柳沢 明文(ヤナギサワ アキフミ)

所属
人文社会系
職名
助教
ORCID
0000-0002-7769-5758
URL
研究分野
外国語教育
教科教育学
研究キーワード
第二言語習得
語彙習得
英語教育
応用言語学
研究課題
バイリンガル字幕を利用した視聴覚教材の語彙学習への効果2024-04 -- 2027-03柳沢明文日本学振興会/科研費・若手研究3,900,000円
外国語学習活動時における意識が語彙習得に与える影響2023-08 -- 2026-03柳沢明文筑波大学/研究基盤支援プログラムSタイプ2,559,000円
注釈が文章の理解と語彙学習に与える影響の検証と、英語学術論文読解アプリへの応用2021-08 -- 2023-03柳沢 明文日本学術振興会/科学研究費助成事業 研究活動スタート支援2,340,000円
職歴
2016-09 -- 2020-12The University of Western OntarioFaculty of Education, Applied LinguisticsResearch Assistant
2017-09 -- 2017-12The University of Western OntarioFaculty of Education非常勤講師
2019-09 -- 2019-12The University of Western OntarioFaculty of Education非常勤講師
2021-04 -- 2022-09東京理科大学教養教育研究院 葛飾キャンパス教養部専任講師
2022-10 -- (現在)筑波大学人文社会系助教
取得学位
2021-02Ph.D. (Applied Linguistics)University of Western Ontario
免許資格等
2016-03高等学校教諭専修免許状英語科
2016-03中学校教諭専修免許状英語科
2013-03-31小学校教諭一種免許状
所属学協会
2015-07 -- 2019-03日本第二言語習得学会
2015 -- 2024中部地区英語教育学会
2015 -- (現在)関東甲信越英語教育学会
2016 -- (現在)Japan Second Language Acquisition Research Forum
受賞
2015-05特に優れた業績による返還免除(半額)
2019-07SLRF 2019 Student Travel Award
2020-03Graduate Excellence in Teaching Award
論文
著書
  • Meta-analytic studies of second language incidental vocabulary learning
    Yanagisawa Akifumi
    Routledge’s SLA research series: Moving the Field of Second Language Incidental Vocabulary Acquisition Forward/Routledge, 2024
  • Input processing and intentional vocabulary acquisition
    Yanagisawa Akifumi
    The Routledge Handbook of Second Language Acquisition and Input Processing/Routledge, 2024
  • Measuring Depth of Vocabulary Knowledge
    Yanagisawa Akifumi; Webb Stuart Alexander
    The Routledge Handbook of Vocabulary Studies/New York, NY: Routledge/p.371-386, 2020
会議発表等
  • 国際誌出版のコツを学ぼう
    斉藤一弥; 小野雄一; 平井明代; 土方裕子; 末森咲; 柳沢明文; 小泉利恵
    斉藤一弥先生座談会/2024-08-01--2024-08-01
  • A scoping review on task repetition studies focusing on speaking ability
    Keiko Hanzawa Yuichi Suzuki; Yanagisawa Akifumi; Fukuta...
    American Association for Applied Linguistics/2024-03
  • How intentional is incidental learning, and are they related?
    Yanagisawa Akifumi; Laufer Batia
    Vocab@Vic/2023-12
  • Does textually enhancing difficult words help EFL learners’ dictionary use on reading with a tablet?
    Yanagisawa Akifumi; Hanzawa Keiko
    Hiroshima Lexical Research Forum/2023-09
  • What are the predicted learning gains for different incidental vocabulary learning activities?
    Yanagisawa Akifumi; Webb Stuart
    American Association for Applied Linguistics/2023-03
  • 言語活動からの語彙学習はどの程度予測できるのか?
    柳沢 明文
    外国語教育メディア学会:関東支部 メソドロジー研究部会 2022年度 第1回研究会/2022-07-09
  • Sharing Experience in Writing and Publishing Research Papers
    Yanagisawa Akifumi
    Hiroshima Lexical Research Forum 2021/2021-09-04--2021-09-06
  • Which cues, nouns or adverbs, can provide most assistance for remembering new verbs?
    Kasahara Kiwamu; Yanagisawa Akifumi
    European Second Language Association 30/2021-07
  • Which cues, nouns or adverbs, can provide most assistance for remembering new verbs?
    Kiwamu Kasahara; Akifumi Yanagisawa
    The 30th Conference of the European Second Language Association (EuroSLA30)/2021-06-30--2021-07-03
  • A meta-analytic review of Involvement Load Hypothesis
    Akifumi Yanagisawa; Stuart Webb
    Second Language Research Forum/2019-09-22
  • To what extent does Involvement Load Hypothesis predict L2 vocabulary learning? A meta-analysis
    Akifumi Yanagisawa; Stuart Webb
    EuroSLA29/2019-08-30
  • A meta-analytic review of the effect of glossing on vocabulary learning
    Yanagisawa Akifumi; Webb Stuart; Uchihara Takumi
    Vocab@Leuven/2019-07
  • A meta-analytic review of the relationship between frequency of encounters and incidental vocabulary learning
    Uchihara Takumi; Webb Stuart; Yanagisawa Akifumi
    Vocab@Leuven/2019-07
  • To what extent do glosses contribute to vocabulary learning? A meta-regression analysis.
    Akifumi Yanagisawa; Takumi Uchihara
    American Association of Applied Linguistics (AAAL)/2019-03-12
  • Frequency of encounters and incidental vocabulary learning: A meta-analysis.
    Takumi Uchihara; Akifumi Yanagisawa
    American Association of Applied Linguistics (AAAL)/2019-03-09
  • The effectiveness of incidental vocabulary learning: A meta-analysis.
    Takumi Uchihara; Stuart Webb; Akifumi Yanagisawa
    EuroSLA28/2018-09-06
  • 思い出す行為が第二言語語彙学習に与える影響: 学習者の知らない手の動きを表す疑似英単語の学習に関して
    柳沢 明文
    第 46 回中部地区英語教育学会 三重大会/2016-06-26
  • 第二言語語彙学習における単語想起練習の影響
    柳沢 明文
    関東甲信越英語教 育学会山梨大会/2015-08-09
作品
  • Things to consider for promoting and accelerating Open Science: A response to Winke
    MIKAMI Yosuke; KOIZUMI Rie; MAIE Ryo; YANAGISAWA Akif...
  • 「語彙プロファイラー」で学習すべき英単語を見つける方法:Compleat Lexical Tutorの使い方
    中田 達也; 江口 政貴; 柳沢 明文
担当授業科目
2024-10 -- 2025-02英語教育学プロジェクト特別演習 IB筑波大学
2024-04 -- 2024-07英語教育学研究IIIA筑波大学
2024-10 -- 2024-12英語教育学研究IIIB筑波大学
2024-04 -- 2024-08英語教育学プロジェクト演習 IA筑波大学
2024-04 -- 2024-08英語教育学プロジェクト特別演習-2IA筑波大学
2024-04 -- 2024-08英語教育学プロジェクト特別演習 IA筑波大学
2024-10 -- 2025-02英語教育学プロジェクト演習 IB筑波大学
2024-10 -- 2025-02英語教育学プロジェクト特別演習-2IB筑波大学
2024-10 -- 2024-12言語分析入門筑波大学
2024-04 -- 2024-07英語教育学研究IA筑波大学
さらに表示...
学内管理運営業績
2024-04 -- (現在)人文・社会科学系ネットワーク型大学院構築事業「英語教育学イニシアティヴ・プログラム」学内運営委員会副委員長
2023-04 -- (現在)英語教育学SP・カリキュラム委員会副委員
2023-04 -- (現在)人文社会科学研究群広報委員会広報委員
2023-04 -- (現在)現代語・現代文化ネットワーク委員会サブネット管理委員会委員
2023-04 -- (現在)全学類・スポーツ・デー運営委員会委員

(最終更新日: 2024-09-18)