You are here

Mihara Tetsuya

face
Affiliation
Faculty of Library, Information and Media Science
Official title
Junior Assistant Professor
KAKEN ID
20763626
Research fields
Web informatics, Service informatics
Library and information science/ Humanistic social informatics
Entertainment and game informatics
Research keywords
Metadata
Manga
Linked Open Data
Digital archive
Semantic Web
Research projects
マンガでトランスボーダー Vol.4:マンガであなたとつくばと世界をつなごう!2019-04 -- 2020-03森尾 貴広University of Tsukuba/平成31年度筑波大学社会貢献プロジェクト922,000Yen
マンガのディジタルアーカイブのための画像及び構造記述の統合的提供システムの開発2018-04 -- 2020-03Tetsuya MiharaJapan Society of for the Promotion of Science/Grants-in-Aid for Scientific Research: Young Scientists4,160,000Yen
ディジタルアーカイブ間の複合的・横断的連携によるコンテンツの利活用性高度化の研究2016-04 -- 2019-03Shigeo SugimotoJapan Society of for the Promotion of Science/Grants in Aid for Research300,000Yen
Career history
2017-10 -- (current)University of Tsukuba Faculty of Information and Media Studies Junior assistant proffesor
2018-04 -- 2018-07茨城女子短期大学 表現文化学科 非常勤講師
2016-10 -- 2017-02茨城女子短期大学 表現文化学科 非常勤講師
2016-06 -- 2017-10University of Tsukuba Faculty of Information and Media Studies Researcher (Non-Full-time)
2016-04 -- 2016-05University of Tsukuba Faculty of Information and Media Studies Researcher (Post Doc.)
Academic background
2010-04 -- 2016-03University of Tsukuba Graduate School of Library, Information and Media Studies Second stage of doctoral Program in Library, Information and Media StudiesCompleted
2008-04 -- 2010-03University of Tsukuba Graduate School of Library, Information and Media Studies First stage of doctoral Program in Library, Information and Media StudiesCompleted
2004-04 -- 2008-03University of Tsukuba Third Cluster of Colleges College of Policy and Planning SciencesGraduated
Degree
2016-03Ph.D. in InformaticsUniversity of Tsukuba
Licenses and qualifications
2010-06応用情報技術者 (独立行政法人情報処理推進機構)
Academic societies
-- (current)The Japanese Society for Artificial Intelligence
Honors & Awards
2013-12文化庁 第17回メディア芸術祭 マンガ部門 審査委員会推薦作品飛ぶ東京 homecoming 〈完全版〉
2013-03Linked Open Data Challenge Japan 2012 LODプロモーション賞A Little and Big World - Tales of LOD
2012-1214th International Conference on Asia-Pacific Digital Libraries (ICADL 2012) BEST PAPER AWARDA Metadata-Centric Approach to a Production and Browsing Platform of Manga
Refereed academic journal/Refereed international conference paper
  • Identifying Transmedia Works from User-Generated Knowledge Bases : Japanese Pop Culture Study Case
    Zevio Stella; Mihara Tetsuya; Sugimoto Shigeo
    CEUR Workshop Proceedings: Workshop and Poster Proceedings of the 8th Joint International Semantic Technology Conference co-located with the 8th Joint International Semantic Technology Conference (JIST 2018)/2293/pp.33-42, 2018-11
  • Creating A Work Entity Dataset of Console Games Using Wikipedia
    Mihara Tetsuya; Sugimoto Shigeo; Nagamori Mitsuharu
    Proceedings of The Japanese Association for Digital Humanities Conference 2017/pp.56-57, 2017-09
  • マンガメタデータフレームワークに基づくディジタルマンガのアクセスと制作の支援―ディジタル環境におけるマンガのメタデータの有効性の考察―
    三原 鉄也; 永森 光晴; 杉本 重雄
    電子情報通信学会論文誌 A/J98-A(1)/pp.29-40, 2015-01
  • A Manga Creator Support Tool Based on a Manga Production Process Model -Improving Productivity by Metadata
    Mihara Tetsuya; Hagiwara Akira; Nagamori Mitsuharu; Sugim...
    iConference 2014 Proceedings/pp.959-963, 2014-03
  • Identification of Works of Manga Using LOD Resources - An Experimental FRBRization of Bibliographic Data of Comic Books -
    He Wenling; Mihara Tetsuya; Nagamori Mitsuharu; Sugimoto ...
    Proceedings of the 13th ACM/IEEE-CS joint conference on Digital libraries/pp.253-256, 2013-07
  • A Metadata-Centric Approach to a Production and Browsing Platform of Manga
    Mihara Tetsuya; Nagamori Mitsuharu; Sugimoto Shigeo
    The Outreach of Digital Libraries: A Globalized Resource Network. ICADL 2012. Lecture Notes in Computer Science/7634/pp.87-96, 2012-11
Other articles
  • マンガのディジタルアーカイブに向けて—人文情報学との出会いと期待
    三原 鉄也
    Digital Humanities Monthly/94, 2019-05
  • マイクロタスクによるマンガの暗黙構造についてのメタデータ作成 -マンガのコマを読む順序とテキストの話者について-
    武井 響也; 三原 鉄也; 永森 光晴; 杉本 重雄
    第11回データ工学と情報マネジメントに関するフォーラム(DEIM2019)予稿集/p.2-146, 2019-03
  • A Dataset Development for Subject Searching from Metadata and Vocabulary about Subject of Manga
    志賀 大輝; 三原 鉄也; 永森 光晴; 杉本 重雄
    人工知能学会研究会資料/47(17)/pp.1-9, 2019-03
  • A Development of a System to Combine Web API and LOD Dataset Based on Schema Mapping
    阪本かすみ; 永森光晴; 三原鉄也; 杉本重雄
    人工知能学会研究会資料/47(5)/pp.1-8, 2019-03
  • A study on Linked Open Data (LOD) links to identify related datasets
    山中 勇樹; 永森 光晴; 三原 鉄也; 杉本 重雄
    人工知能学会研究会資料/47(3)/pp.1-8, 2019-03
  • A LOD Dataset for Describing Structural Relationships of Work and Publication in Manga, Animation and Game
    内海 祐希; 三原 鉄也; 永森 光晴; 杉本 重雄
    Journal of the Japan Society for Digital Archive/3(2)/pp.255-256, 2019-03
  • A System of Browsing and Sharing Contents of Manga on the Web by the Structural Description based on IIIF
    加藤夕稀; 久行智恵; 三原鉄也; 永森光晴; 杉本重雄
    研究報告人文科学とコンピュータ(CH)/2019-CH-119(16)/pp.1-6, 2019-02
  • Linking archived resources of disasters in the Sanriku region in Japan for bridging community memories and records of the region
    三枝 はるか; 三原 鉄也; 杉本 重雄
    研究報告人文科学とコンピュータ(CH)/2019-CH-119(6)/pp.1-7, 2019-02
  • Linking Resources of Disaster Records in Sanriku Region across Temporal Gaps- Development and Use of a Dataset of Place Name Transition with Change History Descriptions
    三原 鉄也; 三枝 はるか; 杉本 重雄
    じんもんこん2018論文集/2018/pp.223-228, 2018-11
  • A Development of the Metadata Model for Video Game Cataloging: For the Implementation of Media-Arts Database
    Kazufumi Fukuda; Tetsuya Mihara
    Proceedings of IFLA WLIC 2018 – Kuala Lumpur, Malaysia – Transform Libraries, Transform Societies, 2018-08
  • Hybrid Identification of Frame Areas in Manga Using Image Recognition and Microtask Crowdsourcing
    三原 鉄也; 石川 夏樹; 豊田 将平; 永森 光晴; 杉本 重雄
    Proc. of JSAI/2018/pp.4M105-4M105, 2018-07
  • Digital Archives of Great East Japan Earthquake as a Community Archive - Enhancing Usability through the Linking of Archives in Open Data Environments
    杉本 重雄; 三原 鉄也; 永森 光晴
    Dejitaru Akaibu Gakkaishi/2(4)/pp.359-363, 2018
  • [P05] A LOD Dataset of Relationships for Linking Manga, Animation and Game
    大石 康介; 豊田 将平; 吉岡 孝祐; 三原 鉄也; 永森 光晴; 杉...
    Dejitaru Akaibu Gakkaishi/2(2)/pp.150-151, 2018-03
  • A Development of the Metadata Model for Video Game Cataloging
    福田 一史; 三原 鉄也
    日本デジタルゲーム学会第8回年次大会予稿集/pp.88-91, 2018-03
  • 機械学習によるシーン抽出のためのマンガのメタデータ提供システム
    久行 智恵; 三原 鉄也; 永森 光晴; 杉本 重雄
    Proc. of JSAI/2017/pp.3H2OS04b1-3H2OS04b1, 2017
  • コマの持つ属性を用いたマンガのシーン自動抽出
    久行 智恵; 三原 鉄也; 永森 光晴; 杉本 重雄
    Proc. of JSAI/2016/pp.2J4OS08a3-2J4OS08a3, 2016
Books
  • Metadata in cultural contexts – from manga to digital archives in linked open data environment
    Sugimoto Shigeo; Nagamori Mitsuharu; Mihara Tetsuya; Honm...
    Cultural Heritage Information Access and Management, Facet Publishing, pp.89-112, 2015-02
Conference, etc.
  • マンガ・アニメ・ゲーム作品の横断的アーカイブのための作品間関係LODデータセット開発
    永森 光晴; 杉本重雄; 三原鉄也; 大石康介; 豊田将平; 吉岡孝祐
    デジタルアーカイブ学会誌, vol.2
  • A LOD Dataset for Describing Structural Relationships of Work and Publication in Manga, Animation and Game
    内海 祐希; 三原 鉄也; 永森 光晴; 杉本 重雄
    デジタルアーカイブ学会第3回研究大会/2019-03-15--2019-03-16
  • A Development of a System to Combine Web API and LOD Dataset Based on Schema Mapping
    阪本かすみ; 永森光晴; 三原鉄也; 杉本重雄
    第47回セマンティックウェブとオントロジー研究会/2019-03-10--2019-03-11
  • A Dataset Development for Subject Searching from Metadata and Vocabulary about Subject of Manga
    志賀 大輝; 三原 鉄也; 永森 光晴; 杉本 重雄
    第47回セマンティックウェブとオントロジー研究会/2019-03-10--2019-03-11
  • A study on Linked Open Data (LOD) links to identify related datasets
    山中 勇樹; 永森 光晴; 三原 鉄也; 杉本 重雄
    第47回セマンティックウェブとオントロジー研究会/2019-03-10--2019-03-11
  • マイクロタスクによるマンガの暗黙構造についてのメタデータ作成 -マンガのコマを読む順序とテキストの話者について-
    武井 響也; 三原 鉄也; 永森 光晴; 杉本 重雄
    第11回データ工学と情報マネジメントに関するフォーラム(DEIM2019)/2019-03-04--2019-03-06
  • Linking archived resources of disasters in the Sanriku region in Japan for bridging community memories and records of the region
    三枝 はるか; 三原 鉄也; 杉本 重雄
    第119回人文科学とコンピュータ研究会発表会/2019-02-16
  • A System of Browsing and Sharing Contents of Manga on the Web by the Structural Description based on IIIF
    加藤夕稀; 久行智恵; 三原鉄也; 永森光晴; 杉本重雄
    第119回人文科学とコンピュータ研究会発表会/2019-02-16
  • Designing the Metadata Model of Video Game for Linking Databases
    Mihara Tetsuya
    International Digital Game Preservation 2019 : Symposium : What Requirements for Digital Games Preservation?/2019-01-07
  • Linking Resources of Disaster Records in Sanriku Region across Temporal Gaps- Development and Use of a Dataset of Place Name Transition with Change History Descriptions
    三原 鉄也; 三枝 はるか; 杉本 重雄
    人文科学とコンピュータシンポジウム2018/2018-12-01--2018-12-02
  • Identifying Transmedia Works from User-Generated Knowledge Bases : Japanese Pop Culture Study Case
    Zevio Stella; Mihara Tetsuya; Sugimoto Shigeo
    The Joint International Workshop on PAOS 2018 and PASSCR 2018/2018-11-26--2018-11-26
  • アーカイブ間をつなぐ – 地名でつなぐ、作品でつなぐ
    三原 鉄也
    第10回DAN(Digital Archive Network)ワークショップ/2018-11-09--2018-11-09
  • A Development of the Metadata Model for Video Game Cataloging: For the Implementation of Media-Arts Database
    Kazufumi Fukuda; Tetsuya Mihara
    IFLA World Library and Information Congress 2018/2018-08-24--2018-08-30
  • Hybrid Identification of Frame Areas in Manga Using Image Recognition and Microtask Crowdsourcing
    三原 鉄也; 石川 夏樹; 豊田 将平; 永森 光晴; 杉本 重雄
    2018年度人工知能学会全国大会(第32回)/2018-06-05--2018-06-08
  • アプリケーション開発事例を用いたLODデータセットの探索支援
    山中 勇樹; 三原 鉄也; 永森 光晴; 杉本 重雄
    第44回セマンティックウェブとオントロジー研究会/2018-03-18--2018-03-19
  • A LOD Dataset of Relationships for Linking Manga, Animation and Game
    大石 康介; 豊田 将平; 吉岡 孝祐; 三原 鉄也; 永森 光晴; 杉...
    デジタルアーカイブ学会第2回研究大会/2018-03-09--2018-03-10
  • A Development of the Metadata Model for Video Game Cataloging
    福田 一史; 三原 鉄也
    第8回日本デジタルゲーム学会年次大会/2018-03-02--2018-03-03
  • マンガ・アニメ・ゲーム作品の横断的アーカイブのための作品間関係LODデータセット開発
    永森 光晴; 杉本重雄; 三原鉄也; 大石康介; 豊田将平; 吉岡孝祐
    デジタルアーカイブ学会誌, vol.2/2018-03
  • 震災関連資料のリンキングを目的とした地理的名称トレースのためのLODデータセットの開発
    松井 慧; 冉 穎; 三原 鉄也; 永森 光晴; 杉本 重雄
    第116回人文科学とコンピュータ研究会発表会/2018-01-27--2018-01-28
  • マンガの内容と構造のメタデータ記述を利用したIIIFに基づく検索・閲覧環境の構築
    橋場 天紀; 三原 鉄也; 永森 光晴; 杉本 重雄
    第116回人文科学とコンピュータ研究会発表会/2018-01-27--2018-01-28
  • Creating A Work Entity Dataset of Console Games Using Wikipedia
    Mihara Tetsuya; Nagamori Mitsuharu; Sugimoto Shigeo
    The Japanese Association for Digital Humanities Conference 2017/2017-09-11--2017-09-12
  • Aggregating Metadata from Heter- ogeneous Pop Culture Resources on the Web
    Kiryakos Senan; Mihara Tetsuya; Sugimoto Shigeo; Nagamori...
    International Conference on Dublin Core and Metadata Applications DC-2016/2016-10-13--2016-10-16
  • マンガ情報資源の利活用 -ディジタルメディアにおける新たなマンガの制作と流通に向けて
    三原 鉄也
    2015年度画像電子学会第43回年次大会/2015-06-28--2015-06-29
  • ディジタル化がもたらすマンガのこれから ~メタデータの視点から~
    三原 鉄也
    人工知能学会第7回インタラクティブ情報アクセスと可視化マイニング研究会招待講演/2014-06-21--2014-06-21
  • A Manga Creator Support Tool Based on a Manga Production Process Model -Improving Productivity by Metadata
    Mihara Tetsuya; Hagiwara Akira; Nagamori Mitsuharu; Sugim...
    iConference 2014/2014-03-04--2014-03-07
Teaching
2019-04 -- 2019-07ACPC joint lecture: topics on live contentsUniversity of Tsukuba.
2020-01 -- 2020-02Introduction to Content SharingUniversity of Tsukuba.
2018-10 -- (?)コンテンツ流通基盤概論筑波大学情報メディア創成学類
2018-04 -- 2019-06ACPC joint lecture: topics on live contentsThe college of media arts, science and technology, University of Tsukuba
2018-04 -- 2018-07漫画の世界茨城女子短期大学表現文化学科
2016-09 -- 2017-02漫画の世界茨城女子短期大学表現文化学科
Other educational activities
2017-09 -- 2018-03『マンガ×シェイクスピア×ツクバダイガク』マンガワークショプ筑波大学サテライトオフィス活性化プロジェクト
Professional activities
2019-06 -- (current)The Institute of Electronics, Information and Communication Enineers (IEICE)コミック工学研究会/幹事補佐
2019-04 -- 2019-06文化庁2019年度文化芸術振興費補助金メディア芸術アーカイブ推進支援事業協力者会議/委員
University Management
2017-10 -- (current)情報メディア創成学類 施設・計算機運用委員会委員
Other activities
2019-04 -- (current)文化庁委託事業 平成31年度メディア芸術所蔵情報等整備事業 メタデータ記述規則制定タスクチーム参加
2018-04 -- 2019-03文化庁委託事業 平成30年度メディア芸術所蔵情報等整備事業 メタデータ記述規則制定タスクチーム参加
2017-06 -- 2018-03文化庁委託事業 平成29年度メディア芸術所蔵情報等整備事業 作業部会参加
2016-06 -- 2017-03文化庁委託事業 平成28年度メディア芸術所蔵情報等整備事業 作業部会参加
Message
Based on my management experience of manga, our research interests are the technologies to support creating, exploring, and distributing manga on the Web. We are discussing about the metadata to describe contents of manga, and its applications for searching and analyzing manga. We also produce Linked Open Data for Japanese pop-culture, especially manga, anime and video games.

(Last updated: 2019-06-19)