IWASAKI Takuya
- Affiliation
- Institute of Humanities and Social Sciences
- Official title
- Assistant Professor
- ORCID
- 0009-0003-9266-4620
- KAKEN ID
- 60818037
- URL
- /:H2D2<:]E2<FJ2]8ATc_F]EDF<F32]24];A
- Research fields
Japanese language education Japanese linguistics - Research keywords
Japanese language education Japanese language studies Academic Writing business document punctuation punctuation rules Corpus Linguistics Commas brackets Ruby - Research projects
Research on Developing and Disseminating a Generative AI System for Japanese Essay Evaluation 2024-04 -- 2027-03 李 在鎬 Kakenhi/Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (B) 16,770,000Yen A study on online dictionary use and vocabulary choices in L2 learning using smartphone video recording 2021-07 -- 2023-03 Kei ISHIGURO JSPS KAKENHI/Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research 6,500,000Yen Clarification of easy-to-read and understand notation methods for foreign residents 2021-04 -- 2025-03 Takuya IWASAKI JSPS KAKENHI/Grant-in-Aid for Early-Career Scientists 4,550,000Yen - Career history
2011-04 -- 2014-03 Jilin International Studies University外籍講師 2014-04 -- 2015-03 Northeast Normal UniversityPreparatory School for Chinese Students to Japan外籍講師 2015-04 -- 2016-03 国立市立第五小学校・第四小学校 日本語指導員 2017-06 -- 2017-09 National Institute for Japanese Language and Linguistics日本語教育研究領域プロジェクト非常勤研究員 2017-10 -- 2020-06 National Institute for Japanese Language and Linguistics理論・対照研究領域プロジェクト非常勤研究員 2021-09 -- 2022-03 Hitotsubashi UniversityGraduate School of Language and Society非常勤講師 2018-04 -- 2023-03 Tokyo Gakugei UniversityInternational Student Exchange Center非常勤講師 2020-07 -- 2023-03 National Institutes for the HumanitiesNIHU Transdisciplinary ProjectsProject Researcher 2020-07 -- 2023-03 National Institute for Japanese Language and LinguisticsResearch Department特任助教 2022-10 -- 2023-03 University of TsukubaFaculty of Humanities and Social Sciences非常勤講師 more... - Academic background
2008-08 -- 2009-07 Hogeschool Zuyd Oriëntaalse Talen en Communicatie 2006-04 -- 2010-03 Kyoto University of Foreign Studies Faculty of Foreign Studies Department of Japanese Studies 2015-04 -- 2017-03 Hitotsubashi University Graduate School of Language and Society 言語社会専攻 修士課程 2017-04 -- 2020-03 Hitotsubashi University Graduate School of Language and Society 言語社会専攻 博士後期課程 - Degree
2017-03 修士(学術) Hitotsubashi University 2020-03 Ph.D Hitotsubashi University - Licenses and qualifications
2010-03 中学校教諭一種免許状(国語科) 2010-03 高等学校教諭一種免許状(国語科) - Academic societies
2020-04 -- (current) 第二言語習得研究会(JASLA) 2024-07 -- (current) JAPAN SOCIETY FOR EDUCATIONAL TECHNOLOGY 2015-04 -- (current) THE MATHEMATICAL LINGUISTIC SOCIETY OF JAPAN 2015-04 -- (current) JAPANESE ASSOCIATION OF THE SOCIOLINGUISTIC SCIENCES 2018-04 -- (current) THE SOCIETY FOR TEACHING JAPANESE AS A FOREIGN LANGUAGE 2023-01 -- (current) 専門日本語教育学会 - Honors & Awards
2023-06 第26回国立国語研究所 所長賞 - Articles
- 読点が接続詞の直後に打たれる要因について:一般化線形モデルを用いた予測モデルの構築
岩崎 拓也
言語資源活用ワークショップ2017, 2017-09-05 - Quantitative Analysis of Legibility in Crowdsourcing Purchase Orders
岩崎 拓也; 井上 雄太
言語資源活用ワークショップ2018, 2018-09-04 - Basic Analysis of Onomatopoeia and Symbols in Cookpad Recipe Titles: Usage of ABAB Type Onomatopoeia and Kaomoji Face Characters
岩崎 拓也; 福留 奈美; 伊尾木 将之
Language Resources Workshop 2021, 2021-09-13 - Pilot Development of Web-Based Content for Japanese Language Teachers to Support Textual Level Assessment and Test Creation
岩崎 拓也; 陳祥; 波多野 博顕; 伊藤 秀明
日本教育工学会 2024年秋季全国大会/pp.687-688, 2024-09-07 - Preliminary Analysis of Impression Evaluation for Symbol Use in Chat
岩崎 拓也; 市江 愛; 井上 雄太
言語資源ワークショップ2024, 2024-08-28 - 日本語研究のはじめかた
岩崎 拓也
2023 年日本(語文)関連分野 大学院生合同研究発表会 論文予稿集/pp.1-8, 2023-05-20 - Comma Placement Immediately After the Binding Particle “Ha”: Determinants for Humanities Papers
岩崎 拓也; 井伊 菜穂子
第26回 専門日本語教育学会研究討論会予稿集/pp.49-50, 2024-03-02 - A Tentative Plan for the Written Representation of Easy Japanese
岩崎 拓也
The 13th International Symposium organisers on Japanese Language Education and Japanese Studies/pp.77-81, 2023-11-17 - Overview of the Web Content "Tsukuba Vocabulary Checker" for Japanese language teachers
岩崎 拓也; 波多野 博顕; 伊藤 秀明
Proceedings of Language Resources Workshop/pp.245-251, 2023-08-28 - Evaluation of Japanese Language class using FishWatchr
西谷 まり; 岩崎 拓也
日本教育工学会研究報告集/16(4)/pp.149-154, 2016-11-05 - 書評「友定賢治編 『感動詞の言語学』(ひつじ書房、2015年)」
岩崎 拓也
日本語/日本語教育研究/(10)/pp.232-233, 2019-11-30 - 書評「田窪行則・野田尚史(編)(2020)『データに基づく日本語のモダリティ研究』くろしお出版」
岩崎 拓也
MATHEMATICAL LINGUISTICS/33(2)/pp.96-99, 2021-09-20 - 句読法、テンマルルール わかりやすさのきほん|第1回 句読点の規則|岩崎拓也
岩崎 拓也
『未草:ひつじ書房ウェブマガジン』, 2021-10 - 句読法、テンマルルール わかりやすさのきほん|第2回 句読点の成立:戦前・戦後、現代
岩崎 拓也
『未草:ひつじ書房ウェブマガジン』, 2021-11 - 句読法、テンマルルール わかりやすさのきほん|第3回 読点の打ち方のコツ:構造、長さ、意味、リズム、ジャンル
岩崎 拓也
『未草:ひつじ書房ウェブマガジン』, 2021-12 - 句読法、テンマルルール わかりやすさのきほん|第4回 読点を打つかどうか迷うところ
岩崎 拓也
『未草:ひつじ書房ウェブマガジン』, 2022-01-13 - 句読法、テンマルルール わかりやすさのきほん|第5回 句点をつけるかどうか迷うところ
岩崎 拓也
『未草:ひつじ書房ウェブマガジン』, 2022-02-01 - 句読法、テンマルルール わかりやすさのきほん|第6回 句読点をめぐる研究(前編)
岩崎 拓也
『未草:ひつじ書房ウェブマガジン』, 2022-03-09 - 句読法、テンマルルール わかりやすさのきほん|第7回 句読点をめぐる研究(後編)
岩崎 拓也
『未草:ひつじ書房ウェブマガジン』, 2022-04-06 - 句読法、テンマルルール わかりやすさのきほん|第8回 国語教育における句読点
岩崎 拓也
『未草:ひつじ書房ウェブマガジン』, 2022-05-17 - 16th “Research on Japanese Based on Diverse Language Resources: 'How far we have progressed and how much we have discovered!'”
岩崎 拓也
Journal of Natural Language Processing/29(2)/pp.731-734, 2022-06-15 - 句読法、テンマルルール わかりやすさのきほん|第9回 日本語教育における句読点
岩崎 拓也
『未草:ひつじ書房ウェブマガジン』, 2022-07-06 - 句読法、テンマルルール わかりやすさのきほん|第10回 公用文における句読点
岩崎 拓也
『未草:ひつじ書房ウェブマガジン』, 2022-11-10 - 句読法、テンマルルール わかりやすさのきほん|第11回 身の回りにある句読点
岩崎 拓也
『未草:ひつじ書房ウェブマガジン』, 2023-01-12 - A quantitative analysis of punctuation marks in Japanese compositions written by Chinese and Korean speakers
岩崎 拓也
The Hitotsubashi journal for Japanese language education/(4)/pp.187-196, 2016-03-26 - more...
- 読点が接続詞の直後に打たれる要因について:一般化線形モデルを用いた予測モデルの構築
- Books
- 北京日语学习者历时语料库与日语教学
岩崎 拓也; 林 洪; 徐 一平; 迫田 久美子; 張 林; 野山 広; 石黒 圭
中国国际广播出版社, 2024-04 - 習熟度別に見た中国人学習者の読点の習得と指導法
岩崎 拓也
北京日语学习者历时语料库与日语教学/中国国际广播出版社/pp.157-176, 2024-04 - 第5章 正確で自然な句読点の打ち方
岩崎 拓也
わかりやすく書ける作文シラバス/くろしお出版, 2017-12-07 - 第5章 記号の使用実態とその問題点 発注者と受注者をつなぐためのカッコの活用
岩崎 拓也
Linguistic Approaches to Analyzing Business Japanese Using Crowdsourcing/ひつじ書房, 2020-02-20 - 第1章 魅せる読点の使い方, 第2章 映えるカッコの使い方, 第3章 惹きつける符号の使い方
石黒 圭; 青木 優子; 井伊 菜穂子; 岩崎 拓也; 赫 楊; 田中 啓行
一目でわかる文章術 文章は「見た目」で決まる/ぱる出版, 2020-03-10 - 第1部 言葉で伝わる仕事の内容(1–2 的確な記号の使い方、1–3 見やすいレイアウトの組み方)
岩崎 拓也
ビジネス文書の基礎技術 : 実例でわかる「伝わる文章」のしくみ/ひつじ書房, 2021-03-30 - 第1章表記 1記号の使い方
岩崎 拓也
日本語文章チェック事典/東京堂出版, 2021-10-10 - 第14章 接続詞の直後の読点をどう指導すべきか
岩崎 拓也
データ科学×日本語教育/ひつじ書房/p.268-287, 2021-12-10 - Studies on Punctuation in Modern Japanese
岩崎 拓也
ココ出版, 2023-03-03
- 北京日语学习者历时语料库与日语教学
- Conference, etc.
- 日本語の文を読みやすくする技術 - 句読法の変遷と課題
岩崎 拓也
第3回人文社会系研究交流セミナー/2024-11-19 - 生成AIの誤用訂正に日本語教師はどの程度納得するのか:生成AIを有能な添削先生に育てるための取り組み
李在鎬; 岩崎 拓也; 村田裕美子; SRDANOVIC Irena
日本語教育学会2024年度秋大会/2024-11-17 - 生成AIは日本語読解問題にどのくらい解答 できるか―日本留学試験を対象として
小野塚若菜; 岩崎 拓也; 村田裕美子; 李在鎬; 若井誠二
日本語教育学会2024年度秋大会/2024-11-17 - Pilot Development of Web-Based Content for Japanese Language Teachers to Support Textual Level Assessment and Test Creation
岩崎 拓也; 陳祥; 波多野 博顕; 伊藤 秀明
日本教育工学会 2024年秋季全国大会/2024-09-07--2024-09-08 - 日本語における句読法 − 試行錯誤の歴史と現在も残る課題
岩崎 拓也
アルザス言語文化研究会 シンポジウム 2024―《書く》の諸相―/2024-09-17 - 日本語表記研究のための多様なアプローチ
岩崎 拓也
令和4 年度 筑波大学 人文社会科学研究群 公開講座「筑波大学大学院で 日本語教育を研究する」/2022-09-09--2022-09-11 - Preliminary Analysis of Impression Evaluation for Symbol Use in Chat
岩崎 拓也; 市江 愛; 井上 雄太
言語資源ワークショップ2024/2024-08-28--2024-08-29 - 「B-JAS 活用講習会 : 日本語学習者の話し言葉の分析法」
岩崎 拓也; 須賀 和香子; 呉 楚琦
NINJAL国際シンポジウム 「北京日本語学習者縦断コーパス (B-JAS) が拓く日本語教育の未来」/2024-09-14--2024-09-14 - Comma Placement Immediately After the Binding Particle “Ha”: Determinants for Humanities Papers
岩崎 拓也; 井伊 菜穂子
第26回 専門日本語教育学会研究討論会/2024-03-02 - A Tentative Plan for the Written Representation of Easy Japanese
岩崎 拓也
The 13th International Symposium organisers on Japanese Language Education and Japanese Studies/2023-11-18--2023-11-19 - Overview of the Web Content "Tsukuba Vocabulary Checker" for Japanese language teachers
岩崎 拓也; 波多野 博顕; 伊藤 秀明
Proceedings of Language Resources Workshop 2023/2023-08-28--2023-08-29 - JV-Campus:筑波大学のオンライン日本語教材の開発
関崎 博紀; ブッシュネル ケード; 伊藤 秀明; 岩崎 拓也; 小野 正樹; チョーハン アヌブティ...
世界各地の社会的要請に対応可能な日本語教育シンポジウム/2023-09-25--2023-09-25 - 『精読(初級総合日本語)』の授業で行う体系的音声指導の取り組み
平野 宏子; 王 尤; 宋 玉英; 尹 勝男; 于 珊珊; 岩崎 拓也
ICJLE 2011 CHINA 世界日本語教育大会/2011-08-20 - 大規模コーパスを使用した形容詞と名詞のコロケーションの対照研究 ―日中同形の漢語形容詞「単純」を例にして―
岩崎 拓也
北京日本学研究中心-対照言語行動学研究会 北京共同シンポジウム 2014/2014-03-22 - 会話における副詞的成分「たしかに」の認知プロセスの特徴
岩崎 拓也
第 37 回社会言語科学会研究大会/2016-03-20 - Evaluation of a Japanese Language Class Using FishWatchr
西谷 まり; 岩崎 拓也
第164回日本教育工学会研究会 ICT を活用した学習環境/一般/2016-11-05 - 読点が接続詞の直後に打たれる要因について:一般化線形モデルを用いた予測モデルの構築
岩崎 拓也
言語資源活用ワークショップ2017/2017-09-05 - 接続詞の直後に読点が打たれる条件:決定木を用いた分析
岩崎 拓也
計量国語学会第六十一回大会/2017-09-30 - 正確で自然な読点の打ち方
岩崎 拓也
シンポジウム「新たな作文研究のアプローチ ―わかりやすく書ける作文シラバス構築を目指して―」/2018-01-14 - The Characteristics of Character Decorations in Titles of Purchase Orders
岩崎 拓也
第20回日本テレワーク学会研究発表大会/2018-07-08 - 日本語学習者がわからない日本語と求められる学習者用の辞書とは
岩崎 拓也
コミュニケーションのための日本語学習辞書を求めて―学習者調査から新しい辞書の構想と開発へ―/2018-07-31 - Quantitative Analysis of Legibility in Crowdsourcing Purchase Orders
岩崎 拓也; 井上 雄太
言語資源活用ワークショップ2018/2018-09-04 - わかりやすさを目的とした文章における句読点と改行の多寡 -「ステージ」レイアウトリニューアル前後の比較分析から-
岩崎 拓也
社会言語科学会第42回大会/2018-09-22 - A Study on Expression Analysis in Crowd Sourcing: Utilization of Wide Learning
佐野 彩子; 岩崎 拓也; 浅井 達哉
NINJAL Salons/2019-05-28 - Gap of intention between contractor and crowdworkers
布施 悠子; 岩崎 拓也
Symposium "Business Japanese and Crowdsourcing"/2020-03-20 - more...
- 日本語の文を読みやすくする技術 - 句読法の変遷と課題
- Works
- Text-to-Test Reading Checker
岩崎 拓也
- Text-to-Test Reading Checker
- Teaching
2024-10 -- 2025-02 Comprehensive Japanese 3 B University of Tsukuba. 2024-10 -- 2025-02 Intensive Japanese D000B University of Tsukuba. 2024-04 -- 2024-08 形成的評価に基づく日本語学習A 筑波大学 2024-10 -- 2025-02 Practical Research in Japanese Language Pedagogy 1 University of Tsukuba. 2024-10 -- 2024-12 Language Education Practicum through Dialogue II University of Tsukuba. 2024-04 -- 2024-08 Comprehensive Japanese 3 A University of Tsukuba. 2024-04 -- 2024-07 Language Education Practicum through Dialogue I University of Tsukuba. 2024-10 -- 2024-12 Introduction to Research in Japanese Language Pedagogy University of Tsukuba. 2024-10 -- 2025-02 Practical Research in Japanese Language Pedagogy 3 University of Tsukuba. 2024-10 -- 2025-02 形成的評価に基づく日本語学習B 筑波大学 more... - Talks
- 日本語研究のはじめかた
岩崎 拓也
2023年全國日文系碩博士班研究生校際聯合發表大會/2023-05-20
- 日本語研究のはじめかた
- Professional activities
2024-04 -- (current) The Sciety of Technical Japanese Education 研究討論会実行委員 2023-04 -- (current) The Sciety of Technical Japanese Education 編集幹事 - University Management
2023-04 -- (current) グローバルコミュニケーション教育センター日本語・日本事情遠隔教育拠点 拠点員 2023-04 -- (current) 国際日本研究学位プログラム 学生メンタルヘルス委員会 委員 2024-04 -- (current) 国際日本研究学位プログラム パブリック・リレーションシップ委員会 委員 2024-04 -- (current) 国際日本研究学位プログラム ネットワーク・クラウド運営委員会 委員 2023-04 -- (current) CEGLOC 研究推進・FD委員会 委員 2023-04 -- (current) CEGLOC 危機管理委員会(ネットワーク・サブネットワーク 管理委員会) (教育機器) 委員 - Other activities
2024-04 -- (current) 日本語教師養成・研修推進拠点整備事業(関東・甲信越ブロック)日本語教師能力研究部会 部会員 2024-04 -- (current) シンポジウム「未来志向の日本語教育」副実施委員長
(Last updated: 2024-11-14)