姜 泰安(カン テアン)
- 所属
- 体育系
- 職名
- 助教
- ORCID
- 0000-0003-3021-3202
- URL
- 研究分野
- スポーツ科学 
- 研究キーワード
- スポーツマーケティング - スポーツマネジメント - スポーツスポンサーシップ 
- 研究課題
- Fans’ responses to the internationalization of team sports brands: The case of the German football league Bundesliga in Japan - 2018-04 -- 2019-03 - 松岡 宏高 - 早稲田大学/DAAD-早稲田大学パートナーシッププロジェクト - 社会貢献活動に結び付けたスポンサーシップレバリジングが消費者評価に与える影響 - 2018-07 -- 2019-03 - 姜 泰安 - 日本スポーツマネジメント学会/日本スポーツマネジメント学会研究助成事業 
- 職歴
- 2021-04 -- 2024-03 - 公益財団法人笹川スポーツ財団スポーツ政策研究所政策オフィサー 
- 学歴
- 2016-04 -- 2021-03 - 早稲田大学大学院 スポーツ科学研究科博士後期課程 - 2014-04 -- 2016-03 - 早稲田大学大学院 スポーツ科学研究科修士課程 - 2004-02 -- 2011-02 - Namseoul University Department of Sports Management 
- 取得学位
- 2021-03-15 - 博士(スポーツ科学) - 早稲田大学 
- 所属学協会
- 2024-04 -- (現在) - 日本体育・スポーツ経営学会 - 2024-04 -- (現在) - 日本体育学会 - 2015-04 -- (現在) - 日本スポーツマネジメント学会 
- 受賞
- 2016-03 - 日本体育・スポーツ経営学会第39 回大会優秀発表賞 
- 論文
- Examining the antecedent and consequences of relationship quality in the sport business
 Naoki Toyota; Hirotaka Matsuoka; Taeahn Kang
 International Journal of Sports Marketing and Sponsorship/26(6)/pp.84-99, 2025-03
- What motivates residents’ approval of hosting another winter mega-sporting events?
 Hirotaka Matsuoka; Taeahn Kang; Daichi Oshimi; Jeongbe...
 Current Issues in Tourism/Epub, 2024-07
- Perceived risk-based sport spectator segmentation during the pandemic situation
 Taeahn Kang; Rei Yamashita; Hirotaka Matsuoka
 Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, 2024-01
- Gender differences in statistical interaction effects of perceived well-being and structural constraints on the intention to attend a game
 Rei Yamashita; Taeahn Kang; Hirotaka Matsuoka
 Managing Sport and Leisure/28(5)/pp.508-521, 2023-09
- Sponsoring many or few sports properties? Moderated mediation effect of perceived sponsor ubiquity depending on sponsor–property fit
 Taeahn Kang; Hirotaka Matsuoka
 Journal of Business & Industrial Marketing/38(4)/pp.774-787, 2023-02
- The negative effect of CSR-CSI domain overlap in CSR-linked sport sponsorship
 Taeahn Kang; Hirotaka Matsuoka
 Journal of Business Research/156, 2023-02
- Segmenting satellite supporters based on their value for team sport organizations
 Sebastian Uhrich; Anton Behrens; Taeahn Kang; Hirotaka...
 Journal of Global Sport Management/8(1)/pp.252-280, 2023-01
- ラグビー観戦者のセグメンテーション―Two Step クラスター分析の活用―
 松岡 宏高; 姜 泰安; 和田 由佳子
 マーケティングジャーナル/42(2)/pp.17-28, 2022-09
- Effect of 2002 FIFA World Cup: Point of attachment that promotes mass football participation
 Taeahn Kang; Jeongbeom Hahm; Hirotaka Matsuoka
 Frontiers in Psychology/13, 2022-03
- The impact of CSR-CSI domain overlap on attitude toward the sponsor
 Taeahn Kang; Hirotaka Matsuoka
 Sport Marketing Quarterly/31(1)/pp.33-47, 2022-03
- The effect of sponsorship purpose articulation on fit: moderating role of mission overlap
 Taeahn Kang; Hirotaka Matsuoka
 International Journal of Sports Marketing and Sponsorship/22(3)/pp.550-565, 2021-06
- Graduate employability and higher education’s contributions to human resource development in sport business before and after COVID-19
 Shintaro Sato; Taeahn Kang; Ebe Daigo; Hirotaka Matsu...
 Journal of Hospitality, Leisure, Sport & Tourism Education/28, 2021-06
- Understanding the relationship between past experience of a sports mega-event and current spectatorship: The mediating role of nostalgia
 Jeongbeom Hahm; Taeahn Kang; Hirotaka Matsuoka
 Sustainability/13(6), 2021-03
- From inspiration to nostalgia: the football participation legacy of the 2002 FIFA World Cup Korea/Japan
 Jeongbeom Hahm; Taeahn Kang; Hirotaka Matsuoka
 Sport in Society/23(12)/pp.2054-2076, 2020-12
- ラグビー観戦者のセグメンテーション: 構造的制約要因によるクラスター分析を用いた検討中心として
 山下 玲; 姜 泰安; 松岡 宏高
 ライフデザイン学研究/(14)/pp.89-100, 2019-03
 
- Examining the antecedent and consequences of relationship quality in the sport business
- 著書
- 子ども・青少年のスポーツライフ・データ2023
 姜 泰安
 笹川スポーツ財団, 2023-12
- スポーツ白書 2023 ~次世代のスポーツ政策~
 姜 泰安
 笹川スポーツ財団, 2023-03
- スポーツライフ・データ 2022
 姜 泰安
 笹川スポーツ財団, 2022-12
- 子ども・青少年のスポーツライフ・データ2021
 姜 泰安
 笹川スポーツ財団, 2021-12
 
- 子ども・青少年のスポーツライフ・データ2023
- 会議発表等
- Importance–Performance analysis of the Asian Football Confederation’s grassroots development goals
 Taeahn Kang; Masao Nakayama; Ebbe Daigo
 The 19th Asian association for sport management conference/2025-08-22--2025-08-23
- Power of CSR activity aiming to satisfy primary needs that disturbs peripheral cues in CSR-linked sport sponsorship
 Taeahn Kang; Hirotaka Matsuoka
 The 18th Asian association for sport management conference/2024-08-23
 
- Importance–Performance analysis of the Asian Football Confederation’s grassroots development goals
- 担当授業科目
- 2025-04 -- 2025-07 - 体育・スポーツ経営学 - 筑波大学 - 2025-04 -- 2025-07 - 体育・スポーツ経営学演習I - 筑波大学 - 2024-10 -- 2024-12 - International Sport Marketing (国際スポーツマーケティング) - 筑波大学 - 2024-10 -- 2025-02 - Seminar in Sport Management I (スポーツマネジメント演習 I) - 筑波大学 
- 授業以外の教育活動
- 2024-08 -- 2025-05 - スポーツ産業におけるリーダーシップに関する渡米研修プログラムへの参加学生のメンター - 米日カウンシル 
- 一般講演
- Exercise participation among older adults in Japan
 Taeahn Kang
 The 18th Asian association for sport management conference/2024-08-24
 
- Exercise participation among older adults in Japan
- 学内管理運営業績
- 2025-08 -- (現在) - アジアスポーツマネジメント学会 - 事務局員 - 2025-08 -- (現在) - 日本スポーツマネジメント学会 - 編集委員 - 2016-04 -- 2020-03 - 日本スポーツマネジメント学会 - 事務局員 
(最終更新日: 2025-09-06)