -- 2019-08Special Lecture on counseling for supporting school lifeUniversity of Tsukuba.
2019-10 -- 2020-02Special Lecture on counseling for supporting school lifeUniversity of Tsukuba.
2019-10 -- 2020-02School Counseling Interview/ PracticumUniversity of Tsukuba.
2019-04 -- 2019-08School Counseling Interview/ PracticumUniversity of Tsukuba.
2019-04 -- 2019-08Special Seminar on Counseling Science IIUniversity of Tsukuba.
2019-10 -- 2020-02Special Seminar on Counseling Science IIUniversity of Tsukuba.
2019-04 -- 2019-08Special Seminar on Counseling Science IUniversity of Tsukuba.
2019-10 -- 2020-02Special Seminar on Counseling Science IUniversity of Tsukuba.
Other educational activities
2019-08 -- (current)Continuing Education Program for Teachers: School Life Skills-Theory and PracticeUniversity of Tsukuba
2014-04 -- (current)惨事ストレス研修「チーム援助の基礎」筑波大学
2015-04 -- (current)放送大学講義「生涯発達のなかのカウンセリング」放送大学
2016-08 -- (current)筑波大学重点公開講座筑波大学
Professional activities
2017-04 -- (current)The Japanese Association of Educational PsychologyEditorial Board
2012-04 -- (current)THE JAPANESE ASSOCIATION OF COUNSELING SCIENCEEditorial Board
2009-04 -- (current)Japanese Association of School PsychologyExecutive Committee
Other activities
2016 -- (current)ガイダンスカウンセラー・実践力強化研修「アセスメントの実際」講師
2016 -- (current)埼玉県立総合教育センター主催 「生徒指導・教育相談上級研修会」講師
2016 -- (current)福島県教育委員会教育相談キャリアアップ講座講師
2015-04 -- (current)日本文化科学社WISC-IV技術講習会講師
2015-04 -- (current)埼玉県こころの教室相談員研修会講師
2015-04 -- (current)埼玉県こころの教室相談員研修会講師
2016-04 -- (current)Japanese industrial couneling association "multicultural counseling" lecturer
2012-04 -- (current)キャリア・コンサルティング技能検定検定委員
2014-04 -- (current)つくば市教育相談センター 所内研修会講師
2014-04 -- 2016-03越谷市発達支援訪問指導事業巡回相談員

(Last updated: 2020-06-18)