Shimizu Yoshinori
- Affiliation
- Faculty of Human Sciences
- Official title
- Professor
- ORCID
- 0000-0003-1107-4171
- KAKEN ID
- 90226259
- Research fields
Education on school subjects and activities Science education - Research keywords
Mathematics Classrooms International Comparisons Cognitive Analysis of Mathematical Thinking Assessment in Mathematics Education Mathematical Literacy - Research projects
A Comprehensive Study on the Alignment of School Mathematics Curriculum in a Transition Period 2020-04 -- 2024-03 Yoshinori Shimizu Japan Society for the Promotion of Science/Grant-in-Aid for Scientific Research (A) 39,390,000Yen Constructing and Validating Lexicon for Mathematics Classroom Cross-culturally 2019-10 -- 2023-03 Yoshinori Shimizu Japan Society of for the Promotion of Science/Fund for the Promotion of Joint International Research (Fostering Joint International Research (B)) 17,290,000Yen Process Standards of School Mathematics for the Next Generations 2016-04 -- 2019-03 清水美憲 Japan Society of for the Promotion of Science/基盤研究(B) 17,680,000Yen 数学科授業の国際比較研究に基づく教授学的記述用語の開発 2012 -- 2013 Yoshinori Shimizu Japan Society of for the Promotion of Science/挑戦的萌芽研究 3,640,000Yen 数学教育における学力論の再構築と学力調査の再編に関する総合的研究 2011 -- 2014 Yoshinori Shimizu Japan Society of for the Promotion of Science/基盤研究(B) 12,870,000Yen 算数・数学教育における思考指導の方法 2008 -- 2008 Yoshinori Shimizu Japan Society of for the Promotion of Science/研究成果公開促進費 2,100,000Yen 学習者の観点からみた算数・数学科授業に関する比較文化的研究 2007 -- 2010 Yoshinori Shimizu Japan Society of for the Promotion of Science/基盤研究(B) 15,340,000Yen The Development of Mathematical Tasks for Assessing Mathematical Literacy 2009-06 -- 2010-03 清水美憲 文教協会/出資金による受託研究 840,000Yen 数学科授業における教授行動・学習行動の連関に関する国際比較研究 2004 -- 2006 Yoshinori Shimizu Japan Society of for the Promotion of Science/基盤研究(B) 7,600,000Yen 児童・生徒の算数・数学学習状況を多面的に把握するための評価問題の開発 2004 -- 2005 Yoshinori Shimizu Japan Society of for the Promotion of Science/萌芽的研究 2,900,000Yen more... - Career history
1990-04 -- 1994-03 Tokyo Gakugei UniversityFaculty of EducationResearch Associate 1994-04 -- 2005-08 Tokyo Gakugei UniversityFaculty of EducationAssociate Professor 1997-01 -- 1997-11 Indiana UniversityVisiting Scholar 2005-09 -- (current) 筑波大学大学院人間総合科学研究科助教授 2007-04 -- (current) University of TsukubaGraduate School of Comprehensive Human SciencesAssociate Professor 2009-04 -- (current) 筑波大学大学院人間総合科学研究科教授 - Academic background
1984-04 -- 1986-03 Graduate School of Education, Tsukuba University 教育研究科 教科教育専攻 1986-04 -- 1990-03 Graduate School of Education, Uiversity of Tsukuba 教育学研究科 学校教育学専攻 - Degree
2006-02 Doctor of Philosophy (Education) University of Tsukuba - Academic societies
1986 -- (current) JAPAN SOCIETY OF MATHEMATICAL EDUCATION 1988 -- (current) JAPANESE EDUCATIONAL RESEARCH ASSOCIATION 1990 -- (current) JAPAN SOCIETY FOR SCIENCE EDUCATION 1990 -- (current) JAPANESE ASSOCIATION FOR INSTRUCTIONAL MATERIALS 1996 -- (current) JAPANESE COGNITIVE SCIENCE SOCIETY 1988 -- (current) International Group for the Psychology of Mathematics Education 1991 -- (current) National Council of Teachers of Mathematics 2001 -- (current) American Educational Research Association 2003 -- (current) European Association for Research on Learning and Instruction - Honors & Awards
2014-02-12 Best Faculty Member Award 2012-08-04 日本数学教育学会学会賞(学術研究部門) 1994-10-04 発達科学研究教育奨励賞受賞 - Articles
- 算数・数学科における「主体的・対話的で深い学び」のために
清水 美憲
日本教材文化研究財団調査研究シリーズ/82/pp.6-11, 2020-09 - 学校数学カリキュラムの三層におけるアラインメントの構築のためにー新学習指導要領の実施における教材開発の促進ー
清水 美憲
日本教材文化研究財団研究紀要/50/pp.13-19, 2021-03 - 学校数学カリキュラムにおけるアラインメントを検証するための理論的枠組みの構築
清水 美憲
日本数学教育学会第53回秋期研究大会発表収録/pp.89-92, 2020-11 - Exploring Exemplary Mathematics Instruction and Identifying the Pedagogical Vocabulary of Japanese Mathematics Teachers from an International Perspective
Shimizu Yoshinori
International Journal of Curriculum Development and Practice/22(2)/pp.5-18, 2020-06 - 蝶の羽ばたきはトルネードを引き起こすか─新領域「変化と関係」の趣旨と授業づくり
清水 美憲
新しい算数研究/pp.113-115, 2020-03 - 統合的・発展的に考える力の育成:算数科の目標としての意義
清水 美憲
算数授業論究/XV/pp.4-7, 2019-08 - Looking into the Technical Vocabulary of Mathematics Teachers: An Approach to the System of "Lesson Study"
Shimizu Yoshinori
Proceedings of 2nd International Symposium on Mathematics Education, 2019-11 - Exploring Exemplary Mathematics Instruction and Identifying the Pedagogical Vocabulary of Japanese Mathematics Teachers from an International Perspective
Shimizu Yoshinori
The Proceedings of the 1st International Conference on the Research Paradigm on the Teaching & Learning of School Subjects/pp.19-35, 2019-02 - 学校数学カリキュラムにおけるアラインメント研究の課題
清水 美憲
日本数学教育学会第7回春期研究大会論文集/pp.119-122, 2019-06 - Globalization in Science Education Research and Localism in Research Activities:The Case of International Comparative Study on Mathematics Classroom
清水 美憲
Proceedings of the Annual Meeting of Japan Society for Science Education/42/pp.11-14, 2018-08 - 算数科における数学的活動の意義
清水 美憲
初等教育資料/pp.68-70, 2018-04 - 数学的に考える資質・能力の育成と数学的な表現の活用:「数学語」を学ぶ言語教科としての算数科
清水 美憲
算数授業研究・算数授業論究/XIII/pp.8-11, 2018-08 - 全面実施に向けて数学的に「深い」学びの実践を
清水 美憲
総合教育技術/pp.20-23, 2019-03 - 「資質・能力」論で数学教育はどう変わるのか -算数・数学科の教育課程改革と高大接続システム改革の動向-
清水 美憲
教室の窓/pp.14-17, 2018-07 - 算数科の授業にみる思考の論理と説明の論理
清水 美憲
新しい算数研究/(577)/pp.83-83, 2019-02 - 算数科における「数学的活動」論の五つの主題
清水 美憲
算数授業研究・算数授業論究XIV/(121)/pp.8-11, 2019-03 - 数学的リテラシーの育成と評価の改善
清水 美憲
数学的リテラシーの育成を図る教材の開発/pp.6-18, 2016-09 - 数学的な見方・考え方
清水 美憲
学習指導要領改訂のポイント/pp.14-17, 2017-04 - Uncovering the label “East Asia” in the discussions of international comparative studies in mathematics
Shimizu Yoshinori
Proceedings of the 6th East Asia Regional Conference on Mathematics Education/1/pp.173-182, 2013-03 - The Japanese Lexicon: Embedding Values in Practice
Shimizu Yoshinori
The Lexicon Project – Unpacking the Technical Vocabulary of Middle School Mathematics Teachers Internationally, 2017-05 - An Emphasis on the Assessment of Mathematical Process : Trends and Issues in National Assessment of Academic Ability(National Assessment of Academic Ability)
清水 美憲
Journal of Japan Society of Mathematical Education. Mathematical education/94(9)/pp.30-33, 2012-09 - 複数の事象の関係を捉え統合する過程の分析
清水 美憲
日本数学教育学会第4回春期研究大会論文集/pp.243-248, 2016-06 - The Lexicon project: Identifying and unpacking the technical vocabulary of Japanese mathematics teachers.
Shimizu Yoshinori
The Future of Mathematics Education and Mathematics Education for the Future: The Proceedings of 2017 NIMS & KSME International Workshop on Mathematics Education/p.117, 2017-07 - 「主体的・対話的で深い学び」は行われていないのか —数学授業の国際比較研究から浮かび上がる日本の授業の特質—
清水 美憲
『「主体的・対話的で深い学び」の学習指導の改善と充実』日本教材文化研究財団研究紀要/47/pp.19-29, 2018-03 - Improving teaching, developing teachers and teacher educators, and linking theory and practice through lesson study in mathematics: an international perspective
Huang Rongjin; Shimizu Yoshinori
ZDM-THE INTERNATIONAL JOURNAL ON MATHEMATICS EDUCATION/48(4)/pp.393-409, 2016-07 - more...
- 算数・数学科における「主体的・対話的で深い学び」のために
- Books
- 教科とは何か、どのようなものか、他
清水 美憲
教科とその本質/教育出版/pp.32-37, 2020-03 - Lesson Study in Mathematics Education
Shimizu Yoshinori
Encyclopedia of Mathematics Education (2nd Edition)/Springer/pp.472-474, 2020-02 - School Mathematics Curriculum Reforms: Challenges, Changes and Opportunities, Conference Proceedings of the Twenty-fourth ICMI Study
Shimizu Yoshinori
University of Tsukuba, 2018-12 - 「資質・能力」と数学的な見方・考え方との関係をどう捉えるか?
清水 美憲
数学的に考える資質・能力を育成する算数の授業/東洋館出版社/pp.10-13, 2019-11 - 問題解決型の授業の意義と構成について調べよう
清水 美憲
新版算数科教育研究/東洋館出版/pp.186-191, 2019-03 - 算数科の特質と目標
清水 美憲
新版算数科教育研究/東洋館出版/pp.15-22, 2019-03 - 算数科教育の意義と課題
清水 美憲
初等算数科教育/ミネルヴァ書房/pp.3-13, 2019-03 - 理数教育の充実
清水 美憲
最新教育キーワード:155のキーワードで押さえる教育/時事通信社/pp.28-29, 2019-07 - TIMSS、PISA
清水 美憲
最新教育キーワード:155のキーワードで押さえる教育/時事通信社/pp.308-309, 2019-07 - 数学的リテラシー論の源流と現在—世界の動向と日本の課題
清水 美憲
主体的・対話的に深く学ぶ算数・数学教育:コンテンツとコンピテンシーを見据えて/ミネルヴァ書房/pp.36-54, 2018-09 - これからの時代に求められる資質・能力を育成するための数学科学習指導の研究「数学的に考える力」と「思考の習慣」に焦点を当てて
清水 美憲
これからの時代に求められる資質・能力を育成するための数学科学習指導の研究/日本教材文化研究財団/pp.6-10, 2018-07 - 学習指導要領が目指す算数で育てる資質・能力
清水 美憲
小学校教育課程実践講座算数/ぎょうせい/pp.14-24, 2018-01 - 数学教育カリキュラムにおけるプロセススタンダードの設定─生徒の活動を重視する学習指導のために─
清水 美憲
数学教育学の礎と創造/東洋館出版社/pp.349-358, 2017-12 - 学習指導要領改訂の背景
清水 美憲
新学習指導要領の展開 算数編/明治図書/pp.16-21, 2017-11 - 大学生の数学的リテラシーの評価について
清水 美憲
大学教育の数学的リテラシー/東信堂/pp.71-83, 2017-03 - Uncovering the Label “Asian” in International Comparative Studies of Mathematics Education
Shimizu Yoshinori
What Matters? Research Trends in International Comparative Studies in Mathematics Education/Springer/pp.83-94, 2017-03 - The place of “mathematical methods” in the mathematics curriculum in the next generation
Shimizu Yoshinori
Essential Mathematics for the Next Generation: What and How Students Should Learn/Tokyo Gakugei University Press/pp.12-28, 2017-03 - 数学的な見方や考え方を働かせる数学的活動の充実を」, Vol., 『』
清水 美憲
全国学力学習状況調査にみるこれからの課題/ぎょうせい/pp.40-45, 2016-10 - 数学のよさに気づき、思考や行為を改善し続ける態度をはぐくむ
清水 美憲
算数の本質に迫るアクティブ・ラーニング/東洋館出版社/pp.130-139, 2016-10 - The First Sourcebook on Asian Research in Mathematics Education: China, Korea, Singapore, Japan, Malaysia and India
Shimizu Yoshinori
Information Age Publishing, 2015-09 - Mathematics education research in Japan: An introduction
Shimizu Yoshinori
The First Sourcebook on Asian Research in Mathematics Education: China, Korea, Singapore, Japan, Malaysia and India/Information Age Publishing/pp.1287-1295, 2015-09 - Cross-cultural studies of mathematics classroom practices
Shimizu Yoshinori
The First Sourcebook on Asian Research in Mathematics Education: China, Korea, Singapore, Japan, Malaysia and India/Information Age Publishing/pp.1475-1490, 2015-09 - 目でみる算数の図鑑
清水 美憲
東京書籍, 2015-09 - 関数の考え
清水 美憲
算数・数学科教育/一藝社/pp.142-149, 2015-09 - 数学的に考える力を育てる授業づくり
清水 美憲
東洋館, 2015-8 - more...
- 教科とは何か、どのようなものか、他
- Conference, etc.
- 移行期の学校数学カリキュラムにおけるアラインメントの構成
清水 美憲
日本数学教育学会第8回春期研究大会/2020-06-07--2020-06-07 - Looking into the Technical Vocabulary of Mathematics Teachers: An Approach to the System of "Lesson Study"
Shimizu Yoshinori
2nd International Symposium on Mathematics Education/2019-10-30--2019-11-02 - Lesson Study as a vehicle for the Synergy of Research and Practices: A Japanese Perspective
Shimizu Yoshinori
XV CIAEM-IACME/2019-05-01 - 学校数学におけるプロセススタンダードの開発
清水 美憲
日本数学教育学会第4回春期研究大会/2016-06-12--2016-06-12 - The Japanese Lexicon: Describing Classroom Events for Improving Mathematics Instruction through Lesson Study
Shimizu Yoshinori
The Japanese Lexicon: Describing Classroom Events for Improving Mathematics Instruction through Lesson Study/2018-04-13--2018-04-13 - 学校数学におけるカリキュラム改革の基底
清水 美憲
日本数学教育学会第6回春期研究大会/2018-06-10--2018-06-10 - 学校数学カリキュラムにおけるアラインメント研究の課題
清水 美憲
日本数学教育学会第7回春期研究大会/2019-06-16--2019-06-16 - 科学教育研究のグローバル化がもたらす研究のローカリズム:数学授業の国際比較研究の場合
清水 美憲
日本科学教育学会第42回年会/2018-08-17--2018-08-19 - Exploring Exemplary Mathematics Instruction and Identifying the Pedagogical Vocabulary of Japanese Mathematics Teachers from an International Perspective
Shimizu Yoshinori
1st International Conference on the Research Paradigm on the Teaching & Learning of School Subjects/2019-02-17--2019-02-17 - 数学的プロセス論からみた教育過程の構成と学力評価の枠組みの構築
清水 美憲
日本数学教育学会第5回春期研究大会/2017-06-11--2017-06-11 - Shifting Teachers' Talks Toward Students' Thinking and Learning: A Discourse Analysis of Post-lesson Discussions in Japanese Lesson Study
Shimizu Yoshinori
Annual Meeting of the American Educational Research Association/2015-04-17 - DISCUSSING ON STUDENTS’ THINKING AND LEARNING IN POST-LESSON DISCUSSION IN LESSON STUDY
Shimizu Yoshinori
39th Annual Conference of International Group for the Psychology of Mathematics Education/2015-07-13--2015-07-18 - Characterizing Experienced Teachers’ Questioning in Mathematics Classrooms: Questioning as a Window for Examining Teachers’ Competence.
Shimizu Yoshinori
14th Biennial Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction/2013-08-31 - 「数学的な考え方を育てる授業」の科学的研究はいかに可能か
清水 美憲
第2回算数授業研究会/2014-03-28 - Defining, extending, and creating: Key experiences in mathematics
Shimizu Yoshinori
Mathematics Teachers Conference 2013/2013-06-06 - Identifying Multiple functions of teachers’ questioning in German and Japanese mathematics classrooms
Shimizu Yoshinori
The 37th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education/2013-07-30 - Working at the Intersection of Research and Practice: A Perspective on the Study and Improvement of Mathematics Lessons
Shimizu Yoshinori
36th annual conference of the Mathematics Education Research Group in Australasia/2013-07-07--2013-07-07 - On the collaborative dialogues in paired problem solving
Yoshinori Shimizu
____/1992-07-29 - How Japanese Mathematics Teachers Try to Integrate the Mathematical, Pedagogical and Psychological Aspects of Students' Learning into Their Lessons?
Yoshinori Shimizu
____/1996-04 - Algebra in school mathematics: A Japanese perspective
Yoshinori Shimizu
____/1998-04 - Using rich assessment tasks in Australia, Japan, Singapore and USA to guide instruction and performance assessment
Max Stephens; Yoshinori Shimizu; Dominik Peressini
____/2000-04 - Discrepancies in Perceptions of Lesson Structure between the Teacher and the Students in the Mathematics Classroom
Yoshinori Shimizu
____/2002-04 - Capturing the structure of Japanese mathematics lessons as embedded in the teaching unit
Yoshinori Shimizu
____/2003-04 - Contrasting teacher and student perceptions of lesson structure in Japan
Yoshinori Shimizu
____/2003-08-29 - For making classroom assessment more powerful: Summary of the topics presented and discussed on internal assessment
Yoshinori Shimizu
____/2004-07-15 - more...
- 移行期の学校数学カリキュラムにおけるアラインメントの構成
- Teaching
2021-04 -- 2021-08 Special Study on Mathematics Education IIIA University of Tsukuba. 2021-10 -- 2022-02 Special Study on Mathematics Education IB University of Tsukuba. 2021-10 -- 2022-02 Seminar on Mathematics Education I University of Tsukuba. 2021-04 -- 2021-08 Seminar on Mathematics Education I University of Tsukuba. 2021-10 -- 2022-02 Special Study on Mathematics Education IIIB University of Tsukuba. 2021-04 -- 2021-08 Seminar on Special Study on Mathematics Education IIIA University of Tsukuba. 2021-10 -- 2022-02 Methodology on Mathematics Education II University of Tsukuba. 2021-04 -- 2021-08 Methodology on Mathematics Education II University of Tsukuba. 2021-10 -- 2022-02 Seminar on Special Study on Mathematics Education IIIB University of Tsukuba. 2021-04 -- 2021-08 Methodology on Mathematics Education I University of Tsukuba. more... - Other educational activities
2019-09 -- 2019-09 「やまぐちで学ぶ!高校教育魅力向上事業」・「アクティブ・ ラーナー研修プログラム」(数学)講座担当 山口県教育庁 2019-07 -- 2019-07 教員免許状更新講習「世界の授業,日本の授業」担当 筑波大学 2019-08 -- 2019-08 静岡大学理学部数学科「数学科教育法IV」担当 静岡大学 - Talks
- 新学習指導要領が目指す算数科授業とその具体化:「数学的な見方・考え方」の見方・考え方
清水 美憲
第48回岩手県算数教育授業研究会/2019-01-25--2019-01-25 - 数学的に考える資質・能力を育む数学科の学習指導
清水 美憲
東京都教育委員会平成30年度研究開発委員会指導資料説明会/2019-02-26--2019-02-26 - 数学的に考える資質・能力を明確にした指導の充実と評価のあり方について
清水 美憲
横浜市教育課程研究協議会算数・数学専門部会/2018-08-22--2018-08-22 - 数学的活動の充実:その背景と意義:中高大のつながりを意識した指導
清水 美憲
長野県総合教育センター研修講座/2018-06-25--2018-06-25 - 数学的に考える資質・能力を育む算数・数学の学習指導
清水 美憲
東北地区算数・数学教育研究(宮城)大会/2018-11-02--2018-11-02 - 「数学的な見方・考え方」の見方・考え方ー「問い」を軸とする算数科の授業改善のためにー
清水 美憲
北海道算数数学教育会小学校部会/2019-01-11--2019-01-11 - 学ぶことの楽しさや充実感のある算数科学習指導
清水 美憲
茨城県教育研修センター平成19年度5年次研修講座/2007-09-26--2007-09-26 - 新学習指導要領を踏まえた算数科学習指導の在り方
清水 美憲
茨城県教育研修センター平成21年度5年次研修講座/2009-08-21--2009-08-21 - 「活用」という視点からの算数科授業改善
清水 美憲
平成20・21年度越谷市教育委員会研究委嘱研究発表会/2009-10-02--2009-10-02 - 「主体的・対話的で深い学び」の実現を図る教育課程の創造
清水 美憲
八幡平市教育研究所教育講演会/2017-09-29--2017-09-29 - 「育成すべき資質・能力」論からみた 授業 善と学力 上 ー算数・数学を中心にー
清水 美憲
仙台市学力向上研修会/2017-09-13--2017-09-13 - 数学的に考える資質・能力を育む授業を求めて
清水 美憲
第66回長野県算数数学教育研究(更埴)大会/2017-11-02--2017-11-02 - 算数科で育むべき資質・能力は何か — 教科の特質からみた[学び合う算数]の意義 —
清水 美憲
日本私立小学校連合会全国教員夏季研修会/2016-08-10--2016-08-10 - 思考力・判断力・表現力を育てる算数・数学教育
清水 美憲
千葉県算数・数学教育研究大会/2014-11-19--2014-11-19 - 数学的に考える力を育む算数科の学習指導
清水 美憲
第97回全国算数数学教育研究(北海道)大会/2015-08-06--2015-08-06 - 新しい資質・能力論で数学科の授業はどう変わるのかー3つのMの謎を解くー
清水 美憲
東京都中学校数学教育研究会/2018-05-12--2018-05-12 - 生徒の学習過程を重視する数学科の学習指導 —「数学的活動で教える」と「数学的活動を教える」—
清水 美憲
日本数学教育学会講習会/2012-08-03 - Challenges of Assessing Mathematical Competency of Students in the Middle Grades
Shimizu Yoshinori
East Asia Forum on Mathematics Competency and their Assessment/2012-05-10--2012-05-11 - Studying Mathematics Classrooms Cross-culturally
Shimizu Yoshinori
5th International Conference to review Research in Science, Technology and Mathematics Education, Mumbai, India/2013-01-11 - 算数科における創造性の育成のために
清水美憲
岩手県小学校教育研究会算数部会/2012-02-10 - Teaching Mathematics through Problem Solving: A look into a Japanese mathematics classroom
Yoshinori Shimizu
Matematikbiennalen, Umeo, Sweden/2012-01-26 - 算数・数学科における言語活動の充実のあり方 ―数学の言葉と教室の言葉をつなぐ―
清水美憲
新潟県数学研究会/2011-11-26 - 算数科の学習指導における言語活動の充実-数学的リテラシーの育成を視野に-
清水美憲
富山県小学校教育研究会/2011-07-28 - Building Communities of Inquiry in Mathematics Classrooms: The Key to Facilitating Reasoning, Communication, and Connections in Mathematics
Yoshinori Shimizu
Mathematics Teachers Conference 2011, Singapore/2011-06-02 - 数学の言語性からみた学習指導の改善―新学習指導要領完全実施を見据えてー
清水美憲
東京都中学校数学教育研究会/2011-05-02 - more...
- 新学習指導要領が目指す算数科授業とその具体化:「数学的な見方・考え方」の見方・考え方
- Professional activities
2021-05 -- (current) Implementation and Replication Studies in Mathematics Education Editorial Board Member 2021-03 -- (current) Journal of Mathematics Teacher Education Editorial Board Member 2020-10 -- 2023-09 Science Council of Japan 連携会員(数理科学委員会) 2020-06 -- (current) Japan Society of Mathematics Education 会長(代表理事) 2019-03 -- (current) The Teaching of Mathematics Editorial Board Member 2019-06 -- 2021-03 National Research and Development Agency New Energy and Industrial Technology Development Organization NEDO技術委員(ビッグデータ・AIを活用したサイバー空間基盤技術・学習技術支援分科会)委員長 2018-10 -- 2021-10 Asian Centre for Mathematics Educaion Academic Committee Member 2020-01 -- 2021-06 Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology 大学入試のあり方に関する検討会議 2018-04 -- 2022-03 横浜市教育委員会 教育課程研究委員会外部委員 2017-06 -- 2019-03 Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology 全国的な学力調査に関する専門家会議委員 more... - University Management
2021-04 -- 2023-03 教育学学位プログラム Chair, Doctoral Program in Education 2020-04 -- 2022-03 Office of Management for Teaching and Learning Division of Degree Program Support 2016-04 -- 2022-03 教育研究科 研究科長 2014-04 -- 2016-03 学校教育学専攻 専攻長 2014-04 -- 2016-03 教育学専攻 専攻長
(Last updated: 2021-09-13)