礒田 正美(イソダ マサミ)

所属
人間系
職名
教授
性別
男性
URL
研究室
人間系学系棟A201(教育開発国際協力研究センター), 人間系学系棟A444
研究分野
教科教育学
科学教育
研究キーワード
数学教育学
数学的活動
数学化
数学史
授業研究
ICT利用教育
教材開発
教育課程開発
研究課題
教科教育ターミノロジー世界標準化への国際協働研究:授業研究用語事典算数編の開発2023 -- 2026礒田 正美日本学術振興会/基盤研究(B)14,040,000円
Lesson Study 2.0創成への授業記録分析手法国際協働開発研究2023 -- 2024礒田 正美日本学術振興会/挑戦的研究(萌芽)6,240,000円
AI社会におけるコンピュテーショナルシンキング育成教育課程基準策定国際共同研究2019 -- 2022礒田 正美日本学術振興会/挑戦的研究(萌芽)6,240,000円
教科教育ターミノロジー世界標準化への国際協働研究:日本の算数教育用語の広域展開2019 -- 2021礒田 正美日本学術振興会/基盤研究(B)15,340,000円
ASEAN共同体とのJapanイニシアティブ理数教育課程開発研究ネットワーク構築2016 -- 2017礒田 正美日本学術振興会/挑戦的萌芽研究3,250,000円
グローバル社会における未来構築型数学教育実現への国際先導研究2014 -- 2017礒田 正美日本学術振興会/基盤研究(A)40,430,000円
アジア・太平洋経済協力(APEC)プロジェクト「授業研究による算数数学教育の革新―洪水と台風,竜巻」2013-01 -- 2013-12礒田正美アジア・太平洋経済協力/10,000,000円
アジア・太平洋経済協力(APEC)プロジェクト「授業研究による算数数学教育の革新―防災科学と数学的問題解決」2012-01 -- 2012-12礒田正美アジア・太平洋経済協力/10,000,000円
持続発展への問題解決力・戦略的思考力を高める数学科国際共同研究2011 -- 2013礒田正美日本学術振興会/基盤研究(B)18,200,000円
授業研究による算数教師教育教材の国際共同開発研究-授業者の視線に立つ授業力改善-2008 -- 2010礒田正美日本学術振興会/基盤研究(B)18,460,000円
さらに表示...
職歴
2023-03 -- (現在)バルパライソカトリック教皇大学理学部名誉教授
2016-04 -- (現在)筑波大学教育開発国際協力研究センター長
2014-06 -- (現在)筑波大学人間系教授
1992-04 -- 1993-03北海道教育大学岩見沢校教育学部助教授
1985-04 -- 1989-03筑波大学附属駒場中・高等学校教諭
1984-04 -- 1985-03埼玉県立狭山高等学校普通科教諭
2014-09 -- (現在)サン・イグナティオ・ロヨラ大学教育学部名誉教授
2011-10 -- 2014-05筑波大学人間系准教授
1993-04 -- 1999-01筑波大学教育学系講師
2007-04 -- 2011-09筑波大学大学院人間総合科学研究科准教授
さらに表示...
学歴
1982-04 -- 1984-03筑波大学 教育研究科 教科教育
-- 1982筑波大学 第一学群自然学類 主専攻分野数学
取得学位
2012-11博士(教育学)早稲田大学
2011-09名誉博士(数学教育学)コンケン大学
1984-03修士 教育学筑波大学
免許資格等
1984-03教員免許状 中学校数学科1級
1984-03教員免許状 高等学校数学科1級
所属学協会
1984 -- (現在)日本数学教育学会
1998 -- (現在)History and Pedagogy of Mathematics
2010 -- (現在)World Association of Lesson Studies
1997 -- (現在)Asian Technology Conference in Mathematics
2008 -- (現在)Colóquio de História e Tecnologia no Ensino da Matemática
1987 -- (現在)日本科学教育学会
-- (現在)日本教材備品協会
-- (現在)International Conference in Teaching Mathematics
-- (現在)National Council of Teachers of Mathematics
受賞
2023-03名誉教授, バルパライソ・カトリック教皇大学, チリ理学部数学研究所と協働し、授業研究、教科書開発などにおいて直接チリの数学教育改革に貢献した。
2014-09名誉教授、聖イグナティウスロヨラ大学、ペルー「数学教育における卓越した業績」,「教師教育のグローバルスタンダード実現」に向けて寄与したこと
2011-12-22名誉博士(数学教育学), タイ・コンケン大学コンケン大学並びにタイ王国に対する功績により、プミポン・アドゥンヤデート国王陛下(ラーマ9世)より名誉哲学博士号(コンケン大学)を授与される。
2010-06-04日本書籍出版協会理事長賞(自然科学部門)受賞作品:共立出版社「曲線の事典―性質・歴史・作図法」(礒田正美ほか編・讃岐勝ほか著、2009年12月25日発行)
2005-08-07文部科学大臣賞/優秀映像教材選奨・教育コンピュータソフトウェアの部(最優秀作品)受賞作品:内田洋行「マス・オン・プロジェクタ」全三巻(礒田正美監修)
2013-032012年筑波大学最優秀教員/2013年筑波大学学長表彰教育開発国際協力センターの中核業務を精力的に担い、アジア太平洋経済協力(APEC)における防災教育新プロジェクトを代表者として発足させたほか、JICAの支援など、本学の国際的な研究協力及び研究成果の発信に大きな貢献を果たした。
2015-01タイ国数学教育学会第1回年会 特別功労賞15年に及ぶタイ数学教育学界への学術貢献とタイ数学教育学会設立支援
2014-11フィリピン大学ナショナル理数教育開発研究所(UP NISMED)創立50周年記念特別功労賞自らの専門知識を利他的に共有し,フィリピンの数学教育改善に寄与したこと
2012-09チリ政府/国家文化芸術委員会/選定図書El enfoque de resolución de problemas : en la enseñanza de la matemática
論文
著書
  • SEAMEO Basic Education Standards (SEA-BES): Common Core Regional Learning Standards (CCRLS) in Mathematics for Primary and Lower Secondary Levels. Second Edition
    ISODA Masami
    SEAMEO RECSAM & CRICED University of Tsukuba, 2024-11
  • Sumo primero : texto del estudiante, 1o básico, t. 1, 5o edición
    ISODA Masami
    Ministerio de Educación Gobierno de Chile, 2023
  • Sumo primero : texto del estudiante, 1o básico, t. 2, 5o edición
    ISODA Masami
    Ministerio de Educación Gobierno de Chile, 2023
  • Sumo primero : texto del estudiante, 2o básico, t. 1, 5o edición
    ISODA Masami
    Ministerio de Educación Gobierno de Chile, 2023
  • Sumo primero : texto del estudiante, 2o básico, t. 2, 5o edición
    ISODA Masami
    Ministerio de Educación Gobierno de Chile, 2023
  • Sumo primero : texto del estudiante, 3o básico, t. 1, 4o edición
    ISODA Masami
    Ministerio de Educación Gobierno de Chile, 2023
  • Sumo primero : texto del estudiante, 3o básico, t. 2, 4o edición
    ISODA Masami
    Ministerio de Educación Gobierno de Chile, 2023
  • Sumo primero : texto del estudiante, 4o básico, t. 1, 4o edición
    ISODA Masami
    Ministerio de Educación Gobierno de Chile, 2023
  • Sumo primero : texto del estudiante, 4o básico, t. 2, 4o edición
    ISODA Masami
    Ministerio de Educación Gobierno de Chile, 2023
  • Sumo primero : texto del estudiante, 5o básico, t. 1, 4o edición
    ISODA Masami
    Ministerio de Educación Gobierno de Chile, 2023
  • Sumo primero : texto del estudiante, 5o básico, t. 2, 4o edición
    ISODA Masami
    Ministerio de Educación Gobierno de Chile, 2023
  • Sumo primero : texto del estudiante, 6o básico, t. 1, 4o edición
    ISODA Masami
    Ministerio de Educación Gobierno de Chile, 2023
  • Sumo primero : texto del estudiante, 6o básico, t. 2, 4o edición
    ISODA Masami
    Ministerio de Educación Gobierno de Chile, 2023
  • Guidebook for Unplugged Computational Thinking
    Somsaman Kritsachai; ISODA Masami; Araya Roberto
    SEAMEO STEM-ED, 2024-03
  • STEAM教育
    礒田 正美
    最新教育キーワード (単行本) 165のキーワードで押さえる教育/時事通信社, 2024/03
  • 日本の教育がアジアにどのように貢献しているか
    礒田 正美
    算数授業研究 No.150 AI時代に生きる子どもたちに算数授業で育てたい力/東洋館出版社/pp.46-47, 2024-01
  • Revista Paradigma, Vol. XLIV, Edición Temática Lesson Study no Ensino de Matemática: Contribuições da Formação Japonesa em Diferentes Países
    Isoda Masami; Buldin Yuriko Yamamoto; Siliva Aparedida...
    Revista Paradigma, 2023-05
  • La modelación de la multiplicación en el currículo: Aportes a la práctica.
    Olfos R.; Isoda Masami; Estrella S.
    Aportes a la práctica docente desde la didáctica de la matemática: Modelación matemática/GRAO/pp.245-281, 2021
  • Towards a Model for Monitoring and Evaluating Curricula Reforms
    Thornton Steve; Inprasitha Maitree; Ruiz Angel; Isoda ...
    Mathematics Curriculum Reforms Around the World/Springer/pp.261-290, 2023
  • Mathematics Challenges for Classroom Practices at the Upper Primary Level: Based on SEAMEO Basic Education Standards: Common Core Regional Learning Standards in Mathematics
    Isoda Masami; Hock GAN Teck; Hong TEH Kim
    SEAMEO RECSAM, 2023-02
  • Twenty Years of the CENTRE FOR RESEARCH ON INTERNATIONAL COOPERATION IN EDUCATIONAL DEVELOPMENT
    礒田 正美
    CRICED-University of Tsukuba, 2022-03
  • 中等数学科教育
    礒田 正美; 影山和也
    協同出版, 2022-01
  • Developing Computational Thinking on AI and Big Data Era for Digital Society: Recommendations from APEC InMside I Project
    Isoda Masami
    Asian Pacific Economic Cooperation (APEC Secretariat), 2021-04
  • Mathematics Challenges for Classroom Practices at the Lower Primary Level
    Teh Kim Hong ; Isoda Masami; Gan Teck Hock
    SEAMEO RECSAM, 2021-12
  • Mathematics Challenges for Classroom Practice at Lower Secondary Level, Published by SEAMEO-RECSAM
    Hock GAN Teck; Isoda Masami; Hong Teh Kim
    SEAMEO-RECSAM, 2021-01
  • さらに表示...
会議発表等
  • Develop Computational and Mathematical Thinking at Primary Level: Experiences of Japan in APEC and ASEAN Regions
    ISODA Masami
    Congreso Internacional de Tendencias en Innovación/2024-12-11--2024-12-13
  • Unplugged Approach to Develop Computational and Mathematical Thinking
    礒田 正美
    2024 International Conference on STEM Education/2024-11-22--2024-11-23
  • El Desarrollo del Pensamiento Computational y Mathematico
    礒田 正美
    Seminario International de Pedagogica con Inteligencia Artificial (AI)/2024-11-04
  • How Can We Cultivate Student Agency on OECD Education for 2030? Experience of APEC Lesson Study Project by Thailand and Japan
    ISODA Masami
    10th Annual Meeting of the Thailand Society of Mathematics Education/2024-02-03--2024-02-04
  • Unplugged Computational and Mathematical Thinking for Lesson Study 2.0
    ISODA Masami
    APEC-Khon Kaen International Conference, Second Workshop for Lesson Study 2.0: Unplugged Computational Thinking in APEC Economies/2024-11-24--2024-11-25
  • Questions for refraction on practice and what's next in relation to OECD, APEC, and SEAMEO
    ISODA Masami
    SEAMEO-Tsukuba International Symposium XII/2024-02-27--2024-02-28
  • Let’s develop Mathematical Thinking by using Textbook, How do you count?
    ISODA Masami
    The 1st International Conference On Learning Improvement: The 11th International Conference on Lesson Study/2020-09-01--2020-09-03
  • Unplugged Computational Thinking and Mathematical Thinking for the Era of AI: How can we develop them in classroom?
    ISODA Masami
    KNUE-KKU Teacher Training/2024-08-04
  • Cross-Border Lesson Challenges among APEC Economies: Data Analysis Approach - On APEC Lesson Study Project Proposed by Japan and Thailand in 2017-2018
    ISODA Masami
    Institute APEC Collaborative Education (IACE) for 2024 APEX/2024-07-29--2024-08-01
  • Unplugged Computational Thinking on the Mathematical Thinking: Chilean & Asian waves beyond APEC
    礒田 正美
    IA, pensamiento computacional y mathematico en educational basica/2024-05-07
  • Computational Thinking and Mathematical Thinking in Mathematics Education on the Era of Generative AI
    ISODA Masami
    7th International Conference on Mathematics and Mathematics Education,/2024-10-26--2024-10-27
  • Unplugging Computational Thinking on the Mathematical Thinking
    Isoda Masami
    APEC-TSUKUBA INTERNATIONAL CONFERENCE XVII: Unplugged Computational Thinking at Primary Education/2024-04-18--2024-04-18
  • Japanese Best Practices on Mathematics Learning Strategies in Primally School
    Isoda Masami
    Japanese Best Practice on Mathematics Learning Strategy in Primary School/2024-03-16--2024-03-16
  • Mathematical Thinking as for the Bases of Utilizing Indonesia National Primary Mathematics Textbook: Re-visit the meaning of mathematical literacy on Digital Era
    Isoda Masami
    1st Alma Ata International Conference on Education (AAICE)/2023-09-16--2023-09-16
  • As for Teacher Performance Appraisal for Students’ Expected Learning Outcomes in the Digital Era
    Isoda Masami
    OTEPC International Forum on Teaching Profession Development 2023/2023-08-17--2023-08-17
  • Reaction for the Keynote by Dr. Maitree: Japanese and Insider’s Perspective
    Isoda Masami
    PME Regional Conference 2023/2023-12-02--2023-12-04
  • How Can We Cultivate Student Agency on OECD Education for 2030? Experience of APEC Lesson Study Project by Thailand and Japan
    Isoda Masami
    International Conference on Mathematics and Science Education in the Post COVID-19 Era: Global Issues Awareness/2023-10-30--2023-11-1
  • Let’s Elaborate and Extract What Shall We Challenge for the Next Lesson Study?
    Isoda Masami
    II SILSEM International Lesson Study Seminar in Mathematics Education/2023-05-17--2023-05-19
  • Student’s Self-Assessment and Assessment for Teaching for Human Character Formation
    Isoda Masami
    APEC-Tsukuba International Conference XVI: Second Online Workshops For Lesson Study 2.0 (APEC HRD Project-14 2022s)/2023-04-14
  • Factorization of Mathematics Curriculum Development and Terminology to Explain the Sequence for Student Agency: The Case of Multiplication
    Isoda Masami
    International Cooperation Development in Mathematics Education Tsukuba Conference 2023/2023-04-14--2023-04-15
  • Develop Computational and Mathematical Thinking by using ArTech Robo
    Isoda Masami
    STEM-Expo 2023/2023-03-09--2023-03-11
  • Project Linkages
    Isoda Masami
    Online Workshop for Lesson Study 2.0/2022-10-18
  • Develop Computational Thinking as for Mathematical Thinking: An Issue to Renovate School Mathematics on Digital Society under Mathematics Capitalism
    Isoda Masami
    ICMA-MU 2022: International Conference in Mathematics and Applications/2022-12-15--2022-12-17
  • Mathematics Education to Develop Students Agency: Problem Solving Approach, Shape & Figure, Measurement, and Pattern & Data
    Isoda Masami
    Launching and Orientation of SEAMEO-UT Teacher e-Training Serie/2022-05-26--2022-05-26
  • Online Workshops for Lesson Study 2.0: Artificial Intelligence (AI) and Data Science for Education in APEC Economies
    礒田 正美
    APEC HRDWG Education Network/2022-05-11--2022-05-11
  • さらに表示...
作品
  • 日本数学教育学会主催 第5回東アジア数学教育国際会議授業研究セッションDVDシリーズ 全5巻(ビデオ)
    礒田 正美
担当授業科目
2024-04 -- 2024-08数学教育学研究法II筑波大学
2024-10 -- 2025-02数学教育学研究法II筑波大学
2024-04 -- 2024-08数学教育学研究法III筑波大学
2024-10 -- 2025-02数学教育学研究法III筑波大学
2024-10 -- 2025-02数学教育学研究法III筑波大学
2024-04 -- 2024-08数学教育学研究法III筑波大学
2024-10 -- 2025-02数学教育学研究法I筑波大学
2024-04 -- 2024-08数学教育学研究法I筑波大学
2024-09 -- 2024-09次世代教育開発研究筑波大学
2024-11 -- 2024-11次世代教育開発研究筑波大学
さらに表示...
授業以外の教育活動
2021-10 -- 2021-12Mathematics Education to Develop Students Agency: The Case of Fractions and Proportionality教育開発国際協力研究センター
2021-04 -- 2021-06Teaching Mathematics to Develop Mathematical Thinking as Higher Order Thinking: How do you teach? Why? Number and Operation教育開発国際協力研究センター
2021-04 -- (現在)地球規模課題プログラム運営員会委員
一般講演
  • How to Adapt Japanese-Style Education
    Isoda Masami
    Japanese Style Education Panel at the Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology (MEXT), Japan/2018-06-14
  • STEM Education Trends and Strategies
    Isoda Masami
    STEM Education Seminar/2018-04-27
  • Lesson Study
    Isoda Masami
    Fafulty of Education/2016-05-10
  • How to Develop Mathematical Thinking
    Isoda Masami
    Mathematics Teacher Education/2016-05-11
  • Report for APEC 2015 Lesson Study Project
    Isoda Masami
    APEC SOM2/2016-05-08
  • Mathematical Thinking: How to develop it in the classroom
    Isoda Masami
    Mathematical Thinking: How to develop it in the classroom/2013-11-25--2013-11-25
  • APEC Lesson Study Projects in Mathematics, Science and Emergency Preparedness Education
    Isoda Masami
    APEC education cooperation project : best practices and success factors of educational cooperation/2013-11-14--2013-11-15
  • Can We Teach Statistics? A new curriculum issues however how difficult it is
    Isoda Masami
    MATHTED2013, 9th Biennial Conference/2013-10-24--2013-10-26
  • Mathematical Thinking: How to develop it in the classroom
    Isoda Masami
    The National Conference in Science and Mathematics Education/2013-10-22--2013-10-25
  • Developing Mathematical Thinking: How to develop it in the classroom
    Isoda Masami
    The National Conference in Science and Mathematics Education/2013-10-22--2013-10-25
  • Expectation of Natural Laws by Mathematics: Analysis of Typhoon Data
    Kasawasaki Nobuaki; Isoda Masami
    APEC KKU International Symposium 2013/2013-09-13--2013-09-16
  • Pensamiento Matemático: ¿Cómo desarrollarlo en la sala de clases?
    Isoda Masami
    Seminario Internacional: Nuevas Habilidades de Razonamiento Matemático en Las Bases Curriculares/2013-08-24--2013-08-24
  • Editing Schooten Textbook (1646) for Comparing Synthetic Geometry with Analytic Geometry: Embedding the Objective of Teaching into the Textbook with dbookPro
    Isoda Masami
    ATCM-Korea / First International Conference of Korean Chapter of the Asian Technology Conference in Mathematics/2013-08-07--2013-08-10
  • Elementary School Textbook for Developing Children Who Learn Mathematics by Themselves
    Isoda Masami
    School Textbook Development Seminor/2013-07-29--2013-07-30
  • Lesson Designing Based on Cognitive Theory on Curriculum Sequence: Focus on Gap between Meaning and Procedure
    Isoda Masami
    6th Colloquium in History and Technology in the Teaching of Mathematics/2013-07-15--2013-07-19
  • Workshop of dbookPro-Portuguese edition
    Isoda Masami
    6th Colloquium in History and Technology in the Teaching of Mathematics/2013-07-15--2013-07-19
  • Workshop of dbookPro-Portuguese edition
    Isoda Masami
    6th Colloquium in History and Technology in the Teaching of Mathematics/2013-07-15--2013-07-19
  • Extention as for the principle of mathematics curriculum
    Isoda Masami
    Extention as for the principle of mathematics curriculum/2013-07-05--2013-07-05
  • 高等学校数学科における言語活動の充実:この時代に求められる統計と課題学習
    礒田 正美
    栃木県高等学校数学部会/2013-6-10--2013-6-10
  • dbookPro: the tool for e-textbook
    Isoda Masami
    dbookPro: the tool for e-textbook/2013-06-26--2013-06-26
  • Workshop for revision of mathematics textbook on JICA-EQUITV Project (Phase 2)
    Isoda Masami
    EQUITV Project (Phase 2)/2013-06-17--2013-06-21
  • 日本の教育経験
    Isoda Masami
    パプアニューギニア教育省高官:JICA本邦研修/2013-05-29
  • Mathematical Thinking in Mathematics Education: Human Character Formation, Learning How to Learn and Acquisition of Knowledge
    Isoda Masami
    Developing Lesson Study in Mathematics Education/2013-05-25
  • Japanese Teaching Approach on Mathematics to Develop Children who Learn Mathematics by and for Themselves
    Isoda Masami
    SMASE-INSET/Strengthening of Mathematics and Science Education in Nijeria Project (Phase2) by JICA/2013-05-09
  • dbookPro: the freeware for e-textbook at the tablet age with the example of van Schooten
    Isoda Masami
    ЕВРАЗИЙСКИЙ ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫЙ ДИАЛОГ/2013-04-17--2013-04-19
  • さらに表示...
学協会等委員
2006 -- (現在)APECアジア太平洋経済協力授業研究プロジェクト(~2018)、教育課程プロジェクト(2019~)21か国代表者
2002 -- (現在)国際数学史教育学会諮問委員会委員
2010 -- (現在)国際授業研究学会国際評議委員会委員
1998 -- (現在)Asian Technology Conference in Mathematics国際学術委員会委員
2005 -- 2015日本数学教育学会常任理事(出版部長、編集部長、渉外部副部長)
2008 -- (現在)Colóquio de História e Tecnologia no Ensino da Matemática国際学術委員会委員
2019 -- (現在)フィリピン授業研究学会顧問
2015-01 -- (現在)東南アジア教育大臣機構SEAMEO-RECSAMカリキュラムアドバイザ
2014-07 -- (現在)パプアニューギニア教育省カリキュラムアドバイザ
2010-01 -- (現在)タイ王国数学COE(Center of Excellence)国際学術諮問委員会
さらに表示...
学内管理運営業績
2021-04 -- (現在)地球規模課題プログラム運営委員会委員
2020 -- (現在)学校教育局WWL運営委員会委員
2016-04 -- (現在)附属学校運営委員会委員
2018-04 -- (現在)教育研究科運営委員会委員
2016-04 -- 2018-03人間系人事委員会委員
2016-04 -- 2018-03研究推進会議委員
2016-04 -- 2018-03人間系運営委員会委員
2018-04 -- (現在)国際室運営委員
2016-04 -- (現在)教育開発国際協力研究センター長
2017-08 -- (現在)タイ・コンケン大学事務所所長
さらに表示...
その他の活動
-- (現在)http://e-archives.criced.tsukuba.ac.jp/ http://www.criced.tsukuba.ac.jp/jocv-2006/index.html

(最終更新日: 2024-12-25)