You are here

Oka Noriko

Affiliation
Faculty of Human Sciences
Official title
Professor
Research projects
日本型インクルーシブ教育システムの融合的創成とその国際的意義に関する総合的研究2014-04 -- 2019-03岡 典子Japan Society for the Promotion of Science/基盤研究(C)4,290,000Yen
欧米型インクルーシブ教育の超克と東アジア・スタンダード・モデルの構築2009 -- 2012Japan Society of for the Promotion of Science/基盤研究(B)6,890,000Yen
Career history
2014-06 -- (current)筑波大学 人間系 教授
2011-10 -- 2014-06筑波大学 人間系 准教授
1999-04 -- 2003-03福岡教育大学 教育学部 講師
2003-04 -- 2005-03東京学芸大学 教育学部 講師
2005-04 -- 2007-03東京学芸大学 教育学部 助教授
2007-04 -- 2008-03東京学芸大学 教育学部 准教授
2008-04 -- 2011-09筑波大学 大学院人間総合科学研究科 准教授
Articles
  • 일본 자립생활센터 창설 초기의 자립생활이념 형성과정 :휴먼케어협회의 설립 과정을 중심으로
    Oka Noriko; 吳 允煕; 趙 源逸
    한국장애학/pp.5-40, 2018-03
  • The Process of Initiating the Special Class for Feeble-minded Children in the Reformatory of Ishikawa Prefecture:1908-1935
    立浪朋子; 岡 典子
    Japanese Journal of Disability Sciences/42(1)/pp.55-68, 2018-03
  • Conception of Study on the Imperial Decree on Schools for the Blind and Deaf of 1923 and Its Effects on the Educational Improvements among the Schools for the Blind and the Deaf
    岡 典子; 佐々木 順二; 中村 満紀男
    Japanese journal of disability sciences/37/pp.129-143, 2013-03
  • Prospects for building an East Asian Model of inclusive education and its significance:Re-examining the essence of the Western model and relations between the community and people with disabilities in Japan
    Noriko OKA
    The Japanese Journal of Special Education/47(6)/p.515-532, 2010-03
  • New design of historical study on education of children with disabilities in Japan
    中村 満紀男; +岡 典子
    Japanese Journal of Disability Sciences/35/pp.49-63, 2011-03
  • Aims of the Historic Schools for the Blind and their Actualization in Japan - Takada, Fukushima, and Tokai Schools -
    岡 典子; 中村 満紀男; 吉井 涼
    Japanese Journal of Disability Sciences/36/pp.1-17, 2012-03
  • Financial Crises and Social Bases among Five Schools for the Blind and Deaf in Niigata Prefecture till Taisho 12 Imperial Decree - Focusing on Takada and Nagaoka Schools -
    中村 満紀男; +岡 典子
    Japanese Journal of Disability Sciences/36/pp.33-51, 2012-03
  • 19世紀第4四半期アメリカ合衆国盲学校における公的教育機関への移行と学校音楽としての音楽教育の成立
    岡 典子
    Bulletin of Fukuoka University of Educaton. Part 4, Education and psychology/(49)/pp.267-275, 2000-01
  • 本邦特殊教育関係部会別文献目録(2001年1月〜2001年12月) 一般部会
    佐々木 順二; 岡 典子
    The Japanese journal of special education/40(1)/pp.179-198, 2002-05
  • 19世紀初頭アメリカ都市部における音楽発展の諸相--初期盲院における音楽教育導入の社会的要因に関する一考察
    岡 典子
    Bulletin of Fukuoka University of Educaton. Part 4, Education and psychology/(52)/pp.263-272, 2003-01
  • Educational Reform in the Perkins Institution and Massachusetts Asylum for the Blind : Music Education
    岡 典子
    The Japanese journal of special education/40(6)/pp.689-699, 2003-03
  • アメリカ合衆国におけるフル・インクルージョン論と障害マイノリティ創出の諸要素--視覚障害と分離の観点から
    中村 満紀男; 岡 典子
    Bulletin of special education/29/pp.17-33, 2005-03
  • 欧米近代障害児学校対象論--18世紀後半から19世紀前半まで
    岡 典子; 中村 満紀男
    Japanese journal for studies on history of social problems of disability and difficulty/(40)/pp.37-51, 2005-06
  • 20世紀アメリカ合衆国の公立学校特殊学級における統合と排除の両義的展開とインクルーシブ教育の源泉--序説
    岡 典子; 佐々木 順二; 木村 素子; 米田 宏樹
    Bulletin of special education/30/pp.113-127, 2006-03
  • The significance of the itinerant counseling/instruction as the community support system by the special support school: focusing on children with LD, ADHD and HFA in the regular class
    木村 素子; 高野 聡子; 岡 典子
    Annual report of Research and Clinical Center for Children with Disabilities/(20)/pp.27-36, 2007-03
  • インクルーシブ教育の国際的動向と特別支援教育 (特集 特別支援教育の質を問う)
    中村 満紀男; 岡 典子
    教育/57(10)/pp.75-81, 2007-10
  • 特別支援教育の可能性と課題--国際的標準としてのインクルーシブ教育とわが国の方向性 (特集 第30回総合リハビリテーション研究大会) -- (リレー討論 最先端の取組をつなぐ)
    岡 典子
    リハビリテ-ション研究/(134)/pp.29-31, 2008-03
  • The oral method-dominated Midwest public schools for the deaf in the end of nineteenth century America
    木村 素子; 岡 典子; 中村 満紀男
    Japanese journal of disability sciences/33/pp.25-43, 2009-03
  • The changing views of the purpose and essence of education of children with disabilities and their theoretical and practical implications: introduction
    中村 満紀男; 岡 典子
    Japanese journal of disability sciences/33/pp.113-126, 2009-03
  • The establishment of city public special classes and its potentialities of innovation of education in the turn of twentieth century America
    岡 典子; 中村 満紀男; 吉井 涼
    Japanese journal of disability sciences/34/pp.1-16, 2010-03
  • The educational purpose of public day schools for the deaf at the turn of 20th century American cities: conversion from manual method to oral method and similarity to normalcy
    中村 満紀男; 岡 典子
    Bulletin of Higashi Nippon International University, School of Social Services and Human Environment/6(1)/pp.1-26, 2010-03
  • Systematic classification of the schools for the blind and the deaf in Japan: early years in the Meiji period to the No. 375 Imperial Ordinance, 1923 on the schools for the blind and the deaf
    中村 満紀男; 岡 典子
    Bulletin of Higashi Nippon International University, School of Social Services and Human Environment/7(1)/pp.1-33, 2011-03
  • ヴァインランド・トレーニング・スクールにおける「精神薄弱」特殊学級担当教員養成研修プログラム--初期の実態
    米田 宏樹; 本間 貴子; 岡 典子
    Bulletin of special education/29/pp.149-162, 2005-03
  • Education of Children With Disabilities in Public Schools in the United States : Historical Review of Its Establishment, Development, and Significance
    岡 典子
    The Japanese journal of special education/48(2)/pp.147-155, 2010-07
  • 第二部 インクルーシブ教育の東アジアモデルの可能性と意義 : 欧米モデルの理論的・実践的隘路の克服(学会・準備委員会合同企画ワークショップ,日本特殊教育学会第47回大会シンポジウム報告)
    中村 満紀男; 岡 典子; 金 炳廈; 趙 源逸; 洪 浄淑; 渡部 昭...
    The Japanese journal of special education/47(5)/pp.336-339, 2010-01
Books
  • 盲人の生活状況と各種学校としての盲啞学校の補完的対応
    岡 典子
    日本障害児教育史 戦前編, 2018-02
  • 明治二三年および三三年小学校令における盲啞学校の位置の変化と小西信八の構想
    岡 典子; 中村満紀男
    日本障害児教育史 戦前編, 2018-02
  • 小学校における聾啞児の自主的な指導の試みと盲啞学校創設の条件
    岡 典子; 中村満紀男
    日本障害児教育史 戦前編, pp.159-186, 2018-02
  • 明治二十年代を中心とする多様な動機に基づく啞学校設立の試み
    岡 典子; 中村満紀男; 吉井 涼
    日本障害児教育史 戦前編, 2018-02
Conference, etc.
  • ナチ期ユダヤ人障害者の救援とオットー・ヴァイト
    岡 典子
    教育史学会第61回大会/2017-10-06--2017-10-07
  • 自立生活センター創設初期における「自立生活」理念の形成-日本のヒューマンケア協会の設立過程を通して-
    Oka Noriko; 呉 允熙
    障害科学学会第12回大会
  • アメリカ合衆国盲教育史にみる盲人の覚醒と社会変革の系譜-S.G.ハウからR.B.アーウィンへ-
    Oka Noriko
    教育史学会第60回大会/2016-10-02--2016-10-03
  • 日本におけるインクルーシブ教育の可能性と課題―低発生頻度障害の観点から―
    岡 典子
    第8回障害科学学会
  • 20世紀アメリカ合衆国の特殊学級は何を達成したか(1)-インクルーシブ教育との連続性・非連続性の観点から―
    岡 典子
    日本特殊教育学会第50回大会
  • 盲人教師R.B.アーウィンの「共学」思想―障害当事者による学校教育への関与とその意味―
    岡 典子
    教育史学会第56回大会
Teaching
2018-04 -- 2018-06Awareness as a member of Inclusive Society: Disability Sciences and SocietyUniversity of Tsukuba.
2018-10 -- 2018-12Teaching Children with DisabilitiesUniversity of Tsukuba.
2018-04 -- 2018-08Introduction to Special Needs EducationUniversity of Tsukuba.
2018-10 -- 2018-12Introduction to Disabilities Sciences IIUniversity of Tsukuba.
2018-10 -- 2019-02Research Methods in Disability Sciences IUniversity of Tsukuba.
2018-10 -- 2019-02Research Methods in Disability Sciences IIUniversity of Tsukuba.
2018-10 -- 2019-02Research Methods in Disability Sciences IIIUniversity of Tsukuba.
2018-10 -- 2019-02Research Investigation on Disability Sciences IIUniversity of Tsukuba.
2018-10 -- 2019-02Research Investigation on Disability Sciences IIIUniversity of Tsukuba.
2018-10 -- 2019-02Disability Science Research Practice MethodsUniversity of Tsukuba.
Other educational activities
2017-04 -- 2018-03武蔵野大学大学院教育学研究科非常勤講師
Talks
  • 視覚障害教育は何を目ざしてきたか-アメリカ視覚障害教育にみるインクルーシブ教育の志向・展開・葛藤-
    岡 典子
    平成29年度視覚障害教科教育研究会/2017-07-24--2017-07-24
  • 視覚障害教育は何を目ざしてきたか-アメリカ視覚障害教育の発展とインクルーシブ教育ー
    Oka Noriko
    筑波大学附属視覚特別支援学校校内教員研修
  • アメリカ合衆国におけるインクルーシブ教育の本質と課題―低発生頻度障害の観点から―
    岡 典子
    諸外国における障害のある子どもの教育政策の動向に関する講演会
  • 日韓におけるインクルーシブ教育の理念・制度・実態と課題―日韓両国の教育関係者への聞き取り調査から―
    岡 典子
    第1回日韓合同ワークショップ
Professional activities
2008-04 -- 2011-03埼玉県立川越女子高等学校学校評議員
University Management
2017-04 -- (current)学長補佐
2016-04 -- 2018-03特別支援教育研究センター・センター長
2016-04 -- 2017-03人間学群運営委員会委員
2016-04 -- 2017-03障害科学類4年担任・人間学群4年担任代表
Other activities
2017-08 -- 2018-03石岡市第3期障がい者基本計画及び第5期障がい福祉計画策定委員会委員(委員長)

(Last updated: 2018-08-02)