MATSUDA Yuko
- Affiliation
- Institute of Human Sciences
- Official title
- Associate Professor
- Research fields
Clinical psychology - Research keywords
キャリア発達,労働者のメンタルヘルス,保育者,養育スキル,ペアレントトレーニング - Research projects
保育者のキャリア継続を支える包括的メンタルヘルスケア支援ツールの開発と効果検証 2024 -- 2028 Matsuda Yuko Japan Society for the Promotion of Science/Grant-in-Aid for Scientific Research(B) 18,590,000Yen - Career history
2009-04 -- 2011-03 関東短期大学こども学科専任講師 2011-04 -- 2013-08 Tokai Gakuin UniversityFaculty of Human Relations Department of Psychology講師 2013-09 -- 2019-09 Hirosaki UniversityFaculty of Education講師 2019-10 -- 2023-03 弘前大学大学院保健学研究科/医学部心理支援科学科准教授 2023-04 -- (current) University of TsukubaFaculty of Human Sciences准教授 - Academic background
2000-04 -- 2004-03 Waseda University School of Education 2004-04 -- 2010-03 University of Tsukuba Graduate School of Comprehensive Human Sciences ヒューマン・ケア科学専攻 発達臨床心理学分野 - Degree
2004-03 学士(学術) 早稲田大学 2006-03 修士(心理学) 筑波大学 2010-03 博士(心理学) 筑波大学 - Academic societies
2016-03 -- (current) JAPANESE ASSOCIATION OF BEHAVIORAL AND COGNITIVE THERAPIES 2020-08 -- (current) 日本保育者養成教育学会 2018-10 -- (current) JAPAN SOCIETY OF RESEARCH ON EARLY CHILDHOOD CARE AND EDUCATION 2012-04 -- (current) THE JAPANESE ASSOCIATION OF COUNSELING SCIENCE 2012-08 -- (current) THE ASSOCIATION OF JAPANESE CLINICAL PSYCHOLOGY 2009-04 -- (current) JAPANESE SOCIETY OF CERTIFIED CLINICAL PSYCHOLOGISTS 2006-04 -- (current) CAREER DESIGN INSTITUTE - JAPAN 2006-04 -- (current) THE JAPANESE SOCIETY FOR THE STUDY OF CAREER EDUCATION 2006-04 -- (current) THE JAPANESE PSYCHOLOGICAL ASSOCIATION 2004-04 -- (current) The Japanese Association of Educational Psychology - Articles
- 保育者の専門職アイデンティティ尺度の作成
松田 侑子
キャリアデザイン研究, 2023-09 - Personality Traits Characterizing a New Type of Depression Lead to Stress Generation in Japanese University Students
Fujiwara Rika; Hasegawa Akira; Oura Shin-ichi; Matsuda...
Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment/46(1)/pp.116-125, 2023-12 - Impact of self-efficacy and professional identity on Japanese early childhood education and care (ECEC) teachers’ absenteeism tendency and turnover intention
Matsuda Yuko; 濱田祥子
Education 3-13/Epub, 2024-04 - 保育職適応感尺度の作成 ―キャリア継続行動に対する影響因の更なる解明を目指して―
松田 侑子
保育者養成教育研究, 2024-03 - Verification of recognition of intergenerational interaction among general citizens using quantitative text analysis
大庭 輝; 松田 侑子; 小河 妙子
Japanese Journal of Clinical Geropsychology/5(0)/pp.35-47, 2024-03-31 - 保育職への適応感尺度の作成
松田 侑子
日本キャリア教育学会研究大会発表論文集/44/pp.124-125, 2022-11-13 - 中学生の犯罪報道ストレッサーと心理的ストレス課程の検討
松田侑子; 永作稔; 新井邦二郎
筑波大学心理学研究/(30)/pp.99-105, 2005-12 - A case study for a seven-year-old girl who has selective mutism and a fear of loud sound: the first report
植村みゆき; 濱口 佳和; 永井智; 松田侑子; 本田真大
Bulletin of Tsukuba developmental and clinical psychology/17/pp.1-10, 2005-01 - A case study on the process of a parent training program to a mother with an nine-year-old selectively mute daughter: investigation of the program effects on the mother's parenting skills
濱口 佳和; 本田 真大; 永井 智
Bulletin of Tsukuba developmental and clinical psychology/17/pp.11-27, 2005-01 - A COMMUNITY-BASED INVESTIGATION OF DEPRESSIVE SYMPTOMS IN CHILDREN
佐藤 寛; 永作 稔; 上村 佳代; 石川 満佐育; 本田 真大; 松田 侑子; 石川 信一; 坂野 雄二; 新井...
Japanese journal of child and adolescent psychiatry./47(1)/pp.57-68, 2006-02 - COGNITIVE-BEHAVIORAI THERAPY FOR A CHILD WITH OBSESSIVE-COMPULSIVE DISORDER : A CASE REPORT
佐藤 寛; 松田 侑子; 新井 邦二郎
Japanese journal of child and adolescent psychiatry./47(3)/pp.274-281, 2006-06 - Developing a scale for career choice anxiety
松田 侑子; 永作 稔; 新井 邦二郎; 松田 侑子; 永作 稔; 新井 邦二郎
Tsukuba psychological research/(36)/pp.67-74, 2008 - Studies on anxiety related to job-hunting: a review
松田 侑子
Bulletin of Tsukuba developmental and clinical psychology/21/pp.31-33, 2010 - Influence of job-hunting anxiety on job-hunting: From the viewpoint of coping
松田 侑子; 永作 稔; 新井 邦二郎
The Japanese journal of psychology/80(6)/pp.512-519, 2010-01 - Research on employment anxiety: a review
松田 侑子; 新井 邦二郎; 佐藤 純; 松田 侑子; 新井 邦二郎; 佐藤 純
Tsukuba psychological research/(40)/pp.43-50, 2010 - The relationships among vocational motive, problem-solving styles, and career exploration in undergraduates
松田 侑子; 髙原 未央; 東海学院大学
東海学院大学紀要/(6)/pp.299-304, 2012 - 心理相談室におけるペアレント・トレーニングの試み―“注目する”・“ほめる”を中心として―
今井田 貴裕; 松永 倫和; 小澤 恵子; 松田 侑子
東海心理臨床研究/7/pp.41-48, 2012-03 - 大学生の就職活動不安と性格特性5因子モデルの関連 : 就職活動の準備における違い
松田 侑子
キャリアデザイン研究/9/pp.145-153, 2013-10 - Effects of Social Skills and Social Competence on Help-Seeking Intentions among Elementary School Children
永井 智; 松田 侑子
Japanese Journal of Counseling Science/47(3)/pp.147-158, 2014 - 大学生における自閉傾向と精神的健康の関連 : 居場所の心理機能を考慮して
木立 明甫; 長根 昌代; 大川 佳代子; 関川 悠子; 今 莉奈; 松田 侑子
弘前大学大学院教育学研究科心理臨床相談室紀要/(11)/pp.16-27, 2014 - A Four-Month Longitudinal Study of Job-Hunting Types and Associated Factors : Job Hunting Anxiety, the Big Five Factor Structure, and Coping
松田 侑子
The Japanese Journal of career education/33(1)/pp.11-20, 2014 - 発達障害のある子を持つ親に対するペアレント・トレーニング―プログラムを通じて参加者が感じる実感―
小川 香奈; 安田 真由美; 小島 富美子; 松田 侑子; 岡田 敦史
東海心理臨床研究/9/pp.40-49, 2014-03 - 自己分析過程における強みの発見に関連する要因の探索的検討
松田 侑子
キャリアデザイン研究/10/pp.165-174, 2014-09 - A Study of the Reality Shock on the University of Childcare Students : In Relation to Willingness to Pursue a Career as a Nursery School Teacher
濱田 祥子; 松田 侑子; 設楽 紗英子
東京純心女子大学紀要/(19)/pp.23-30, 2015-03 - 大学生におけるソーシャルメディア使用ストレッサーの個人差に関する検討 : SNS場面での対処と現実場面での対人ストレスの特徴
松田 侑子; 篠原 ひとみ; 佐藤 亜美
弘前大学大学院教育学研究科心理臨床相談室紀要/(13)/pp.25-31, 2016 - more...
- 保育者の専門職アイデンティティ尺度の作成
- Conference, etc.
- 新タイプ抑うつと関連するパーソナリティ特性はストレス生成を導くのか
藤原りか; 長谷川晃; 大浦真一; 松田 侑子
日本心理学会第87回大会/2023-09-15--2023-09-17 - 計量テキスト分析による一般市民の世代間交流に関する認識の検証
小河妙子; 大庭輝; 松田 侑子
日本心理学会第87回大会/2023-09-15--2023-09-17 - 保育者効力感と専門職アイデンティティの因果関係―6か月の短期縦断的検討―
松田 侑子; 濱田祥子
日本心理学会第87回大会/2023-09-15--2023-09-17 - 保育者の職業的アイデンティティ尺度の作成
松田 侑子
日本保育者養成教育学会研究大会プログラム・抄録集/2022-03 - 保育者の欠勤傾向及び離転職意思との関連における専門職アイデンティティと保育者効力感の比較
松田 侑子; 濱田 祥子
日本教育心理学会第64回総会発表論文集/2022-08 - 青年期のSNS依存におけるソーシャルメディア使用ストレッサーと見捨てられ不安の関連
河村 咲希; 篠原 ひとみ; 松田 侑子
日本教育心理学会総会発表論文集/2017-10 - Effects of teacher training on childcare students
Yuko Matsuda
29th International Congress of Applied Psychology/2018-06 - Verification the effects of teacher training for childcare students (1)
松田 侑子; 濱田 祥子
The Proceedings of the Annual Convention of the Japanese Psychological Association/2018-09 - Verification the effects of teacher training for childcare students (2)
松田 侑子; 濱田 祥子
The Proceedings of the Annual Convention of the Japanese Psychological Association/2019-09 - 保育学生を対象としたTeacher Trainingの効果検証(4):2年間の縦断的変化
松田 侑子; 濱田 祥子
日本教育心理学会総会発表論文集/2020-09 - Verification the effects of teacher training for childcare students (3)
松田 侑子; 濱田 祥子
The Proceedings of the Annual Convention of the Japanese Psychological Association/2020-09 - 保育学生に対するTeacher Trainingの実践(1):スキル,知識及び効力感における変化の検討
松田 侑子; 濱田 祥子
日本教育心理学会総会発表論文集/2017-10 - 保育学生を対象とした Teacher Training の効果検証(5)―介入後の実習を通じた縦断的変化―
松田 侑子; 濱田 祥子
日本心理学会第85回大会発表論文集/2021-09 - 非致死性トラウマ体験チェックリスト作成の試み
佐藤 亜美; 松田 侑子
第12回東北心理学会・北海道心理学会合同大会/2016-10 - The internship program which links the theoretical knowledge to practice
Tomoe Ozeki; Yuka Shiraki; Yuko Matsuda
International Association for Educational and Vocational Guidance International Conference 2015/2015-09 - The differences of strength-related self-efficacy between mentioned strengths
Yuko Matsuda
International Association for Educational and Vocational Guidance International Conference 2015/2015-09 - Effects of unexpected reality in childcare training on preschool teacher efficacy
Saeko Shitara; Shoko Hamada; Yuko Matsuda
31st International Congress of Psychology/2016-07 - Classification of unexpected reality in childcare training
Shoko Hamada; Yuko Matsuda; Saeko Shitara
31st International Congress of Psychology/2016-07 - Re-exploring the scale of unexpected reality in childcare training
Yuko Matsuda; Saeko Shitara; Shoko Hamada
31st International Congress of Psychology/2016-07 - 大学生におけるソーシャルメディア使用ストレッサーによる類型化の試み
松田 侑子; 篠原 ひとみ; 佐藤 亜美
第12回東北心理学会・北海道心理学会合同大会/2016-10 - 注視点測定を用いた5歳児のASD傾向の検討
斉藤 まなぶ; 大里 絢子; 土屋 賢治; 坂本 由唯; 松原 侑里; 吉田 恵心; 足立 匡基; 高橋 芳雄; ...
精神神経学雑誌/2017-06 - 対人不安の高い人の自己呈示行動および自己認知の不一致の影響 ―親しい友人と親しくなりたい友人に着目して―
櫛引 夏歩; 松田 侑子; 望月 聡
日本パーソナリティ心理会第26回大会/2017-09-07 - Unexpected reality experienced in teaching practice in elementary schools (1)
松田 侑子; 濱田 祥子
The Proceedings of the Annual Convention of the Japanese Psychological Association/2017-09-20 - 保育者対象の短縮版ペアレントトレーニングの効果
松田 侑子
日本カウンセリング学会 第49回大会発表論文集/2015-08 - Effects of perceived strengths and self-esteem on strengths-related self-efficacy
Yuko Matsuda
26th APS annual convention, Poster SessionⅦ/2014-05 - more...
- 新タイプ抑うつと関連するパーソナリティ特性はストレス生成を導くのか
- Teaching
2024-04 -- 2024-07 Practice in Clinical Psychology: Basic University of Tsukuba. 2024-10 -- 2024-12 Practice in Clinical Psychology: Basic University of Tsukuba. 2024-10 -- 2024-12 Practice in Developmental Clinical Psychology I (Practicum in Psychology IID) University of Tsukuba. 2024-04 -- 2024-07 Practice in Developmental Clinical Psychology I (Practicum in Psychology IID) University of Tsukuba. 2024-04 -- 2024-04 Special Lecture on Human Care Science I University of Tsukuba. 2024-12 -- 2025-02 Foundation of Educational Counseling University of Tsukuba. 2024-04 -- 2024-08 Research in Human Care Science University of Tsukuba. 2024-10 -- 2025-02 Research in Human Care Science University of Tsukuba. 2024-07 -- 2024-08 Seminar in Psychological Assessment I (Theory and Practice of Psychological Assessment) University of Tsukuba. 2024-10 -- 2024-12 Practice in Clinical Psychology II University of Tsukuba. more...
(Last updated: 2024-08-08)