Koizumi Rie
- Affiliation
- Institute of Humanities and Social Sciences
- Official title
- Professor
- ORCID
- 0000-0001-6750-704X
- KAKEN ID
- 70433571
- Research fields
Foreign language education - Research keywords
test validation speaking assessment vocabulary assessment language testing English language education; teaching English as a foreign language language assessment Writing assessment classroom assessment rubric assessment rater reliability more... - Research projects
高校の英語授業内スピーキング評価における「信頼性確保のための採点指針」の作成 2020-04 -- 2024-03 小泉 利恵; 深澤 真; 横内 裕一郎 日本学術振興会/科学研究費助成事業 基盤研究(C) 4,290,000Yen Development and validation of a role-play test to evaluate English speaking ability 2014-04 -- 2019-03 KOIZUMI Rie Japan Society for the Promotion of Science/Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (C) Development of speaking ability among Japanese learners of English: A meta-analysis 2010-04 -- 2014-03 KOIZUMI Rie Japan Society for the Promotion of Science/Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Young Scientists (B) Examining the Methods Employed to Analyze the Spoken Discourse of Japanese Learners of English: Characteristics of Discourse Analytic Measures 2007-04 -- 2010-03 KOIZUMI Rie Japan Society for the Promotion of Science/Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Young Scientists (B) 日本人英語学習者における発表語彙知識の広さと深さの関係 2004 -- (current) 小泉 利恵 日本英語検定協会 (英検)/第17回「英検」研究助成 300,000Yen 語彙知識によるスピーキング能力の予測可能性 2003 -- 2004-03 小泉利恵 日本言語テスト学会/2003年度日本言語テスト学会研究助成 コロナ禍の下での大学入試政策及び個別大学の入試設計のための総合的大学入試研究 2021-04 -- 2026-03 倉元 直樹; 鈴木 雅之; 内田 照久; 西郡 大; 立脇 洋介; 池田 文人; 脇田 貴文; 林 篤裕; 小泉 利恵; 久保 沙織; 光永 悠彦; 飯田 直弘; 島田 康行; 宮本 友弘 日本学術振興会/科学研究費助成事業 基盤研究(A) 41,730,000Yen 「大学入試学」基盤形成への挑戦――真正な評価と実施可能性の両立に向けて―― 2020-04 -- 2023-03 倉元 直樹; 宮本 友弘; 久保 沙織; 田中 光晴; 南 紅玉; 小泉 利恵; 安成 英樹; 西郡 大; 銀島 文; 伊藤 博美; 内田 照久; 山地 弘起; 泉 毅 日本学術振興会/科学研究費助成事業 挑戦的研究(開拓) 25,740,000Yen New method of evaluating English speaking ability using AI 2018-04 -- 2023-03 東 淳一; 新谷 奈津子; 仁科 恭徳; 小泉 利恵; 金丸 敏幸; 山下 仁司 Japan Society for the Promotion of Science/Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (C) 4,420,000Yen Research into CEFR-J-based 'can do' task and test development 2016-04 -- 2020-03 Negishi Masashi Japan Society for the Promotion of Science/Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (A) 37,960,000Yen more... - Career history
1997-04 -- 1999-03 栃木県那須郡小川町立小川中学校教諭 2006-04 -- 2012-08 Tokiwa UniversityCollege of Applied International StudiesAssistant Professor 2012-09 -- 2021-03 Juntendo UniversitySchool of MedicineAssociate Professor 2021-04 -- 2022-03 Seisen UniversityResearch Institute for Language EducationAssociate Professor 2022-04 -- 2023-03 Seisen UniversityResearch Institute for Language EducationProfessor 2023-04 -- (current) University of TsukubaHumanities and Social Sciences & CEGLOC (Center for Education of Global Communication)Professor - Academic background
1993-04 -- 1997-03 Utsunomiya University Faculty of Education 中学校教員養成課程英語科 1999-04 -- 2001-03 University of Tsukuba 修士課程教育研究科 教科教育専攻 2001-04 -- 2006-03 University of Tsukuba Graduate School of Humanities and Social Sciences Doctoral Program in Modern Cultures and Public Policies - Degree
2001-03 MA (Education) University of Tsukuba 2003-03 MA (Linguistics) University of Tsukuba 2006-03 Ph.D. (Linguistics) University of Tsukuba - Licenses and qualifications
2001-03 高等学校教諭専修免許状(英語) 2001-03 中学校教諭専修免許状(英語) - Academic societies
1999-09 -- (current) The Japan Language Testing Association - Honors & Awards
2023-03 JLTA Best Paper Award 2022 Assessing Functional Adequacy Using Picture Description Tasks in Classroom-Based L2 Speaking Assessment 2022-11-06 日本言語テスト学会(JLTA)2022年度JLTA著作賞受賞 受賞作:『教材・テスト作成のためのCEFR-Jリソースブック』 (大修館書店、2020年出版) 2021-09 2021 JLTA Best Book Award How to select and use four-skill English tests from validity perspectives 2004-06 第17回 (平成16年度)「英検」研究助成(研究部門) 入選 日本人英語学習者における発表語彙知識の広さと深さの関係 - Articles
- Usefulness of a learning activity using a score report of four-skill English tests: Analysis of university students’ responses in the questionnaire
小泉 利恵; 阿川敏恵; 高橋閑
Studies in Language Education/15/pp.21-43, 2023/07/20 - 継続性を意識した授業内スピーキングテスト――生徒会話型テストを例に
小泉 利恵
英語教育/72(5)/pp.40-40, 2023-08 - 英語教育研究におけるオープンサイエンス(連載「データサイエンス時代の英語教育研究」第3回)
小泉 利恵; 真家崚
英語教育/72(3)/pp.56-57, 2023-05 - 「学習のための評価」を理解するための基礎知識(連載「外国語評価リテラシーを高めよう」第1回)
小泉 利恵; 濱田彰
英語教育/72(1)/pp.42-43, 2023-03 - Promoting computationally reproducible research in applied linguistics: Recommended practices and considerations
In'nami Yo; Mizumoto Atsushi; Plonsky Luke; Koizumi Rie
Research Methods in Applied Linguistics/1(3(100030))/pp.1-9, 2022-12 - Skill profiles of Japanese English learners and reasons for uneven patterns
Koizumi Rie; Agawa Toshie; Asano Keiko; Yo In’nami
Language Testing in Asia/12(1)/pp.1-34, 2022-11-26 - Examining Second Language Listening and Metacognitive Awareness: A Meta‐Analytic Structural Equation Modeling Approach
In'nami Yo; Mike W.‐L. Cheung; Koizumi Rie; P. Wallace M...
Language Learning/73(3)/pp.759-798, 2023-09 - Rater Reliability in Speaking Assessment in a Japanese Senior High School: Case of Classroom Group Discussion and Debate 日本の高校におけるスピーキング評価の採点者信頼性—教室内グループ型のディスカッションとディベートの場合
小泉 利恵; 初澤 晋; 磯部 礼奈; 松岡 京一
JALT Journal/44(2)/pp.281-322, 2022-11-01 - Assessing functional adequacy using picture description tasks in classroom-based L2 speaking assessment
Koizumi R; In’nami Y
JLTA Journal/25/pp.60-79, 2022-11 - 東京都中学校英語スピーキングテストの有効活用を目指して
小泉 利恵; 中津原文代
英語教育/71(7)/pp.44-44, 2022-08 - L2 Speaking Assessment in Secondary School Classrooms in Japan
Koizumi Rie
Language Assessment Quarterly/19(2)/pp.142-161, 2022-03-15 - The relationship between L2 listening and metacognitive awareness across listening tests and learner samples
Yo In’nami; Koizumi Rie
International Journal of Listening/36(2)/pp.100-117, 2021-09-03 - Working memory capacity and L2 reading: A meta-analysis
Yo In’nami; Hijikata Yuko; Koizumi Rie
Studies in Second Language Acquisition/44(2)/pp.381-406, 2021-08-02 - Rater Reliability in Classroom Speaking Assessment in a Japanese Senior High School
Koizumi Rie; Watanabe Akiyo
ARELE: Annual Review of English Language Education in Japan/32/pp.129-144, 2021-03 - Comparison Between Holistic and Analytic Rubrics of a Paired Oral Test
KOIZUMI Rie; Yo IN’NAMI; FUKAZAWA Makoto
JLTA Journal/23/pp.57-77, 2020-11 - Structural Equation Modeling of Vocabulary Size and Depth Using Conventional and Bayesian Methods
Koizumi Rie; Yo In’nami
Frontiers in Psychology/11/pp.1-17, 2020-04-21 - The relationship between multilingual raters’ language background and their perceptions of accentedness and comprehensibility of second language speech
新谷 奈津子; 斉藤 一弥; 小泉 利恵
International Journal of Bilingual Education and Bilingualism/22(7)/pp.849-869, 2019-09 - Assessing students’ English presentation skills using a textbook-based task and rubric at a Japanese senior high school
小泉 利恵; 矢野 賢
SHIKEN/23(1)/pp.1-33, 2019-06 - Examination of CEFR-J spoken interaction tasks using many-facet Rasch measurement and generalizability theory
Koizumi Rie; Kaneko E.; Setoguchi E.; In’nami Y.; Naganum...
Papers in Language Testing and Assessment/8(2)/pp.1-33, 2019 - Current issues in large-scale educational assessment in Japan: focus on national assessment of academic ability and university entrance examinations.
倉元 直樹; 小泉 利恵
Assessment in Education: Principles, Policy & Practice/16(2)/pp.415-433, 2018-08 - Recent Studies on Speaking Assessment Using Paired and Group Oral Tasks
小泉 利恵
Learner Corpus Studies in Asia and the World: Vol. 3 Papers from LCSAW2017/3/pp.27-42, 2018-03 - Issues of Language Assessment in Japan: Past, Present and Future: Editorial by Guest Editors of the Special Issue INTRODUCTION
In’nami Y; Koizumi R; Sawaki Y; Watanabe Y
LANGUAGE ASSESSMENT QUARTERLY/14(3)/pp.189-191, 2017 - Providing Test Performance Feedback That Bridges Assessment and Instruction: The Case of Two Standardized English Language Tests in Japan
Sawaki Y; Koizumi R
LANGUAGE ASSESSMENT QUARTERLY/14(3)/pp.234-256, 2017 - Using EIKEN, TOEFL, and TOEIC to Award EFL Course Credits in Japanese Universities
In’nami Y; Koizumi R
LANGUAGE ASSESSMENT QUARTERLY/14(3)/pp.274-293, 2017 - A multifaceted Rasch analysis of rater reliability of the Speaking Section of the GTEC CBT
Koizumi R; Okabe Y; Kashimada Y
Annual Review of English Language Education in Japan/28/pp.241-256, 2017-03 - more...
- Usefulness of a learning activity using a score report of four-skill English tests: Analysis of university students’ responses in the questionnaire
- Books
- L2 listening and its correlates: A meta-analysis
In’nami Yo; Koizumi Rie; Jeon Eun Hee; Arai Yuya
Eun Hee Jeon & Yo In’nam (Eds.) Understanding L2 Proficiency Theoretical and meta-analytic investigations/John Benjamins, 2022 - L2 speaking and its internal correlates: A meta-analysis
Koizumi Rie; In’nami Yo; Jeon Eun Hee
Eun Hee Jeon & Yo In’nam (Eds.) Understanding L2 Proficiency Theoretical and meta-analytic investigations/John Benjamins, 2022 - L2 speaking and its external correlates: A meta-analysis
Jeon Eun Hee; In’nami Yo; Koizumi Rie
Eun Hee Jeon & Yo In’nam (Eds.) Understanding L2 Proficiency Theoretical and meta-analytic investigations/John Benjamins, 2022 - Discussion, limitations, and future research
Jeon Eun Hee; In’nami Yo; Koizumi Rie
Eun Hee Jeon & Yo In’nam (Eds.) Understanding L2 Proficiency Theoretical and meta-analytic investigations/John Benjamins, 2022 - 実例でわかる英語スピーキングテスト作成ガイド
小泉 利恵
大修館書店, 2022 - Meta-analysis in applied linguistics
McKinley Rose H.; 印南 洋; 小泉 利恵; 富田 恭代
The Routledge handbook of research methods in applied linguistics/Routledge, 2020 - The Telephone Standard Speaking Test: An outside evaluator’s investigation of a rebuttal to the generalization inference
A. Chapelle C.; Voss E.; 小泉 利恵
Validity argument in language testing: Case studies of argument-based validation research/Cambridge University Press, 2020 - Using equivalent test forms in SLA pretest-posttest design research
Winke P.; Brunfaut T.; 鈴木 祐一; 小泉 利恵
The Routledge handbook of second language acquisition and language testing/Routledge, 2020 - CEFR-Jに基づくスピーキング・テスト(やり取り)はどのように作成したらよいか?
投野 由紀夫; 根岸 雅史; 小泉 利恵
教材・テスト作成のためのCEFR-Jリソースブック/大修館書店, 2020 - 「実証研究I(量的研究)」「混合型研究法を用いた論文執筆」「どのように論文は審査されるのか?―査読者の立場から」
廣森 友人; 小泉 利恵
英語教育論文執筆ガイドブック ジャーナル掲載に向けたコツとヒント, 2020 - Generalizability theory
平井 明代
Expand data analysis methods/東京図書/p.65–93, 2018-12 - 英語4技能テストの選び方と使い方―妥当性の観点から―
小泉 利恵
アルク, 2018-04 - 実例でわかる英語テスト作成ガイド
小泉 利恵; 印南 洋; 深澤 真
大修館書店, 2017-08 - Validation of the Telephone Standard Speaking Test (TSST)
小泉 利恵
アルク教育総合研究所, 2017 - メタ分析―複数の研究を統合する
平井 明代; 小泉 利恵; 印南洋
教育・心理系研究のためのデータ分析入門―理論と実践から学ぶSPSS活用法 (第2版)/東京図書/pp.241-268, 2017-02 - テストの使用目的と構成概念 (小泉利恵, pp. 50-55), Feedback on test results to stakeholders (Koizumi, R., pp. 94-98)
渡部 良典; 小泉 利恵; 飯村 英樹; 髙波 幸代
JLTA Journal 2016 Vol. 19 supplementary: 20th anniversary special issue/千葉:日本言語テスト学会, 2016 - Language assessment literacy of examinees: Their perceptions of tests before and after taking a course in language assessment.
石川 有香; 石川 慎一郎; 清水 裕子; 田畑 智司; 長 加奈子; 前田 忠彦; 小泉 利恵; 印南 洋
Language studies and quantitative methods/Kinseido/pp.100-115, 2016-03 - スピーキングの評価――スピーキングテスト作成・実施を中心に
望月 昭彦; 深澤 真; 印南 洋; 小泉 利恵
英語4技能評価の理論と実践―CAN-DO・観点別評価から技能統合的活動の評価まで/東京:大修館書店/pp.43-57, 2015 - グローバル社会で通用する英語
小泉 利恵
グローバル教育を考える/アルク/pp.141-192, 2015 - Statistics and software for test revisions
Kunnan A.; Koizumi R. ; In’nami Y.
The companion to language assessment (Vol. II: Approaches and Development, Part 7: Assessment Development)/Hoboken, NJ: Wiley-Blackwell./pp.925-943, 2014 - スピーキング評価の実際
斉田 智里; 小泉 利恵
全国英語教育学会第40回研究大会記念特別誌 英語教育学の今―理論と実践の統合―/東京:全国英語教育学会/pp.82-85, 2014 - Vocabulary and speaking
A. Chapelle C.; 小泉 利恵
The encyclopedia of applied linguistics [online edition]/West Sussex, UK: John Wiley and Sons/pp.1-7, 2013-10 - テキストの難易度の尺度
卯城 祐司; 小泉 利恵
英語リーディングテストの考え方と作り方/研究社/pp.20-24, 2012-09 - Listening no sokutei hyouka [Listening in testing and assessment]
石川 祥一; 西田 正; 斉田 智里; 小泉 利恵
A series of studies of English education (Vol. 13): Language testing and assessment: Approach to four-skill measurement and university entrance examination/Taishukan/pp.173-187, 2011 - 「第4.1節 実践例34: 1課ごとのリーディング型テスト、4.1節実践例35: 1課ごとのライティング型テスト、4.2節実践例36: 筆記版語彙サイズテスト、4.2節実践例37: パソコン版語彙サイズテスト、4.2節実践例38: 語彙サイズの自己テスト」「付録Tip 7: 推定語彙サイズの解釈で注意すべき点とは?」(小泉利恵, pp. 208-231, 246-247
相澤 一美; 望月 正道; 小泉 利恵
英語語彙指導の実践アイディア集/大修館, 2010 - more...
- L2 listening and its correlates: A meta-analysis
- Conference, etc.
- Creating L2 classroom-based speaking assessment for learning [Workshop]
Koizumi Rie
9th Annual International Conference of the Asian Association for Language Assessment (AALA)/2023/09/02--2023/09/04 - Introduction to Many-Facet Rasch Measurement: Analyzing performance test scores
小泉 利恵
外国語教育メディア学会(LET)62(2023年度全国研究大会)ワークショップ/2023/08/07--2023/08/07 - An analysis of the criticisms of the ESAT-J using the sociocognitive framework
Koizumi Rie; Allen David
Japan Language Testing Association's Annual Conference 2023/2023-09-09--2023-09-10 - Symposium: Issues and solutions in assessing young language learners [served as discussants]
Koizumi Rie; Hoshino Yuko
9th Annual International Conference of the Asian Association for Language Assessment (AALA 2023)/2023/09/02--2023/09/04 - 話すこと (やり取り) の評価における採点者信頼性―教員との会話型テストにおける調査―
小泉 利恵; 印南洋
全国英語教育学会 第48回 (統一体第22回) 香川研究大会/2023-08-19 - Effect of a surprise and a back story on the performance of a narrative task
Kaneko Emiko; Koizumi Rie; Hirai Ai
24th Annual International Conference of the Japanese Society for Language Sciences (JSLS 2023)/2023/07/08--2023/07/09 - Implementing a learning-oriented digital score report activity: Focus on changes in learning motivation and test perception
Koizumi Rie; 阿川敏恵; 印南洋; 高橋閑
44th Language Testing Research Colloquium/2023-06-05--2023-06-09 - The role of language testing in curriculum reform
小泉 利恵
11th JLTA Annual Conference/2007-10-28 - Diagnostic information from the ELPA English Diagnostic Test of Grammar
Koizumi Rie; Sakai H.
14th Annual Conference of the Japan Language Testing Association (JLTA)/2010-09-11 - 教室におけるスピーキングの評価―生徒同士のロール・プレイを中心に
小泉 利恵
東京国際大学第11回英語教育改革フォーラム―英語で表現する力の育成と評価 パネルディスカッション「産出スキルの指導と評価のあり方を考える」/2013-11-23 - ペア型会話テスト:授業内での実施と採点を目指して
小泉 利恵
外国語教育メディア学会 (LET) 関西支部春季研究大会シンポジウム/2015-05-23 - Second language vocabulary assessment studies: Validity evidence and future directions
Koizumi Rie
4th Annual Vocabulary Symposium 2015 presented by JALT (Japan Association for Language Teaching) Vocabulary SIG/2015-06-20 - スピーキング・ライティングの評価―タスク・スコアレポートの観点から
小泉 利恵
『東京国際大学第13回英語教育改革フォーラム―テストと評価:何をどう測定し、どう使うか?』 パネルディスカッション「アウトプットの評価とテスト」/2015-11-28 - 4技能テストの入試導入とプラスの波及効果―国内外の波及効果研究を参考に―
小泉 利恵
JATLaC 言語文化教育学会第16回大会 シンポジウム「これからの英語教育とTEAP」/2016-11-26 - 対話能力向上に向けて評価基準を学生と共有し、多面的な評価を行う取り組み
小泉 利恵
公益社団法人 私立大学情報教育協会 英語教育・法律学・政治学・国際関係学・コミュニケーション関係学グループ 分野連携アクティブ・ラーニング対話集会/2017-12-23 - KATE Journalにおける査読プロセス:査読者と投稿者の立場から
小泉 利恵; 星野由子; 廣森友人; 木澤利英子
関東甲信越英語教育学会 第42回栃木研究大会. 委員会企画 (学会誌委員会)/2018-08-19 - やり取り力の育成に向けた指導と評価―ルーブリックの効果的な使用に向けて
小泉 利恵
第38回筑波英語教育学会 シンポジウム「これからのスピーキング授業の課題について」/2018-10-13 - Comments to the three presentations (Commentator)
Koizumi Rie
JACET Hokkaido Chapter 2019 Conference/2019-07-06 - CEFR-J 話すこと(やりとり)タスクにおける到達基準の設定
小泉 利恵
ELPA英語教育セミナー2021(言語テスト:目標の到達と未到達―大友賢二先生追悼―)/2021-05-15 - Formative test feedback in classroom-based speaking assessment in a Japanese senior high school
Koizumi Rie
43rd Language Testing Research Colloquium, Online/2022-03-08 - Developing and evaluating an online resource on classroom speaking assessment for Japanese secondary school teachers of English [Work in progress]
Koizumi Rie; Inoue C.; Fukazawa M.; Yokouchi Y.; Yamamoto...
43rd Language Testing Research Colloquium, Online/2022-03-11 - L2 listening comprehension and its correlates: A meta-analysis of correlation
Koizumi Rie; In’nami Y.; Jeon E. H.; Arai Y.
American Association for Applied Linguistics (AAAL) 2022/2022-03-20 - L2 speaking and its correlates: A meta-analysis of correlation coefficients
小泉 利恵; Jeon E. H.; In’nami Y.
American Association for Applied Linguistics (AAAL) 2022/2022-03-20 - Discussant remarks
小泉 利恵; In’nami Y.
American Association for Applied Linguistics (AAAL) 2022/2022-03-20 - 清泉女子大学共通英語教育カリキュラムにおける、4技能の育成に関するIRの活用
小泉 利恵
清泉女子大学 教育におけるIRの活用に関する研修会/2022-08-22--2022-08-22 - more...
- Creating L2 classroom-based speaking assessment for learning [Workshop]
- Works
- スピーキング評価ポータルサイト
小泉 利恵
- スピーキング評価ポータルサイト
- Teaching
2023-04 -- (current) 卒業論文(応用言語学) 筑波大学 2023-04 -- (current) 応用言語学概論 筑波大学 2023-04 -- (current) 英語教育学プロジェクト特別演習 筑波大学大学院 2023-04 -- (current) 英語教育学特別論文演習 筑波大学大学院 2023-04 -- (current) 英語教育学論文演習 筑波大学大学院 2023-04 -- (current) 英語教育学研究 筑波大学大学院 2023-04 -- (current) English Presentation Skills 筑波大学 2023-04 -- (current) 応用言語学講義 筑波大学 2023-04 -- (current) 中等英語科教育法 筑波大学 2023-04 -- (current) 英語教育学 筑波大学大学院 - Other educational activities
2022-04 -- (current) 専門科目指導 清泉女子大学大学院 非常勤講師 2021-09 -- 2023-03 専門科目指導 立教大学異文化コミュニケーション学部 非常勤(兼任)講師 2021-04 -- (current) 英語指導等 順天堂大学医学部 非常勤講師 2017-09 -- 2018-09 専門科目指導 早稲田大学教育・総合科学学術院(教育学部)非常勤講師 2015-04 -- 2015-09 専門科目指導 筑波大学大学院修士課程教育研究科教科教育専攻英語教育コース 非常勤講師 2015-04 -- 2016-03 専門科目指導 筑波大学人文・文化学群 非常勤講師 2015-01 -- 2019-03 論文指導 Macquarie University, Department of Linguistics (adjunct supervisor) 2013-07 -- 2013-07 専門科目指導 東京国際大学言語コミュニケーション学部 非常勤講師 2012-08 -- 2012-11 専門科目指導 筑波大学大学院修士課程教育研究科教科教育専攻英語教育コース 非常勤講師 2010-04 -- 2011-03 英語・専門科目指導 麗澤大学外国語学部、麗澤大学大学院言語教育研究科英語教育専攻修士課程 非常勤講師 more... - Talks
- 小学校外国語教育における言語活動とその評価
小泉 利恵
令和5年度小学校英語実践研修/2023/06/16--2023/06/16 - 校内英語スピーキングテストの理論と実践―観点別評価を指導に活かすために
小泉 利恵
長野県教育委員会 「英語指導力アップスキルプロジェクト研修会」/2022-12-17--2022-12-17 - 教室内英語スピーキングテストの理論と実践―作成、実施、採点、フィードバックのサイクルを意識して
小泉 利恵
令和4年度栃木県高等学校教育研究会英語部会秋季研究大会/2022-11-22--2022-11-22 - 高校における英語スピーキングテストの理論と実践―授業内実施、授業内採点に向けて
小泉 利恵
令和4年度青森県高等学校教育研究会外国語部会研究大会/2022-08-17 - 校内英語スピーキングテストにおける現状と今後
小泉 利恵
未来の先生フォーラム2022/2022-08-02 - 小学校外国語教育における言語活動とその評価
小泉 利恵
令和4年度小学校英語実践研修/2022-06-21 - 教室内英語スピーキングテストの適切な採点に向けたガイドライン
小泉 利恵
令和3年度大阪大学マルチリンガル教育センター公開講座「英語教育オンラインセミナー」/2021-09-18 - 小学校外国語教育における言語活動とその評価
小泉 利恵
令和3年度小学校英語実践研修(オンライン)/2021-05-31 - 授業内で行うやり取り力の評価
小泉 利恵
中部地区英語教育学会三重支部2020年12月例会・講演会(オンライン)/2020-12-26 - 指導と関連づけた授業内スピーキング評価
小泉 利恵
第50回KELES (関西英語教育学会) セミナー(オンライン)/2020-12-20 - 「英語スピーキング力の育成に向けて」「スピーキングテストの実施に向けて」
小泉 利恵; 横内裕一郎
高等学校英語科言語活動実践講座/2020-06-15 - English speaking tests in the classroom: Using assessment to support learning
Koizumi Rie
2019-2020 ALT Skill Development Conference/2020-01-21 - パフォーマンステストと評価方法
小泉 利恵
徳島県立総合教育センター/2019-12-26 - 学習のための評価を目指したパフォーマンステストの運用
小泉 利恵
令和元年度「発信型英語教育拠点校事業」研修会講話(宮城県教育委員会主催。文部科学省事業「生徒の発信力強化のための英語指導力向上事業(英語教育改善プラン推進事業)」)/2019-11-21 - 教室内英語スピーキング評価の実現可能性:年間を通じた安定的な実施に向けて
小泉 利恵
JACET北海道支部2019年度支部大会/2019-07-06 - 「英語スピーキング力の育成に向けて」「スピーキングテストの実施に向けて」
小泉 利恵
青森県総合学校教育センター/2019-06-17 - スピーキングの評価:やり取り力を測るタスクとルーブリックを中心に
小泉 利恵
中部地区英語教育学会石川支部セミナー/2019-05-11 - Using CEFR-linked exams in the university entrance examination system in Japan
Koizumi Rie
International Symposium on Language Testing 2018/2018-09-22 - 英語スピーキング力の育成―入試を踏まえつつ、入試を超えた指導と評価を目指して―
小泉 利恵
LET関東支部第140回 (2018年度) 研究大会/2018-06-16 - スピーキング評価と学習者対話テストの研究動向
小泉 利恵
独立行政法人 国際交流基金日本語国際センター 教材開発チーム スタッフ・セミナー/2018-03-07 - 英語テストの作り方と検証方法
小泉 利恵
神戸学院大学グローバル・コミュニケーション学部学術講演会/2018-02-20 - 『実例でわかる英語テスト作成ガイド』の作成背景と要点
小泉 利恵
関東甲信越英語教育学会 (KATE) 研究推進委員会 座談会&ワークショップ/2018-02-18 - ダイアローグ型タスクによるスピーキング能力評価研究の動向―学習者対話型テストを中心に―
小泉 利恵
第3回アジア圏学習者コーパス国際シンポジウム (Learner Corpus Studies in Asia and the World (LCSAW) 2017)/2017-08-04 - スピーキング評価のルーブリックと妥当性
小泉 利恵
神田外語大学英語教育公開シンポジウム「中学・高校における英語パフォーマンス評価の方法と課題」/2016-09-10 - プレイスメント・テストの作成と結果分析
小泉 利恵
城西大学語学教育センターFD研修会/2015-02-25 - more...
- 小学校外国語教育における言語活動とその評価
- Professional activities
2023-01 -- (current) Language Assessment Quarterly Editorial Board member 2022-01 -- (current) アジア言語評価学会 Member-at-Large member 2021-11 -- (current) Studies in Language Assessment (SiLA)/Papers in Language Testing and Assessment (PLTA) Editorial Board member 2021-09 -- 2022-03 The SAGE/ILTA award for Best Book on Language Testing Award Committee member 2021-12 -- 2022-03 文部科学省 「高等学校外国語科におけるパフォーマンステスト参考資料」に関する協力者 2020-04 -- (current) Japan Language Testing Association Board member 2020-04 -- 2022-03 Japan Language Testing Association Vice Secretary General 2019-11 -- 2021-12 International Language Testing Association (ILTA) ILTA Nominating Committee member (Chair, November 2020 to December 2021) 2019-04 -- (current) 公益財団法人日本英語検定協会 「英検」研究助成専門選考委員 2019-01 -- (current) Language Testing Editorial Board member more...
(Last updated: 2023-09-22)