OKA Noriko
- Affiliation
- Institute of Human Sciences
- Official title
- Professor
- =125,.2.$FUQ+80$1O768.8%$O$&O-3
- Research keywords
沈黙の勇者 ナチスドイツ - Research projects
現代政治教育とナチス期無名市民のマイノリティ救援-包摂・協働・自律- 2019-04 -- 2024-03 OKA Noriko Japan Society for the Promotion of Science/Grant-in-Aid for Scientific Research(C) 4,290,000Yen Comprehensive study of integrated creation of Japanese inclusive education system and its international significance 2014-04 -- 2019-03 OKA Noriko Japan Society for the Promotion of Science/Grant-in-Aid for Scientific Research(C) 4,290,000Yen e-Examining to the Essence of the Western Model and Building an East Asian Model of Inclusive Education : Its Prospects and Significance 2009 -- 2012 OKA Noriko Japan Society of for the Promotion of Science/Grant-in-Aid for Scientific Research(B) 17,160,000Yen - Career history
2014-06 -- (current) 筑波大学人間系教授 2011-10 -- 2014-06 筑波大学人間系准教授 1999-04 -- 2003-03 福岡教育大学教育学部講師 2003-04 -- 2005-03 東京学芸大学教育学部講師 2005-04 -- 2007-03 東京学芸大学教育学部助教授 2007-04 -- 2008-03 東京学芸大学教育学部准教授 2008-04 -- 2011-09 筑波大学大学院人間総合科学研究科准教授 - Degree
2002-06 博士(心身障害学) 日本 - Honors & Awards
2023-12-1 第27回司馬遼太郎賞 著書「沈黙の勇者たち-ユダヤ人を救ったドイツ市民の戦い-」(新潮社刊、2023年)に対して - Articles
- Introduction of the Family System and Its Development in the Early Period of Reformatory in Japan
岡 典子; 立浪朋子
Studies in Comparative Culture/(154)/pp.73-86, 2024-01 - 韓国における自立生活理念の形成過程の一考察-障害者自立生活センター協議会と障害者自立生活センター総連合会の主張を中心に-
岡 典子; 呉 允煕
Studies in Comparative Culture/(140)/pp.111-120, 2020-07 - The Rescue Efforts for Jews with Disabilities during the Nazi Period:A Focus on the Blind Rescuer Otto Weidt
岡 典子
The Basis 武蔵野大学教養教育リサーチセンター紀要/(10)/pp.235-246, 2020-03 - Significance on Philosophy of Independent Living in Korea:: The Launch of the Newspaper, 'The Handicapped Weekly Korea'
岡 典子; 吳 允煕
Japanese Journal of Disability Sciences/43(1)/pp.1-14, 2019-03 - 일본 자립생활센터 창설 초기의 자립생활이념 형성과정 :휴먼케어협회의 설립 과정을 중심으로
Oka Noriko; 吳 允煕; 趙 源逸
한국장애학/pp.5-40, 2018-03 - The Process of Initiating the Special Class for Feeble-minded Children in the Reformatory of Ishikawa Prefecture:1908-1935
立浪朋子; 岡 典子
Japanese Journal of Disability Sciences/42(1)/pp.55-68, 2018-03 - Conception of Study on the Imperial Decree on Schools for the Blind and Deaf of 1923 and Its Effects on the Educational Improvements among the Schools for the Blind and the Deaf
岡 典子; 佐々木 順二; 中村 満紀男
Japanese journal of disability sciences/37/pp.129-143, 2013-03 - Prospects for building an East Asian Model of inclusive education and its significance:Re-examining the essence of the Western model and relations between the community and people with disabilities in Japan
Noriko OKA
The Japanese Journal of Special Education/47(6)/p.515-532, 2010-03 - New design of historical study on education of children with disabilities in Japan
中村 満紀男; +岡 典子
Japanese Journal of Disability Sciences/35/pp.49-63, 2011-03 - Aims of the Historic Schools for the Blind and their Actualization in Japan - Takada, Fukushima, and Tokai Schools -
岡 典子; 中村 満紀男; 吉井 涼
Japanese Journal of Disability Sciences/36/pp.1-17, 2012-03 - Financial Crises and Social Bases among Five Schools for the Blind and Deaf in Niigata Prefecture till Taisho 12 Imperial Decree - Focusing on Takada and Nagaoka Schools -
中村 満紀男; +岡 典子
Japanese Journal of Disability Sciences/36/pp.33-51, 2012-03 - 19世紀第4四半期アメリカ合衆国盲学校における公的教育機関への移行と学校音楽としての音楽教育の成立
岡 典子
Bulletin of Fukuoka University of Educaton. Part 4, Education and psychology/(49)/pp.267-275, 2000-01 - 本邦特殊教育関係部会別文献目録(2001年1月〜2001年12月) 一般部会
佐々木 順二; 岡 典子
The Japanese journal of special education/40(1)/pp.179-198, 2002-05 - 19世紀初頭アメリカ都市部における音楽発展の諸相--初期盲院における音楽教育導入の社会的要因に関する一考察
岡 典子
Bulletin of Fukuoka University of Educaton. Part 4, Education and psychology/0(52)/pp.263-272, 2003-01 - Educational Reform in the Perkins Institution and Massachusetts Asylum for the Blind : Music Education
岡 典子
The Japanese journal of special education/40(6)/pp.689-699, 2003-03 - アメリカ合衆国におけるフル・インクルージョン論と障害マイノリティ創出の諸要素--視覚障害と分離の観点から
中村 満紀男; 岡 典子
Bulletin of special education/29(0)/pp.17-33, 2005-03 - 欧米近代障害児学校対象論--18世紀後半から19世紀前半まで
岡 典子; 中村 満紀男
Japanese journal for studies on history of social problems of disability and difficulty/0(40)/pp.37-51, 2005-06 - 20世紀アメリカ合衆国の公立学校特殊学級における統合と排除の両義的展開とインクルーシブ教育の源泉--序説
岡 典子; 佐々木 順二; 木村 素子; 米田 宏樹
Bulletin of special education/30(0)/pp.113-127, 2006-03 - The significance of the itinerant counseling/instruction as the community support system by the special support school: focusing on children with LD, ADHD and HFA in the regular class
木村 素子; 高野 聡子; 岡 典子
Annual report of Research and Clinical Center for Children with Disabilities/0(20)/pp.27-36, 2007-03 - インクルーシブ教育の国際的動向と特別支援教育 (特集 特別支援教育の質を問う)
中村 満紀男; 岡 典子
教育/57(10)/pp.75-81, 2007-10 - 特別支援教育の可能性と課題--国際的標準としてのインクルーシブ教育とわが国の方向性 (特集 第30回総合リハビリテーション研究大会) -- (リレー討論 最先端の取組をつなぐ)
岡 典子
リハビリテ-ション研究/0(134)/pp.29-31, 2008-03 - The oral method-dominated Midwest public schools for the deaf in the end of nineteenth century America
木村 素子; 岡 典子; 中村 満紀男
Japanese journal of disability sciences/33/pp.25-43, 2009-03 - The changing views of the purpose and essence of education of children with disabilities and their theoretical and practical implications: introduction
中村 満紀男; 岡 典子
Japanese journal of disability sciences/33/pp.113-126, 2009-03 - The establishment of city public special classes and its potentialities of innovation of education in the turn of twentieth century America
岡 典子; 中村 満紀男; 吉井 涼
Japanese journal of disability sciences/34(0)/pp.1-16, 2010-03 - The educational purpose of public day schools for the deaf at the turn of 20th century American cities: conversion from manual method to oral method and similarity to normalcy
中村 満紀男; 岡 典子
Bulletin of Higashi Nippon International University, School of Social Services and Human Environment/6(1)/pp.1-26, 2010-03 - more...
- Introduction of the Family System and Its Development in the Early Period of Reformatory in Japan
- Books
- 沈黙の勇者たち-ユダヤ人を救ったドイツ市民の戦いー
岡 典子
新潮社, 2023-05 - ナチスに抗った障害者―盲人オットー・ヴァイトのユダヤ人救援
岡 典子
明石書店, 2020-07 - 特殊教育行政の中央集権化―昭和三七年三八〇号通達による中央集権化の確立
岡 典子; 中村満紀男
日本障害児教育史 戦後編/明石書店/pp.302-323, 2019-11 - 敗戦直後における特殊学校および特殊学級の対象論と設置責任主体に関する議論―盲児・聾児の教育の場としての盲学校・聾学校への限定
岡 典子
日本障害児教育史 戦後編/明石書店/pp.170-175, 2019-11 - 19世紀アメリカ合衆国盲学校における音楽教育の導入と展開に関する歴史的研究
岡 典子
2002-06 - 盲人の生活状況と各種学校としての盲啞学校の補完的対応
岡 典子
日本障害児教育史 戦前編, 2018-02 - 明治二三年および三三年小学校令における盲啞学校の位置の変化と小西信八の構想
岡 典子; 中村満紀男
日本障害児教育史 戦前編, 2018-02 - 小学校における聾啞児の自主的な指導の試みと盲啞学校創設の条件
岡 典子; 中村満紀男
日本障害児教育史 戦前編/pp.159-186, 2018-02 - 明治二十年代を中心とする多様な動機に基づく啞学校設立の試み
岡 典子; 中村満紀男; 吉井 涼
日本障害児教育史 戦前編, 2018-02
- 沈黙の勇者たち-ユダヤ人を救ったドイツ市民の戦いー
- Conference, etc.
- Role of school occupational therapists in Response to Intervwntion(multitiered model) in the United States
岡 典子
第58回日本作業療法学会/2024-11-9--2024-11-10 - ドイツ現代史と人間(3)ー戦後ドイツ人の歴史認識ー
岡 典子
教育史学会第65回大会/2021-09-25--2021-09-26 - ドイツ現代史と人間 第2回
岡 典子; 遠藤孝夫
教育史学会第64回大会/2020-09-26--2020-09-27 - ドイツ現代史と人間
岡 典子
教育史学会第63回大会/2019-09-28--2019-09-29 - 昭和戦前期石川県の感化院における地域社会との連携
岡 典子
障害科学学会2019年度大会/2020-03-07--2020-03-07 - 特別支援教育で活用可能な教材・指導法を探る - 障害種を超えた教材活用の可能性に関する予備的検討 –
左藤 敦子; 田丸秋穂; 本間貴子; 氣仙有実子; 稲本純子; 小曽根和子; 柘植 雅義; 岡 典子
日本特殊教育学会第56回大会/2018-09 - ナチ期ユダヤ人障害者の救援とオットー・ヴァイト
岡 典子
教育史学会第61回大会/2017-10-06--2017-10-07 - 自立生活センター創設初期における「自立生活」理念の形成-日本のヒューマンケア協会の設立過程を通して-
Oka Noriko; 呉 允熙
障害科学学会第12回大会 - アメリカ合衆国盲教育史にみる盲人の覚醒と社会変革の系譜-S.G.ハウからR.B.アーウィンへ-
Oka Noriko
教育史学会第60回大会/2016-10-02--2016-10-03 - 日本におけるインクルーシブ教育の可能性と課題―低発生頻度障害の観点から―
岡 典子
第8回障害科学学会 - 20世紀アメリカ合衆国の特殊学級は何を達成したか(1)-インクルーシブ教育との連続性・非連続性の観点から―
岡 典子
日本特殊教育学会第50回大会 - 盲人教師R.B.アーウィンの「共学」思想―障害当事者による学校教育への関与とその意味―
岡 典子
教育史学会第56回大会
- Role of school occupational therapists in Response to Intervwntion(multitiered model) in the United States
- Teaching
2024-04 -- 2024-08 Research Investigation on Principle of Disabilities III University of Tsukuba. 2024-10 -- 2025-02 Research Investigation on Principle of Disabilities III University of Tsukuba. 2024-10 -- 2025-02 Research Investigation on Principle of Disabilities I University of Tsukuba. 2024-04 -- 2024-08 Research Investigation on Principle of Disabilities I University of Tsukuba. 2024-10 -- 2025-02 Special Seminar of Principles of Disabilities Problems II University of Tsukuba. 2024-04 -- 2024-08 Special Seminar of Principles of Disabilities Problems II University of Tsukuba. 2024-10 -- 2024-12 Introduction to Disabilities Sciences II University of Tsukuba. 2024-10 -- 2025-02 Research Investigation on Principle of Disabilities II University of Tsukuba. 2024-04 -- 2024-08 Research Investigation on Principle of Disabilities II University of Tsukuba. 2024-10 -- 2025-02 Research Methods in Disability Sciences II University of Tsukuba. more... - Other educational activities
2019-04 -- 2020-03 桐朋学園大学音楽学部非常勤講師 桐朋学園大学 2017-04 -- (current) 武蔵野大学大学院教育学研究科非常勤講師 - Talks
- 共に生きる社会とは-歴史に学ぶ・世界に学ぶ-
岡 典子
第33回地方創生にいみカレッジ「鳴滝塾」/2018-09-01--2018-09-01 - 視覚障害教育は何を目ざしてきたか-アメリカ視覚障害教育にみるインクルーシブ教育の志向・展開・葛藤-
岡 典子
平成29年度視覚障害教科教育研究会/2017-07-24--2017-07-24 - 視覚障害教育は何を目ざしてきたか-アメリカ視覚障害教育の発展とインクルーシブ教育ー
Oka Noriko
筑波大学附属視覚特別支援学校校内教員研修 - アメリカ合衆国におけるインクルーシブ教育の本質と課題―低発生頻度障害の観点から―
岡 典子
諸外国における障害のある子どもの教育政策の動向に関する講演会 - 日韓におけるインクルーシブ教育の理念・制度・実態と課題―日韓両国の教育関係者への聞き取り調査から―
岡 典子
第1回日韓合同ワークショップ
- 共に生きる社会とは-歴史に学ぶ・世界に学ぶ-
- Professional activities
-- (current) THE JAPANESE ASSOCIATION OF SPECIAL EDUCATION 常任編集委員 2012-08 -- 2020-08 THE JAPANESE ASSOCIATION OF SPECIAL EDUCATION 理事 2008-04 -- 2011-03 埼玉県立川越女子高等学校 学校評議員 - University Management
2022-04 -- 2023-03 障害科学学位プログラム広報委員会 委員長 2022-04 -- 2024-03 教育社会連携推進室 副室長 2022-04 -- 2023-03 障害科学類4年担任 2020-04 -- 2022-03 障害科学類長 2020-04 -- 2021-03 障害科学類2年担任 2019-04 -- 2020-03 人間総合科学研究科障害科学専攻広報委員長 2019-04 -- 2020-03 障害科学類1年担任 2018-04 -- 2020-03 附属図書館運営委員会 委員 2018-04 -- 2019-03 障害科学類4年担任 2017-04 -- 2019-03 学長補佐 more... - Other activities
2021-10 -- 2021-10 インクルーシブ教育について、日本経済新聞社より取材を受ける(2021年10月19日日刊に関連記事掲載) 2017-08 -- 2018-03 石岡市第3期障がい者基本計画及び第5期障がい福祉計画策定委員会委員(委員長)
(Last updated: 2024-12-20)