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Yamamoto Yoko

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Affiliation
Faculty of Human Sciences
Official title
Assistant Professor
Research projects
生物教育における環境倫理意識を高めるバイオフィリアの概念を導入した環境教育の研究2016 -- 2018山本 容子Japan Society for the Promotion of Science/Grant-in-Aid for challenging Exploratory Research2,990,000Yen
Degree
2013-08博士(教育学)(筑波大学)
Academic societies
2014-08 -- (current)日本教科教育学会会員
2010-01 -- (current)日本環境教育学会
2009-09 -- (current)日本生物教育学会
2007-06 -- (current)日本理科教育学会
2003-01 -- (current)日本科学教育学会
Articles
  • Recognition of Biophilia among Junior High School Students:A Case Study of Science Class of "Relationship between myself and other life"
    山本 容子
    JSSE Research Report/33(8)/pp.61-66, 2019-06
  • A Study for Construction of Conceptual Profile Model:The Case of Biological Concept about Animal
    志賀 優; 山本 容子
    Proceedings of the Annual Meeting of Japan Society for Science Education/42/pp.389-392, 2018-08
  • Contrast between Concepts to Promote Students’ Awareness of Environmental Ethics in Biological Education: Focusing on the Concept of Deep Ecology and Biophilia
    Yamamoto Yoko
    Bulletin of Institute of Education/pp.17-29, 2018-10
  • The Introduction of ‘Experiences of Identification with Familiar Nature’ to the Field of Ecology in High School Biology in Japan
    Yamamoto Yoko
    International Journal of Curriculum Development and Practice/pp.35-48, 2018-06
  • Changes of Environmental Thought in the "Teacher's Reference Materials for Environmental Education (Elementary School Version) "
    Yamamoto Yoko
    JSSE Research Report/30(6)/pp.69-74, 2016-4
  • The Attempt of Identification Experience with Nature to Develop Attitudes of Loving Nature in Japanese High School Biology: Based on the Practice of Deep Ecology Wor
    Yamamoto Yoko
    2016 International Conference of East-Asian Association for Science Education E-Proceedings (Final version)/pp.58-59, 2016-8
  • Primary Education Based on the Concept of Biophilia in the United States
    Yamamoto Yoko
    JSSE Research Report/31(6)/pp.17-22, 2017-4
  • IBDP生物の学習内容の深さと扱う範囲の広さ
    Yamamoto Yoko
    文部科学教育通信 369号/pp.18-20, 2015-8
  • バイオフィリアの概念を導入した環境教育の展開ーアメリカ・カナダの事例を中心としてー
    Yamamoto Yoko
    日本理科教育学会第55回関東支部大会研究発表要旨集/p.44, 2016-12
  • A Practical Study on Introducing a Perspective of Environmental Ethics into the Field of Ecology in "Basic Biology": Focusing on the Core Idea of Deep Ecology
    山本 容子
    Journal of Science Education in Japan/40(1)/pp.76-91, 2016
  • A Practical Study on the Viewpoints to Introduce Thoughts of Deep Ecology to Environmental Education in Japan : Through the Practice of Identification Experience with Nature in High School Biology
    山本 容子
    理科教育学研究/51(2)/pp.109-124, 2010-11
  • 2J-02 高校生の環境倫理意識・態度の実態 : ディープ・エコロジー思想を中心として(一般研究発表(口頭発表))
    山本 容子
    日本理科教育学会全国大会要項/(60)/p.361, 2010-07
Books
  • 初等理科の観察活動とその指導
    山本 容子
    MINERVA はじめて学ぶ教科教育4 初等理科教育, ミネルヴァ書房, pp.127-136, 2018-07
  • 道徳教育における環境教育
    山本 容子
    MINERVA はじめて学ぶ教職12 道徳教育, 2018-05
  • 環境教育における環境倫理の育成
    Yamamoto Yoko
    理科教育基礎論研究, 協同出版, pp.346-363, 2017-6
  • 第1部 DPに関する基本情報 第3章 教科学習 4.生物
    Yamamoto Yoko
    国際バカロレアの現在, ジアース教育新社, pp.42-46, 2017-6
  • 環境倫理を育む環境教育と授業ーディープ・エコロジーからのアプローチー
    Yamamoto Yoko
    2017-1
Conference, etc.
  • バイオフィリアの概念を導入した環境教育実践の多様性
    山本 容子
    日本理科教育学会第68回全国大会/2018-08-05
  • 中学生のバイオフィリアに関する認識の実態 -「自分と他の生物とのかかわり方」を考える授業を通して-
    山本 容子
    2018年度第8回日本科学教育学会研究会(東海支部)/2019-6-22--2019-6-22
  • Competencies and Capability Development of Science Teacher in Japan’s Teacher Training ―The System and Concrete Image of Teacher Training for Science Teachers―
    Yusuke Endo; Yoko Yamamoto
    The Southeast Asian Ministers of Education Organization (SEAMEO) International Conference/2019-02-10
  • Inspecting Proactive Methods for Improving Competencies and Capabilities of Japan’s Science Teachers through Teacher Training ―Practical Examples as the Foundation for Themed Research into Science Teacher Training―
    Yoko Yamamoto; Yusuke Endo
    The Southeast Asian Ministers of Education Organization (SEAMEO) International Conference/2019-02-10
  • BSCS の指導アプローチを用いた中学校理科の意思決定指導 〜「プラスチックの利用をめぐる社会問題」を題材にして〜
    髙野美幸、山本容子
    日本理科教育学会第57回関東支部大会/2018-12-08
  • 科学的に探究可能な問いの生成の要因に関する研究ー優れた科学的探究の事例研究を通してー
    登坂健志、山本 容子
    日本理科教育学会第57回関東支部大会/2018-12-08
  • 環境倫理の多元性を指向した環境教育の実践的検討ー「生物基礎」の生態分野における実践を通してー
    降籏 大樹、山本 容子
    日本理科教育学会第56回関東支部大会/2017-12-09--2017-12-09
  • Conceptual Profile Theoryにおける思考の異質性の反映ー生物分野「生命」概念を事例としてー
    志賀 優、山本 容子
    日本理科教育学会第56回関東支部大会/2017-12-09--2017-12-09
  • 環境教育指導資料小学校編に見られる環境思想の変遷
    Yamamoto Yoko
    平成27年度日本科学教育学会研究会(北関東支部開催)/2016-4-9
  • The Attempt of Identification Experience with Nature to Develop Attitudes of Loving Nature in Japanese High School Biology: Based on the Practice of Deep Ecology Work
    Yamamoto Yoko
    2016 International Conference of East-Asian Association for Science Education/2016-8-26--2016-8-28
  • アメリカを中心としたバイオフィリアの概念を導入した初等教育の広まりー子どもの"Love of Nature"を引き出す教育プログラムー
    Yamamoto Yoko
    平成28年度第6回日本科学教育学会研究会(北関東支部開催)/2017-4-15
  • バイオフィリアの概念を導入した環境教育の展開ーアメリカ・カナダの事例を中心としてー
    Yamamoto Yoko
    日本理科教育学会第55回関東支部大会/2016-12-10
  • アメリカの生物教育におけるバイオフィリアの概念の導入
    Yamamoto Yoko
    日本生物教育学会第101回全国大会/2017-1-7
  • 自然との一体化体験における高校生の意識の実態—高校生物でのディープ・エコロジー・ワークの実践を通して—
    山本 容子
    日本生物教育学会第100回全国大会/2016-1-10--2016-1-10
  • 高校生の「自然の権利」に関する環境倫理意識の実態ー「動物界法論」、「自然物の当事者適格」を中心としてー
    山本 容子
    日本理科教育学会第53回関東支部大会/2014-12-06--2014-12-06
Teaching
2019-10 -- 2019-12Advanced Lecture on Science EducationUniversity of Tsukuba.
2019-04 -- 2019-06Advanced Lecture on Science EducationUniversity of Tsukuba.
2019-04 -- 2019-08Fieldwork in Human Sciences IIIUniversity of Tsukuba.
2019-10 -- 2020-02Fieldwork in Human Sciences IIIUniversity of Tsukuba.
2019-09 -- 2019-09Science in Elementary SchoolUniversity of Tsukuba.
2019-10 -- 2020-02Special Research on Science Education 2University of Tsukuba.
2019-04 -- 2019-08Special Research on Science Education 2University of Tsukuba.
2019-04 -- 2019-08Fieldwork in Human Sciences IIUniversity of Tsukuba.
2019-10 -- 2020-02Fieldwork in Human Sciences IIUniversity of Tsukuba.
2019-10 -- 2020-02Practical Seminar in Educational InternshipUniversity of Tsukuba.
Talks
  • 考える門には福来たる〜大学での学び・研究・進路〜
    山本 容子
    高大連携「大学出前講義」/2018-11-13--2018-11-13
  • テーマリサーチ研究発表会
    山本 容子
    高大連携「テーマリサーチ研究発表会」/2019-03-13--2019-03-13
  • 探究活動の進め方「研究とは〜勉強を越えて〜」
    山本 容子
    高大連携「大学出前講義」/2017-11-21--2017-11-21
Professional activities
2017 -- (current)一般社団法人 日本理科教育学会評議員
University Management
2017-04 -- 2019-03筑波大学大学院教育研究科学生専門委員
2017-04 -- 2019-03筑波大学人間総合科学研究科学生専門委員
2017-04 -- 2019-03筑波大学人間学群教育学類学生専門委員
2017-04 -- 2019-03筑波大学人間学群教育学類運営委員
2019-04 -- (current)筑波大学全学学群教職課程委員
2019-04 -- (current)筑波大学附属学校連携小委員会(附属高等学校)委員
2018-04 -- (current)筑波大学附属学校連携小委員会(附属中学校)委員
2018-04 -- (current)筑波大学朝永振一郎記念「科学の芽」賞実行委員
2015-04 -- 2019-03筑波大学人間学群教育学類クラス担任
Other activities
2019-04 -- 2020-03筑波大学附属学校連携小委員会(附属高等学校)委員
2018-04 -- 2020-03筑波大学附属学校連携小委員会(附属中学校)委員
2018-03 -- 2019-03「科学の芽」賞実行委員

(Last updated: 2019-08-21)