Kim Hyunjin

Affiliation
Institute of Human Sciences
Official title
Associate Professor
Research keywords
探究に基づく学習
ケイパビリティ
地理教育
カリキュラム
Research projects
ケイパビリティを高める地理的探究に基づく学習の授業開発2021-04 -- (current)金ヒョン辰日本学術振興会/科学研究費助成基盤研究(C)
アジアにおける「地理的探究に基づく学習」の導入と実践に関する比較研究2017-04 -- 2021-03金ヒョン辰日本学術振興会/科学研究費助成基盤研究(C)
The development of geographical inquiry based learning materials for citizenship towards a sustainable East Asia2012-04 -- 2014-03KIM HyunjinJapan Society for the Promotion of Science/Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
力強いペダゴギーを組み込んだケイパビリティ論の拡張による教科教員養成国際共同研究2021-04 -- (current)日本学術振興会/科学研究費助成基盤研究(B)
社会正義を志向する社会科教育の創造:学校教師との協働的授業開発とアジアへの普及2021-04 -- (current)日本学術振興会/科学研究費助成基盤研究(B)
協同で考える教科横断的なジェンダー平等学習 研究課題2020-04 -- (current)日本学術振興会/科学研究費助成基盤研究(C)
東アジア市民性の育成のための日韓の社会科授業分析と共通教材開発2019-04 -- (current)日本学術振興会/科学研究費助成基盤研究(C)
Career history
2013-04 -- 2022-03北海道教育大学旭川校社会科教育専攻准教授
2010-10 -- 2012-03北海道教育大学旭川校社会科教育専攻講師
2018-10 -- 2019-09Institute of Education,University College London Department of Curriculum, Pedagogy and Assessment Honorary Senior Research Associate
Degree
1998-02-23학사 Bachelor of Arts이화여자대학교 Ewha Womans University
2002-02-25교육학석사(지리교육) M.Ed.(Geograpy Education)이화여자대학교 교육대학원 The Graduate School of Education, Ewha Womans University
2010-04-30博士(教育学)筑波大学
Academic societies
-- (current)JAPANESE ASSOCIATION FOR THE SOCIAL STUDIES
-- (current)中等社会科教育学会
-- (current)社会科系教育学会
-- (current)THE GEOGRAPHIC EDUCATION SOCIETY OF JAPAN
-- (current)THE ASSOCIATION OF JAPANESE GEOGRAPHERS
-- (current)日本国際理解教育学会
Articles
Books
  • 地理的な見方・考え方に基づいた問題解決力の育成をめざして
    金 玹辰
    社会科の「問題解決的な学習」とは何か/pp.116-125, 2023-07
  • 第1章 なぜ日本はジェンダーギャップが大きいのか―ジェンダーギャップ指数から見る世界の政治と経済―
    金 玹辰
    女性の視点でつくるジェンダー平等教育――社会科を中心とした授業実践/pp.10-22, 2023-03
  • 世界の地理教育
    金 玹辰
    地理学事典/pp.706-707, 2023-01
  • 第5章 地理の教材研究の視点 Q1 地誌学習の教材研究の視点について説明しなさい,Q2 系統地理学習の教材研究の視点について説明しなさい, Q3 日本の地域区分の教材研究の視点について説明しなさい, Q4 日本の諸地域の教材研究の視点について説明しなさい
    金 玹辰
    『新・教職課程演習 第17巻 中等社会系教育』/pp.122-135, 2021-12
  • 第7章 見方・考え方を働かす力強い(Powerful)授業づくりを目指して
    金 玹辰
    『社会科教育へのケイパビリティ・アプロ-チ』/pp.141-158, 2021-03
  • 1-9 人類の時代,人新世(Anthropocene)における地理教育
    金 玹辰
    『持続可能な社会に向けての教育カリキュラム~地理歴史科・公民科・社会科・理科・融合~』/pp.115-128, 2021-02
  • *EMPTY*
    金 玹辰
    『(MINERVAはじめて学ぶ教科教育)初等社会科教育』/ミネルヴァ 書房, 2018-03
  • *EMPTY*
    金 玹辰
    『21世紀の教育に求められる「社会的な見方・考え方」』/帝国書院, 2018-03
  • *EMPTY*
    升野 伸子; 國分 麻里; 金 玹辰
    『女性の視点でつくる社会科授業』/学文社, 2018-02
  • *EMPTY*
    高 吉嬉; 國分 麻里; 金 玹辰
    『交流史から学ぶ東アジア-食・人・歴史でつくる教材と授業実践』/明石書店, 2018-02
  • *EMPTY*
    金 玹辰
    『教科教育におけるESDの実践と課題』/古今書院, 2017-03
  • *EMPTY*
    金 漢宗; 國分 麻里; 金 玹辰
    明石書店, 2015-10
  • Geography Education in Japan
    KIM HYUNJIN
    Springer, 2015-01
  • *EMPTY*
    金 玹辰
    『地域と教育‐地域における教育の魅力』/学文社, 2012-11
  • *EMPTY*
    金 玹辰
    学文社, 2012-09
  • *EMPTY*
    金 玹辰
    『市民教育への改革』/東京書籍, 2010-05
Conference, etc.
  • Exploring the Capabilities Approach in Geography Education for Well-being and Agency Applications
    金 玹辰
    2024年日本地理学会春季学術大会/2024-3-20
  • Research Trends in Social Studies Education from 2012 to 2022 in Japan: An Analysis of Presentations at the Japanese Association for the Social Studies Annual Conferences
    Kim Hyunjin
    International Social Studies Association (ISSA) Annual Meeting/2023-12-9
  • 共通の課題解決のための日韓大学生によるオンラインセミナーの成果と課題
    金 玹辰
    日本国際理解教育学会 第 32 回研究大会/2023-07-01--2023-07-02
  • Reconsidering East Asia's Traditional Geography for the Anthropocene
    Kim Hyunjin
    IGU-CGE 2023 Oxford Conference/2023-07-05--2023-07-07
  • 強力な知識や社会正義とは何か ~GeoCapabilitiesプロジェクトや諸外国の取組を 参考にして~(オーストラリア)
    金 玹辰
    地理教育国際共同研究グループ第12回研究会/2022-11-19
  • 社会科教育におけるカリキュラム・メイキング
    金 玹辰
    中等社会科教育学会授業実践研究部会第24回例会/2022-05-29
  • Cooperation and networking for promoting map education in Japan: A case study of the Asahikawa Children’s Environmental Map Contest
    Kim Hyunjin
    IGU-CGE Conference 2021/2021-08
  • ローバルな地理教育で問われる見方・考え方-システム思考で地理を学ぶ‐
    金 玹辰
    2021年度日本地理教育学会第71回大会 シンポジウム/2021-08
  • 일본에서의 지오케이퍼빌리티 프로젝트의 전개와 과제
    Kim Hyunjin
    한국지리환경교육학회2021년하계학술대회/2021-07
  • 地理教育における教員養成の国際的動向 カリキュラム・メイカーとしての教師と力強い授業づくり
    金 玹辰
    日本地理学会2021年春季学術大会/2021-03--2021-03
  • Where should we make a garbage disposal plant? Location of NIMBY (Not in My Backyard) facilities with geographical thinking and perspective.
    Kim Hyunjin
    Online symposium Future teachers for the planet Building Powerful knowledge for better ESD in teacher training/2020-12--2021-01
  • 「地理の再文脈化」研究に関する国際的動向― 2019 IGU-CGE ロンドン大会の発表要旨の分析
    金 玹辰
    日本地理学会2020年春季学術大会/2020-03
  • The Geographical Enquiry as a model for Curriculum Making in the Japanese Context
    KIM Hyunjin
    GTE Conference 2020/2020-01
  • 일본 초중고생의 환경에 대한 인식 : 아사히카와 환경지도 작품전 입상작을 대상으로
    金 玹辰
    2019년 지리환경교육학회 동계학술대회/2019-12-14
  • シンガポールの前期中等地理教科書から見る地理的探究に基づく学習
    金 玹辰
    中等社会科教育学会 第38回 全国研究大会/2019-11-16
  • Children's Discovery of Hidden Geographies through Environmental Mapping Activity
    Hyunjin Kim; Barbara Muhic
    EUROGEO Conference Hidden Geographies/2019-08
  • 한중일 고등학교 지리교육과정 비교분석
    董玉芝; 金玹辰; 심광택
    2019년도 지리환경교육학회 하계학술대회/2019-06
  • Teachers' Conceptual Understanding of Geography and Curriculum Making : Prospective findings from the GeoCapabilities Project in Japan.
    KIM Hyunjin
    IGU CGE London 2019/2019-04
  • The GeoCapabilities Approach for In-service Training Program in Japan: Some High School Geography Teachers's View
    Hyunjin KIM; Ryuta YAMAMOTO; Takashi SHIMURA
    2018 IGU Regional Conference - CAG Annual Meeting - NCGE Annual Conference/2018-08-06
  • 韓国の社会科教科書に反映された地 域認識とその記述の変化
    沈 光澤; 金 玹辰
    2018 年度 日本地理教育学会大会第 68 回大会/2018-08-05
  • A GeoCapabilities Approach in Japan: International Collaborative Research for Pre/In-service Teacher Training Program and Expanding the Research.
    Ryuta Yamamoto; Takashi SHIMURA; Hyunjin KIM; Yuzo HIROSE
    2018 Annual Meeting of American Association of Geographers/2018-04
  • Environmental Education through Children’s Map Contest
    H.Kim; K.Kuribayashi; S.Sakai
    The 8th Pacific Rim Conference on Education/2017-11
  • ケイパビリティ論による力強い学問的知識に基づく地理カリキュラムの構築―地理教員養成・研修プログラムの国際共同研究と日本での展望
    金玹辰; 山本隆太; 広瀬悠三; 志村喬
    日本地理学会秋季学術大会/2017-09
  • 地理的な見方・考え方を導く地理的問い―香港とシンガポールの中学校地理カリキュラムの比較を通して―
    金 玹辰
    2017年度 日本地理教育学会 第67回大会/2017-08
  • 食文化から見る東アジア交流史授業の成果と課題―釜山大学校師範大学附設高校での実践を通して―
    金 玹辰
    日本国際理解教育学会第27回研究大会/2017-06
  • more...
Teaching
2023-04 -- 2023-08Advanced Lecture on Curriculum StudiesUniversity of Tsukuba.
2023-10 -- 2024-02Advanced Lecture on Curriculum StudiesUniversity of Tsukuba.
2023-04 -- 2023-08Methodology on Curriculum Study IIIUniversity of Tsukuba.
2023-10 -- 2024-02Methodology on Curriculum Study IIIUniversity of Tsukuba.
2023-10 -- 2024-02Methodology on Curriculum Study IUniversity of Tsukuba.
2023-04 -- 2023-08Methodology on Curriculum Study IUniversity of Tsukuba.
2023-10 -- 2023-12Advanced Lecture on Social StudiesUniversity of Tsukuba.
2023-04 -- 2023-07Advanced Lecture on Social StudiesUniversity of Tsukuba.
2023-10 -- 2024-02Methodology on Curriculum Study IIUniversity of Tsukuba.
2023-04 -- 2023-08Methodology on Curriculum Study IIUniversity of Tsukuba.
more...
Other educational activities
2022 -- 2022-12第2回 日韓地理教育学会共同シンポジウム韓国地理教育学会(ホスト)・日本地理教育学会
2007-04 -- (current)国際地理オリンピック日本委員会
2010-10 -- (current)私たちの身のまわりの環境地図作品展実行委員会環境地図教育研究会
2022-05 -- 2023-03東川町教育課程特例校運営委員会東川町
2017-05 -- 2022-03東川町研究開発学校運営指導委員会 東川町
Professional activities
2016-04 -- (current)日本地理教育学会評議員
2016-04 -- 2022-03THE GEOGRAPHIC EDUCAITION SOCIETY OF JAPAN編集委員
2022-04 -- (current)THE GEOGRAPHIC EDUCAITION SOCIETY OF JAPAN企画委員長
2012-04 -- (current)日本社会科教育学会評議員
2018-04 -- 2022-03JAPANESE ASSOCIATION FOR THE SOCIAL STUDIESダイバーシティ委員
2022-04 -- (current)JAPANESE ASSOCIATION FOR THE SOCIAL STUDIES編集委員
2020-04 -- (current)Association of Japanese Geographers地理教育専門委員
2016-06 -- (current)한국지리환경교육학회韓国地理環境教育学会편집위원編集委員
2023-04 -- (current)The International Social Studies AssociationEditorial Board Member
University Management
2022-04 -- (current)教育学類 国際教育協力実習委員会委員
2022-04 -- 2023-03ダイバーシティ・アクセシビリティ担当教員(教育学類・教育学学位プログラム)
2022-10 -- 2023-03学系論集第47巻2号編集委員会委員

(Last updated: 2024-03-28)