柳沢 明文(ヤナギサワ アキフミ)
- 所属
- 人文社会系
- 職名
- 助教
- ORCID
- 0000-0002-7769-5758
- URL
- 研究分野
外国語教育 教科教育学 - 研究キーワード
第二言語習得 語彙習得 英語教育 応用言語学 - 研究課題
バイリンガル字幕を利用した視聴覚教材の語彙学習への効果 2024-04 -- 2027-03 柳沢明文 日本学振興会/科研費・若手研究 3,900,000円 外国語学習活動時における意識が語彙習得に与える影響 2023-08 -- 2026-03 柳沢明文 筑波大学/研究基盤支援プログラムSタイプ 2,559,000円 注釈が文章の理解と語彙学習に与える影響の検証と、英語学術論文読解アプリへの応用 2021-08 -- 2023-03 柳沢 明文 日本学術振興会/科学研究費助成事業 研究活動スタート支援 2,340,000円 - 職歴
2016-09 -- 2020-12 The University of Western OntarioFaculty of Education, Applied LinguisticsResearch Assistant 2017-09 -- 2017-12 The University of Western OntarioFaculty of Education非常勤講師 2019-09 -- 2019-12 The University of Western OntarioFaculty of Education非常勤講師 2021-04 -- 2022-09 東京理科大学教養教育研究院 葛飾キャンパス教養部専任講師 2022-10 -- (現在) 筑波大学人文社会系助教 - 取得学位
2021-02 Ph.D. (Applied Linguistics) University of Western Ontario - 免許資格等
2016-03 高等学校教諭専修免許状英語科 2016-03 中学校教諭専修免許状英語科 2013-03-31 小学校教諭一種免許状 - 所属学協会
2015-07 -- 2019-03 日本第二言語習得学会 2015 -- 2024 中部地区英語教育学会 2015 -- (現在) 関東甲信越英語教育学会 2016 -- (現在) Japan Second Language Acquisition Research Forum - 受賞
2015-05 特に優れた業績による返還免除(半額) 2019-07 SLRF 2019 Student Travel Award 2020-03 Graduate Excellence in Teaching Award - 論文
- Considerations to promote and accelerate Open Science: A response to Winke
KOIZUMI Rie; MAIE Ryo; Akifumi YANAGISAWA; INNAMI Yo
Language Testing/41(4)/pp.892-897, 2024-08-07 - Learning new verbs with known cue words: The relative effects of noun and adverb cues
Kiwamu Kasahara; Akifumi Yanagisawa
Language Teaching Research/28(1)/pp.138-155, 2024-01 - How effective is second language incidental vocabulary learning? A meta-analysis
Webb Stuart; Uchihara Takumi; Yanagisawa Akifumi
LANGUAGE TEACHING/56(2)/pp.161-180, 2023-01 - Involvement Load Hypothesis Plus: Creating an Improved Predictive Model of Incidental Vocabulary Learning
Akifumi Yanagisawa; Stuart Webb
Studies in Second Language Acquisition/44/pp.1279-1308, 2022 - To What Extent Does the Involvement Load Hypothesis Predict Incidental L2 Vocabulary Learning? A Meta-Analysis
Akifumi Yanagisawa; Stuart Webb
Language Learning/71(2)/pp.487-536, 2021-06 - 新しい日常における英語語彙指導(1):カリキュラム計画の観点から
中田 達也; 柳沢 明文; 江口 政貴
英語教育(大修館書店)/69(9)/pp.74-75, 2020-11 - How Effective are Intentional Vocabulary Learning Activities? A Meta-Analysis
Stuart Webb; Akifumi Yanagisawa; Takumi Uchihara
The Modern Language Journal/104(4)/pp.715-738, 2020-08-16 - How Do Different Forms of Glossing Contribute to L2 Vocabulary Learning From Reading?: A Meta-Regression Analysis
Akifumi Yanagisawa; Stuart Webb; Takumi Uchihara
Studies in Second Language Acquisition/42(2)/pp.411-438, 2020-05-14 - The Effects of Repetition on Incidental Vocabulary Learning: A Meta‐Analysis of Correlational Studies
Takumi Uchihara; Stuart Webb; Akifumi Yanagisawa
Language Learning/69(3)/pp.559-599, 2019-09-12 - Lessons From Western’s Symposium on Teaching and Learning Vocabulary in Another Language
Takumi Uchihara; Akifumi Yanagisawa
Contact, 2017-04 - The Effects of Receptive and Productive Word Retrieval Practice on Second Language Vocabulary Learning
YANAGISAWA Akifumi
関東甲信越英語教育学会誌/30(0)/pp.139-152, 2016
- Considerations to promote and accelerate Open Science: A response to Winke
- 著書
- Meta-analytic studies of second language incidental vocabulary learning
Yanagisawa Akifumi
Routledge’s SLA research series: Moving the Field of Second Language Incidental Vocabulary Acquisition Forward/Routledge, 2024 - Input processing and intentional vocabulary acquisition
Yanagisawa Akifumi
The Routledge Handbook of Second Language Acquisition and Input Processing/Routledge, 2024 - Measuring Depth of Vocabulary Knowledge
Yanagisawa Akifumi; Webb Stuart Alexander
The Routledge Handbook of Vocabulary Studies/New York, NY: Routledge/p.371-386, 2020
- Meta-analytic studies of second language incidental vocabulary learning
- 会議発表等
- 国際誌出版のコツを学ぼう
斉藤一弥; 小野雄一; 平井明代; 土方裕子; 末森咲; 柳沢明文; 小泉利恵
斉藤一弥先生座談会/2024-08-01--2024-08-01 - A scoping review on task repetition studies focusing on speaking ability
Keiko Hanzawa Yuichi Suzuki; Yanagisawa Akifumi; Fukuta...
American Association for Applied Linguistics/2024-03 - How intentional is incidental learning, and are they related?
Yanagisawa Akifumi; Laufer Batia
Vocab@Vic/2023-12 - Does textually enhancing difficult words help EFL learners’ dictionary use on reading with a tablet?
Yanagisawa Akifumi; Hanzawa Keiko
Hiroshima Lexical Research Forum/2023-09 - What are the predicted learning gains for different incidental vocabulary learning activities?
Yanagisawa Akifumi; Webb Stuart
American Association for Applied Linguistics/2023-03 - 言語活動からの語彙学習はどの程度予測できるのか?
柳沢 明文
外国語教育メディア学会:関東支部 メソドロジー研究部会 2022年度 第1回研究会/2022-07-09 - Sharing Experience in Writing and Publishing Research Papers
Yanagisawa Akifumi
Hiroshima Lexical Research Forum 2021/2021-09-04--2021-09-06 - Which cues, nouns or adverbs, can provide most assistance for remembering new verbs?
Kasahara Kiwamu; Yanagisawa Akifumi
European Second Language Association 30/2021-07 - Which cues, nouns or adverbs, can provide most assistance for remembering new verbs?
Kiwamu Kasahara; Akifumi Yanagisawa
The 30th Conference of the European Second Language Association (EuroSLA30)/2021-06-30--2021-07-03 - A meta-analytic review of Involvement Load Hypothesis
Akifumi Yanagisawa; Stuart Webb
Second Language Research Forum/2019-09-22 - To what extent does Involvement Load Hypothesis predict L2 vocabulary learning? A meta-analysis
Akifumi Yanagisawa; Stuart Webb
EuroSLA29/2019-08-30 - A meta-analytic review of the effect of glossing on vocabulary learning
Yanagisawa Akifumi; Webb Stuart; Uchihara Takumi
Vocab@Leuven/2019-07 - A meta-analytic review of the relationship between frequency of encounters and incidental vocabulary learning
Uchihara Takumi; Webb Stuart; Yanagisawa Akifumi
Vocab@Leuven/2019-07 - To what extent do glosses contribute to vocabulary learning? A meta-regression analysis.
Akifumi Yanagisawa; Takumi Uchihara
American Association of Applied Linguistics (AAAL)/2019-03-12 - Frequency of encounters and incidental vocabulary learning: A meta-analysis.
Takumi Uchihara; Akifumi Yanagisawa
American Association of Applied Linguistics (AAAL)/2019-03-09 - The effectiveness of incidental vocabulary learning: A meta-analysis.
Takumi Uchihara; Stuart Webb; Akifumi Yanagisawa
EuroSLA28/2018-09-06 - 思い出す行為が第二言語語彙学習に与える影響: 学習者の知らない手の動きを表す疑似英単語の学習に関して
柳沢 明文
第 46 回中部地区英語教育学会 三重大会/2016-06-26 - 第二言語語彙学習における単語想起練習の影響
柳沢 明文
関東甲信越英語教 育学会山梨大会/2015-08-09
- 国際誌出版のコツを学ぼう
- 作品
- Things to consider for promoting and accelerating Open Science: A response to Winke
MIKAMI Yosuke; KOIZUMI Rie; MAIE Ryo; YANAGISAWA Akif... - 「語彙プロファイラー」で学習すべき英単語を見つける方法:Compleat Lexical Tutorの使い方
中田 達也; 江口 政貴; 柳沢 明文
- Things to consider for promoting and accelerating Open Science: A response to Winke
- 担当授業科目
2024-10 -- 2025-02 英語教育学プロジェクト特別演習 IB 筑波大学 2024-04 -- 2024-07 英語教育学研究IIIA 筑波大学 2024-10 -- 2024-12 英語教育学研究IIIB 筑波大学 2024-04 -- 2024-08 英語教育学プロジェクト演習 IA 筑波大学 2024-04 -- 2024-08 英語教育学プロジェクト特別演習-2IA 筑波大学 2024-04 -- 2024-08 英語教育学プロジェクト特別演習 IA 筑波大学 2024-10 -- 2025-02 英語教育学プロジェクト演習 IB 筑波大学 2024-10 -- 2025-02 英語教育学プロジェクト特別演習-2IB 筑波大学 2024-10 -- 2024-12 言語分析入門 筑波大学 2024-04 -- 2024-07 英語教育学研究IA 筑波大学 さらに表示... - 学内管理運営業績
2024-04 -- (現在) 人文・社会科学系ネットワーク型大学院構築事業「英語教育学イニシアティヴ・プログラム」学内運営委員会 副委員長 2023-04 -- (現在) 英語教育学SP・カリキュラム委員会 副委員 2023-04 -- (現在) 人文社会科学研究群広報委員会 広報委員 2023-04 -- (現在) 現代語・現代文化ネットワーク委員会 サブネット管理委員会委員 2023-04 -- (現在) 全学類・スポーツ・デー運営委員会 委員
(最終更新日: 2024-09-18)