You are here

Ishizuka Yuka

Affiliation
Faculty of Human Sciences
Official title
Junior Assistant Professor
Sex
Female
Birth date
1990-01
KAKEN ID
40817574
Email
 
Research keywords
communication
発達支援
Autism spectrum disorder
Clinical Developmental Psychology
Special Support Education
Applied Behavior Analysis
Research projects
就学前の発達障害児に対する家庭学習型の就学移行支援プログラムと横断評価2020-04 -- 2021-03Yuka Ishizuka一般社団法人 日本特殊教育学会/2020年度日本特殊教育学会研究奨励費160,000Yen
読みに困難のある多様な子どもたちに対するデジタル教材を用いた段階的な読みの学習支援プログラムの開発:「家庭学習型」と「授業実践型」の遠隔シ ステムを用いた支援の効果検証2020-04 -- 2022-03Yuka IshizukaHAKUHO FOUNDATION/2020年度第15回児童教育実践についての研究助成2,500,000Yen
A home-based comprehensive intervention and assessment using ICT for language development in children with ASD2019-04 -- 2022-03Yuka Ishizuka日本学術研究会/若手研究4,160,000Yen
発達障害児への社会的相互作用を軸としたICT活用型の長期縦断的就学移行支援と評価2017-04 -- 2019-03石塚祐香日本学術振興会/特別研究員奨励費(PD)4,420,000Yen
自閉スペクトラム症児への包括的言語発達支援プログラムの開発と評価2018-04 -- 2020-03山本淳一日本学術振興会/新学術領域研究(研究領域提案型)
幼小連携のための包括的コンピュータ発達支援システムの構築と定量評価2017-04 -- 2020-03山本淳一日本学術振興会/基盤研究(B)
自閉症幼児への模倣を軸にした言語発達支援プログラムの構築:長期縦断的介入と評価2014-04 -- 2017-03Yuka Ishizuka日本学術振興会/特別研究員奨励費(DC1)2,800,000Yen
Career history
2018-11 -- (current)University of Tsukuba Faculty of Human Sciences, Division of Disability Sciences Junior Assistant Professor
2017-04 -- 2018-10Japan Society for the Promotion of Science Research fellowship for young scientist
2014-04 -- 2017-03Japan Society for the Promotion of Science Research fellowship for young scientist
Academic background
2014-04 -- 2017-03Keio University 社会学研究科 心理学専攻 博士課程Accomplished credits for doctoral program
2012-04 -- 2014-03Keio University 社会学研究科 心理学専攻 修士課程Completed
2008-04 -- 2012-03Keio University Faculty of LettersGraduated
Degree
2017-11Ph.D. (Psychology)
Licenses and qualifications
2016-09保育士
2015-04臨床発達心理士
Academic societies
2020-03 -- (current)JAPAN ACADEMY OF LEARNING DISABILITIES
2017-04 -- (current)Japan Society of Developmental Psychology
2018-04 -- (current)Japanese Association for Behavioral and Cognitive Therapies
2017-04 -- (current)THE JAPANESE PSYCHOLOGICAL ASSOCIATION
2015-04 -- (current)日本臨床発達心理士会
2012-05 -- (current)日本特殊教育学会
2012-04 -- (current)日本行動分析学会
2011-10 -- (current)Association for Behavior Analysis
Honors & Awards
2020-03障害科学学会 2019年度 研究奨励賞
2016-05Society for the Advancement of Behavior Analysis Student Presenter  
2014-05Society for the Advancement of Behavior Analysis Student Presenter  
Refereed academic journal/Refereed international conference paper
  • The effects of adult contingent responsiveness on increasing conversational responses through picture book reading setting in children with autism spectrum disorder.
    Ishizuka Yuka; Yamamoto Junichi
    Global Conferences Series: Social Sciences, Education and Humanities (GCSSSEH)/4/pp.206-213, 2020-03
  • 就学前の自閉スペクトラム症児に対する継次的刺激ペアリング手続きを用いた語読みの獲得
    石塚 祐香; 山本 淳一
    行動分析学研究/34, 2019
  • 就学前の発達障害児に対する「授業参加」支援プログラムの開発と評価
    石川 菜津美; 石塚 祐香; 山本 淳一
    特殊教育学研究/56( 3), 2018
  • Contingent imitation increases verbal interaction in children with autism spectrum disorders
    石塚 祐香; 山本 淳一
    Autism: The International Journal of Research and Practice/20(8)/pp.1011-1020, 2016
Other articles
  • 応用行動分析学に基づく包括的な早期発達支援プログラム: 自閉スペクトラム症児への発達促進効果
    石塚 祐香
    子どもの心とからだ : 日本小児心身医学会雑誌 : journal of Japanese Society of Psychosomatic Pediatrics/27(4), 2019
  • ソーシャル・イメージングと発達支援への応用:「逆模倣」を用いた先進的発達支援法
    石塚 祐香
    発達教育/(3月号)/pp.18-19, 2017
  • 応用行動分析を生かした特別支援教育
    山本 淳一; 石塚 祐香
    指導と評価/pp.30-32, 2016
  • 自閉症児に対する逆模倣・拡張逆模倣を用いた構音器官の運動トレーニングの効果に関する検討:事例研究
    石塚 祐香; 山本 淳一
    慶應義塾大学大学院社会学研究科紀要 人間と社会の探究/81/pp.19-29, 2016
  • 無発語自閉症児の音声コミュニケーションと対人的相互作用の促進に及ぼす逆模倣の効果:事例研究
    石塚 祐香; 山本 淳一
    慶應義塾大学大学院社会学研究科紀要 人間と社会の探究/78/pp.1-15, 2014
Conference, etc.
  • 幼児期から学齢期のスムーズな移行につながるための研究と実践のあり方
    石塚 祐香
    筑波会議2019 「ソーシャル・ニューロダイバーシティ科学の実践・研究」スペシャルセッション/2019-10
  • Parent-implemented school-readiness skill training using iPad in preschool children with ASD
    Ishizuka Yuka
    The 10th International Conference of Association for Behavior Analysis/2019-09
  • 家庭で始める就学移行支援ーオンライン読み支援プログラムの開発ー
    石塚 祐香
    日本特殊教育学会 第57回大会 自主シンポジウム/2019-09
  • 時系列的な刺激提示による文字・単語読み支援
    石塚 祐香
    日本特殊教育学会 第57回大会 自主シンポジウム/2019-09
  • 言語発達支援における「話す・読む・理解する」
    石塚 祐香
    日本行動分析学会 第37回年次大会/2019-08
  • Gesture imitation increases reciprocal communication in children with autism spectrum disorder
    Ishizuka Yuka
    The 15th International Cognitive Linguistics Conference/2019-08
  • Telehealth consultation and parent-implemented social skill training in children with neurodevelopmental disorder
    Ishizuka Yuka
    International Conference 2019 the meeting of 9th World Congress of Behavioral and Cognitive Therapies 2019/2019-07
  • 単語読みの獲得から文字・句の読みへの発達過程
    石塚 祐香
    日本発達心理学会 第30回大会/2019-03
  • Promoting school readiness skills through video modeling intervention using iPad in preschool children with ASD
    Yuka Ishizuka; Natsumi Ishikawa; Junichi Yamamoto
    44th Annual Convention of Association for Behavior Analysis/2018-05-28
  • Vocal imitations are associated with visual attention to the face region in children with autism spectrum disorders
    Yuka Ishizuka; Junichi Yamamoto
    International Society for Autism Research 2018/2018-05-11
  • Parent-implemented intensive vocal communication intervention using mobile device for child with autism spectrum disorders.
    Ishizuka Yuka
    43th Annual Convention of Association for Behavior Analysis/2017-05
  • The importance of teaching motor imitation to children with autism: higher imitators can look to the face region more than lower imitators when observing motor gestures.
    Ishizuka Yuka; Junichi Yamamoto
    The International Meeting for Autism Research 2017/2017-05
  • Imitation training promoted speech intelligibility in child with autism spectrum disorder.
    Ishizuka Yuka; Junichi Yamamoto
    42th Annual Convention of Association for Behavior Analysis/2016-05
  • Promoting reciprocal social interaction through comprehensive imitation training for nonverbal and minimally verbal children with autism in Japan.
    Ishizuka Yuka; Junichi Yamamoto
    The International Meeting for Autism Research 2016/2016-05
  • The relationship between oral motor object imitation and language development in children with autism spectrum disorders.
    Ishizuka Yuka
    International Congress of Psychology 2016/2016-07
  • Comprehensive imitation skills assessment in children with autism spectrum disorders
    Ishizuka Yuka; Nozomi Naoi; Soichiro Matsuda; Takuya Enom...
    The 8th International Conference of Association for Behavior Analysis/2015-09-28
  • オンライン・ペアレントトレーニングのための発達支援・問題解決プラットホームの開発と評価
    石塚 祐香; 石川 菜津美; 山本 淳一
    日本認知・行動療法学会第44回大会/2018-10-27
  • 読みスキルの獲得を目的とした就学移行支援と学校適応
    石塚 祐香
    日本特殊教育学会第56回年次大会/2018-09-22
  • 応用行動分析学に基づく包括的な早期発達支援プログラム:自閉スペクトラム症児への発達促進効果
    石塚 祐香
    第36回日本小児心身医学会学術集会シンポジウム/2018-09-07
  • 自閉スペクトラム症児に対する「模倣」を基軸とした早期発達支援
    石塚 祐香
    日本行動分析学会第36回年次大会/2018-08-24
  • 就学前の自閉スペクトラム症児に対するICTを活用した読み支援
    石塚 祐香
    日本臨床発達心理士会第14回全国大会/2018-08-25
  • 模倣発達支援における定量化
    石塚 祐香
    日本行動分析学会第35回年次大会/2017-10-08
  • 発達の基軸としての「模倣」:自閉スペクトラム症への基礎・臨床研究
    石塚 祐香
    日本心理学会第81回大会/2017-09-20
  • ICTを用いた就学移行支援成果
    石塚 祐香
    日本特殊教育学会第55回年次大会/2017-09-16
  • 運動学習の応用行動分析学:リハビリテーションと発達支援の協働にむけて
    石塚 祐香
    日本行動分析学会第34回年次大会/2016-09-09
Teaching
2020-04 -- (current)障害科学Iオーガナイザー筑波大学
2019-10 -- 2019-12Introduction to Disabilities Sciences IIUniversity of Tsukuba.
Other educational activities
2019-09 -- (current)行動修正実習慶應義塾大学
2017-04 -- 2019-03心理学実験慶應義塾大学
2017-04 -- (current)障害児・者心理学(コミュニケーション)明治学院大学
Talks
  • 児童のためのペアレントトレーニングの実践
    石塚 祐香
    発達障がいのある子どもたちのための応用行動分析によるペアレント・トレーニング/2016-12-11
Professional activities
2018-10 -- 2018-10Japanese Association of Behavioral and Cognitive Therapies準備委員

(Last updated: 2020-06-01)