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Aota Shoma

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Affiliation
Faculty of Humanities and Social Sciences
Official title
Assistant Professor
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Research fields
Foreign language education
Education
Education on school subjects and activities
Sociology of education
Area studies
Research keywords
English Language Education
Education Policy
教育行政
Education
Education History
教育委員会
Research projects
グローバルリーダー育成に向けた外国語教育政策の効果検証2018-08 -- 2020-03Aota, S.Japan Society of for the Promotion of Science/日本学術振興会/研究活動スタート支援
外国語に関して自治体が独自に作成している教材の実証的検討:内容・効果・規定要因2018-06 -- 2019-03Aota, S.中央教育研究所/教科書研究奨励金
英語教育の政策過程とその影響要因に関する包括的研究2016-04 -- 2018-03青田 庄真Japan Society of for the Promotion of Science/特別研究員奨励費
英国教材との比較分析によるグローバルリーダー育成のための英語教材・教授法開発2015-04 -- 2018-03森田 彰Japan Society of for the Promotion of Science/科学研究費助成事業平成27年度(2015年度)基盤研究(C)
「5文型の祖型」の英語教育史的研究2017-04 -- 2020-03川嶋 正士Japan Society of for the Promotion of Science/科学研究費助成事業 平成29年度(2017年度)基盤研究(C)
英語教育政策のプロセス2015-04 -- 2016-03青田 庄真外国語教育メディア学会関東支部/研究支援プログラム
Validation of Early Age Foreign Language (English) Education and Intercultural Education2016-04 -- 2019-03KANO Akiko上智大学/学内共同研究
日本における英語教育政策の包括的研究2015-07 -- 2015-12青田 庄真東京大学大学院教育学研究科/博士課程研究遂行協力制度
Re-examination of Factors Determining National Policy for Foreign Language Education: The Case of Compulsory English Education for Primary School Pupils in Japan2015-07 -- 2016-03AOTA Shoma東京大学大学院教育学研究科/大学院国際学術研究支援制度
カンボジアにおける英語教育の質保証2015-06 -- 2016-03青田 庄真東京大学大学院教育学研究科付属学校教育高度化センター/若手研究者育成プロジェクト
Career history
2018-04 -- (current)University of Tsukuba Faculty of Humanities and Social Sciences Assistant Professor
2016-04 -- 2018-03Tokyo Helthcare University 非常勤講師
2016-04 -- 2018-03Japan Society for the Promotion of Science Research Fellow
2015-04 -- 2017-03Sophia University Junior College Division Part-time Lecturer
2015-04 -- (current)Waseda University Research Institute of Business Administration 研究協力員
2017-04 -- (current)早稲田大学 社会科学部 非常勤講師
2014-04 -- 2016-03Kanto Daiichi High School Part-time Lecturer
Academic background
2015-04 -- 2018-03The University of Tokyo Graduate School of Education 博士課程
2013-04 -- 2015-03The University of Tokyo Graduate School of Education 修士課程
2009-04 -- 2013-03Wakayama University Faculty of Education
Licenses and qualifications
2015-03小学校教諭専修免許状
2015-03中学校教諭専修免許状 外国語(英語)
2015-03高等学校教諭専修免許状 外国語(英語)
Academic societies
-- (current)JAPAN ASSOCIATION FOR LANGUAGE EDUCATION FOR TECHNOLOGY
-- (current)SOCIETY FOR HISTORICAL STUDIES OF ENGLISH TEACHING IN JAPAN
-- (current)THE JAPAN SOCIETY OF ENGLISH LANGUAGE EDUCATION
-- (current)KANTO-KOSHIN-ETSU ASSOCIATION OF TEACHERS OF ENGLISH
-- (current)THE JAPAN ASSOCIATION OF COLLEGE ENGLISH TEACHERS
-- (current)JAPANESE EDUCATIONAL RESEARCH ASSOCIATION
-- (current)THE JAPAN ASSOCIATION OF COMPARATIVE CULTURE
-- (current)JAPAN SOCIETY OF DIRECTORIES
-- (current)SOCIETY OF KOBE ENGLISH LANGUAGE TEACHING
Honors & Awards
2017-11Kanto Branch Award of The Japan Association for Language Education and Technology
Articles
  • A Pilot Study of the Relationship Between Automatic Analytic Scoring and Speech Accuracy: Implications from Log Data on Speech-Training Courseware
    Ono Yuichi; Kato Takeshi; Aota Shoma; Takebayashi Naoki; ...
    Proceedings of Society for Information Technology & Teacher Education International Conference/pp.776-781, 2019-03
  • A Pilot Study of the Relationship Between Automatic Analytic Scoring and Speech Accuracy: Implications from Log Data on Speech-Training Courseware
    Aota Shoma
    Proceedings of Society for Information Technology & Teacher Education International Conference/pp.1086-1091, 2019-03
  • Examining the impact of an automated translation chatbot on online collaborative dialog for incidental L2 learning
    Aota Shoma
    Future-proof CALL: language learning as exploration and encounters – short papers from EUROCALL 2018/pp.284-289, 2018-12
  • Quantitative Analysis of the Concept of "Communication" in Japan's English Language Teaching Discourse during the 1970s and 1980s
    青田 庄真
    Collected Essays on Comparative Studies: Bridges between Cultures/pp.89-99, 2018-09
  • Continuity of English Language Education Policy Between the Central and Local Governments in Japan: Achievement Targets of Basic Plan for the Promotion of Education
    青田 庄真
    Journal of Japan Society of Directories/pp.124-133, 2019-03
  • 日本の英語教育政策に関する研究動向 : アプローチ・テーマ・検討材料
    青田 庄真
    STUDIES IN FOREIGN LANGUAGE EDUCATION/pp.19-34, 2019-03
  • Regional Differences in ELT Policy among Local Governments: Focusing on Policy-making Process for Achievement Indicators
    青田 庄真
    Language Education and Technology/55/pp.217-246, 2018-08
  • 必修化以前における小学校英語の拡大過程:実施率の経時変化とその規定要因に着目して
    青田 庄真
    日本情報ディレクトリ学会誌/16/pp.56-65, 2018-03
  • 戦後日本の英語教育政策に関する国会議員の発言志向:プロファイルと発言内容の関連についての計量テキスト分析
    青田 庄真
    KELT/33/pp.69-90, 2018-03
  • 地方公共団体における外国語教育政策:都道府県・市区町村教育委員会に対する全国調査の結果から
    青田 庄真
    東京大学 大学院教育学研究科紀要/57/pp.103-133, 2018-01
  • カンボジアの大学生がアジアの言語を学んでいるのはなぜか―観光地の地方言語環境における動機付けに焦点を当てて
    青田 庄真; 岸本 紗希; 佐藤 正人
    東京大学大学院教育学研究科附属 学校教育高度化センター研究紀要/2/pp.118-132, 2017-03
  • Which Politicians Were Involved in the Policy-Making Process for English Language Teaching in Postwar Japan?
    青田 庄真
    The Japan Association of Comparative Culture/128/pp.3-12, 2017-01
  • Globalization and Language Learning in a Tourist Destination in Cambodia: Role of Foreign Languages Other Than English in Local Linguistic Ecology
    AOTA Shoma; KISHIMOTO Saki; Sato Masato
    Conference Proceedings (Sustainable Development Conference 2016)/pp.137-138, 2016-07
  • カンボジアにおける二重学籍の特徴:2つの総合大学を事例として
    青田 庄真
    東京大学大学院教育学研究科附属 学校教育高度化センター研究紀要/pp.38-54, 2016-03
  • Who Were the Actors in the Policy Making Process for English Language Education in Postwar Japan?
    AOTA Shoma
    Proceedings of The 20th PAAL Conference/pp.99-100, 2015-12
  • Re-examination of Factors Determining National Policy for Foreign Language Education
    Aota Shoma
    Ninth International Conference on Interdisciplinary Social Sciences/pp.60-60, 2015-06
  • 2014年度版高等学校英語教科書におけるライティング課題
    青田 庄真
    KELT/pp.49-61, 2015-03
  • Typology of English Language Writing Textbooks at Secondary School in Prewar Japan
    AOTA Shoma
    EVERGREEN/9/pp.17-22, 2015-01
  • 日本の国会における英語教育政策過程:時代区分・アクター・特徴語
    山田雄司; 青田庄真
    KATE Journal/29/pp.71-84, 2015-01
  • 戦後日本の英語教育政策における論点とその変容
    青田庄真
    日本英語教育史研究/30/pp.45-70, 2015-01
  • 書評 寺沢拓敬著『「なんで英語やるの?」の戦後史:《国民教育》としての英語,その伝統の成立過程』(研究社,2014)
    青田庄真
    日本英語教育史研究/30/pp.133-137, 2015-01
  • 大学院生生活を充実させるためのマメ知識
    青田庄真
    教職課程/増刊号/pp.20-21, 2014-01
  • 2012(平成24)年度版中学校英語教科書の比較分析
    青田庄真; 一之澤綾
    Kobe English Language Teaching/29/pp.19-37, 2014-01
  • 教職大学院・教育系修士大学院 徹底比較
    青田庄真
    教職課程/増刊号/pp.4-7, 2014-01
  • 協同的で質の高い英語授業をめざして : 江利川ゼミの実践
    青田 庄真; 一之澤綾; 久保一至; 田中愛弓; 堂西克弥; 戸田有...
    学芸/(59)/pp.109-118, 2013-03
Books
  • Quantitative Analysis of the Concept of "Communication" in Japan's English Language Teaching Discourseduring the 1970s and 1980s
    Aota Shoma
    Collected Essays on Comparative Studies, Eikosha, 2018-08
  • Policy-Making Process for ELT in Japanese Elementary Schools: Provisional Survey with Special Reference to Conflicts with Other Subjects in Terms of Hours Taught
    青田 庄真
    Collected Essays on Comparative Studies: Bridges between Cultures, Eikosha, 2017-06
  • 国会における英語教育政策に関するテーマの変遷:計量テキスト分析を用いた概観
    青田 庄真
    英語へのまなざし:斎藤英学塾10周年記念論集, ひつじ書房, pp.165-190, 2016-05
Conference, etc.
  • A Pilot Study of the Relationship Between Automatic Analytic Scoring and Speech Accuracy: Implications from Log Data on Speech-Training Courseware
    Ono Yuichi; Kato Takeshi; Aota Shoma; Takebayashi Naoki; ...
    Society for Information Technology & Teacher Education International Conference 2019/2019-03-19--2019-03-22
  • ⽇本⼈英語学習者による機械翻訳を 使⽤したライティングプロセス
    青田 庄真
    外国語教育メディア学会 第58回全国研究大会/2018-08-07--2018-08-09
  • EFL Learners’ Writing Processes with Machine Translation
    Aota Shoma
    54th RELC International Conference/2019-03-11--2019-03-13
  • Examining the impact of an automated translation chatbot on online collaborative dialogue for incidental L2 learning
    Aota Shoma
    EuroCALL 2018 - Future-proof CALL: Language learning as exploration and encounters/2019-08-22--2019-08-25
  • A Pilot Study of the Relationship Between Automatic Analytic Scoring and Speech Accuracy: Implications from Log Data on Speech-Training Courseware
    Aota Shoma
    Society for Information Technology & Teacher Education International Conference/2019-03-18--2019-03-22
  • 自治体における小学校英語教育の波及:全国質問紙調査による必修化以前の施策の検討
    青田 庄真
    日本教育学会 第77回大会/2018-08
  • 外国語教育の成果指標にみる教育振興基本計画の「参酌」: 都道府県・市区町村に対する全国質問紙調査の結果をもとに
    青田 庄真
    外国語教育メディア学会 第58回全国研究大会/2018-08-07--2018-08-09
  • 市区町村における外国語教育の成果指標:全国質問紙調査の結果をもとに
    青田 庄真
    日本比較文化学会 関西支部3月例会/2018-03-10
  • 機械翻訳を使用したEFL学習者のライティングプロセス
    西山 幹枝; 松田 紀子; 青田 庄真
    科学英語教育研究会 第9回/2018-02-27
  • 日本における外国語教育の政治力学:戦後の自治体政策過程を中心として
    青田 庄真
    日本英語教育史学会第266回研究例会/2018-01-20
  • 日本における外国語教育政策の地域差:市区町村教育委員会に対する全国調査をもとに
    青田 庄真
    外国語教育メディア学会 関東支部第139回研究大会/2017-11-01
  • 機械翻訳と第二言語ライティング:有益なツールか深刻な脅威か
    西山 幹枝,松田 紀子,青田 庄真
    Colloquium on Machine Translation and Second-Language Writing/2017-09-01
  • 1970~1980年代日本の英語教育言説にみる「コミュニケーション」
    青田 庄真
    日本情報ディレクトリ学会 第21回全国大会/2017-09-01
  • 地方自治体の英語教育政策:教育振興基本計画における成果指標に着目して
    青田 庄真
    関東甲信越英語教育学会 第41回研究大会/2017-08-01
  • 『小学校英語』必修化をめぐる政策過程:他教科との競合に焦点を当てて
    青田 庄真
    言語教育メディア学会関東支部第137回研究大会/2016-12-01
  • 英語教育史研究におけるテキストマイニング:研究事例の紹介と今後の展望
    青田 庄真
    日本英語教育史学会第260回研究会/2016-11-01
  • Globalization and Language Learning in a Tourist Destination in Cambodia: Role of Foreign Languages Other Than English in Local Linguistic Ecology
    AOTA Shoma
    Sustainable Development Conference 2016/2016-07-01
  • 『日本英語教育史研究』掲載論文における研究主題の系統的レビュー
    青田 庄真
    日本英語教育史学会第32回全国大会/2016-05-15
  • A Case Study on the Relationship Between Multiple-university Enrollment and Career Interests of University Students in Cambodia
    AOTA Shoma
    Joint International Seminar (Education in the Era of Globalization: Towards the Realization of Sustainable Future)/2016-02-01
  • Who Were the Actors in the Policy Making Processfor English Language Educationin Postwar Japan?
    AOTA Shoma
    The 20th PAAL Conference/2015-12-06
  • 小学校英語の必修化以前における実施率拡大要因:教員調査の2次分析を通して
    青田庄真
    全国英語教育学会第41回熊本研究大会/2015-08-22
  • 戦後日本における英語教育政策過の歴史的転換点
    青田庄真
    外国語教育メディア学会第55回大阪研究大会/2015-08-06
  • Re-examination of Factors Determining National Policy for Foreign Language Education
    Aota S.; Igarashi M.
    Ninth International Conference on Interdisciplinary Social Sciences/2015-06-20
  • 戦後日本における 英語教育の政策過程:イシュー・エリアの概観と歴史的要因の分析
    青田庄真
    LET関東支部2014年度第3回特別研修会/2015-03-14
  • 戦後日本の教育関連議論における英語教育:国会会議録を主な素材として
    青田庄真
    日本英語教育史学会第249回広島研究例会/2014-09-21
Teaching
2019-09 -- 2019-09English Critical Reading Strategies IIUniversity of Tsukuba.
2019-04 -- 2019-08English Presentation Skills IUniversity of Tsukuba.
2019-10 -- 2020-02English Presentation Skills IIUniversity of Tsukuba.
2019-04 -- 2019-07English Scientific Discourse IUniversity of Tsukuba.
2019-04 -- 2019-08English Testing IIUniversity of Tsukuba.
2019-04 -- 2019-08English Reading Skills IUniversity of Tsukuba.
2019-10 -- 2020-02English Testing IIUniversity of Tsukuba.
2019-10 -- 2020-02English Scientific Discourse IIUniversity of Tsukuba.
2019-10 -- 2020-02English Reading Skills IIUniversity of Tsukuba.
2018-10 -- 2018-12English Testing IUniversity of Tsukuba.
Professional activities
2018-04 -- (current)KANTOKOSHINETSU ASSOCIATION OF TEACHERS OF ENGLISH運営委員
2017-04 -- (current)The Japan Association of College English Teachers関東支部運営委員
2013-04 -- (current)The Japan Association for Language Education and Technology (LET)関東支部運営委員
2013-04 -- (current)SOCIETY FOR HISTORICAL STUDIES OF ENGLISH TEACHING IN JAPAN幹事
Other activities
2017-11 -- 2017-12日本政策学生会議 コメンテーター

(Last updated: 2019-06-20)