Chishima Yuta

Affiliation
Institute of Human Sciences
Official title
Assistant Professor
Sex
Male
KAKEN ID
30779608
URL
Email
):?@J?@D8cPLK8c=NZieLcKJLBL98c8:cAG
Research fields
Educational psychology
Research keywords
Time Perspective, Identity, Transition
Research projects
VRを活用するセルフ・カウンセリング技法2022-04 -- 2025-03千島雄太KDDI財団/調査研究助成プログラム3,000,000Yen
青年期アイデンティティ形成のメカニズムの解明と介入に関する複合的研究2022-04 -- 2026-03畑野快日本学術振興会/学術研究助成基金助成金(基盤研究B)17,030,000Yen
Seeking new opportunities during the pandemic enhances life satisfaction: Person-oriented approach from a national longitudinal survey2021-04 -- 2022-03千島雄太筑波大学/筑波大学人間系・英語論文校閲支援プログラム50,000Yen
ポスト・アントロポセンの実践場・研究分野創生に向けた分野集約研究2021-04 -- 2022-03浦山俊一筑波大学/研究力強化のための令和3年度特別支援シーディングプログラム5,000,000Yen
日本におけるイングリッシュネームの普及に関するデータベースの構築2021-04 -- 2022-03千島雄太筑波大学/社会工学コモンズ・データバンク/ケースバンクプロジェクト700,000Yen
VRを用いた未来の自己との対話がキャリア形成と精神的健康に及ぼす影響2021 -- 2023千島 雄太Japan Society for the Promotion of Science/Grant-in-Aid for Early-Career Scientists4,680,000Yen
コロナ禍におけるストレス反応とその後の成長に関する縦断研究2020 -- 2021菅原大地日本健康心理学会/新型コロナウイルス感染症に関連する健康心理学的研究助成50,000Yen
“コロナ疲れ”を軽減する心理的レジリエンスの国際比較研究2020-04 -- 2021-03菅原大地University of Tsukuba/新型コロナウイルス緊急対策のための大学「知」活用プログラム500,000Yen
非現実的な時間的自己評価に関する生起要因の解明―文化比較の観点から―2018-04 -- 2021-03千島雄太Japan Society of for the Promotion of Science/科学研究費補助金(特別研究員奨励費)4,160,000Yen
出来事の想起と感情状態が時間認知に及ぼす影響―日米比較による文化差の検討―2018-04 -- 2021-03Yuta ChishimaJapan Society of for the Promotion of Science/学術研究助成基金助成金(若手研究)4,030,000Yen
more...
Degree
2016-03-25PhD in psychologyUniversity of Tsukuba
Academic societies
2012-04 -- (current)The Japanese Association of Educational Psychology
2012-04 -- (current)THE JAPANESE PSYCHOLOGICAL ASSOCIATION
2010-07 -- (current)JAPAN SOCIETY OF YOUTH AND ADOLESCENT PSYCHOLOGY
Honors & Awards
2022-02第13回心理学独創研究内山記念賞
2021-12日本心理学会学術大会優秀発表賞
2018-09第7回松原学術奨励賞
2017-12筑波大学若手教員奨励賞
2017-06Best Presentation Award
2016-03筑波大学大学院人間総合科学研究科長賞
2012-03筑波大学大学院人間総合科学研究科長賞
2012-03筑波大学大学院人間総合科学研究科心理専攻長賞
Articles
Books
  • わたしって変われるの?・友だちといるときの自分は何か違う?・不安を解消するにはどうすればいいの?
    千島 雄太
    心のなかはどうなっているの?高校生の「なぜ」に答える心理学, 2023-1
  • 現代的な自己のあり方:複数の自己を使い分けることは適応的か?
    千島 雄太
    つながるって何だろう?現代社会を考える心理学/pp.12-40, 2022-9
  • 学校移行期における適応:移行への期待は適応に有害か?
    千島 雄太
    発達とは? 自己と他者/時間と空間から問う生涯発達心理学/pp.194-219, 2022-5
  • 時間的展望
    千島 雄太
    非認知能力:概念・測定と教育の可能性/pp.115-132, 2021-8
  • 青年期における自己変容に対する志向性の個人差と発達的変化
    千島 雄太
    風間出版, 2019-01
  • 時間的展望
    千島 雄太
    ノードとしての青年期/ナカニシヤ出版, 2018-04
  • 青年期の発達
    千島 雄太
    教育心理学, 2018-03
  • 友人関係
    千島 雄太
    君の悩みに答えよう―青年心理学者と考える10代・20代のための生きるヒント―/福村出版, 2017-12
  • 教育評価,親子関係,思いやり等14項目
    千島 雄太
    新版・保育用語辞典/一藝社, 2016
Conference, etc.
  • スマートフォンを利用したリアルタイムのセルフ・コンパッション介入
    千島 雄太
    日本青年心理学会第30回大会/2022-12--2022-12
  • Does having an English name increase Japanese university students' intercultural competence and English learning motivation? Results from an online pilot study.
    Liu S.; Kanduboda P.; Chishima Y.
    アジア太平洋カンファレンス2022/2022-12--2022-12
  • 時間メタファーを測定するアニメーション課題の開発:幸福感・抑うつとの関連を含めて
    千島雄太
    日本心理学会第86回大会/2022-09--2022-09
  • 会員企画自主シンポジウム(話題提供者) アイデンティティ研究の発展に向けて―発達メカニズムの解明と支援の方策を探る―
    畑野快; 川本哲也; 杉村和美; 中尾敬; 千島雄太; 高村真広; 遠藤利彦
    日本発達心理学会第34回大会/2023-03--2023-03
  • 会員企画シンポジウム(話題提供者) 学校適応はどのようにとらえられるのか(14)―学校移行期における学校適応―
    岡田有司; 大久保智生; 半澤礼之; 南雅則; 千島雄太; HouYuejian; 小泉令三; 平石賢二
    日本教育心理学会第64回総会/2022-08--2022-08
  • ラウンドテーブル(話題提供者) 現代社会において他者とつながることとは?―広がりをもつ自己について考える―
    大村壮; 田澤実; 高澤健司; 千島雄太; 小野美和; 都筑学; 赤木和重
    日本発達心理学会第34回大会/2023-03--2023-03
  • 過去の自己からの手紙を読むことによる感情の変化―1年間の縦断研究から―
    千島 雄太
    日本青年心理学会第29回大会/2021-10--2021-10
  • セルフ・コンパッションがウェルビーイングに及ぼす影響―コーピングを媒介して―
    水野 雅之; 菅原 大地; 千島 雄太
    日本教育心理学会第58回総会/2016-10
  • The effects of self-compassion on stress and on mental health
    Sugawara D.; Chishima Y; Mizuno M.
    The 31st International Congress of Psychology/2016-07
  • Coping with perceived gap between expectations and experiences of campus life(1) : Focusing on span after experiences
    Chishima Yuta; Masashi Mizuno
    IAEVG International Conference 2015/2015-09
  • Coping with perceived gap between expectations and experiences of campus life(2) : Focusing on reactions and coping mechanisms
    Mizuno Masashi; Chishima Yuta
    IAEVG International Conference 2015/2015-09
  • Effects of reality shock and copings with reality shock of campus life on adjustment to university
    Mizuno M.; Chishima Y.
    The 31st International Congress of Psychology/2016-07
  • Derailment Scale日本語版の作成および心理学的特徴の検討
    長峯聖人; 千島雄太; 外山美樹
    日本心理学会第83回大会/2019-09--2019-09
  • セルフ・コンパッションはコロナ疲れを軽減するか?
    菅原大地; 増山晃大; 久保尊洋; 千島雄太
    日本健康心理学会第33回大会/2020-11--2020-11
  • Drastic optimists in Japan: Characterizing those who expect a vastly better future in a culture of relative pessimism
    Chishima Y.; Shanahan E.; Wilson A.
    SPSP 2020/2020-03--2020-03
  • Happiness across space and time: How individual well-being is associated with social environments (Presenter)
    Liu I. H.; Chishima Y.; Ito A.; Liew K.; Krys K.
    The 2nd International Conference on Well-Being/2018-11--2018-11
  • 高校における未来の自己連続性の向上を目的とした教育的介入の効果検証
    千島 雄太; 茂呂輝夫
    日本青年心理学会第26回大会/2018-10--2018-10
  • Consideration of future consequences and test scores for university admissions in Japanese pre-university students
    Chishima Y.
    European Association for Research on Adolescence 2018/2018-09--2018-09
  • 大学生活への期待は入学後の大学適応を予測するか?―大学進学予定者を対象とした1年間の縦断調査―
    千島雄太
    日本心理学会第82回大会/2018-09--2018-09
  • 未来の自分への手紙による進路意識の向上―ロールレタリングの活用による事前事後の効果検証―
    茂呂輝夫; 千島雄太
    第20回日本学校心理学会大会/2018-07--2018-07
  • Future is now: School intervention to enhance future self-continuity using letters
    Chishima Y.; Moro T.
    The 40th annual Conference of the International School Psychology Association/2018-07--2018-07
  • 大学生における未来結果の熟慮と学業成績の関連―進路成熟度を媒介変数として―
    千島 雄太
    日本青年心理学会第25回大会/2017-11--2017-11
  • 「中1ギャップ」未然防止キャンプにおける教育的効果の検討(2) ―事前・事後調査の得点比較―
    茂呂輝夫; 千島雄太
    日本カウンセリング学会第50回記念大会/2017-09--2017-09
  • 「中1ギャップ」未然防止キャンプにおける教育的効果の検討(1) ―中学校生活への期待と不安尺度の作成―
    千島雄太; 茂呂輝夫
    日本カウンセリング学会第50回記念大会/2017-09--2017-09
  • 小中連携の教育活動が児童の中学校生活の予期に及ぼす効果―不登校傾向の高い児童に着目して―
    千島雄太; 茂呂輝夫
    日本心理学会第81回大会/2017-09--2017-09
  • more...
Teaching
2023-10 -- 2024-03English Practicum in Psychology Research (General) 2University of Tsukuba.
2023-04 -- 2023-09English Practicum in Psychology Research (General) 1University of Tsukuba.
2023-04 -- 2023-08Practice and Training in Psychology IUniversity of Tsukuba.
2023-10 -- 2024-02Practice and Training in Psychology IUniversity of Tsukuba.
2023-04 -- 2023-07Psychological ExperimentsUniversity of Tsukuba.
2023-10 -- 2023-12Research Seminar in Psychology (General) IIUniversity of Tsukuba.
2023-04 -- 2023-06Basic Research in Psychology D2University of Tsukuba.
2023-04 -- 2023-06Research Seminar in Psychology (General) IIIUniversity of Tsukuba.
2023-04 -- 2023-08Practice and Training in Psychology IIUniversity of Tsukuba.
2023-10 -- 2024-02Practice and Training in Psychology IIUniversity of Tsukuba.
more...
Professional activities
2021-04 -- 2024-03日本青年心理学会日本青年心理学会国際交流委員会委員
2017-04 -- 2020-03JAPAN SOCIETY OF YOUTH AND ADOLESCENT PSYCHOLOGY日本青年心理学会国際交流委員会委員
University Management
2022-04 -- (current)国際委員会委員
2021-04 -- (current)戦略的経費獲得委員会委員
2021-04 -- (current)FD企画委員会委員
2021-04 -- (current)教務委員会委員
2021-04 -- (current)教育課程専門委員会委員
Other activities
2015-04 -- 2016-03茨城県立結城第二高等学校 学習サポーター(心理学演習)
2011-05 -- 2012-03茨城県土浦市立土浦第五中学校 心の教室相談員
2010-06 -- 2011-03茨城県土浦市立土浦第五中学校 生徒指導推進員

(Last updated: 2023-04-10)