BAN Masataka
- Affiliation
- Institute of Business Sciences
- Official title
- Associate Professor
- KAKEN ID
- 50507754
- Research fields
Management Social systems engineering/ Safety system Commerce - Research projects
ブランド価値評価手法の体系化 2022-10 -- 2023-06 伴 正隆 株式会社博報堂DYホールディングス/共同研究 1,000,000Yen 気象要因に基づく需要予測・生産管理技術の構築 2022-09 -- 2023-04 松枝未遠 アイリスオーヤマ株式会社/共同研究 6,360,000Yen 購入型クラウドファンディングにおける資金調達プロセスのモデル化と影響要因の探索 2022-04 -- 2025-03 伴 正隆 JSPS/Grant-in-Aid for Scientific Research (C) 観光地域づくりのための顧客生涯価値推定モデルの開発 2019-04 -- 2022-03 伴 正隆 Japan Society of for the Promotion of Science/Grant-in-Aid for Scientific Research(C) 地域ブランドにおける市場構造分析に関する研究 2016 -- 2019 伴 正隆 Japan Society of for the Promotion of Science/基盤研究(C) 非耐久消費財売上予測モデルの開発と製品ライフサイクルに関する研究 2014 -- 2016 伴 正隆 Japan Society of for the Promotion of Science/若手研究(B) 新製品採用者特性とマーケティング戦略に関する研究 2012 -- 2014 伴 正隆 Japan Society of for the Promotion of Science/若手研究(B) 広告シングルソース・データを用いたパネル別広告効果測定に基づく広告管理モデル開発 2008 -- 2010 伴 正隆 日本学術振興会/若手研究スタートアップ - Career history
2017-04 -- (current) 筑波大学ビジネス科学研究科准教授 2012-04 -- 2017-03 日本大学経済学部准教授 2008-04 -- 2012-03 目白大学経営学部専任講師 - Academic background
2004-04 -- 2007-03 東北大学大学院 経済学研究科 博士後期課程 2002-04 -- 2004-03 東北大学大学院 経済学研究科 博士前期課程 1999-04 -- 2002-03 東北大学 経済学部 - Degree
2007-03 博士(経営学) 東北大学 2004-03 修士(経営学) 東北大学 - Academic societies
2009-03 -- (current) THE JAPAN STATISTICAL SOCIETY 2006-03 -- (current) Japan Institute of Marketing Science - Articles
- Success Patterns and Pricing in Reward-based Crowdfunding Projects : Clustering by Purchasing Factors
内田 彬浩; 伴 正隆
Venture Review/39/pp.31-45, 2022-03 - 購買の段階を考慮した消費者異質性分析― ハードルモデルの消費者価格反応分析への応用 ―
石橋敬介; 伴 正隆; 尾碕 幸謙
行動計量学/47(2)/pp.89-97, 2020-09 - Consumer Heterogeneity Analysis Considering the Stage of Purchase Decision Making:Application of Hurdle Model to Consumer Price Response Analysis
石橋 敬介; 伴 正隆; 尾崎 幸謙
Kodo Keiryogaku (The Japanese Journal of Behaviormetrics), 2020-09 - Consumer Heterogeneity Analysis Considering the Stage of Purchase Decision Making:Application of Hurdle Model to Consumer Price Response Analysis
石橋 敬介; 伴 正隆; 尾崎 幸謙
Kodo Keiryogaku (The Japanese Journal of Behaviormetrics)/47(2)/pp.89-97, 2020 - ベイズ統計学を利用した欠測データの分析 (特集 ベイズ統計学が拓く調査データ解析の最前線)
伴 正隆
社会と調査 = Advances in social research/(25)/pp.38-46, 2020-09 - Crowdfunding Platform’s Approaches to Funders -An Empirical Study of Selection Criteria and Project Design-
内田 彬浩; 伴 正隆
日本ベンチャー学会誌/35/pp.19-34, 2020 - Market Response Models: Econometric and Time Series Analysis, Second Edition
伴 正隆
Journal of the Japan Statistical Society, Japanese Issue/48(2)/pp.239-243, 2019-03 - 地域ブランド競争構造の基礎的分析
伴 正隆
日本大学経済学部経済科学研究所紀要/48/pp.57-72, 2017 - ID付きPOSデータを用いた新製品採用時期に基づく消費者分類モデル
Ban Masataka
応用統計学/44(3)/pp.145-160, 2015 - Multivariate Time Series Model with Hierarchical Structure for Over-dispersed Discrete Outcome
Ban Masataka; Terui Nobuhiko
Journal of Forecast/33(5)/pp.376-390, 2014 - 新製品採用時期による消費者分類のためのブランド選択モデル
Ban Masataka
目白大学経営学研究/10/pp.43-57, 2012 - A brand choice model for TV advertising management using single-source data
Ban Masataka; Nobuhiko Terui Makoto Abe
Marketing Letters/22(4)/pp.373-389, 2011 - The Effect of Media Advertising on Brand Consideration and Choice
Ban Masataka; Nobuhiko Terui Greg M. Allenby
Marketing Science/30(1)/pp.74-91, 2011 - Finding Market Structure by Sales Count Dynamics
Ban Masataka; Nobuhiko Terui Toshihiko Maki
Annals of the Institute of Statistical Mathematics/62(1)/pp.92-107, 2010 - 消費者異質性の下でのブランド別広告残存効果と広告長期効果の測定
Ban Masataka; 照井伸彦
マーケティング・サイエンス/15(1)/pp.65-81, 2008 - Modeling heterogeneous effective advertising stock using single-source data
Ban Masataka; Terui Nobuhiko
Quantitative Marketing and Economics/6(4)/pp.415-438, 2008 - 消費者選好の異質性の下での広告効果測定
Ban Masataka; 照井伸彦
研究年報経済学/68(1)/pp.53-67, 2006 - Measuring Brand-Specific Advertising Carryover and Long-Term Effectiveness for Heterogeneous Consumer
Ban Masataka; Terui Nobuhiko
Proceedings of Tsukuba-Tohoku Joint Workshop on New Directions of Research in Marketing/pp.282-283, 2006
- Success Patterns and Pricing in Reward-based Crowdfunding Projects : Clustering by Purchasing Factors
- Books
- (翻訳)第4章 柔軟なモデリングとノンパラメトリックモデル
Ban Masataka; 照井伸彦
ベイズ計量経済学ハンドブック/朝倉書店, 2013 - 3章 競争ポジショニング戦略
Ban Masataka; 照井伸彦 ウィラワン・ドニ・ダハナ
マーケティングの統計分析/朝倉書店, 2009
- (翻訳)第4章 柔軟なモデリングとノンパラメトリックモデル
- Conference, etc.
- 購買トピックを考慮したブランド選択モデル
田代英男; 伴 正隆
日本マーケティング・サイエンス学会 第114回研究大会/2023-12-2 - 機械学習の経営学研究への応用
立本博文; 伴 正隆
2024年度 組織学会 年次大会/2023-10-28 - 購入型クラウドファンディングの資金調達パターン分析
伴 正隆
Symposium in honor of Prof. Nobuhiko Terui supported by KAKENHI "Applications of Data Science in Social Science"/2022-02-17--2022-02-18 - 観光地選択行動のモデリング
伴 正隆; 高橋佑輔
日本マーケティング・サイエンス学会 第109回研究大会/2021-06-12--2021-06-13 - A New Inventory Classification Criterion for Retail CRM
Ban Masataka; Tashiro Hideo
MIT-Tsukuba Joint-Workshop on Data Systems Science towards Social and Business Innovations - A New Inventory Classification Criterion for Retail CRM
Ban Masataka; Tashiro Hideo
International Workshop on Marketing and Data Science/2019-12-06--2019-12-07 - Consumer Heterogeneity Analysis Considering the Stage of Purchase Decision Making and Product Heterogeneity
Ishibashi Keisuke; Ban Masataka; Ozaki Koken
41st Annual ISMS Marketing Science Conference/2019-06-20--2019-06-22 - ID付きPOSデータを用いた非耐久財新製品普及モデル
伴 正隆
日本マーケティング・サイエンス学会/2018-12-02--2018-12-02 - 機械学習手法のマーケティング理論・概念への応用に関する研究レビュー
伴 正隆; 本橋永至; 長谷川翔平; 豊澤栄治; 佐藤 忠彦; 里村卓也; 照井伸彦
日本マーケティング・サイエンス学会第101回研究大会/2017-06-17 - 機械学習手法のマーケティング理論・概念への応用に関するレビュー
伴 正隆
日本マーケティング・サイエンス学会/2016-6-17--2016-6-18 - 複数の競合データを用いた地域ブランド市場構造分析
伴 正隆
日本マーケティング・サイエンス学会 第102回研究大会/2017-12-2--2017-12-3 - 機械学習手法のマーケティング理論・概念への応用に関する研究レビュー
Ban Masataka; 佐藤 忠彦
日本マーケティング・サイエンス学会 第101回研究大会/2017-06-17--2017-06-18 - Consumer Clustering Model based on the Time of New Product Adoption using ID-POS Data
Ban Masataka
International Workshop on Marketing Science and Service Research/2016-12-21 - Consumer Clustering Model based on the Time of New Product Adoption using ID-POS Data
Ban Masataka
10th International Conference on Computational and Financial Econometrics/2016-12-11 - 複数の競合データを用いた地域ブランド市場構造分析
Ban Masataka
2016年度 統計関連学会連合大会/2016-09-07 - ID付POSを用いた新製品採用時期に基づく消費者分類モデル
Ban Masataka
応用統計学会/2016-03-17 - ID付POSデータを用いた非耐久消費財新製品普及モデル
Ban Masataka
2015年度 統計関連学会連合大会/2015-09-07 - 無限混合離散選択モデルによる消費者異質性の評価
Ban Masataka
2014年度 統計関連学会/2014-09-15 - カウントデータを用いた市場構造の動学分析 - 過剰分散モデルの適用 -
Ban Masataka
日本マーケティング・サイエンス学会/2013-12-08 - ID付POSを用いた新製品採用時期に基づく消費者分類モデル
Ban Masataka
日本マーケティング・サイエンス学会/2013-06-09 - 新製品採用時期による消費者分類のためのブランド選択モデル
Ban Masataka
科研費集会 マーケティングサイエンスの新展開Ⅱ/2011-12-23 - 新製品採用時期による消費者分類のためのブランド選択モデル
Ban Masataka
日本マーケティング・サイエンス学会 マーケティングの統計的モデリング研究部会/2011-09-24 - A Brand Choice Model for TV Advertising Management using Single-Source Data
Ban Masataka
International Workshop on Bayesian Statistics and Marketing/2010-09-01 - A Model for TV Advertising Management with Heterogeneous Consumer by Using Single Source Data
Ban Masataka
研究集会 マーケティングサイエンスの新展開/2010-02-13 - A Model for TV Advertising Management with Heterogeneous Consumer by Using Single Source Data
Ban Masataka
日本マーケティング・サイエンス学会 第86回研究大会/2009-12-06 - more...
- 購買トピックを考慮したブランド選択モデル
- Teaching
2024-04 -- 2024-08 Research on Systems Management - Spring I University of Tsukuba. 2024-10 -- 2025-02 Reading in Systems Management II-I University of Tsukuba. 2024-10 -- 2025-02 Advanced Research Seminar in Systems Management II-III University of Tsukuba. 2024-10 -- 2025-02 Systems Management -Fall I University of Tsukuba. 2024-10 -- 2025-02 Reading in Systems Management II-II University of Tsukuba. 2024-10 -- 2025-02 Research on Systems Management - Fall I University of Tsukuba. 2024-10 -- 2025-02 Advanced Seminar in Systems Management II-III University of Tsukuba. 2024-11 -- 2025-02 Research on Systems Management I-III University of Tsukuba. 2024-10 -- 2025-02 Advanced Seminar in Systems Management II-II University of Tsukuba. 2024-10 -- 2025-02 Research on Systems Management - Fall II University of Tsukuba. more... - Other educational activities
2024-04 -- (current) JMOOC講座「Web調査データの収集とマーケティング活用」 一般社団法人日本オープンオンライン教育推進協議会(JMOOC) 2023-01 -- 2023-01 「DX推進リーダー育成研修」での講師 公益財団法人 日本生産性本部 経営アカデミー - Professional activities
2022-04 -- (current) Japan Institute of Marketing Science 学会誌編集委員 2023-06 -- 2025-05 THE JAPAN STATISTICAL SOCIETY 理事(庶務) 2015-06 -- (current) Japan Institute of Marketing Science 研究委員
(Last updated: 2024-05-16)