Ban Masataka

Affiliation
Institute of Business Sciences
Official title
Associate Professor
KAKEN ID
50507754
Research fields
Management
Social systems engineering/ Safety system
Commerce
Research projects
ブランド価値評価手法の体系化2022-10 -- 2023-06伴 正隆株式会社博報堂DYホールディングス/共同研究1,000,000Yen
気象要因に基づく需要予測・生産管理技術の構築2022-09 -- 2023-04松枝未遠アイリスオーヤマ株式会社/共同研究6,360,000Yen
購入型クラウドファンディングにおける資金調達プロセスのモデル化と影響要因の探索2022-04 -- 2025-03伴 正隆JSPS/Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
観光地域づくりのための顧客生涯価値推定モデルの開発2019-04 -- 2022-03伴 正隆Japan Society of for the Promotion of Science/Grant-in-Aid for Scientific Research(C)
地域ブランドにおける市場構造分析に関する研究2016 -- 2019伴 正隆Japan Society of for the Promotion of Science/基盤研究(C)
非耐久消費財売上予測モデルの開発と製品ライフサイクルに関する研究2014 -- 2016伴 正隆Japan Society of for the Promotion of Science/若手研究(B)
新製品採用者特性とマーケティング戦略に関する研究2012 -- 2014伴 正隆Japan Society of for the Promotion of Science/若手研究(B)
広告シングルソース・データを用いたパネル別広告効果測定に基づく広告管理モデル開発2008 -- 2010伴 正隆日本学術振興会/若手研究スタートアップ
Career history
2017-04 -- (current)筑波大学ビジネス科学研究科准教授
2012-04 -- 2017-03日本大学経済学部准教授
2008-04 -- 2012-03目白大学経営学部専任講師
Academic background
2004-04 -- 2007-03東北大学大学院 経済学研究科 博士後期課程
2002-04 -- 2004-03東北大学大学院 経済学研究科 博士前期課程
1999-04 -- 2002-03東北大学 経済学部
Degree
2007-03博士(経営学)東北大学
2004-03修士(経営学)東北大学
Academic societies
2009-03 -- (current)THE JAPAN STATISTICAL SOCIETY
2006-03 -- (current)Japan Institute of Marketing Science
Articles
  • Success Patterns and Pricing in Reward-based Crowdfunding Projects : Clustering by Purchasing Factors
    内田 彬浩; 伴 正隆
    Venture Review/39/pp.31-45, 2022-03
  • 購買の段階を考慮した消費者異質性分析― ハードルモデルの消費者価格反応分析への応用 ―
    石橋敬介; 伴 正隆; 尾碕 幸謙
    行動計量学/47(2)/pp.89-97, 2020-09
  • Consumer Heterogeneity Analysis Considering the Stage of Purchase Decision Making:Application of Hurdle Model to Consumer Price Response Analysis
    石橋 敬介; 伴 正隆; 尾崎 幸謙
    Kodo Keiryogaku (The Japanese Journal of Behaviormetrics), 2020-09
  • Consumer Heterogeneity Analysis Considering the Stage of Purchase Decision Making:Application of Hurdle Model to Consumer Price Response Analysis
    石橋 敬介; 伴 正隆; 尾崎 幸謙
    Kodo Keiryogaku (The Japanese Journal of Behaviormetrics)/47(2)/pp.89-97, 2020
  • ベイズ統計学を利用した欠測データの分析 (特集 ベイズ統計学が拓く調査データ解析の最前線)
    伴 正隆
    社会と調査 = Advances in social research/(25)/pp.38-46, 2020-09
  • Crowdfunding Platform’s Approaches to Funders -An Empirical Study of Selection Criteria and Project Design-
    内田 彬浩; 伴 正隆
    日本ベンチャー学会誌/35/pp.19-34, 2020
  • Market Response Models: Econometric and Time Series Analysis, Second Edition
    伴 正隆
    Journal of the Japan Statistical Society, Japanese Issue/48(2)/pp.239-243, 2019-03
  • 地域ブランド競争構造の基礎的分析
    伴 正隆
    日本大学経済学部経済科学研究所紀要/48/pp.57-72, 2017
  • ID付きPOSデータを用いた新製品採用時期に基づく消費者分類モデル
    Ban Masataka
    応用統計学/44(3)/pp.145-160, 2015
  • Multivariate Time Series Model with Hierarchical Structure for Over-dispersed Discrete Outcome
    Ban Masataka; Terui Nobuhiko
    Journal of Forecast/33(5)/pp.376-390, 2014
  • 新製品採用時期による消費者分類のためのブランド選択モデル
    Ban Masataka
    目白大学経営学研究/10/pp.43-57, 2012
  • A brand choice model for TV advertising management using single-source data
    Ban Masataka; Nobuhiko Terui Makoto Abe
    Marketing Letters/22(4)/pp.373-389, 2011
  • The Effect of Media Advertising on Brand Consideration and Choice
    Ban Masataka; Nobuhiko Terui Greg M. Allenby
    Marketing Science/30(1)/pp.74-91, 2011
  • Finding Market Structure by Sales Count Dynamics
    Ban Masataka; Nobuhiko Terui Toshihiko Maki
    Annals of the Institute of Statistical Mathematics/62(1)/pp.92-107, 2010
  • 消費者異質性の下でのブランド別広告残存効果と広告長期効果の測定
    Ban Masataka; 照井伸彦
    マーケティング・サイエンス/15(1)/pp.65-81, 2008
  • Modeling heterogeneous effective advertising stock using single-source data
    Ban Masataka; Terui Nobuhiko
    Quantitative Marketing and Economics/6(4)/pp.415-438, 2008
  • 消費者選好の異質性の下での広告効果測定
    Ban Masataka; 照井伸彦
    研究年報経済学/68(1)/pp.53-67, 2006
  • Measuring Brand-Specific Advertising Carryover and Long-Term Effectiveness for Heterogeneous Consumer
    Ban Masataka; Terui Nobuhiko
    Proceedings of Tsukuba-Tohoku Joint Workshop on New Directions of Research in Marketing/pp.282-283, 2006
Books
  • (翻訳)第4章 柔軟なモデリングとノンパラメトリックモデル
    Ban Masataka; 照井伸彦
    ベイズ計量経済学ハンドブック/朝倉書店, 2013
  • 3章 競争ポジショニング戦略
    Ban Masataka; 照井伸彦 ウィラワン・ドニ・ダハナ
    マーケティングの統計分析/朝倉書店, 2009
Conference, etc.
  • 購入型クラウドファンディングの資金調達パターン分析
    伴 正隆
    Symposium in honor of Prof. Nobuhiko Terui supported by KAKENHI "Applications of Data Science in Social Science"/2022-02-17--2022-02-18
  • 観光地選択行動のモデリング
    伴 正隆; 高橋佑輔
    日本マーケティング・サイエンス学会 第109回研究大会/2021-06-12--2021-06-13
  • A New Inventory Classification Criterion for Retail CRM
    Ban Masataka; Tashiro Hideo
    MIT-Tsukuba Joint-Workshop on Data Systems Science towards Social and Business Innovations
  • A New Inventory Classification Criterion for Retail CRM
    Ban Masataka; Tashiro Hideo
    International Workshop on Marketing and Data Science/2019-12-06--2019-12-07
  • Consumer Heterogeneity Analysis Considering the Stage of Purchase Decision Making and Product Heterogeneity
    Ishibashi Keisuke; Ban Masataka; Ozaki Koken
    41st Annual ISMS Marketing Science Conference/2019-06-20--2019-06-22
  • ID付きPOSデータを用いた非耐久財新製品普及モデル
    伴 正隆
    日本マーケティング・サイエンス学会/2018-12-02--2018-12-02
  • 機械学習手法のマーケティング理論・概念への応用に関する研究レビュー
    伴 正隆; 本橋永至; 長谷川翔平; 豊澤栄治; 佐藤 忠彦; 里村卓也; 照井伸彦
    日本マーケティング・サイエンス学会第101回研究大会/2017-06-17
  • 機械学習手法のマーケティング理論・概念への応用に関するレビュー
    伴 正隆
    日本マーケティング・サイエンス学会/2016-6-17--2016-6-18
  • 複数の競合データを用いた地域ブランド市場構造分析
    伴 正隆
    日本マーケティング・サイエンス学会 第102回研究大会/2017-12-2--2017-12-3
  • 機械学習手法のマーケティング理論・概念への応用に関する研究レビュー
    Ban Masataka; 佐藤 忠彦
    日本マーケティング・サイエンス学会 第101回研究大会/2017-06-17--2017-06-18
  • Consumer Clustering Model based on the Time of New Product Adoption using ID-POS Data
    Ban Masataka
    International Workshop on Marketing Science and Service Research/2016-12-21
  • Consumer Clustering Model based on the Time of New Product Adoption using ID-POS Data
    Ban Masataka
    10th International Conference on Computational and Financial Econometrics/2016-12-11
  • 複数の競合データを用いた地域ブランド市場構造分析
    Ban Masataka
    2016年度 統計関連学会連合大会/2016-09-07
  • ID付POSを用いた新製品採用時期に基づく消費者分類モデル
    Ban Masataka
    応用統計学会/2016-03-17
  • ID付POSデータを用いた非耐久消費財新製品普及モデル
    Ban Masataka
    2015年度 統計関連学会連合大会/2015-09-07
  • 無限混合離散選択モデルによる消費者異質性の評価
    Ban Masataka
    2014年度 統計関連学会/2014-09-15
  • カウントデータを用いた市場構造の動学分析 - 過剰分散モデルの適用 -
    Ban Masataka
    日本マーケティング・サイエンス学会/2013-12-08
  • ID付POSを用いた新製品採用時期に基づく消費者分類モデル
    Ban Masataka
    日本マーケティング・サイエンス学会/2013-06-09
  • 新製品採用時期による消費者分類のためのブランド選択モデル
    Ban Masataka
    科研費集会 マーケティングサイエンスの新展開Ⅱ/2011-12-23
  • 新製品採用時期による消費者分類のためのブランド選択モデル
    Ban Masataka
    日本マーケティング・サイエンス学会 マーケティングの統計的モデリング研究部会/2011-09-24
  • A Brand Choice Model for TV Advertising Management using Single-Source Data
    Ban Masataka
    International Workshop on Bayesian Statistics and Marketing/2010-09-01
  • A Model for TV Advertising Management with Heterogeneous Consumer by Using Single Source Data
    Ban Masataka
    研究集会 マーケティングサイエンスの新展開/2010-02-13
  • A Model for TV Advertising Management with Heterogeneous Consumer by Using Single Source Data
    Ban Masataka
    日本マーケティング・サイエンス学会 第86回研究大会/2009-12-06
  • A Model for TV Advertising Management with Heterogeneous Consumer by Using Single Source Data
    Ban Masataka
    日本マーケティング・サイエンス学会 マーケティングの統計的モデリング研究部会/2009-11-21
  • A Model for TV Advertising Management with Heterogeneous Consumer by Using Single Source Data
    Ban Masataka
    日本マーケティング・サイエンス学会 マーケティングのデータ分析とモデリング・アプローチ研究部会/2009-11-20
  • more...
Teaching
2023-04 -- 2023-08Systems Management -Spring IIUniversity of Tsukuba.
2023-04 -- 2023-08Advanced Research Seminar in Systems Management I-VIUniversity of Tsukuba.
2023-10 -- 2024-02Advanced Research Seminar in Systems Management II-IUniversity of Tsukuba.
2023-04 -- 2023-08Advanced Seminar in Systems ManagementI-IIUniversity of Tsukuba.
2023-10 -- 2024-02Reading in Business Management II-IUniversity of Tsukuba.
2023-10 -- 2024-02Reading in Systems Management II-IUniversity of Tsukuba.
2023-04 -- 2023-08Reading in Systems Management I-IIUniversity of Tsukuba.
2023-10 -- 2024-02Advanced Research Seminar in Systems Management II-IIIUniversity of Tsukuba.
2023-10 -- 2024-02Advanced Seminar in Systems Management II-IUniversity of Tsukuba.
2023-04 -- 2023-08Advanced Research Seminar in Systems Management I-IVUniversity of Tsukuba.
more...
Other educational activities
2023-01 -- 2023-01「DX推進リーダー育成研修」での講師公益財団法人 日本生産性本部 経営アカデミー
Professional activities
2023-05 -- 2025-05THE JAPAN STATISTICAL SOCIETY理事(庶務)
2015-06 -- 2023-06Japan Institute of Marketing Science研究委員

(Last updated: 2023-05-14)