小野 雄一(オノ ユウイチ)

所属
人文社会系
職名
教授
性別
男性
生年月
1970-05
科研費番号
70280352
URL
eメール
;434Q>:.(-.Q,&HWS:Q98:0:'&Q&(Q/5
研究室
人文社会学系棟B-601
研究分野
言語学
研究キーワード
第二言語習得研究
言語処理とデータベースの言語分析
外国語教育システムの構築及び評価
テクノロジーを利用した外国語教育
研究課題
個別最適化されたe-Learningコースを活用したブレンド型授業ー学習行動に着目して2024 -- 2026小野 雄一日本学術振興会/基盤研究(B)14,170,000円
内在的趣向性とオンライン学習行動データを利活用した隙間時間外国語学習支援2022-06 -- 2025-03小野 雄一日本学術振興会/挑戦的研究(萌芽)4,940,000円
オンライン外国語学習における学習行動ログデータの構成概念化に関する基礎研究2019-04 -- 2021-03小野 雄一日本学術振興会/基盤研究(C)3,640,000円
発信力向上を主眼においた学習行動分析システムの構築と実践2016-04 -- (現在)小野 雄一/
統合型タブレットCALLシステムの構築とその評価に関する研究2014-04 -- 2017-03小野 雄一日本学術振興会/基盤研究(C)4,550,000円
ポッドキャストおよびモバイルを活用した外国語授業モデルの評価2009-04 -- 2012-03/
モバイル機器に対応した英語授業支援システム構築とその効果に関する研究2010 -- 2013-03小野 雄一日本学術振興会/若手研究(B)3,640,000円
職歴
1995-04 -- 2009-03国立小山工業高等専門学校一般科講師
2009-04 -- 2011-03国立小山工業高等専門学校一般科准教授
2011-04 -- 2017-03筑波大学人文社会系助教
2017-04 -- 2019-11筑波大学人文社会系准教授
2019-12 -- (現在)筑波大学人文社会系教授
学歴
1989-04 -- 1993-03筑波大学 第一学群人文学類 言語学専攻
1993-04 -- 1995-03筑波大学 教育研究科 教科教育専攻
取得学位
2015-03博士(工学)足利工業大学
1995-03修士(教育学)筑波大学
所属学協会
2008 -- (現在)外国語教育メディア学会
2011 -- (現在)電気学会
2011 -- (現在)Institute of Electrical and Electronics Engineers (IEEE)
2016 -- (現在)日本英語学会
2017 -- (現在)言語処理学会
受賞
2022-12Best Paper Award投稿論文が評価されたため。5名による査読結果スコアが優れていた。
2016-12Best Overall Paper Award Nominated優秀論文として評価されたため
論文
  • Assessment of ChatGPT’s Validity in Scoring Essays by Foreign Language Learners of Japanese and English
    Obata Ayaka; Tagawa Takumi; Ono Yuichi
    2023 15th International Congress on Advanced Applied Informatics Winter/pp.105-110, 2023-12
  • The Effect of Classroom Interventions of Reflection and Foreseeing on Mitigating Passive Procrastination in a Hybrid Learning Environment
    Ono Yuichi; Yaguchi Rika
    IIAI Letters on Informatics and Interdisciplinary Research/5, 2024-02
  • Effects of Habit-Enhanced Assignment Design on Learning Behaviors and Psychological Factors of Japanese EFL Learners Under a Distant Online Learning Environment
    Ono Yuichi; Takahashi Asuka
    IIAI Letters on Informatics and Interdisciplinary Research/5, 2024-02
  • Attitude toward the use of dual subtitles by Japanese English learners
    Hoshi Yuki; Ono Yuichi
    IIAI Letters on Informatics and Interdisciplinary Research, 2022-12-12
  • Procrastination Awareness and Learning Behavioral Types in an Online Learning Environment
    Ono Yuichi; Yaguchi Rika
    IIAI Letters on Informatics and Interdisciplinary Research/2, 2022-12
  • Text cohesion and prediction of general proficiency in reading-writing integrated tasks
    Ono Yuichi
    IEEE 21st International Conference on Advanced Learning Technologies ICALT 2021/pp.273-275, 2021-07
  • Proficiency, Learning Strategies, and Logging Behaviors on the Dictation Training Courseware
    Ono Yuichi
    Proceedings of the 29th International Conference on Computers in Education/pp.719-722, 2021-11
  • How to Measure Implicit Knowledge: Methodological Issues in the Second Language Acquisition Research
    Ono Yuichi
    Tsukuba English Studies/pp.299-315, 2022-03
  • レシピタイトルに現れる借用語 with の特徴:随伴用法と等位接続表現に着目して
    小野 雄一
    言語処理学会第27回年次大会 発表論文集/pp.702-705, 2021-03
  • 大学英語教育におけるオンライン遠隔授業と学生の疲労度について
    Ono Yuichi; Muroi Takumi
    日本教育工学会2020年秋季全国大会(第37回大会)講演論文集/pp.367-368, 2020-09
  • Identifying effective cohesive features for task classification in integrated reading-writing tasks
    Ono Yuichi; Muroi Takumi
    Proceedings of the 28th International Conference on Computers in Education/pp.735-738, 2020-11
  • Factors Affecting Japanese Students’ Fatigue in Online Foreign Language Presentation Courses During the COVID-19 Pandemic
    Ono Yuichi
    Proceedings of the 28th International Conference on Computers in Education/pp.700-704, 2020-11
  • The Relationship between Learning Behavior and Learners’ Listening Strategies in Dictation Practice Courseware
    Ono Yuichi; Ashizawa Masaki
    Proceedings of the 28th International Conference on Computers in Education/pp.129-136, 2020-11
  • Assignment design and its effects on Japanese college freshmen’s motivation in L2 emergency online courses: A qualitative study
    Ismailov Murod; Ono Yuichi
    The Asia-Pacific Education Researcher (Springer)/30(3)/pp.263-278, 2021-04
  • Learning to Automatically Generate Fill-In-The-Blank Quizzes
    Marrese-Taylor Edison; Nakajima Ai; Matsuo Yutaka; Ono Y...
    Proceedings of the 5th Workshop on Natural Language Processing Techniques for Educational Applications/pp.152-156, 2018-07
  • Enhancing personalized feedback system by visual biometric data analysis
    Wang Jingyun; Ho Hong-Fa; Ono Yuichi
    PROCEEDINGS 2016 5TH IIAI INTERNATIONAL CONGRESS ON ADVANCED APPLIED INFORMATICS IIAI-AAI 2016/pp.410-413, 2016
  • Japanese EFL Learners' Uses of Text-to-Speech Technology and Their Learning Behaviors: A Pilot Study
    Suro Fu; Ono Yuichi
    PROCEEDINGS 2016 5TH IIAI INTERNATIONAL CONGRESS ON ADVANCED APPLIED INFORMATICS IIAI-AAI 2016/pp.296-301, 2016
  • The Verbal Noun Use of Borrowed English Prepositions in Japanese Recipe Names
    Ono Yuichi
    Papers from the 36th Conference of the English Linguistic Society of Japan and from the Eleventh International Spring Forum of the English Linguistic Society of Japan (JELS 36)/pp.268-274, 2019-04
  • Experimental survey on the interaction of focus particles with scrambling in Japanese
    Ono Yuichi
    Linguistic Evidence Conference Booklet/pp.113-116, 2020-02
  • Acquisition Order of Semantics of English Preposition by Japanese EFL Learners
    Tomoki Kano; Ono Yuichi
    Proceedings of the 27th International Conference on Computers in Education/pp.669-672, 2019-12
  • Identifying Determining Factors of EFL Learners’ Stage of the Acquisition on English Prepositions
    Muroi Takumi; Ono Yuichi
    Proceedings of the 27th International Conference on Computers in Education./pp.666-668, 2019-12
  • Detecting Fine Grained Syntactic Features for Predicting Japanese EFL Learners’ Writing Proficiency
    Kato Takeshi; Ono Yuichi
    Proceedings of the 27th International Conference on Computers in Education. Taiwan: Asia-Pacific Society for Computers in Education/pp.673-675, 2019-12
  • Predicting the level of linguistic knowledge from appropriately chosen learning data: A pilot study of English prepositional acquisition for Japanese EFL learners
    Ono Yuichi
    Proceedings of the 27th International Conference on Computers in Education., 2019-12
  • Learning to Automatically Generate Fill-In-The-Blank Quizzes
    Marrese-Taylor dison; Nakajima Ai; Matsuo Yutaka; Ono Yu...
    5th Workshop on Natural Language Processing Techniques for Educational Applications (NLPTEA), collocated with ACL 2018/pp.152-156, 2018-07
  • English Writing Support for Japanese EFL Visually-Impaired Learners: A Preliminary Study
    Ono Yuichi; Sunakawa Shiori
    2018 7th IIAI International Congress on Advanced Applied Informatics/pp.326-329, 2018-07
  • さらに表示...
著書
  • Effects of digital storytelling on Japanese EFL learners: Focus on anxiety and PBL skills
    Ono Yuichi
    New Perspectives on the Development of Communicative and Related Competence in Foreign Language Education/Mouton De Gruyter/pp.339-362, 2018-08
  • Effects of digital storytelling on Japanese EFL learners: Focus on anxiety and PBL skills
    Ono Yuichi
    New Perspectives on the Development of Communicative and Related Competence in Foreign Language Education/Mouton de Gruyter, 2018-08
  • Data Science in Collaboration (DASIC) Volume 1
    Ono Yuichi
    2017-12
  • Some Aspects of “Adjective + Infinitive” Constructions in English
    小野 雄一
    1995-03
会議発表等
  • 国際誌出版のコツを学ぼう
    斉藤一弥; 小野雄一; 平井明代; 土方裕子; 末森咲; 柳沢明文; 小泉利恵
    斉藤一弥先生座談会/2024-08-01--2024-08-01
  • Behavioral Data and Learning Outcomes in a Distant Online Learning Environment
    Ono Yuichi
    The International Association for Language Learning Technology (IALLT) 2023/2023-06-15--2023-06-17
  • Acquisition of the that-trace effect by Japanese learners of English: Examination of the adverb effect and its implications for the theory of the anti-locality
    Ono Yuichi; Takahashi Kasumi
    The 32nd Conference of the European Second Language Associatio/2024-08-31--2024-09-03
  • How to impose cognitive load in online assessments: Methodological considerations on a valid online measurement
    Ono Yuichi
    SNU Workshop on Empirical and Laboratory Linguistics 2023/2024-01-19
  • L2 日本語学習者によるエッセイ評価:語彙的多様性と文法的複雑性に焦点を置いて
    小畑文佳; 田川拓海; 小野 雄一
    言語処理学会 第30回年次大会/2024-03-05
  • Exploring the Influence of Shared Learning Logs in the e-book Utilization
    Ono Yuichi; Zhou Juan; Nakaya Kae; Chu Hui-Chun; Yin ...
    The 26th International Conference on Human-Computer Interaction (HCI) 2024/2024-06-29--2024-07-04
  • Assessment of ChatGPT’s Validity in Scoring Essays by Foreign Language Learners of Japanese and English
    Obata Ayaka; Tagawa Takumi; Ono Yuichi
    2023 15th International Congress on Advanced Applied Informatics Winter/2023-12-11--2023-12-13
  • The Effect of Classroom Interventions of Reflection and Foreseeing on Mitigating Passive Procrastination in a Hybrid Learning Environment
    Ono Yuichi; Yaguchi Rika
    IIAI Letters on Informatics and Interdisciplinary Research/2024-02
  • Effects of Habit-Enhanced Assignment Design on Learning Behaviors and Psychological Factors of Japanese EFL Learners Under a Distant Online Learning Environment
    Ono Yuichi; Takahashi Asuka
    IIAI Letters on Informatics and Interdisciplinary Research/2023-12-11--2023-12-13
  • L2日本語学習者によるエッセイ評価:語彙的多様性と文法的複雑性に焦点を置いて
    小畑 文佳; 田川 拓海; 小野 雄一
    言語処理学会第30回年次大会/2024-03-11--2024-03-15
  • Assessment of ChatGPT's Validity in Scoring Essays by Foreign Language Learners of Japanese and English
    Obata Ayaka; Tagawa Takumi; Ono Yuichi
    15th International Congress on Advanced Applied Informatics/2023-12-11--2023-12-13
  • Time Management Skills of Performing a Microlearning for Non-Assigned Intrinsic Future Goals: A Preliminary Study of Japanese EFL Learners
    Ono Yuichi; Yamaguchi Junya; Yamamoto Nobuhisa; Hagiwara ...
    The 1st APSCE International Conference on Future Language Learning (ICFULL)/2022/07/01--2022/07/03
  • Acquisition of the English Subject by Japanese Learners of English: Obligatoriness of the subject and its interpretive property
    Takahashi Kasumi; Ono Yuichi
    The Pan-Pacific Association of Applied Linguistics (PAAL)2022/2022-08-20--2022-08-22
  • Potentials and Challenges in Analyzing Learning Behaviors in a Post-Covid-19 Online Education Paradigm
    Ono Yuichi
    The 13th Annual International Symposium of Foreign Language Learning (AISOFOLL 13)(Online)/2022-10-27--2022-10-28
  • Procrastination Awareness and Learning Behavioral Types in an Online Learning Environment
    Ono Yuichi; Yaguchi Rika
    IIAI AAI 2022-Winter Congress/2022-12-12--2022-12-15
  • Attitude toward the use of dual subtitles by Japanese English learners
    Hoshi Yuki; Ono Yuichi
    IIAI Letters on Informatics and Interdisciplinary Research/2022-12-12--2022-12-15
  • Text cohesion and prediction of general proficiency in reading-writing integrated tasks
    Ono Yuichi
    IEEE 21st International Conference on Advanced Learning Technologies ICALT 2021/2021-07-15
  • Proficiency, Learning Strategies, and Logging Behaviors on the Dictation Training Courseware
    Ono Yuichi
    29th International Conference on Computers in Education/2021-11-25
  • レシピタイトルに現れる借用語 with の特徴:随伴用法と等位接続表現に着目して
    小野 雄一
    言語処理学会 第27回年次大会/2021-03-17
  • 大学英語教育におけるオンライン遠隔授業と学生の疲労度について
    Ono Yuichi; Muroi Takumi
    日本教育工学会2020年度秋季全国大会/2020-09-12
  • Identifying effective cohesive features for task classification in integrated reading-writing tasks
    Ono Yuichi; Muroi Takumi
    The 28th International Conference on Computers in Education/2020-11-26
  • Factors Affecting Japanese Students’ Fatigue in Online Foreign Language Presentation Courses During the COVID-19 Pandemic
    Ono Yuichi
    The 28th International Conference on Computers in Education/2020-11-27
  • The Relationship between Learning Behavior and Learners’ Listening Strategies in Dictation Practice Courseware
    Ono Yuichi; Ashizawa Masaki
    The 28th International Conference on Computers in Education (ICCE2020)/2020-11-23
  • レシピタイトルにおける接続詞「と」の用法
    島田 雅晴; 長野明子; 小野雄一
    国立情報学研究所IDRユーザーフォーラム2020/2020-11-25
  • Experimental survey on the interaction of focus particles with scrambling in Japanese
    Kato Takeshi; Nagata Shohei; Ono Yuichi
    Linguistic Evidence 2020/2020-02-13--2020-02-15
  • さらに表示...
担当授業科目
2024-04 -- 2024-07英語教育学研究IIIA筑波大学
2024-10 -- 2024-12英語教育学研究IIIB筑波大学
2024-04 -- 2024-08英語教育学プロジェクト演習 IA筑波大学
2024-10 -- 2025-02英語教育学プロジェクト演習 IB筑波大学
2024-04 -- 2024-07英語教育学研究IA筑波大学
2024-04 -- 2024-07プロジェクト演習(2A)筑波大学
2024-04 -- 2024-06英語教育学VIIA筑波大学
2024-10 -- 2024-12リサーチラボ実習(1B)筑波大学
2024-04 -- 2024-07英語科教育基礎論a筑波大学
2024-10 -- 2024-12英語教育学XIB筑波大学
さらに表示...
授業以外の教育活動
2017-10 -- (現在)平成29年度英語専門研修(中・高)〜「ICTを活用した授業づくり」栃木県総合教育センター
2017-08 -- (現在)ひらめき☆ときめきサイエンス「ことばを美味しく研究しましょう-お料理サイトで言語学入門-」筑波大学
2014-09 -- 2014-09筑波大学高大連携模擬授業岩手県立宮古高校
2012-04 -- 2012-11CALL講習会外国語センター
2011-06 -- 2011-06高大連携模擬授業学外
一般講演
  • ICTを活用した英語教育(オンライン時代の英語教育)
    小野 雄一
    令和2年度 茨城県高等学校教育研究会英語部研究協議会/2020-11-13--2020-11-13
  • ICTを活用した外国語教育:主体的な学びを促す仕掛け
    小野 雄一
    アルク教育ソリューションEXPO 2019/2019-05-31--2019-06-02
  • 学際的言語研究の新展開~言語データとテクノロジーを活用した分析方法
    小野 雄一
    高大接続模擬授業/2019-11-01--2019-11-01
  • アクティブラーニングセミナー
    小野 雄一
    栃木県立馬頭高等学校/2017-11-24
  • 平成29年度英語専門研修(中・高)〜「ICTを活用した授業づくり」
    小野 雄一
    平成29年度英語専門研修(中・高)/2017-10-16
  • コミュニカティブな授業を行うためのICT的な仕掛け:導入から実践まで
    Ono Yuichi
    第19回関東地区高等学校教育研究協議会/2016-08--2016-08
  • 教室内においてモバイル機器を活用するシャドウイング活動
    小野 雄一
    外国語教育メディア学会(LET)関東支部第127回(2011年度)研究大会/2011-11-12
  • Mobile Tools in a TEFL Classroom --- Construction, Practice, and Evaluation of the Students Supporting System in Colleges of Technology
    Yuichi Ono
    The 9th Asia TEFL International Conference/2011-07-27
  • 「Microsoft PowerPoint 2010 を活用したデジタルストーリー・テリング― CALL教室における実践 ― 」
    小野 雄一
    名古屋学院大学 第3回名古屋学院大学CALLワークショップ/2012-02-18--2012-02-18
学協会等委員
2020-04 -- (現在)外国語教育メディア学会理事
2015-04 -- 2024-03外国語教育メディア学会関東支部運営委員,e-Learning研究部運営委員
学内管理運営業績
2022-05 -- 2024-04人文学類入試実施委員実施委員長
2024-04 -- (現在)現代語現代文化専攻専攻長
2021-04 -- 2023-03学術情報メディアセンター 機器更新に関わる仕様策定委員会仕様策定委員
その他の活動
2018-01 -- 2018-01文部科学省プロジェクト、SEAMEO(東南アジア教育大臣機構)専門家短期派遣事業によるワークショップ「Integrating HOTS in language learning」(SEAMEO QTEP in Language主催)講師として参加。 "Workshop on the use of ICT to support HOTS development through language" http://web.qiteplanguage.org/2018/01/31/the-utilisation-of-ict-to-promote-higher-order-thinking-skills-in-language-teaching-practices/

(最終更新日: 2024-12-06)