MIYOSHI Yuka
- Affiliation
- Institute of Humanities and Social Sciences
- Official title
- Assistant Professor
- ;2.>48-.Q>:0&Q,*HWS:Q98:0:'&Q&(Q/5
- Research keywords
補助動詞 日本語学 日本語教育文法 文脈 意志表現 - Research projects
使用実態を踏まえた日本語教育文法記述研究:補助動詞を例に 2024-07 -- 2026-03 MIYOSHI Yuka Japan Society for the Promotion of Science (JSPS)/Grant-in-Aid for Research Activity Start-up 1,820,000Yen - Career history
2020-04 -- 2023-03 Hitotsubashi University男女共同参画推進室研究支援員 2019-04 -- 2024-03 The University of Tokyoグローバル教育センター日本語教育部門(旧 日本語教育センター)非常勤講師 2022-11 -- 2024-03 National Institute for Japanese Language and Linguisticsプロジェクト非常勤研究員 2024-04 -- (current) University of TsukubaFaculty of Humanities and Social Sciences助教 - Academic background
2013-04 -- 2015-03 The University of Tokyo 文科三類 2015-04 -- 2017-03 The University of Tokyo Faculty of Letters 英語英米文学専修課程 2017-04 -- 2019-03 The University of Tokyo Graduate School of Humanities and Sociology 言語学専門分野 修士課程 2019-04 -- 2024-03 Hitotsubashi University Graduate School of Language and Society 第2部門 博士後期課程 - Degree
2024-03 博士(学術) 一橋大学 2019-03 修士(文学) 東京大学 - Academic societies
2017-04 -- (current) 日本語教育学会 2019-04 -- (current) 日本語文法学会 2019-09 -- (current) 日本語/日本語教育研究会 2021-04 -- (current) 日本語学会 2022-07 -- (current) 日本語習熟論学会 - Articles
- When Do Native Speakers of Japanese Use "-(y)oo to omou"? : From the Viewpoint of Japanese Language Education
三好 優花
日本語文法/20(2)/pp.108-124, 2020-09 - Talking about Future Dreams and Careers: A Peek into Topic-specific Grammar
三好 優花
日本語習熟論研究/(1)/pp.49-66, 2023-05 - 話題から見る「シヨウト思ウ/思ッテイル」と「ツモリ(ダ)」の使い方:『日本語話題別会話コーパス:J-TOCC』の分析を通して
三好 優花
日本語/日本語教育研究/(14)/pp.121-136, 2023-09 - Analysis of the Polysemous Words Katai and Yawarakai for the Enlargement of the "Word List by Semantic Principles": Using BCCWJ Analysis
三好 優花
国立国語研究所論集/26/pp.171-196, 2024-01 - インタビューによる文型の使用意識調査:将来の夢・進路について話す場合を例に
三好 優花
The Hitotsubashi journal for Japanese language education/(12)/pp.27-42, 2024-03
- When Do Native Speakers of Japanese Use "-(y)oo to omou"? : From the Viewpoint of Japanese Language Education
- Conference, etc.
- 日本語教育実習における実習生の教案の変容過程―教案の作成と修正作業を通して―
三好 優花; 太田 陽子
日本語教育学会2024年度秋季大会/2024-11-16--2024-11-17 - テシマッタの意味に関する一考察
三好 優花
日本語学会2024年度秋季大会/2024-10-26--2024-10-27 - 日本語学習者の「(よ)うと思う」の使用文脈―I-JASの分析を通して―
三好 優花
2021年度日本語教育学会春季大会/2021-05-22--2021-05-23 - 大学生の会話における「(よ)う+思考動詞」と「つもり(だ)」の使用文脈―「日本語話題別会話コーパス:J-TOCC」の分析を通して―
三好 優花
日本語学会2022年度春季大会/2022-05-14--2022-05-15 - 日本語教育実習に関する研究の動向―2010年以降を中心に―
三好 優花; 張 瀟尹; 張 曦冉; 徐 煉
2022年度日本語教育学会秋季大会/2022-11-27 - 形容詞「やわらかい」の多義性に関する一考察
三好 優花
国立国語研究所共同研究プロジェクト 「多様な語彙資源を統合した研究活用基盤の共創」サブプロジェクト「学習者辞書用語彙資源の構築」共同研究発表会/2023-01-08
- 日本語教育実習における実習生の教案の変容過程―教案の作成と修正作業を通して―
- Teaching
2024-04 -- 2024-08 形成的評価に基づく日本語学習A 筑波大学 2024-10 -- 2025-02 JE Comprehensive Japanese (Upper-intermediate) University of Tsukuba. 2024-10 -- 2025-02 JE Comprehensive Japanese (Advanced) University of Tsukuba. 2024-10 -- 2025-02 Japan-Expert Internship I University of Tsukuba. 2024-04 -- 2024-08 Japan-Expert Internship I University of Tsukuba. 2024-07 -- 2024-08 Special Seminar in Japanese Language Education IV University of Tsukuba. 2024-04 -- 2024-08 Integrated Seminar I-b University of Tsukuba. 2024-10 -- 2025-02 Integrated Seminar II-b University of Tsukuba. 2024-10 -- 2025-02 Practical Research in Japanese Language Pedagogy 1 University of Tsukuba. 2024-04 -- 2024-07 Principles of Learner Assessment in Japanese Language Pedagogy University of Tsukuba. more... - Professional activities
2024-04 -- (current) 日本語/日本語教育研究会 大会委員
(Last updated: 2024-11-22)